ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Blad skrivet 2 april 2005 kl. 22:51:11

Titel: Service på Skyhawk 250
Skrivet av: Blad skrivet 2 april 2005 kl. 22:51:11
Har precis köpt en Kasera och kollade igenom Service boken. Det står att man ska göra första servicen efter 10mil andra efter 100mil tredje efter 200mil fjärde efter 300mil. Ska man fortsätta vart hundrade mil efter det också? Känns som fruktansvärt mycket skruvande. Har en gammal Suzuki GT 125:a som jag haft i 11år, har kört den ca: 3000mil och gjort en service på den och känns inte som den mår dåligt det minsta.

Har tänkt göra servicarna själv, men är det någon som vet vad det kostar att lämna in, om det inte är värt att göra själv?

/Anders
Titel: Service på Skyhawk 250
Skrivet av: Outlander skrivet 2 april 2005 kl. 23:13:33
Följ serviceboken, det finns ju ett skäl till intervallerna.

Vilket då? Jo att du skall vara så nöjd som möjligt utan krångel!

Att din Suzuki håller efter 3000 mil och elva år utan service, det kan du bara vara glad över!

Du väljer själv hur du vill göra men att kasta pengarna i sjön som att inte serva grejorna... Då kan man ju nästan kasta Kasean och Suzukin i sjön direkt.

Viskositeten i oljan bryts ned vart efter vilket gör att det smörjer sämre vid vissa temperaurer och oljan skall ju sedan transportera skiten till filtret för att stanna där=olja/filter skall bytas.

Stiften blir slitna och motorn startar/tänder och går sämre=mer sot och sämre gång=byt stift.

Detta lilla arbete med rätt intervall förlänger livet radikalt!

Det viktiga är att det blit gjort och du kan mycket väl göra det själv.
Titel: Service på Skyhawk 250
Skrivet av: Blad skrivet 7 april 2005 kl. 16:15:46
Förlåt dumfrågan, men sitter det filter på dem och i sånna fal var då?

/Anders
Titel: Service på Skyhawk 250
Skrivet av: Outlander skrivet 7 april 2005 kl. 18:20:09
Ingen fråga är för dum!

Tror inte att det finns filter på Kasean, möjligtvis en sil som man ev kan göra ren. Skall stå i manualen.

En tumregel är ju att byte det som går att byta, många enklare motorer saknar filter och gör det ännu viktigare att få ut metallspån och annat med oljebyten.
Titel: kenta
Skrivet av: kenta skrivet 7 april 2005 kl. 18:52:24
Vadå mycket skruvande , kör du 100 mil om dan eller.......
Det finns ju en anledning med serviceintervallerna förstår du. Gå efter boken ska du se att din maskin håller läääääänge
Titel: Service på Skyhawk 250
Skrivet av: bladhet skrivet 7 april 2005 kl. 19:42:08
jag har haft min quad sen i februari och jag har snart kört 50mil,
Och jag tycker jag kört ganska så mycket.
Inte är det ofta att serva var 100 mil trodde att det oftare än så.
Titel: Service på Skyhawk 250
Skrivet av: Lundgren skrivet 10 april 2005 kl. 19:31:27
Hehe... jag har haft min skyhawk sedan förrförra fredan och har kört 55 mil bytte olja efter 20 mil (såg senare att det skulle ha gjorts vid 10 mil) men en REJÄL service är det som står på nästa punkt innan mer körning! För det är inte nån KVALITETS maskin det vill jag lova (hastighets mätarn pajja efer 27 mil så det var bara att sätta dit en cykel dator istället! axeln som går från växellådan GICK AV!!! nästa grej var den undre kedje rullen som svetsen GICK AV!!! och så har det varit en massa små saker som också är irriterande! när man köper en grej för över 50000:- tycker man inte att det skall vara så mycket skit med den som det är!

Så SE TILL ATT SERVA DEN NOGGRANT och kolla VERKLIGEN över skruvar och dylikt för dem har STOR tendens till att skaka loss!!
Titel: Service på Skyhawk 250
Skrivet av: bladhet skrivet 10 april 2005 kl. 22:10:27
Citat från: "KaseaSkyhawk"
Hehe... jag har haft min skyhawk sedan förrförra fredan och har kört 55 mil bytte olja efter 20 mil (såg senare att det skulle ha gjorts vid 10 mil) men en REJÄL service är det som står på nästa punkt innan mer körning! För det är inte nån KVALITETS maskin det vill jag lova (hastighets mätarn pajja efer 27 mil så det var bara att sätta dit en cykel dator istället! axeln som går från växellådan GICK AV!!! nästa grej var den undre kedje rullen som svetsen GICK AV!!! och så har det varit en massa små saker som också är irriterande! när man köper en grej för över 50000:- tycker man inte att det skall vara så mycket skit med den som det är!

