ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Mottez skrivet 19 september 2006 kl. 11:36:45

Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: Mottez skrivet 19 september 2006 kl. 11:36:45
YEEESS !!! Averkade snabbt 10 mil men dom kändes som 50m :D
Jag är supernöjd med hojen.
Tänkte köra ca 50 mil i lungt tempo för att sedan byta olja o gå över alla muttrar o fästen. Kan det vara en klok idé
Sitter ju orginal munstycken just nu, o strypningarna är borttagna så då undrar jag om jag ska satsa på annat högvervsmunstycka redan från början fasten att den verkar gå bra ?.
skulle vara tack som med för lite råd. mvh/Mårten
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: sunfire skrivet 19 september 2006 kl. 11:42:20
Dubbelpost :oops:
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: sunfire skrivet 19 september 2006 kl. 11:43:23
Dinlin är en rolig maskin! Jag hade många roliga mil med min.

Det bästa är nog att göra en koll på tändstiftet och "läsa" av om den går för lent eller fett.
Titel: justera helljuset
Skrivet av: Mottez skrivet 19 september 2006 kl. 12:23:41
ok. tänkte oxå passa på o höra om det är någon som vet hur man justerar helljuset. Åkte hem sent igår kväll o märkte då att helljuset lyser bra mkt för högt. Hade inte tid o kolla på det igår så jag tänkte höra om någon har fixat ett liknande problem. Lika bra att höra med experterna en en gång :D
/mårten
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: Riffen skrivet 19 september 2006 kl. 12:26:31
grattis!
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: Kenth skrivet 19 september 2006 kl. 13:17:36
Håll koll på bensinkranen Den har förmågan att börja lcka i koppen under kranen! Oringen sväller på endel maskiner. Om det börjar lacka Lösning ny oring loctite på gängorna och skruva tillbaka koppen med handkraft vänta med att slå på kranen tills loctiten har torkat c:a 3 timmar eller mer!
Slå altid av kranen när du inte använder maskinen! Tipset kommer från Dinli generalagent vill gärna dela med mig av detta! Har nyss varit ute och gjort det på min Dinli 450 07:a sen får vi se om det funkar!
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: Mickev skrivet 19 september 2006 kl. 16:41:20
Det sitter en skruv underifrån mot strålkastaren som man lossar och sedan trycker in själva strålkastaren på nedersidan och skruvar fast igen. Hoppas din går att få ner tillräckligt, på min gick det inge vidare. Efter att har varit väldigt nära att krocka med en älg i mörker ska det på extraljus, det är livsfarligt att köra en dinli i mörker.

Ett tips kan ju vara om din ÅF håller till nära dig, be honom kolla ventilspelet efter ca 30mil. Vissa säger att det ska göras då och vissa har blivit drabbade av brända ventiler då det inte gjorts medans andra klarat sig.
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: Mottez skrivet 20 september 2006 kl. 11:44:56
Fick ner helljuset en bit men långt ifrån tillräckligt. Men det måste ju gå att fixa på nått sätt. Tror ni det är någon ide att ta bort kåpan vid hastighetsmätaren ? för då kan man ju kanske justera lyset lite mer.
För man kan ju inte acceptera att man måste köpa extraljus till en hel ny quad bara för att det inte går att sänka. Tacksam för hjälp /Mvh Mårten
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 20 september 2006 kl. 12:30:17
Det är ju bara att bryta ner ljuset så långt som det behövs. Men bryt försiktigt. Det är det enda som hjälper
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: Mickev skrivet 20 september 2006 kl. 19:23:33
jo, det är väl kanske så att man måste böja ner metalbågen som hela strålkastaren sitter i?
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: rb skrivet 23 september 2006 kl. 05:55:32
japp det är bara att bryta ned hela lampan men förvänta dej
inget  bättre lyse i mörker  :evil:

det är bara extraljus som hjälper !!!!!
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: Enfeldt skrivet 23 september 2006 kl. 14:54:44
Eller xenonkonvertera! Lyser som tusan!  :wink:
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: iroc skrivet 23 september 2006 kl. 15:41:58
Citat från: "Enfeldt"
Eller xenonkonvertera! Lyser som tusan!  :wink:


