ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: MikeLeaf skrivet 27 april 2013 kl. 16:11:04
-
Min BE500 kokade idag efter c:a 30 minuters sniffande på lågväxel med kedjor i hästhagen, började ryka och sen kom det grön kylarvätska lite här och var...
Har haft av rack och plast och kollat lite men ser inga konkreta fel , finns kylarvätska kvar nästan upp till locket gör dom så här normalt?
Hörde aldrig att elfläkten gick igång men det kanske den gjorde , det var inte något tufft jobb direkt
Kanske fel på fläkten? Vågar man köra eller transport till verkstan?
-
någ fläkten som gett sig. du kan ju inte köra mycket. den måste väll fixas :dntknow:
-
95% säker på fläkten ta loss och provkör med 12v
-
Annars kan det även vara tempgivaren till fläkten som troligen sitter i/på kylaren.
-
Tempgivaren är nog boven. Sitter på vänster sida på kylarn.
-
Tack för svar , maskinen är ju i princip ny , gått under 10 mil. Kan jag fixa detta själv så slipper jag släpa den 6 mil till ÅF och sen hämta igen , hyra bilsläp osv.....
Kan inte komma på mig att jag hört fläkten någonsin , kanske ska börja med att kolla säkringen .
-
Ta kablarna till givaren och kortslut dessa så ska fläkten starta om jag inte minns fel
-
Här finns nog dit svar ()p
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45122.msg413658#msg413658 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45122.msg413658#msg413658)
-
Min maskin gick upp i temp när jag körde i skogen och som Pelle säger, slå bara ihop kablarna som sitter på givaren så går fläkten hela tiden och sen e det bara att åka igen ;)
-
Min maskin gick upp i temp när jag körde i skogen och som Pelle säger, slå bara ihop kablarna som sitter på givaren så går fläkten hela tiden och sen e det bara att åka igen ;)
Ska testa , tack för tipset!
-
Min maskin gick upp i temp när jag körde i skogen och som Pelle säger, slå bara ihop kablarna som sitter på givaren så går fläkten hela tiden och sen e det bara att åka igen ;)
Nu har jag testat detta , genom att ta bort plasten på kontakten och kortsluta dessa båda flatstift, borde innebära att fläkten startar '?
Men nejdå..... inget hände
för det är väl denna givare som avses?
Förresten var sitter säkringen? ???
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/9768772/20130428_095331.jpg)
-
Om den inte går när du kopplar ihop dom där så tror jag att det är en fjäder till ett av kolen. Klistrar in det jag skrev i en tidigare tråd
Tror det brukar vara ganska vanligt att fjädern till nedre kolet i fläkten rostar sönder
Så var det på min och då gick det bra och plocka isär fläkten och byta fjäder ()p
Edit: Kom ihåg att täta fläkten ordentligt o du plockar isär den
-
Om den inte går när du kopplar ihop dom där så tror jag att det är en fjäder till ett av kolen. Klistrar in det jag skrev i en tidigare tråd
Tror det brukar vara ganska vanligt att fjädern till nedre kolet i fläkten rostar sönder
Så var det på min och då gick det bra och plocka isär fläkten och byta fjäder ()p
Edit: Kom ihåg att täta fläkten ordentligt o du plockar isär den
Tack för tipset!
Eftersom maskin bara är några veckor gammal och gått 6 mil så tar jag den nog till verkstan och låter dom fixa det !
-
Fläkten ska starta om du byglar dom 2 men glöm inte att slå på tändningen
-
Fläkten ska starta om du byglar dom 2 men glöm inte att slå på tändningen
Kommit lite längre nu , det tar tid detta pga brist på egentid..... Satt ihop kablarna från termogivaren , men fläkten startar ej. Tändningen på. Motorn går bra annars, hjulingen fungerar som vanligt verkar det som. Tempmätaren fungerar också , men hinner aldrig bli riktigt varm på de små sträckorna jag kör.
