ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Skojaren skrivet 31 mars 2013 kl. 22:56:55

Titel: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 31 mars 2013 kl. 22:56:55
På en X8 så har jag fått priser på mellan 1800-2500 för olje+filter+tändstiftsbyte. Jag tycker att det låter aningen mycket, men kanske är jag ute och cyklar.

Jämför jag exempelvis med min 7-serie BMW som slukar i sig nästan dubbla mängden olja så är kostnaden 2600:- För olja+filter+arbete
Eller min volvo som kostar 2100:- För olja + filter+arbete på Bilia.

Vad pröjsar ni för servicen då det gäller oljebyte?
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: HellDown skrivet 1 april 2013 kl. 09:44:03
Ja någonstans måste ju försäljarna tjäna sina pengar,eftersom det är samma pris på inköp av hjulingen på alla ställen.Jag har ochså fått pris mellan 1800-2500kr på service.
Jag servar själv,då vet man vad som är gjort på maskinen.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 1 april 2013 kl. 21:24:53
Hej men under garanti tiden måste du göra service hos handlarn för att garantierna skall gälla.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 1 april 2013 kl. 23:35:29
Vad det gäller garantierna så är det väl ok, nästan alla har ju så idag, Inte servad hos aukt åf/verkstad = nada garanti om det händer något.

Klar att verkstäderna skall få tjäna pengar, men det går 3.5L i en X8 och plus två tändstift a 100:- så är 2500:- hyfsat dyrt tycker jag för en service speciellt då man ställer det i paritet mot en stor bil som i många fall är billigare på oljeservice fast det går dubbelt med olja.

Om det nu är så att arbetet tar 1 timma och oljan kostar 400:- litern, ja då är det en annan femma :D
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 2 april 2013 kl. 08:25:43
Vad det gäller garantierna så är det väl ok, nästan alla har ju så idag, Inte servad hos aukt åf/verkstad = nada garanti om det händer något.


Det där börjar ju falla  iom domen mot KIA  , men om inte generalagenten går ut med att man accepterar detta så blir det ju ändå problem

http://www.svd.se/naringsliv/motor/domstol-domer-ut-kias-garantikrav_7723852.svd (http://www.svd.se/naringsliv/motor/domstol-domer-ut-kias-garantikrav_7723852.svd)
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 2 april 2013 kl. 11:57:47
Hej ja en 700-800 kronor för en service vore mer rimligt.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 2 april 2013 kl. 12:48:34
Hej ja en 700-800 kronor för en service vore mer rimligt.

Det låter å andra sidan lite billigt tycker jag  ^-^
4L olja + filter + två tändstift borde landa på 750-850 och sen får man slänga på lite arbete på det.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Ulmersmyg skrivet 2 april 2013 kl. 12:56:04
Betalar 1 500 för service Cf x8
Byter alltid olja vid varje service.Oavsett vad som står i servicehäftet
Four Speed i Trollhättan Bra jobb.
Fick den nytvättad dessutom.
Hade kommit någon droppe på hasplåten.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 2 april 2013 kl. 14:24:47
Jo men år betalar inte fullt pris Upp olja filter tändstift osv så 800 kronor för en service vore mer rimligt än 1500-2500 kronor.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Rovsmor skrivet 9 april 2013 kl. 12:19:49
Jo men år betalar inte fullt pris Upp olja filter tändstift osv så 800 kronor för en service vore mer rimligt än 1500-2500 kronor.

menar du at ÅF ska sälja oljan billigare till dig när dom häller den i din motor än när du köper oljan på dunk av ÅF?  :hmmm:
Klart dom ska ha vinst på reservdelar/olja vid service också, sen har dom en timmpenning på 800-900kr/timme, så 1500-2000kr är rimligt
för olje, tändstifts och filter byte..
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 9 april 2013 kl. 14:12:25
Jo jo men  det är ingen racing olja och standard stift och i axlarna går det inte många liter så max en tusing inte mer.
 
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Pakka skrivet 9 april 2013 kl. 14:49:58
1850 kr betalade jag för min service med oljebyte
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 9 april 2013 kl. 15:41:37
Jag servade min här om dan, olja + filter+xx min arbete=1800. Och då är det rabatterat, ordinarie pris är 2500:-

Hur man än vänder och vrider på det så är det hutlöst. Inget ont om den ÅF där jag servar, men nåt är snett då priserna är så över lag.
Billigare att serva min volvo med dryga 5.7L olja + filter för 1900 ordinarie pris på Bilia.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 9 april 2013 kl. 15:49:51
Det är väl den 3-åriga garantin som ska betalas via höga servicepriser samt täta intervaller.



Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 9 april 2013 kl. 19:07:17
Jo det äter snabbt upp mellan skillnaden till en mycket dyrare maskin .
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 9 april 2013 kl. 20:10:02
Jo det äter snabbt upp mellan skillnaden till en mycket dyrare maskin .