Så SE TILL ATT SERVA DEN NOGGRANT och kolla VERKLIGEN över skruvar och dylikt för dem har STOR tendens till att skaka loss!!


Oooshit, har kört 50mil med min och större delena av de är i -10 grader och de ända problemet som varit var att jordkabeln gick av till bateriet, men det fixade jag på 1min
Titel: Service på Skyhawk 250
Skrivet av: Fyrhjulingpunktse skrivet 10 april 2005 kl. 22:32:08
Citera
(hastighets mätarn pajja efer 27 mil så det var bara att sätta dit en cykel dator istället! axeln som går från växellådan GICK AV!!! nästa grej var den undre kedje rullen som svetsen GICK AV!!!


Trist när sånt händer, men du har väl garanti på den? Vi har sålt massor med SMC och aldrig haft några problem. Har själv kört ca 60 mil helt felfritt...
Titel: Re: kenta
Skrivet av: Blad skrivet 11 april 2005 kl. 13:31:21
Citat från: "kenta"
Vadå mycket skruvande , kör du 100 mil om dan eller.......
Det finns ju en anledning med serviceintervallerna förstår du. Gå efter boken ska du se att din maskin håller läääääänge


Hehe, inte riktigt 100mil om dan, men föredrar att utnytja mina fordon så mycket det går. Det är inte bara Kasean som jag fixar med utan har 2st hobby bilar som kräver en hel del tid. Så jag hade hoppats på att man inte behövde göra service så ofta. Jag tänker naturligtvis följa de intervaller som rekomenderas.

/Anders
Titel: Service på Skyhawk 250
Skrivet av: Blad skrivet 18 april 2005 kl. 11:48:04
Nu är jag igång igen. Blir lite fundersam när man kollar i serviceboken. Vad är det som gör att man ska byta tändstift vart 200mil och luftfilter vart 300mil. Jag förstår nog inte riktigt hur tändstift och luftfilter kan ta slut på så kor tid. Tacksam om någon kan förklara detta fenomen för mig.

/Anders
Titel: Service på Skyhawk 250
Skrivet av: Betongbonde skrivet 18 april 2005 kl. 13:19:43
Vill man ha en motor/växellåda (vissa fall koppling) som ska hålla länge så är första oljebytet efter en timmas körning eller tio mil, vilket nu inträffar först!? Det ger sig självt om man tittar i botten på spilloljebunken, gnistrar som rena vinterfrosten av metallspån vid första bytet. Inget man vill ha farandes runt i motorn i onödan. Silen som nån nämde sitter innanför avtappningspluggen, förmodar att det gör det på dom flesta. Har själv bytt olja för tredje gången på 130 mil. Lovar det gör inget om det blir en gång för mycket :) ....Och kom ihåg full fart, spar tid! :D
Titel: kenta
Skrivet av: kenta skrivet 18 april 2005 kl. 18:42:19
Tjusigt fordon du har (loggan)he,he,he
Titel: Re: kenta
Skrivet av: Betongbonde skrivet 19 april 2005 kl. 08:10:03
Citat från: "kenta"
Tjusigt fordon du har (loggan)he,he,he


Ja den ser ut så under stänklapparna, så att säga man ser rakt in i rökröret... :wink:  :D  :oops:
Titel: Var sitter filtret då?
Skrivet av: vice skrivet 20 april 2005 kl. 21:54:43
Hej,

Det står att man ska rengöra olje filtret men inte var det sitter eller hur...Har fan blädrat igenom "instruktionsboken" (om man nu kan kalla det för en sånn) pär till pärm.

Någon som kan pointa en glad amatör i rätt riktning?

H/Vice
Titel: Service på Skyhawk 250
Skrivet av: vice skrivet 25 april 2005 kl. 09:03:02
ok...Olefiltret man ska rengöra sitter i motorn bakom oljepumpen...Dvs man måste mecka en del