Eftersom säkringen också är hel så återstår väl bara fläkten. Verkar som den går att lossa rakt bakåt ur sina hållare, men elanslutningen gick jag bet på , kommer inte åt med fingrarna , sen sitter det en slang på också?
Elsladdarna försvinner upp under styret , ser inget kontaktdon direkt att lossa.
Tips någon?
Är ingen 'meckare' av rang , jag funderar på att få ut en fläkt på garantin och byta själv , alternativt lasta och bogsera hojen flera mil till verkstad , där den säkert blir stående 1-2 veckor och vänta delar...
Har inga ramper än heller så måste ju köpa det också....
Hur skulle Ni gjort , byta själv eller låta ÅF fixa det?
-
Kommit lite längre nu , det tar tid detta pga brist på egentid..... Satt ihop kablarna från termogivaren , men fläkten startar ej. Tändningen på. Motorn går bra annars, hjulingen fungerar som vanligt verkar det som. Tempmätaren fungerar också , men hinner aldrig bli riktigt varm på de små sträckorna jag kör.
Eftersom säkringen också är hel så återstår väl bara fläkten. Verkar som den går att lossa rakt bakåt ur sina hållare, men elanslutningen gick jag bet på , kommer inte åt med fingrarna , sen sitter det en slang på också?
Elsladdarna försvinner upp under styret , ser inget kontaktdon direkt att lossa.
Tips någon?
Är ingen 'meckare' av rang , jag funderar på att få ut en fläkt på garantin och byta själv , alternativt lasta och bogsera hojen flera mil till verkstad , där den säkert blir stående 1-2 veckor och vänta delar...
Har inga ramper än heller så måste ju köpa det också....
Hur skulle Ni gjort , byta själv eller låta ÅF fixa det?
låta åf göra det om det inte är allt för långt dit
-
Kommit lite längre nu , det tar tid detta pga brist på egentid..... Satt ihop kablarna från termogivaren , men fläkten startar ej. Tändningen på. Motorn går bra annars, hjulingen fungerar som vanligt verkar det som. Tempmätaren fungerar också , men hinner aldrig bli riktigt varm på de små sträckorna jag kör.
Eftersom säkringen också är hel så återstår väl bara fläkten. Verkar som den går att lossa rakt bakåt ur sina hållare, men elanslutningen gick jag bet på , kommer inte åt med fingrarna , sen sitter det en slang på också?
Elsladdarna försvinner upp under styret , ser inget kontaktdon direkt att lossa.
Tips någon?
Är ingen 'meckare' av rang , jag funderar på att få ut en fläkt på garantin och byta själv , alternativt lasta och bogsera hojen flera mil till verkstad , där den säkert blir stående 1-2 veckor och vänta delar...
Har inga ramper än heller så måste ju köpa det också....
Hur skulle Ni gjort , byta själv eller låta ÅF fixa det?
Prata med åf och se om du kan byta fläkten själv för att slippa en massa väntetid på verkstad.
Så brukar jag göra, be om delar och byta det själv.
-
Dags att klarrapportera detta då.
Efter kontrollmätning och enklare felsökning:
Säkring hel
Fläkten hel
Givaren hel
Relät helt
Så återstod bara något knasfel då.... , bogserade upp den till ÅF som hittade felet.
Glapp i ett kontaktstycke, inte någon av de man kommr åt under plasthuven för dom hade jag kollat redan.
Dom har haft detta som fabrikationsfel på 2 CF nu. Så det kan vara läge att tjuvstarta fläkten eller varmköra när den är ny
för att kolla att fläkten verkligen funkar.
Kan tänka mig att dom kollar lysen mfl grejer på fabriken innan leverans , men tydligen inte fläkten.
Riktigt 'skitfel' men skönt att det fixades på ett seriöst sätt och maskinen verkar inte tagit skada i övrigt.
Så nu kan man köra för fullt igen då till nästa grej rasar ()p