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar......
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 9 april 2013 kl. 21:41:15
Hej jo om du köper en tex cf moto 500 be och den kostar 50 000kr service 10st  2500 kr st då är du uppe i 75 000kr en polaris ,can am servar du inte med lika täta intervaller så i slut ändan så blir inte märkes maskinen så mycket dyrare, och sen andra hands värdet är nog mycket sämmre på en cf moto jämfört med en can am  procentuellt .
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Pakka skrivet 9 april 2013 kl. 21:52:33
inte tycker jag att det är tätt mellan service första på min X8 30mil sen 75mil efter det 150mil efter det så har jag för mig att det var 150 mil mellan varje tillfälle
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 9 april 2013 kl. 21:56:52
Jo det är klart om man inte ska använda den så mycket visst , då är det inte ofta.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Persson- skrivet 10 april 2013 kl. 07:07:34
inte tycker jag att det är tätt mellan service första på min X8 30mil sen 75mil efter det 150mil efter det så har jag för mig att det var 150 mil mellan varje tillfälle
Det är väl ofta!  Byter du olja på din mil sådär ofta också?  :) ni är lurad.
Om det hade varit timmar så hade det varot vettigt.
TEX 100 timmar snäll körning med bil (konstant 90kmh )blir 900 mil. Då är det ofta rätt bra att byta olja. En atv går ju oftare kortare sträckor osv så då slits oljan mer:)

En sk märkesatv har även högre andrahandsvärde.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 10 april 2013 kl. 07:21:32
Grizzly 700 är sevice var 120e mil enl. Mascot motor
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 10 april 2013 kl. 07:26:48
Hej jo om du köper en tex cf moto 500 be och den kostar 50 000kr service 10st  2500 kr st då är du uppe i 75 000kr en polaris ,can am servar du inte med lika täta intervaller så i slut ändan så blir inte märkes maskinen så mycket dyrare, och sen andra hands värdet är nog mycket sämmre på en cf moto jämfört med en can am  procentuellt .

Så en märkesmaskin servar man inte alls för den är så bra eller, det lär ju inte vara så eller hur. Ditt räkneexempel är aningen fel.

Vill du räkna rätt så får du ta med allt som innebär att äga maskinen under 36månader exempelvis, med service + värdeminskning + drivmedel osv Att skillnaden då skulle vara marginell mellan en så kallad märkesmaskin och en icke tror jag inte

Se är jag inte med på vad du vill påvisa, är märkesmaskiner bättre eller, verkar som alla tror att dyrt är bra och de som köper produkter  från kina är antingen fattiglappar eller lurade.

Det jag ursprungligen opponerade mig mot här, var att ett oljebyte på en ATV oavsett märke kostar skjortan
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Persson- skrivet 10 april 2013 kl. 07:38:49
Vill du behålla garantin så måste du lämna in på service!  Du behöver inte bli grinig :)
Dyrt är inte alltid bäst. Men som exempel så håller ju japanska maskiner bättre än amerikanska. Tex polaris som jag ska köpa.

Av blocket att döma så verkar kinamaskiner sjunka rätt mycket mer. Eller har jag fel? 

Det är rätt saftig servicekostnad. Men tänk även på att firmorna lär överleva nu när hjulingarna säljs med så små marginaler! En bilverkstad har mer kunder och större konkurrenskraft kan jag tänka mig.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 10 april 2013 kl. 09:25:35
Grinig, nja..... Varför skulle jag vara det?

Jag bara konstaterar att skall man räkna på vad en maskin kostar så måste man räkna rätt. Sen så är det skillnad på kinamaskiner och kinamaskiner likväl som det skiljer mellan märkesmaskiner och märkesmaskiner.
Och förresten.... Vad är en märkesmaskin?

Tar du med följande så får du en mera rättvis bild

Bränsleutgift
Skatt/bes
Försäkring
Reparation/service
Däck
Värdeminskning


Sen är det bara att räkna på vad den kostat dig under de mil och den tid du haft den. Ytterst sällan är det billigare att äga fordon som är nästan 80% dyrare i inköp Att få igen skillnaden vid en försäljning är nog i mina ögon lite att lura sig själv, eller skall vi säga motivera sig själv varför man skall köpa den dyrare

Allt är ju relativt, i mina ögon, om vi talar bilar så är allt som inte är BMW 7 serie billigt skit  ;-)
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 10 april 2013 kl. 09:37:03
Märkesmaskiner, Yamaha,Suzuki,Polaris,Kawasaki,Arctic cat,Can-am,Honda,mfl.


Kinamaskiner Cf-moto,Goes,Dinli,Smc,Cectec,mfl.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 10 april 2013 kl. 10:21:22
Märkesmaskiner, Yamaha,Suzuki,Polaris,Kawasaki,Arctic cat,Can-am,Honda,mfl.


