ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Nybbe skrivet 11 april 2013 kl. 21:08:28
-
Då har man beställt en kamkedja från atvhuset. Lite konstigt att den redan är slut efter 500 mil... Men det slammrar från den sidan på tomgång så det måste vara den.. Ska prova byta den själv, tänker använda guiden som finns här, ni som har bytt själva, hur svårt tycker ni det var?
-
skit lätt enligt mig, beror ju på hur kunnig man är när det gäller att skruva
-
Det är inte kamkjedjan utan sitter en nock på kamaxeln för att trycka ner en ventil för att startmotorn inte ska få jobba så mycket vidstart.
Denna nocken glappar nån hundradel och gör att du får ett lite slamrande ljud just vid tomgång.
Lite irreterande men inget farligt. ()p
-
Går den att få tyst på på något enkelt sätt?
På Polaris byter man en fjäder för att den skulle tystna om jag kommer ihåg rätt men det krävde att man plockade isär kamaxeln för det är väl kammen till dekompressionsventilen du menar.
-
Det är inte kamkjedjan utan sitter en nock på kamaxeln för att trycka ner en ventil för att startmotorn inte ska få jobba så mycket vidstart.
Denna nocken glappar nån hundradel och gör att du får ett lite slamrande ljud just vid tomgång.
Lite irreterande men inget farligt. ()p
Du menar decompern, kan vara den men kan även vara kedjan och jag vågar inte chansa. Ska ändå riva den för att lacka den mattsvart med plastidip så kan jag även byta kedjan.. Vad tar det tidsmässigt?
-
Från det att all plast är borta borde det klaras av på en timme eller kanske en och en halv om inget oförutsett inträffar och du har rätt verktyg, ny olja och filter.
Sen är det ju all plast som ska bort och sen dit igen, tar väl en timme det också skulle jag tro.
-
Kanon..
Plasten har jag haft borta några gånger så det ska nog inte vara några problem :)
Går det att särskilja ljudet från decompern och kamkedjan? Tänkte så jag inte river i onödan..
Det rasslar på tomgång men slutar så fort jag rör på gasen, men ibland så försvinner det på tongång också, typ när den är varm så låter det inte lika mycket..
-
låter EXAKT som polarens dinli och på hans va det kamkedjespännaren som va kass, den och kedjan ska ju tydligen va ett problem på dom, han gjorde en riktig bonnalösning och svetsa på mer material på sin spännare sen höll den tyst, inget att rekommendera vill jag tillägga :nono:
-
Jag plockade iofs bort kedjespännaren i vintras och satte tillbaks den och då blev det tyst, men nu är ljudet tillbaka, kanske är den som spökar..
-
Nu gissar jag men det borde gå att lossa lite på spännaren till kamkedjan. Om man då samtidigt har en mejsel i hålet på spännaren så borde det gå att se eller känna om spännskruven roterar eller inte. Om den inte roterar så är den antagligen "bottnad" och spänner inte längre kamkedjan.
-
Jag trodde det var kamkedjan på min när den gått 500 ! Lyfte av ventilkåpan och började felsökning .
Gör som så att du flipprar lite på dekompressionsventilsfuktionen så kommer du nog fram till att den liksom glappar lite!!
När ändå locket är borta så kan du känna på kedjan om den slappar
-
Jag trodde det var kamkedjan på min när den gått 500 ! Lyfte av ventilkåpan och började felsökning .
Gör som så att du flipprar lite på dekompressionsventilsfuktionen så kommer du nog fram till att den liksom glappar lite!!
När ändå locket är borta så kan du känna på kedjan om den slappar
Ingen dum idé ()p
-
Ingen dum idé ()p
Vad gör man om decompern glappar och låter, är det bara att acceptera att den för oljud eller går det att åtgärda?
-
Det borde gå att fixa men jag har kört 100 mil till nu! Det låter inte mer nu än då! Jag tänkte plocka bort hela rasket på min
-
Problemet med decompen är att den sitter "fast" på kamaxeln så det är väl inte bara att "ta bort den" men den kanske går att låsa fast på något sätt.
I USA går det att köpa en utbytesfjäder till decompen och den ska tydligen hjälpa mot slamret
-
OK.. Ska plocka bort ventilkåpan när jag kommer hem så får jag se om det är den som låter, är det bara att knacka lite på den och lyssna? Behöver man ställa motorn i något speciellt läge så att dekompern är påverkad för att höra om den skramlar, hur spänd ska kamkedjan vara.. Många frågor nu :)
-
Utan ventilkåpa så kan du nog bli rätt insmord.
Se till att lägga lite trasor runt om för det kan skvätta en hel del från framförallt kamkedjan
-
Utan ventilkåpa så kan du nog bli rätt insmord.
Se till att lägga lite trasor runt om för det kan skvätta en hel del från framförallt kamkedjan
Jag tänkte inte köra på starten utan om det går att knacka på dekompern och höra om det skramlar..