http://cgi.ebay.com/ebaymotors/H6M-Super-White-Halogen-Bulbs-pair-35-35W-or-45-45W_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ43980QQihZ014QQitemZ330032041565

jag köpte såna här lampor till min 700 klart bättre än std blev mkt vitare ljus - bara det att dom blir lite dyra å ta hem ca 275 kr för 2 st med tull osv.Problemet med de flesta quads är att insatsen är inte gjord på ett sånt sätt att ljuset sprids (klara glas) vissst får man ett skarpare ljus med andra lampor el xenon men man vill ju ha en större spridning oxå spelar ju inte så stor roll om det lyser starkare på en liten punkt rakt framför hojen-såå xljus är ett måste för bra ljus .sen kan man vinkla dom lite utåt för en bredare ljusbild som tar vid där de kassa std lamporna inte lyser upp
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: Mickev skrivet 23 september 2006 kl. 20:25:26
Citat från: "Enfeldt"
Eller xenonkonvertera! Lyser som tusan!  :wink:


För dålig reflektor i Dinlin, inte värt jobbet/kostnaden. Mycket bättre med 2 små extraljus så man kan vinkla ljuset bättre.
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: rb skrivet 26 september 2006 kl. 19:16:39
håller med mickev...
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: Edholm skrivet 4 oktober 2006 kl. 04:53:48
Min halvljustråd i framlyktan brann av häromdagen, så idag på lagret så knep jag en 40/45W-lampa istället för 35/35w-lampan som sitter i original.

Skillnaden blev KLART bättre ljus både på halv och hel, och efter lite bryt och bänd i lyktdelen så blev även ljushöjden bra... :)  Känns inte som om man behöver några fjärrljus nu direkt, fast det är ju ändå lite ballhetsfaktor över att ha det på ändå....har varit ute ett par längre rundor med den uppkäftigare lampan ombord, och hittills har det inte uppkommit några lustiga fenomen som bränd reflektor/lampsockel eller dylikt.
Men ljuset fick sig en klar förbättring... :)

Smäckte på varselljus dock, så mötande trafik ser hur brett fordonet de möter egentligen är...med tanke på att DMX 450 bara har enkel lykta så kan den ju tolkas som en tvåhjuling framifrån i lite dunklare ljusförhållanden...och då finns det folk som gärna skär...nära!  8O
Knäpper bild på varselljus-arrangemanget imorgon, blev lite american style över det.. :wink:

EDIT:  Position/Varselljusen...  :wink:
(http://web.telia.com/~u14304209/bld/poslight1.JPG)
(http://web.telia.com/~u14304209/bld/poslight2.JPG)
(http://web.telia.com/~u14304209/bld/poslight3.JPG)
Ser lite tok ut på bilderna såg jag nu, men i verkligheten ser det trevligare ut...
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: Finnen skrivet 17 oktober 2006 kl. 18:49:28
hej! har precis fått hem min Dinli 450 också!
Måste man lossa helt skruven under lampan eller räcker det med att bara "lössa" på den? Lampan pekar ju upp i himlen nästan :P
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: Mickev skrivet 17 oktober 2006 kl. 20:37:36
lossa lagom tills du kan trycka in insatsen. ev får du knäcka om hela fästet för att få ner ljuset mot marken.
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: Finnen skrivet 17 oktober 2006 kl. 21:44:37
Okej! Testade förut att skruva ut hela och då kunde man ju trycka in lampan rätt så mycket faktiskt men då kunde man inte skruva tillbaka skruven så de försöket funkade inte ju *hum*
Sitter hela lampfästet fast i den här svarta järngrejjset där under eller, asså om man kan böja på den lite mera och få ner ljuset så kanske?
Titel: Fick min Dinli 450 igår
Skrivet av: Finnen skrivet 17 oktober 2006 kl. 21:46:16
Okej! Testade förut att skruva ut hela och då kunde man ju trycka in lampan rätt så mycket faktiskt men då kunde man inte skruva tillbaka skruven så de försöket funkade inte ju *hum*
Sitter hela lampfästet fast i den här svarta järngrejjset där under eller, asså om man kan böja på den lite mera och få ner ljuset så kanske?