ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: FormerMazda skrivet 2 april 2013 kl. 08:22:48

Titel: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
Skrivet av: FormerMazda skrivet 2 april 2013 kl. 08:22:48
Då var det dags för tråd!
Jag har haft min X5:a ett tag nu och det har kanske blivit dags för en lite ordentligare genomgång, men mest ser jag fram emot alla nya prylar som ska på!
Listan är lång på allt som ska dit/göras: (utan inbördes ordning och hälften glömt, lär fyllas på..)
Montera Dial-A-Jet - LÄNK (http://trech.jetshop.se/dial-a-jet-p-442-c-256.aspx)
Montera ny CDI - LÄNK (http://trech.jetshop.se/programmerbar-cdi-p-441-c-256.aspx)
Montera tumvärme - (Osäker på märke)
Montera nytt avgas - (Biltema gott och blandat i 2")
Byta bromsbelägg runtom - LÄNK (http://trech.jetshop.se/frambroms-cf-moto--goes-p-414-c-222.aspx)
Rengöra, måla och rostskydda under alla plåtar - (Biltemas färger, Dinitrol rostskydd)
Räta plåtarna - (Mc-Hammer)
Montera Jula's kombi-drag LÄNK (http://www.jula.se/dragkrok-3-i-1-604089)
Byta vinsch - (Osäker på märke)

Det mesta av påskhelgen gick åt till en del av sakerna på listan.
Och eftersom mycket av sakerna ska ge en prestandaförbättring så testades maskin original mot brorsans GOES 625i. Och upp till 70km/h är det bannemig jämt skägg. Sen drar hans ifrån och min seeeegar sig upp till 80km/h om jag tvingar han. Film på detta kommer.
Mekandet började med vinschen då den behövdes som smidigt lyft av maskin.
Vinschen var i stort sett bolt-on. Behövde bara kapa fästena till gamla grinden och förstora upp hålen i maskin för vinschplattan.
Tyvärr var medföljande kablage för kort. Men det finns oändligt mycket i gömmorna hemma, så den skarvades bara.
Och vilken skillnad! Kommer bli kul att köra fast så man får vinscha på riktigt sen!  :)
På det spolades maskin noga med högtrycken överallt. Det satt en del mög lite här och där som man inte kommer åt med plåtarna på. Efter att den fått torka lite så gick jag lös med thinner och trasa på alla ytor undertill. Målade som skavda. Sen målades de upp med kallgalv, svart färg och sist rostskydd. I alla öppningar och andra skrymslen blåste jag i rätt friskt med rostskydd.
Monteringen av CDI'n var föga upphetsande då det bara var att byta en kontakt..
Men nya avgaset bjöd på mer utmaning. En färdig krök i 2" köptes begagnad, sen en ljuddämpare på biltema tillsammans med en meter rostfri flexslang. Allt i 2". Efter en del riktande och kämpande med min irriterande svetsjävel så satt allt på plats, riktigt bra dessutom. Bilder på det kommer, missade det tyvärr.
Dial-A-Jet:en gav en del huvudbryn.. Den ska sitta i insuget på förgasaren. Men det finns inte en chans att den kan sitta på förgasaren då slangen till filterboxen träs på förgasaren och tar all plats. Så DAJen fick sitta på den slangen istället. Materialet i slangen är ganska tilltaget så det gick bra att borra och skruva fast DAJen i slangen. Picken som sticker ner i slangen säkrades med låsmutter dock.
Sen borrade och gängade jag för nippel på flottörhuset till DAJen. Det gick smärtfritt och blev riktigt fint tyckte jag själv.
Nu var det dags att testa lite mot bror igen! Och förutom att min fortfarande tvekar i starten så bror får ett par maskiners försprång så drar jag ifrån upp till 80km/h! Sen efter ett tags nötande så segar han sig förbi, min vill nu nästan göra 90km/h. Så det bådar ju gott!
Det ska pillas lite med DAJen då jag inte tycker han gör som han ska riktigt. Ska maila benny och se vad han säger.
Sen är det ju bara resten kvar! Men det får vänta till nästa helg då jag gärna har bilen i garaget när det är kalla mornar.  ()p

Bilderna uppifrån och ner:
1-En CF utan plast, lite streetfighter, kanske den nya looken?
2-Så såg de flesta skruven ut som höll plåten. Herr vinkelslip förklarade vad som gällde.
3-Alla krokiga plåtarna innan tvätt.
4-Maskin uppallad enligt konstens alla regler. För snabb och säker död vid olycka.
5-Nya vs. gamla vinschen. Jag gillar den nya!
6-Monterad vinsch! Den fick ju plats.
7-Renblåsning efter tvätten.
8-Underredet galvat.
9-Och målat med färg och rostskydd.
10-Provisoriskt montage av auspuff. Snyggt!
11-Brandsäkert test av DAJen innan han fick egen försörjning via flottörhuset.
12-Herr DAJ himself på slangen till insuget.
13-Och farbror nippel i flottörhuset.
Titel: SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
Skrivet av: FormerMazda skrivet 2 april 2013 kl. 08:23:40
Mer bilder! Max 10 per inlägg..
Titel: SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 2 april 2013 kl. 08:58:14
Hej.
Går det att ha sådant där mjukt kör nästan helavägen från motorn till dämparen?
Hur blir det med besiktking och katalysator?
Vad är en dail a jet???  :)
Titel: SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
Skrivet av: FormerMazda skrivet 2 april 2013 kl. 10:00:14
Vet inte hur det skulle gå, det kanske behöver lite stöd på vägen.

