ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Onkel-Benz skrivet 7 april 2013 kl. 15:53:48
-
Tappade ur oljan på 450:n idag då det var dax för service men är lite fundersam om vilken olja jag ska hiva i?
Läste i instruktionsboken att oljan bör vara av API-klassningen "SF" eller "SG".
Den är körd på "mobil extra 4t 10w-40 delsyntet" men funderar på om biltemaoljan 10w-40 helsyntet som är API:"SM" är ett bra val?
Eller ska jag fortsätta kör med en delsyntetolja?
Den har gått 400 mil.
När oljan ska i sen, bör man göra proceduren jag läst om, fylla på 2 liter olja, nypa av den smala slangen upptil på oljekärlet och starta för att sedan höra luftpuffen?
-
Oil is life blood of any engine, and probably the least expensive of overall maintenance, so buying quality oil is a good idea. After my first service I started to use Putoline RF4 quad ( helsyntet). I talked to lot of riders in England, they say its the best on the market for quads. (ca. 130.00 LT)
-
API-klassningen går enligt alfabetet, så en SF är alltså lite "sämre" än en SG medan en SM är bättre än båda.
Delsyntet räcker till normal körning och personligen anser jag att det är viktigare att byta ofta än att ha superracingolja i maskin.
Dock skall man själsklart inte tumma på klassningen, men om det funkar med olja för en hundring litern eller kanske lägre än det... varför då hälla i olja som kostar 250 spänn litern?
Köp soppa för de pengarna istället och KÖR.
Ordet ofta skall man dock ta med en nypa salt, om man tex ligger på landsväg mycket med uppdrevad maskin så slits inte oljan alls som om man ligger och slirar massa på kopplingen i skogen tex.
För på de flesta quads är det nämligen kopplingen som förstör oljan mest, lamellerna smutsar ner oljan och därför krävs tätare byten än på maskiner med torrkoppling eller växellåda/koppling i egen olja.
-
API-klassningen går enligt alfabetet, så en SF är alltså lite "sämre" än en SG medan en SM är bättre än båda.
Delsyntet räcker till normal körning och personligen anser jag att det är viktigare att byta ofta än att ha superracingolja i maskin.
Dock skall man själsklart inte tumma på klassningen, men om det funkar med olja för en hundring litern eller kanske lägre än det... varför då hälla i olja som kostar 250 spänn litern?
Köp soppa för de pengarna istället och KÖR.
Ordet ofta skall man dock ta med en nypa salt, om man tex ligger på landsväg mycket med uppdrevad maskin så slits inte oljan alls som om man ligger och slirar massa på kopplingen i skogen tex.
För på de flesta quads är det nämligen kopplingen som förstör oljan mest, lamellerna smutsar ner oljan och därför krävs tätare byten än på maskiner med torrkoppling eller växellåda/koppling i egen olja.
Det var ett bra svar! ()p :)
Tack för att du förklarade API-klassningen å.
Jag kör 15/36 på drevningen så då förstår du att jag hellre förflyttar mig fort än sakta i nå lerhål. ;) :)
Var 100:e mil kommer jag nog fortsätta att byta oljan som det är gjort tidigare. Dock upplever jag ju att kilometerräknaren rullar på fortare än vad den bör så i praktiken blir nog bytet lite oftare då.
Känns ju som att biltemaoljan är ett helt okej val, dock funderar jag på om det blir lättare för motorn att läka olja någonstans med en helsyntet? (läker inget idag med delsyntet)
Sen hade jag redan en 4-liters dunk från biltema i garaget så... :)
Ska googla den oljan å se vad folk skriver.