-
Om inte maskin är igång så kommer den nog att skramla om du pillar på kammen till decompventilen. Det gör iaf min
-
Om inte maskin är igång så kommer den nog att skramla om du pillar på kammen till decompventilen. Det gör iaf min
Aha, har iofs. beställt en ny kedja så jag byter den ändå så vet jag att den är OK.. Men tack för alla tips ()p
-
Vad kostar en kedja?
-
Vad kostar en kedja?
656:- på atvhuset..
-
656:- på atvhuset..
Jasså det var ju inte farligt!
Undrans om man sku byta så småningom då, min har gått drygt 400 mil så det bör väl inte vara dax än men man vet ju aldrig.
Vid vissa varv en bit över tomgång är det som ett klickljud men det kanske är den där decompen? Vad nu den är bra för?
-
Jasså det var ju inte farligt!
Undrans om man sku byta så småningom då, min har gått drygt 400 mil så det bör väl inte vara dax än men man vet ju aldrig.
Vid vissa varv en bit över tomgång är det som ett klickljud men det kanske är den där decompen? Vad nu den är bra för?
Decomen släpper ut lite av kompressionen genom avgasventiln för att avlasta startmotorn.
-
Decomen släpper ut lite av kompressionen genom avgasventiln för att avlasta startmotorn.
Jaha, som en gammal hederlig pys då? :)
Men den borde ju vara varvberoende? Kan det förklara varför det blir tystare över ett visst varv på motorn? (Fortfarande relativt låga varv det handlar om)
Verkar ju märkligt om den släpper ur "effekt" ständigt? :o
-
Vet inte var jag läste det men dekompressionsventilen ska bara vara "aktiv" upp till 500 rpm så risken att den skulle vara aktiv på t.ex tomgång är ju rätt liten.
Det kan dock bli en del slammer eftersom den sitter rätt löst på kamaxeln. Sen är det väl lagringen i själva kammen till dekompressionsventilen som slits vilket ger ännu mer slammer över tiden.
-
Jasså det var ju inte farligt!
Undrans om man sku byta så småningom då, min har gått drygt 400 mil så det bör väl inte vara dax än men man vet ju aldrig.
Vid vissa varv en bit över tomgång är det som ett klickljud men det kanske är den där decompen? Vad nu den är bra för?
Precis, inte så farligt... Min har bara gått 480 mil så det är säkert dekompen på mon med men jag vågar inte chansa, bättre att byta en gång för mycket än för lite.. Inte roligt om det är kedjan och den kuggar över..
-
Då damp paketet ned med min beställning, men jag fick BARA min kamkedja.. Hade även beställt ett servicepaket men det var inte med.. :(veryangry):
Kan ju inte skruva ihop hjulingen innan jag får det :cry:
-
Precis, inte så farligt... Min har bara gått 480 mil så det är säkert dekompen på mon med men jag vågar inte chansa, bättre att byta en gång för mycket än för lite.. Inte roligt om det är kedjan och den kuggar över..
Jag har just bytt motorolja å filter så det blir väl att köra ett tag iaf och fundera över ett kedjebyte när det ändå var relativt billigt att byta så.
-
Då damp paketet ned med min beställning, men jag fick BARA min kamkedja.. Hade även beställt ett servicepaket men det var inte med.. :(veryangry):
Kan ju inte skruva ihop hjulingen innan jag får det :'(
Trist sånt där! :-\
-
Jag har just bytt motorolja å filter så det blir väl att köra ett tag iaf och fundera över ett kedjebyte när det ändå var relativt billigt att byta så.
Och som det verkar inte så svårt heller att byta, jag återkommer när jag bytt men som sagt så måste jag ha alla delar först :-\
-
Har varit ute i garaget och skulle byta kamkedjan men när jag tät bort kåpan till ventilerna och känner på dekompern så låter den väldigt mycket så jag beslutar mig för att inte byta kedjan, dekompern sitter ju helt löst så man kan vicka den fram och tillbaka, inte undra på det rasslar.. Konstig konstruktion..
-
Eftersom jag har haft borta kedjespännaren så provade jag att dra runt motorn för hand och det gick bra men på ett ställe så klickade det till, om den hade kuggat över kan man dra runt motorn lätt då, jag tror att det är dekompern som låter eller kan den ha kuggar över? Som sagt, den går runt utan problem.. Tack på förhand
-
Även min decomp satt löst men det brydde jag mig inte om utan bytte kedjan ändå. Det är en rätt konstig konstruktion och det finns andra som kanske är bättre men den verkar rätt robust även om den låter.
Om du tagit bort kedjespännaran och sen vrider runt motorn är det rätt stor risk att kedjan hoppar ett kugg eller två.
