ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Rapid1234 skrivet 24 april 2013 kl. 19:34:42
-
Tja som dom flesta vet har jag en 700 07a, men jämfört med många av er andra tycker jag dom e förbannat slöa original för att va en 700. detta slutade med steg 3 kam, högkompskolv, PcV, och Pro design filterkit. Eftersom jag är av den naturen att jag vill göra saker ordentligt så lämnade jag in den för att få en ordentlig mapp. Slutade med 63,3hk på bakhjulen. ()p jämfört med 55hk på hjulen med pc mapp oc dessutom extremt mycke rappare på gasen och drar i hela registret.
Ett tips till alla er som kör på färdiga mappar från powercommander rekommenderar jag er att illa kvickt lämna in för en riktig mapp för dom färdiga mapparna är rena skiten, Glenn på yamaha center i helsingborg som gjorde detta till mig undrade hur i helvete man bara kan göra så usla mappar, den gick så fett att det va direkt farligt för motorn, och likadant va det för en annan jag vet som lämnade in för mapp.
-
Jasså, så det blir sån skillnad? Men jag som bara har annat insug, filter, avgas och pc5, har jag något att hämta här, eller är det först med annan kam och kolv som det börjar bli skillnad på standardmapp och bänk?
-
Jasså, så det blir sån skillnad? Men jag som bara har annat insug, filter, avgas och pc5, har jag något att hämta här, eller är det först med annan kam och kolv som det börjar bli skillnad på standardmapp och bänk?
Du har väl Autotune Hellman..
-
Jooo, autotune har jag ju...? Men man har väl nån grundmapp ändå? Eller? Jag har ju ingen stenkoll på detta...
-
även om man har autotune så ska man alltid ha en grundmapp som autotune kan jobba utifrån. autotune fungerar precis som på en bil, det är ju en lambdasond som läser av värdena och ut efter det skickar på mer eller mindre bränsle (till en viss del)
enligt Glenn som mappade min så va ju min mapp från pc så dålig så den dränkte sig i soppa, och gör den det så tvättar man rent cylinderloppet från olja och all överbliven bensin hamnar i oljan och den förlorar sin smörjförmåga.
sen om du behöver göra det eller ej vet jag inte. enklast är att köra upp den i en bänk och mät avgasvärdena under belastning, alltså man kan inte göra detta i friläge.
sen är ju inte min mening att skrämma folk med detta, men frågar man vilket proffs som helst så säger dom samma sak, mappa måste man, för mappar som är färdiga passar bara den hojen dom gjorde mappen på.
-
idag åkte 16 drevet på där fram så nu kör jag 16/30 igen, perfekt för motorväg nu, marchar 130 nu på låga fina varv ()p
-
Gött, du måste ha en skrämmande toppfart med den där drevningen. :) Vart köpte du bakdrevet nånstans?
-
vet faktiskt inte exakt vad den toppar men fast jag kör trimmat så vill den inte riktigt varva ut på 5an. men 160 ska nog inte va nått problem
jag köpte det här [size=78%]http://www.kini-tec.de/ (http://www.kini-tec.de/)[/size]
en liten bild också så ser du hur pyttelitet det är.
-
Ojädrans va litet. Så du hade det på när du bänkade? Men dat påverkar kanske inte resultatet vilken drevning man har? Eller?
-
Ojädrans va litet. Så du hade det på när du bänkade? Men dat påverkar kanske inte resultatet vilken drevning man har? Eller?
nej det påverkar inget mer än hastigheten
-
vet faktiskt inte exakt vad den toppar men fast jag kör trimmat så vill den inte riktigt varva ut på 5an. men 160 ska nog inte va nått problem
jag köpte det här [size=78%]http://www.kini-tec.de/ (http://www.kini-tec.de/)[/size]
en liten bild också så ser du hur pyttelitet det är.
Coolers! blir nog till att köpa ett sånt där, tycker den varvar alldeles för mkt
-
av allt lull lull jag köpt till min så va hubben med drev det jag älskar mest att jag köpte, ärt varenda krona.
-
tänkte visa er en före och efter bild så ser ni hur den såg ut dagen jag hämtade den.
-
beställde en kedjespännare från ebay till raptorn som kom idag då jag hatar när kedjan slappar och för ett jävla liv återkommer med bild och info när den är monterad
-
Så här blev det, tog ca 10-15 min att montera, superenkelt förutom fjädern., verkar va bra kvallisort på grejorna med, gjorda i grov aluijumjum och fjädern va ju inte heller av den klena sorten, va precis att jag fick dit den ensam. återkommer med mer info efter första testen, lite väl fuktigt ute nu och då blir ju hojen blöt och det vill jag inte ()p
-
Ska bli kul höra om den funkar bra ()p
Har funderat länge på en.
-
gulligt bakdrev du! :) lite lustigt det där med hastighet och hästkrafter i bänk... jag byggde ju min egen quad med crossmotor, så menade amerikanerna på att jag skulle tappa minst 10hk eftersom mina bakhjul var mindre än crossens... Toppfarten var f.ö ungefär samma med tanke på att jag hade hälften så stort bakdrev som crossen.... men det spelar ju mindre roll ändå.... vissa har ju stenkoll och ska ändå uttala sig ;D
-
fan ska du redan sälja den :hmmm: är de så tråkigt att bara åka utan å pyssla :dntknow: köparen lär nog inte bli besviken iaf :headbang:
-
Ska bli kul höra om den funkar bra ()p
Har funderat länge på en.
den fungerar bra, MEN inte till mitt 30 bakdrev
-
den fungerar bra, MEN inte till mitt 30 bakdrev
Sälj bakdrevet till mig! ()p
-
köp hela hojen så får du drevet på köpet ()p
-
Nästa gång kanske :P
-
En kort fråga? Varför har du reflexer på a-armarna? Är det bes krav eller? ....för det är väl inte extraljus?
-
det är små dioder som lyser ihop med halvljus med reflexer på från feltema. enda anledningen är att det är cp snyggt fram åt kvällen när man kör. påminner lite om dimljus fast svagare
-
Har du foto med de tända nån kväll? Låter intressant.
-
här är film på mig och polarens Ltr som också har sådana. ca 14:10 in i filmen tror jag.
Vallåkra Helsingborg 2012-08-17 (http://www.youtube.com/watch?v=HP1R43gPK_Q#ws)
-
dessa kör vi med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Belysning/Sidomarkering-LED-42215/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Belysning/Sidomarkering-LED-42215/)
-
Jaha, där ser man. ()p