Besiktningen hoppas jag kommer gå bra. De lär inte ha kunskap om vad som fanns original eller inte. Mitt samvete är lugnt då det knappast lär ha renat nåt original ändå.

Har du ens läst länken? Börja där, fråga sen om det behövs.  ()p
Titel: SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 2 april 2013 kl. 10:03:12
srry fattade inte att det gick att tryck på den :banghead:
Titel: SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
Skrivet av: FormerMazda skrivet 2 april 2013 kl. 10:27:56
Haha! Lugna puckar! Nu är saken klarare hoppas jag då!

Nåväl, en film på när bror och jag "rejsar", detta alltså för att få en bild av skillnaden i hur den går före och efter.
Ljudet i filmet är mest ett jävla liv, så jag dränkte det lite med musik. Filmen är viktigast dock.
Första rejset så var det från tomgång, men i klassisk förgasar-manér så tvekar min lite först och brorsans förvinner ur bild, men jag låg precis bakom typ.
I andra rejset så höjer jag varvet lite innan vi drar, då sticker min bättre och man ser hur de är jämfört med varandra.

Länk till filmen: http://www.youtube.com/watch?v=axFWiuLrSh4# (http://www.youtube.com/watch?v=axFWiuLrSh4#)
Titel: SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
Skrivet av: chrilled skrivet 2 april 2013 kl. 12:47:27
Tilläggas skall väl göras att jag var en smula sen i starten andra rejset, annars hade jag tagit starten där med. Men som du säger, det skiljer inte mycket på dem original och vad vi har kunnat se hittills så lär jag få bra med pisk inom en snar framtid :)

/Chrille
Titel: SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
Skrivet av: FormerMazda skrivet 2 april 2013 kl. 13:04:25
Sen o sen, det var ju lite med flit för att du skulle vara med i bild.  ()p
Titel: SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
Skrivet av: FormerMazda skrivet 7 april 2013 kl. 20:07:27
Nu är helgen snart slut, så klart har det skruvats!
Om än bara en sväng idag, igår var jag och kollade på och hjälpte till lite vid ett dragkamps SM här i byn.

Men idag så byttes det bromsbelägg, det var dags kan man säga. Fast bak såg de knappt använda ut, så de får väl sitta kvar.
En kik i variatorkåpan var spännande. En massa skit mest. Så en ordentlig rengöring utfördes, mätte remmen också, den snittade 35,2mm.
På andra sidan motorn sitter snörstarten, och den har på senare tid endast häktat i om man rykt ut snöret i mach 4 ungefär. Det är dock lite obehagligt, så ska den ändå sitta där kan den ju fungera. Lite rengöring och nytt fett löste den saken, ny fungerar den fantastiskt bra. Dock började idioten inom mig spåna på att skita i det där snöret och montera hydraulpump där.  :D
Såg över detta med bromsljus också, det har jag inte haft på ett tag. Kontakten till fotbromsen hade mer eller mindre brunnit upp, och kontakten för handtaget var mest i små bitar som såg allt annat än nöjda ut.
Fotkontakten lagades med lite nylindad tråd som löddes igen och sen slipades ner till en ny hylsa. Stiften löddes på plats och titt på tusan! Nu fungerar den!
Handtagskontakten däremot.. Den fick ny mikrobrytare i sig, vände den fel dock så funktionen blev omvänd. Kände att jag ledsnde där. Trech! Order kommer!
Tumgasen åkte dit också! Hade ingen krympslang som passade, men jag gjorde rent med thinner och superlimmade. Jag tror den sitter nu för all framtid, för det var värst vad den satte sig!
Och sista meket för idag blev multidraget från jula som moddades lite för att bultas fast i ramen. Behöver ett par stöd känner jag, hade inte material till detta idag, så nu får den nöja sig med en M10 ett tag. Till nästa gång liksom.

Tog ett ärevarv i skidbacken här hemma också, och den känns bra mycket starkare nu faktiskt. Det är kul!  :)

Bilder också såklart!
Och först blir det på avgaset som jag glömde fota sist.
Sen kommer det bilder på det som gjordes idag, i kronologisk ordning.
Titel: SV: FormerMazda's STORA genomgång och mod av sin CF-MOTO X5:a
Skrivet av: FormerMazda skrivet 7 april 2013 kl. 20:08:38
Mer bilder!