Kinamaskiner Cf-moto,Goes,Dinli,Smc,Cectec,mfl.
Varför är inte CF en märkesmaskin då, eller låt mig vända på det. Varför är Yamaha,Suzuki,Polaris,Kawasaki,Arctic cat,Can-am,Honda märkesmaskiner?
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Hydro skrivet 10 april 2013 kl. 10:24:29
Varför och varför...
Varför är inte en älg en fisk?

Ordet märkesmaskin och ord som kinamaskiner är egentligen rätt tvetydiga och minst sagt olämpliga i grunden, av flera skäl.

Bättre att kalla det premium-maskiner eller premium-märken kanske.
 
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Persson- skrivet 10 april 2013 kl. 10:29:52


Tar du med följande så får du en mera rättvis bild

Bränsleutgift
Skatt/bes
Försäkring
Reparation/service
Däck
Värdeminskning


Jag skrev nyss ett långt inlägg som jag raderade. Du verkar redan ha bestämt dig :)

Kina har byggt sin storhet på att plagiera. Likaså med kinamaskiner.
puss och kram!
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 10 april 2013 kl. 10:41:11
Jag skrev nyss ett långt inlägg som jag raderade. Du verkar redan ha bestämt dig :)

Kina har byggt sin storhet på att plagiera. Likaså med kinamaskiner.
puss och kram!

Varför uppfinna hjulet igen, och i avseendet valet av maskin så har jag bestämt mig. Och Honda, Kawa, Yamha och Suzukil var är de från ;-) och hur startade de, Genom att......

Alla tycker vi olika, och tur är väl det.
Så puss å kram på dig med :-)
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 10 april 2013 kl. 10:49:09
Kvalitén är mycket högre på "märkes maskiner"
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Slite skrivet 10 april 2013 kl. 10:57:28
Såja... skicka fram snorrarna och mät nu :)
 
Själv fick jag just hosta upp 2495:- för första servicen på min X7:a... Det känns drygt, men samtidigt vill man ju förska behålla nått slags andrahandsvärde, även om man är medveten om att en kinamaskin knappt har nåt sånt :)
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 10 april 2013 kl. 11:33:54
Ja BMW är Bäst så är det.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 10 april 2013 kl. 12:02:59
Nej det borde sitta en till räknare på alla arv för service intervallerna borde bli mer rättvist.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 10 april 2013 kl. 12:10:30
Kvalitén är mycket högre på "märkes maskiner"
Och vilken fakta grundar du det på, själv är jag nyfiken så du får gärna dela med dig
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 10 april 2013 kl. 12:11:21
Ja BMW är Bäst så är det.
Klart att de är, för jag har en. (snart två)
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 10 april 2013 kl. 12:26:29
Och vilken fakta grundar du det på, själv är jag nyfiken så du får gärna dela med dig
Egen erfarenhet, vad sägs om de.
Finns ju en anledning varför vissa maskiner är 2-3ggr dyrare än en Kina.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 10 april 2013 kl. 12:35:29
Ja en timmräknare eller kilometer ,tänkte dom körs så olika endel fort efter väg och några i skogen .
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Pakka skrivet 10 april 2013 kl. 12:37:34
Egen erfarenhet, vad sägs om de.
Finns ju en anledning varför vissa maskiner är 2-3ggr dyrare än en Kina.


ja det sägs ju att man får vad man betalar för. Men om man kolla på nyare maskiner så tycker då jag i alla fall att kvaliten har blivit mycket bättre på "kina" maskinerna och nästa så det blivit sämmre på typ CanAm som verkar ha rätt stora problem nu med vissa maskiner.


Å en så tillverkas ju snart allt i Kina endå så va spelare de för roll vad det står för namn sen på den  ':)
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 10 april 2013 kl. 12:41:21

ja det sägs ju att man får vad man betalar för. Men om man kolla på nyare maskiner så tycker då jag i alla fall att kvaliten har blivit mycket bättre på "kina" maskinerna och nästa så det blivit sämmre på typ CanAm som verkar ha rätt stora problem nu med vissa maskiner.


Å en så tillverkas ju snart allt i Kina endå så va spelare de för roll vad det står för namn sen på den  ':)
Men inte tillräckligt bra om du frågar mig och att den blivit sämre på CA kan jag inte uttala mig om då jag inte har någon nyare CA.

Även om mycket tillverkas i Kina så är det en väldig kvalité skillnad på deras tillverkning av olika saker.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 10 april 2013 kl. 13:35:29
Vilka som är 'bättre'och vad slutnotan blir av ägandet är ju svårt att beräkna på en generell basis att 'märkesmaskiner är bättre' 


Det är ju också individuellt betingat  på den maskin Du fått, hur Du brukar den samt att olika modeller/årgångar kan ha 
[size=78%]olika standardfel som så småningom korrigeras. Variationer i tillverkning, otur  osv....[/size]



Statistiskt går det ju kanske att göra en kalkyl , men de verkliga kostnaderna/problemen vet man bara på en maskin i taget och i efterhand.


