ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Nybbe skrivet 19 april 2013 kl. 18:09:22
-
När jag tappa ur oljan idag så va den som oboy, det är första servicen sen vinterförvaringen. jag har bara haft ut den och starta ibland, så den har stått i kallförråd hela vintern, kan det vara kondens från temp.växlingarna för det ser inte ut som det försvunnit någon kylvätska.
-
Så kan det vara ja.
Varför har du startat den om du inte kört något?
-
Så kan det vara ja.
Varför har du startat den om du inte kört något?
Jag har startat den kanske en gång i veckan för att varmköra den, kanske till ingen nytta som det låter som? Har inte blivit mycket åka för det, har ju varit -45 i vinter ;D
-
Tydligen har du inte varmkört den för då skulle ju oljan varit svart, däremot har du gett den en massa onödiga kallstarter.
I minus 45...?
Det finns olika skolor gällande vinterförvaring, personligen ger jag fan i startknappen om något skall vila då jag inte kan se någon anledning alls att starta utan att köra.
-
Tydligen har du inte varmkört den för då skulle ju oljan varit svart, däremot har du gett den en massa onödiga kallstarter.
I minus 45...?
Det finns olika skolor gällande vinterförvaring, personligen ger jag fan i startknappen om något skall vila då jag inte kan se någon anledning alls att starta utan att köra.
-45 var ironi och varmkörd har den blivit... Att varm köra den sitter i sen tiden när man hade "sommarbil" då man varmkörde den under vintertid för att underhålla AC:n
-
En varmkörd motor har inte vatten i oljan i sådan mängd att det missfärgar, så den känns alltså inte tillräckligt varmkörd.
Jag har också haft en del sommarbilar genom åren, Corvetter, Viper, Z3M, mm, mm, mm..... flertalet med AC dessutom...
Jag har båt och har haft en hel hög med båtar, alla med motorer.
Allt förvarat i kallförråd.
Detsamma gäller även ett tiotal fyrhjulingar totalt sett och nån mc.
Inget av detta har jag någonsin startat utan att köra.
4-7 månader har aldrig inneburit några problem för någon av dessa prylar.
Så det där med att starta har iaf jag inte förstått vitsen med.
...men det är iofs rätt mycket jag inte förstår.
-
Kanske inte har varit tillräcklig varmkörd.
Men som du skriver så finns det miljoner varmkörningsskolor här på nätet och som jag har läst så tycker hälften att man ska varmköra och hälften inte... Så man får nog bilda sig en egen uppfattning, men efter det här med min olja så har jag bildat min och det är att ej varm köra den om man inte ska bruka msskinen ...
-
Bara byt oljan, löst ()p
-
Bara byt oljan, löst ()p
Tror det med, väntar bara på packningen till kåpan på kopplingssidan, den var inte lätt att få med hel inte vid demontering inför kamkedjebytet :(
-
Tror det med, väntar bara på packningen till kåpan på kopplingssidan, den var inte lätt att få med hel inte vid demontering inför kamkedjebytet :(
Ähh skippa packningen å klös dit nå bra packningsmassa istället! ;)
-
Ähh skippa packningen å klös dit nå bra packningsmassa istället! ;)
Ja visst, som gamla goda tiden med mjölkkartong, men dagens mjölkkartonger är för smala :D
-
Tror det med, väntar bara på packningen till kåpan på kopplingssidan, den var inte lätt att få med hel inte vid demontering inför kamkedjebytet :(
Packningar ska man alltid byta men går ofta att återanvända (vissa) men skulle det läcka så blir man ju bara så jävla trött ;)
Lycka till med bytet ()p
-
Ja visst, som gamla goda tiden med mjölkkartong, men dagens mjölkkartonger är för smala :D
På moppetiden köpte jag packningsmatrial och klippte till dem själv, men mestadels endast packningsmassa utan packning.
Jag menade endast packningsmassa för ditt endamål. :) Men packning är säkerligen bäst.
-
Packningar ska man alltid byta men går ofta att återanvända (vissa) men skulle det läcka så blir man ju bara så jävla trött ;)
Lycka till med bytet ()p
Det har du helt rätt i, inte roligt om det börja läcka efter 5mil.. Då är det bättre att byta på en gång..
Tackar så mycket ()p