ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: onka skrivet 17 april 2013 kl. 15:15:10
-
Har ju införskaffat mig en gammal Kawa som är luftkyld nackdel om man vill smyga runt i skogen eller arbeta med den så hade lite planer på att montera en fläkt så den går lite svalare när man vill. Någon som har bra tips eller idéer på vad för fläkt samt vart man kan få tag i den ?
-
gå in på närmsta bilskrot o be dom ta fram nått i måtten du har tillgängligt, alt gå ut på gården o leta själv, köp en strömbrytare. Färdigt? :)
-
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Prestanda/Kylflakt-universal-32315/ (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Prestanda/Kylflakt-universal-32315/)
?
edit*
"Monteras lämpligen tillsammans med termostatgivare 61-580 eller 61-581 samt lämplig adapter. Djup: 63 mm. 12 V."
-
Jag skulle nog valt den enkla lösningen och kört fläkten med manuell brytare.
Men är det ett problem egentligen? Den är ju byggd för att gå luftkyld :)
Det lär ju blåsa varmt runt benen menar jag.
-
Aa ska ha en vippbrytare så man kan styra den hur man vill. Kollat biltemas men den är för stor ca 22cm bred får den vara. Ja alltså om du puttrar runt i låg fart får den ju typ ingen kylning alls :)
-
Man bör kunna bygga sugande eller tryckande.
När man pyskör så trycker man luften framåt bort från benen :) Och tvärtom.
Lite smått meningslöst kom jag på iofs.
ps. skönt att ha den termostatstyrd 8)
-
Min kines har ju i original en datorfläkt (typ) som går jämt på tändningen. Skulle inte tro att man kan bada med den, men den flåsar på fint. Men kan en luftkyld arbetsmaskin bli för varm?
-
Jadu dom tål nog en del ()p tänkte mer för att vara på den säkra sidan ()p
-
Är nog aldrig fel med en fläkt. Den är ju avsedd att kylas av fartvind, ingen fart ingen vind ingen kylning. Även de vattenkylda kan gå för varmt och man kör sakta eller drar tungt...
-
Precis :) tror faktiskt det får bli en kinesfläkt från superbilligt ska kolla runt lite mer först
-
Om du kollar på luftkylda snöskotrar eller nyare luftkylda moped/scooter motorer (där iofs. fläkten drivs av vevaxeln) så har samtliga någon form av plastpaneler som styr luftflödet till rätt ställe.
Jag vet inte hur det ser ut på din Kawasaki, men om du bara hänger dit en fläkt på måfå som exempelvis levererar 100 l./min så kommer troligtvis bara ett tiotal liter/minut att passera de avsedda kylflänsarna då stora delar av flödet smiter förbi.
Kunde vara skoj att bygga ett evaporerings-kylsystem av beståndsdelar från exempelvis körljus spolningen från en bil, med termostyrd spolpump ()p
-
Gamla Suzuki quadrunner har också elfläkt, de lär vara av bra kvalité. Därmed inga Biltemapriser om det är ett krav.
-
Hejsan
Det stämmer bra de, jag har en sådan elfläkt på min Kingquad... :)
Mvh