Jobbat med service många herrans år och utslaget väldigt generellt så är det säkert större chans att man får ett  bekymmersfritt ägande med en 'märkesmaskin'  men flera faktorers spelar helt klart in.  Tex hur mycket Du kör och var och hur.


Finns exempel på bilar där en ägare har  haft otroliga problem med sin bil under 3 år , medan en annan har samma årsmodell av samma bil och inga problem alls. 




Så om man köper säg 10 olika Can Am modeller , 10 olika  CF Moto modeller , kör dom i  3år  ungefär lika långt och på samma sätt och sen utvärderar den ena gruppen mot varann  , så bör man sen kunna räkna fram någon typ av totalkostnad /märke baserat på inköpspris , icke garantirep, värdeminskning, bränsle och försäkringskostnad , stillestånd vid garantifel mm.



Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 10 april 2013 kl. 13:59:07
Vilka som är bättre, ja alla som inte är tillverkade i Kina.
Tex Yamaha, Honda, CA, Polaris.

Vad slutnotan går på är inte så intressant.
Man ska väl kunna köra med sin maskin.

10 CA mot 10 CF
CF mycket högre bränsle kostnad, försäkring samma.
CA kommer att gå sönder men inte en bråkdel av vad CFn kommer att göra med samma kör stil och den kommer har mer stilleståndstid.
CA delar är inte billigt med det är då inte CF heller.
Detta vet dom flesta men ingen vågar erkänna det.
Varför lämnar nästan alla märket?
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 10 april 2013 kl. 14:10:11
Undrar varför inte det finns någon kina tillverkad snöskoter?
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 10 april 2013 kl. 14:32:15
Egen erfarenhet, vad sägs om de.
Finns ju en anledning varför vissa maskiner är 2-3ggr dyrare än en Kina.
Hepp, det var fakta det :-D
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 10 april 2013 kl. 14:52:44
Vilka som är bättre, ja alla som inte är tillverkade i Kina.
Tex Yamaha, Honda, CA, Polaris.

Vad slutnotan går på är inte så intressant.
Man ska väl kunna köra med sin maskin.

10 CA mot 10 CF
CF mycket högre bränsle kostnad, försäkring samma.
CA kommer att gå sönder men inte en bråkdel av vad CFn kommer att göra med samma kör stil och den kommer har mer stilleståndstid.
CA delar är inte billigt med det är då inte CF heller.
Detta vet dom flesta men ingen vågar erkänna det.
Varför lämnar nästan alla märket?
Antar att det är dina egna erfarenheter som talar igen. Och det borde vara intressant vad slutnotan hamnar på.

I övrigt så är det en massa fina påståenden, och då du presenterar lite fakta som backar upp det du skriver så skall jag ta det till mig, men tills dess så är det samma sak som att läsa aftonbladet :-p

Sen verkar det som att ägarna av de så kallade märkesmaskinerna ägnar väldigt mycket krut åt att hänga där alla kinafantasterna diskuterar sina maskiner, vad det beror på kan man bara spekulera i, kanske är det nåt slags korståg man är ute på för att leda alla halvt förloarade kinasjälar in på den rätta märkesvägen.

Det finns folk som är nöjda med sina kinamaskiner, de uppfyller de krav som de har, det borde inte vara så svårt att förstå. Så länge du sitter och jämför äpplen och päron så kommer du kanske inte att fatta det.

Jag personligen har svårt att betala 3 gånger mera för en ATV som uppfyller mina krav, däremot kan jag betala 10 gånger mera för en bil av annat märke än svennebilar ala volvo, saab, ford, volksvagen mfl, dock så sitter jag inte å rackar ner på de som väljer dessa.

Smaken är som baken.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 10 april 2013 kl. 14:55:01
Vad skulle ni vilja använda för gummiband vid bungyjump?
Ett Svenskt eller ett kinesisk?

Kvalitet kostar.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 10 april 2013 kl. 16:05:30
Jämföra lada med BMW!

Mins erfarenheter och många andras.
Fina påståenden suck.

Det är nog du som inte förstår, hur mycket du än vill så kommer Kina maskinen aldrig bli så bra som märkes maskin.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 10 april 2013 kl. 16:24:30
Citera
så kommer Kina maskinen aldrig bli så bra som märkes maskin


Det har nog få påstått.
Min ståndpunkt är att en märkesmaskin inte är så mycket bättre som de är dyrare.


Men det är rätt kul att fler reagerar på detta att "märkesåkarna" ofta hänger i "kinaåkarnas" forum och gång på gång förklarar varför dom gillar sina märken så mycket mer än "kina". Vad försöker man uppnå med det? Att den som kör kina ska typ "inse" att en "märkesmaskin" är så mycket bättre så man hals över huvud springer och köper en "märkesmaskin"?


Det är ju trots allt så att om man köpt en maskin och är nöjd så byter man inte. Är man missnöjd så byter man. Står man och funderar på en "kina" för man vill ha en prisvärd vägreggad maskin, varför skulle man ens fundera på en "märkes" för dubbla pengen bara för den klarar att böka i lerhålen bättre?
Har inte ni "märkesåkare" några som går i köptankar i "eran" forumsdel? Säljer märket dåligt så ni måste ragga kunder?


Kan vi inte bara vara kompisar och se varandras maskiners fördelar? För jag skulle inte rekommendera en CF som arbetsmaskin på en gård, där blir det honda. Vill nån ha ett träsktroll så tipsar jag om can-am. Man undrar om det är tvärt om? Har en can-am:are sagt till nån att den ska köpa en CF om denna letar vägreggad allt-i-allo för under 100kkr?  ;)
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 10 april 2013 kl. 16:29:01
Nåt är då djäkligt fel för min kinamaskin håller än och min kompis Polaris har varit inne på 3! garantiärenden och vi köpte med en veckas mellanrum

Kompisen börjar misstänka att det är nån kinatilleverkad pryl som smugit sig in i hans renrasiga arier.

Huuuuujeda mig!

Finns lite gott att läsa här om exempelvis CF, en hel del är säljsnack för sitt egna märke ja, men "försöker" man vara objektiv så ser man att det ligger lite i det som skrivs. http://www.cfmotocanada.ca/en/news_go-riding1.html (http://www.cfmotocanada.ca/en/news_go-riding1.html)

Och Yamaha, Honda, Suzuki är väl några som gjort och gör exakt samma sak som CF, ändå så är de märkesmaskiner, egendomligt eller är det nån superduper skillnad på Kina och Japan?

Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Persson- skrivet 10 april 2013 kl. 16:44:52
Polaris är amerikanskt. ;)

Ni kanske kan höra med forumägaren om man kan få något slags intagsprov till tex cf-delen av forumet. Eller kanske stora elaka förbudsord innan man klickar in sig?
:)
Då blir det märkesonani och ryggdunkar i alla märkesforum!
* poppar popcorn*
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 10 april 2013 kl. 16:46:56

Det har nog få påstått.
Min ståndpunkt är att en märkesmaskin inte är så mycket bättre som de är dyrare.


Men det är rätt kul att fler reagerar på detta att "märkesåkarna" ofta hänger i "kinaåkarnas" forum och gång på gång förklarar varför dom gillar sina märken så mycket mer än "kina". Vad försöker man uppnå med det? Att den som kör kina ska typ "inse" att en "märkesmaskin" är så mycket bättre så man hals över huvud springer och köper en "märkesmaskin"?


Det är ju trots allt så att om man köpt en maskin och är nöjd så byter man inte. Är man missnöjd så byter man. Står man och funderar på en "kina" för man vill ha en prisvärd vägreggad maskin, varför skulle man ens fundera på en "märkes" för dubbla pengen bara för den klarar att böka i lerhålen bättre?
Har inte ni "märkesåkare" några som går i köptankar i "eran" forumsdel? Säljer märket dåligt så ni måste ragga kunder?


Kan vi inte bara vara kompisar och se varandras maskiners fördelar? För jag skulle inte rekommendera en CF som arbetsmaskin på en gård, där blir det honda. Vill nån ha ett träsktroll så tipsar jag om can-am. Man undrar om det är tvärt om? Har en can-am:are sagt till nån att den ska köpa en CF om denna letar vägreggad allt-i-allo för under 100kkr?  ;)
Mja det är en del.
Men Kina är nästan uppe i samma prisnivå nu.

Så nu får man inte kika in i andra delar av forumet eller?
Kan ju vara så att dom är bättre, oftast är det för någon Kina åkare påstår att sin Kina är lika bra eller bättre än en märkes maskin.

Jag bytte för jag var missnöjd. Vet inte hur många v den fick stå pga nått fel, min nya maskin har fått stå 0v än.

Har inget emot Kina maskiner men dom håller inte för samma körning som en icke kinesisk maskin.
Säljs nog fler Kina pga pris lappen men sen ligger det många ute på blocket som är nästintill nya.

Handen på hjärtat så har jag inte rekommenderat en Kina efter mitt köp  ;)
Som sagt tidigare, bra första maskin men man tröttnar fort.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 10 april 2013 kl. 17:05:25
Jag ska inte sabba eran tråd mera.
Lycka till med era maskiner och hoppas att ni inte får så mycket strul som jag hade med min :)
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 10 april 2013 kl. 17:06:22
@Krigar Kaj
 -  Men Kina är nästan uppe i samma prisnivå nu.
Hade jag köpt en Can Am med motsvarande utrustning som jag har på min kinagrunka, så hade det kostat mig nånstans mellan 60-70k mera, så visst skiljer det.

- Så nu får man inte kika in i andra delar av forumet eller?
Varför skulle man inte få det, men man kanske skall vara aningen smidigare då man framhåller sitt eget val av maskin.

- Kan ju vara så att dom är bättre, oftast är det för någon Kina åkare påstår att sin Kina är lika bra eller bättre än en märkes maskin.
Ingen här som påstått att kina är bättre (eller har jag missat något)

- Jag bytte för jag var missnöjd. Vet inte hur många v den fick stå pga nått fel, min nya maskin har fått stå 0v än.
Trist för dig, men det är inte samma sak som att 100% av köparna av kinamaskiner skulle få problem

- Har inget emot Kina maskiner men dom håller inte för samma körning som en icke kinesisk maskin.
Borde onekligen vara beroende på vem, hur och var man kör.

- Säljs nog fler Kina pga pris lappen men sen ligger det många ute på blocket som är nästintill nya.
Hur var det nu med kostar nästan samma? ( se ditt påstående ovan)

- Handen på hjärtat så har jag inte rekommenderat en Kina efter mitt köp  ;)
- Som sagt tidigare, bra första maskin men man tröttnar fort.

Du berättar om DINA erfarenheter, men hänvisar oftast till MAN. Jag har absolut inget mot åsikter, men framhåll då gärna att det är dina personliga och tala inte för den stora massan.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Hydro skrivet 10 april 2013 kl. 17:18:29
Krigaren har ju svarat ovanligt sakligt och seriöst, så klaga nu inte på honom.
Att det skulle bli 60-70 000 dyrare med samma utrustning på en Can-am än vad nu har nu förstår jag inte, då utrustningen ju faktiskt kostar samma.
En X6, X7 och vad de nu heter kostar väl typ 70 va?
Och det gör en Can-Am 400 också, och prestandamässigt så hamnar X-modellerna efter ändå.

Däremot har "kineserna" verkligen höjt nivån på grejerna sista åren/året, det är stor skillnad mot det de sände hit för fem-sex år sedan.

...men det är fortfarande inte ens i närheten av Yamaha osv.

Att de sen däremot funkar tillfredsställande till de flestas behov är en helt annan sak, men skillnad finns och den är i många fall faktiskt rätt stor.
Sen får var och en tro vad den vill.

Tyvärr jämförs det dock ofta med tex Can-am 800/1000, maskiner som kostar 50-80 000:- mer än standardmodellerna.

Sluta med det, jämför likvärdiga maskiner.
 
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 11 april 2013 kl. 21:18:13
vad gäller värdeminskning så är det ju allmänt känt att märkesmaskiner (eller bilar då eftersom jag är ny på ATV)  procentuellt håller värdet bättre , tex Volvo vs Skoda.    Men räknat på kronor så blir det ju ett annat resultat.  Att tappa  på säg 5 år  50% på 50 tkr = 25 tkr.    att tappa 30% på 100 tkr  = 30 tkr.


Köper Du en maskin för 200 tkr  och förlorar  endast 25%  är det 50 tkr i värdeminskning



Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 12 april 2013 kl. 07:38:07
vad gäller värdeminskning så är det ju allmänt känt att märkesmaskiner (eller bilar då eftersom jag är ny på ATV)  procentuellt håller värdet bättre , tex Volvo vs Skoda.    Men räknat på kronor så blir det ju ett annat resultat.  Att tappa  på säg 5 år  50% på 50 tkr = 25 tkr.    att tappa 30% på 100 tkr  = 30 tkr.


Köper Du en maskin för 200 tkr  och förlorar  endast 25%  är det 50 tkr i värdeminskning

Nja, jag är inte benägen att hålla med fullt ut.

Finns siffror på detta från bilbranschen, och tumregeln är ju mera märke, storlek + pris det är så är värdetappet större.
Procentuellt kan säkerligen en KIA tappa mera än en Volvo. Men man skall komma ihåg att jämföra i samma modellklass. Och är den procentuella skillnaden så stor då?

Tvä bra länkar med fakta om värdeminsking på bilar.
http://www.teknikensvarld.se/2009/01/06/6220/vardeminskningen-for-112-bilmodeller--superlista/ (http://www.teknikensvarld.se/2009/01/06/6220/vardeminskningen-for-112-bilmodeller--superlista/)
http://www.bilpriser.se/nya-bilar-hogst-och-lagst-vardeminskning-i-kronor (http://www.bilpriser.se/nya-bilar-hogst-och-lagst-vardeminskning-i-kronor)
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 12 april 2013 kl. 08:37:30
Nja, jag är inte benägen att hålla med fullt ut.

Finns siffror på detta från bilbranschen, och tumregeln är ju mera märke, storlek + pris det är så är värdetappet större.
Procentuellt kan säkerligen en KIA tappa mera än en Volvo. Men man skall komma ihåg att jämföra i samma modellklass. Och är den procentuella skillnaden så stor då?

Tvä bra länkar med fakta om värdeminsking på bilar.
http://www.teknikensvarld.se/2009/01/06/6220/vardeminskningen-for-112-bilmodeller--superlista/ (http://www.teknikensvarld.se/2009/01/06/6220/vardeminskningen-for-112-bilmodeller--superlista/)
http://www.bilpriser.se/nya-bilar-hogst-och-lagst-vardeminskning-i-kronor (http://www.bilpriser.se/nya-bilar-hogst-och-lagst-vardeminskning-i-kronor)


Blir ju ännu värre om den procentuella skillnaden är mindre ,


Jag håller dock med om att jämförelsen mot bilar är lite skev,  ville bara framhålla att när man skriver 'håller andrahandsvärdet bättre'  i diskussioner om tex fordon så får man hålla i sär om man menar procentuellt eller i kronor


saxat från länkarna:





Några tumregler. Man brukar säga att en ny bil tappar runt 50 procent på 36 månader och 6000 mil samt att ju större och dyrare bil desto mer tapp i kronor och ören.


Skillnaderna är stora mellan ”finare” och mer vardagliga märken inom samma storleksklass. Mercedes C320 4-Matic har inte bara tre gånger så stor prislapp som en Skoda Octavia Greenline, den tappar också dubbelt så mycket i värde varje år – 67 300 mot 24 666 kronor




Stora bränsletörstiga suvar faller mest och snabbast i värde. Tungviktare som Mercedes GL, Toyota Land Cruiser och Porsche Cayenne GTS tappar vardera, per år, lika mycket som en rejäl småbil kostar ny. Den mest magsårsframkallande affären är ändå Maybach 62. Ägaren ser varje år 720 334 kronor försvinna i ett stort svart hål

ML
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 12 april 2013 kl. 09:15:00
Precis.... :-)

Jag tror att diskussionen tidigare spårade ur en aning, och jag uppfattade det som att man hävade att skillanden mellan exempelvis en X8 och en Can Am inte är så stor i total kostnad, om man räknar på att värdetappet + driftkostnader skulle vara lägre på en så kallad märkesmaskin.

Jag själv har mycket svårt att tro att skillnaden skulle vara ytterst liten, den som sitter med fakta får gärna dela med sig så skall jag gladeligen ändra min inställning.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 12 april 2013 kl. 10:19:28
Det är svårt att motivera en märkesmaskin för en nöjesåkare ekonomiskt.

Utan man får istället plocka in aspekter som driftsäkerhet (utebliven arbetsintäkt mm.) och arbetssituation med funktioner som tex. servo mindre vibrationer. och i flera fall ökad körglädje.

Jämför t.ex. Dacia och Caddy
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 12 april 2013 kl. 11:10:24
Ang. detta med värdeminskning.


Jag har dålig koll på Can-Am's nypriser, men nedan länkar jag några blocketannonser som ligger i normalpris enligt blocket:
Sökte på märket, hela Sverige, sorterade på mc/atv endast privat, inte äldre än 2010. Sen satte jag biligast först och scrollade till mitten och tog tre maskiner.


1: http://www.blocket.se/varmland/Can_Am_Outlander_800R_Max_ltd_46001618.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/varmland/Can_Am_Outlander_800R_Max_ltd_46001618.htm?ca=17&w=3)
(Outlander, -11a, vägreggad)


2: http://www.blocket.se/dalarna/Can_am_800r_xxc_45998573.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/dalarna/Can_am_800r_xxc_45998573.htm?ca=17&w=3)
(XXC, -11a, vägreggad)


3: http://www.blocket.se/goteborg/Can_Am_Outlander_800R_Max_Ltd_45605847.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/goteborg/Can_Am_Outlander_800R_Max_Ltd_45605847.htm?ca=17&w=3)
(Outlander, -12a, vägreggad)


Kan nån ge oss en uppskattning på nypriset på dessa?


Samma sökning fast CF-Moto: (går typ inte välja bort plog..)


1: http://www.blocket.se/jonkoping/CF_moto_x5_46340144.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/jonkoping/CF_moto_x5_46340144.htm?ca=17&w=3)
(X5, -11, vägreggad, plog) NYPRIS: 62000kr, minskat 17000kr på 2år


2: http://www.blocket.se/jamtland/Cf_moto_500_Black_ed_lang_44999404.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/jamtland/Cf_moto_500_Black_ed_lang_44999404.htm?ca=17&w=3)
(500 BE, -12, vägreggad, plog) NYPRIS: 55000kr, minskat 9000kr på 1år


3: http://www.blocket.se/kronoberg/CF_Moto_X7_46021525.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/kronoberg/CF_Moto_X7_46021525.htm?ca=17&w=3)
(X7, -10, vägreggad, plog) NYPRIS: 72000kr, minskat 22000kr på 3år


Ja, det finns fler variabler att ta hänsyn till, och ovan maskiner är inte sålda.
Men det ger ju en fingervisning av hur mycket man förlorar i värdeminskning i alla fall. Jag är nyfiken!
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 12 april 2013 kl. 11:19:17
Can-am 800/100 kostar ca 150 000 nya.
+ utr. (tex XXCn har säkert extra utr. för 30-40 k)

Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 12 april 2013 kl. 11:25:22
Kan man då generalisera det såhär:


1: http://www.blocket.se/varmland/Can_Am_Outlander_800R_Max_ltd_46001618.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/varmland/Can_Am_Outlander_800R_Max_ltd_46001618.htm?ca=17&w=3)
(Outlander, -11a, vägreggad) NYPRIS: 150000kr, minskat 52000kr på 2år

2: http://www.blocket.se/dalarna/Can_am_800r_xxc_45998573.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/dalarna/Can_am_800r_xxc_45998573.htm?ca=17&w=3)
(XXC, -11a, vägreggad) NYPRIS: 180000kr, minskat 70000kr på 2år

3: http://www.blocket.se/goteborg/Can_Am_Outlander_800R_Max_Ltd_45605847.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/goteborg/Can_Am_Outlander_800R_Max_Ltd_45605847.htm?ca=17&w=3)
(Outlander, -12a, vägreggad) NYPRIS: 150000kr, minskat 45000kr på 1år
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: mp5sd skrivet 12 april 2013 kl. 11:39:56
Som svar på frågan "Vad betalar ni för olje+filter service?" så blir svaret att i fortsättningen blir det vad oljan kostar ()p

Tycker att det är helt vansinnigt att översätta 1h till exakt 1-mil (som min återförsäljare gör) då tillverkaren själv gör förhållandet ett till tre d.v.s. 1h --> 3-mil vilket i min värld känns rimligare ;)

Att dom sedan inte ens vet hur mycket olja det ska fyllas på efter oljebyte gör mig ju inte mer benägen att lämna in den till dom för service >:( (ska vara 3.4 liter men dom fyller på 3.0 liter)
Garantin flyger givetvis sin kos men vad vore livet utan risker...
 
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Skojaren skrivet 12 april 2013 kl. 12:00:21
Som svar på frågan "Vad betalar ni för olje+filter service?" så blir svaret att i fortsättningen blir det vad oljan kostar ()p

Tycker att det är helt vansinnigt att översätta 1h till exakt 1-mil (som min återförsäljare gör) då tillverkaren själv gör förhållandet ett till tre d.v.s. 1h --> 3-mil vilket i min värld känns rimligare ;)

Att dom sedan inte ens vet hur mycket olja det ska fyllas på efter oljebyte gör mig ju inte mer benägen att lämna in den till dom för service >:( (ska vara 3.4 liter men dom fyller på 3.0 liter)
Garantin flyger givetvis sin kos men vad vore livet utan risker...

Ett olje + filterbyte borde inte kosta mer än 1000:- om man lämnar in den kan jag tycka, men det är ju jag det :-)
Jag kommer nog också att byta olja på min själv, det är ju som sagt en viss skillnad mellan 2500 och 400.

Lösningen på timme Vs. kilometer borde vara att man standardutrustar alla maskiner med en timräknare också. Om något  värde på x/timmar eller y/mil uppnås så innebär det service,
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: mp5sd skrivet 12 april 2013 kl. 12:12:08
Lösningen på timme Vs. kilometer borde vara att man standardutrustar alla maskiner med en timräknare också. Om något  värde på x/timmar eller y/mil uppnås så innebär det service

Så länge återförsäljarna tycker att 1h = 1-mil så kommer det bli sak samma för mig ;) F-n vad mil jag skulle kunna hinna på 100 timmar om jag bara hade timmätare :lol:
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 12 april 2013 kl. 21:49:39
mp5sd ja det där med att fylla på för lite olja är lite svagt av åf, det borde man veta . Synd är att det finns brister i kunskap hos många åf i landet som håller på med snö skoter moped fyrhjulingar osv , skulle det vara lika hos handlare som servade tex lastbil person bil skulle det bli ramaskri.
Titel: SV: Vad betalar ni för olje+filter service?
Skrivet av: GoLoud skrivet 5 maj 2013 kl. 06:49:07
Jag fick betala 1100kr för service, tycker det är ok + att dom fixade lite extra då också, typ justerade fotbroms mm :)