Iofs inte så svårt att få den rätt igen om den hoppat oerhört men viktigt innan du snurrar runt motorn igen
-
Även min decomp satt löst men det brydde jag mig inte om utan bytte kedjan ändå. Det är en rätt konstig konstruktion och det finns andra som kanske är bättre men den verkar rätt robust även om den låter.
Om du tagit bort kedjespännaran och sen vrider runt motorn är det rätt stor risk att kedjan hoppar ett kugg eller två.
Iofs inte så svårt att få den rätt igen om den hoppat oerhört men viktigt innan du snurrar runt motorn igen
jag kommer byta kamkedjan ändå, väntar bara på packningen till kåpan på kopplingssidan, den var inte lätt att få bort hel.. Hur fick du bort muttern till det nedersta drevet? Använde du muttermaskin? Eller går det att låsa motorn på något sätt?
-
Använde muttermaskin för tryckluft både när den skulle loss och tillbaks igen.
-
Använde muttermaskin för tryckluft både när den skulle loss och tillbaks igen.
Okej, jag använde en elektrisk men vågade inte köra på något för motorn snurrade lite och kedjan var så lös eftersom ingen sträckare fanns på plats men det kanske bara är att köra på eller kan något gå fel? Ursäkta mina dumma frågor :)
-
Hoppas ni inte har tröttnat på mitt tjat än :) Men borde det inte vara bättre att ha kvar kamkedjespännaren tills man släppt på muttern till det nedersta drevet med tanke på att kedjan rör ju mycket på sig när man kör med muttermaskin. Och en sista fråga, har plockat bort plastpluggarna och ska ställa motorn i läge men vilket håll drar jag den åt?
-
Jag kom också på att det kanske var bättre att ha sträckaren på plats för att inte allt ska rotera. Nackdelen med att ha sträckaren på plats kan vara att det ger onödiga belastningar på skenorna eller lagren för kamaxeln. Men det funkade bra ändå även om vevaxeln snurrade med en bit och jag fick nollställa både den och kamaxlarna efteråt.
Det spelar ingen roll vilket håll du snurra vevaxeln för att ställa in T läget. Underlättar om du lossar tändstiftet för att slippa kompressonen.
Det viktigaste är att du efteråt ser till att alla markeringar står rätt, dvs "prickarna" ligger på samma ställe som "guldlänkarna"
-
Jag kom också på att det kanske var bättre att ha sträckaren på plats för att inte allt ska rotera. Nackdelen med att ha sträckaren på plats kan vara att det ger onödiga belastningar på skenorna eller lagren för kamaxeln. Men det funkade bra ändå även om vevaxeln snurrade med en bit och jag fick nollställa både den och kamaxlarna efteråt.
Det spelar ingen roll vilket håll du snurra vevaxeln för att ställa in T läget. Underlättar om du lossar tändstiftet för att slippa kompressonen.
Det viktigaste är att du efteråt ser till att alla markeringar står rätt, dvs "prickarna" ligger på samma ställe som "guldlänkarna"
Jag tackar så mycket för det kanonsvaret ()p
-
Har nu varit ute och bytt kamkedjan, de va lite knövligt men jag tror det gick bra, det var bra mycket lättare att få bort muttern på vevaxeln när kamkedjespännaren satt kvar, skickar med bilder, för det ser väl rätt ut va?
Har dragit runt motorn för hand ca 5 varv och den gick runt jätte fint.. Väntar på packningen till kopplingskåpan så man kan inte sätta ihop helt och prova :(
-
Det ser rätt ut :sunny:
-
Behöver man dra skruvarna till den stora kopplingskåpan i någon speciell ordning?
-
Behövs ingen speciell ordning. Jag brukar dock dra större kåpor enligt metoden lite i taget. Först ett varv för att få dit alla bultarna sen ett varv till för att spänna fast den och därefter ett varv för åtdragning.
-
Behövs ingen speciell ordning. Jag brukar dock dra större kåpor enligt metoden lite i taget. Först ett varv för att få dit alla bultarna sen ett varv till för att spänna fast den och därefter ett varv för åtdragning.
Aha, precis så har jag dragit allt i motorn så då fortsätter jag så ()p
bara jag får packningen någon gång, är ju närvös att man inte fått ihop allt rätt, var tvungen att bege mig ut i garaget och dra runt motorn igen några varv och den gick runt fint... man kanske är nojjig ;D
-
Suck.... Beställde packning i fredags till kopplingskåpan men fortfarande inte fått någon, det står att det finns i lager men som säger att som inte har någon hemma... Man kan bli galen för mindre :(veryangry):
-
Idag fick jag packningen och plockade ihop allt, ååååååå va fint han gick i motorn :D
Ser fram mot en härlig dinlisommar.
-
Idag fick jag packningen och plockade ihop allt, ååååååå va fint han gick i motorn :D
Ser fram mot en härlig dinlisommar.
Härligt! ()p :)
-
Härligt! ()p :)
:headbang: