ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Sebastian_o skrivet 24 mars 2013 kl. 23:28:04
-
Hejsan! har ett stort sug av att köpa en fyrhjuling! Jag har fastnat lite för SMC och har hittat två annonser som jag är speciellt intresserad av..
1: http://www.blocket.se/kronoberg/SMC_CBW_300_Vagreggad_45818627.htm?sa=1 (http://www.blocket.se/kronoberg/SMC_CBW_300_Vagreggad_45818627.htm?sa=1)
har gått 150 mil.. fast enligt en regsökning så har den haft 10 (!) ägare :o är det vanligt eller är det rent skräp jag kollar på?
2: http://www.blocket.se/kronoberg/SMC_XLE_300_Vagreggad_45507957.htm?sa=1 (http://www.blocket.se/kronoberg/SMC_XLE_300_Vagreggad_45507957.htm?sa=1)
Har intehaft fullt så många ägare (7) och har gått ca 470 mil.. jag har läst en del om veka växellådor på dessa modellerna, kan den här klara sig då den redan rullat så långt? eller är det en tickande bomb?
Har ni några tips på hur man kan avgöra ifall det är ett bra exemplar man ska köpa (lyssna efter nåt speciellt ljud eller liknande när man testkör den)?
Jag bor en bit därifrån (17 mil har jag för mig). Tror ni man kan, om det blir en affär, köra hem den hela vägen i en stöt?
Jag är oerhört tacksam för svar/tips/hjälp! :)
-
Hej. Jag fick rådet att kolla mer än på mätaren. Att plocka bort eller byta mätare pga den gått sönder sker ofta tydligen. Kolla regnummer hos bilprovningen. Där kan du läsa mer om den. Jag köpte min hjuling på samma ställe. Jag har ca 5 mil och jqg körde i mitten av februari. Slaskigt och halt. Genomblöt efter en mil och ca 3-4 minus.
Med facit skulle jag tagit släp MEN nu fick jag möjlighet att testa den lite mer än provkörning. Ring och fråga om mätaren stämmer om det känns konstigt. Tyvärr kunde jag inte bidra med något om hjulingarna.
Lycka till.
-
Visst är det vanligt med otroligt många ägare, inget konstigt i det. Och miltalet är helt ointressant (eftersom mätare kan vara bytta), kolla mer på allmänskicket. Jag skulle INTE köra hem eftersom man i början vill lära känna sin maskin och inte vara tvingad att köra. Jag har ändå åkt liknande sträckor enkel väg med min CBW men det var efter några år när man kommit in i den och kunde lita på den.
Men jag tycker att det är ganska mycket pengar för en begagnad SMC i de två annonserna. Kolla även på yamaha raptor 350, vilka inte ligger långt ifrån.
-
Tycker båda de maskinerna va rätt överskattade i pris.
Skulle istället kolla på
Hyosung 450
Goes 450
Dinli 450
Dessa är såååååå mycket roligare!
-
Köp min ltz i stället !:)
-
Stort rack för svaren! :) Då kanske jag får tänka om...
grejen är att jag bor i skåne nära lund så vill helst inte behöva köra till småland eller liknande då det är en liten bit.. och här i skåne finns det inte så jättemycket inom min budget.. :/
vill helst ha manuell om möjligt :)
Leion, du har pm (säger man så?)
Skrivet på mobilen på en kort rast så om jag skriver lite ogenomtänkt så kan det vara därför.
-
Stort rack för svaren! :) Då kanske jag får tänka om...
grejen är att jag bor i skåne nära lund så vill helst inte behöva köra till småland eller liknande då det är en liten bit.. och här i skåne finns det inte så jättemycket inom min budget.. :/
Googla suzuki ltz 400 så kan du läsa om den
vill helst ha manuell om möjligt :)
Leion, du har pm (säger man så?)
Skrivet på mobilen på en kort rast så om jag skriver lite ogenomtänkt så kan det vara därför.
-
http://www.blocket.se/goteborg/Dinli_450_45861636.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/goteborg/Dinli_450_45861636.htm?ca=17&w=3)
Dock en liten resa. Men bara ett exempel.
-
Oj:p misslyckades lite med förra inlägget :) googla suzuki ltz så ser du vad det är för maskin :)
-
tänkte dra upp å kolla på några Dinli 450, en ägare :)
nåt specielöt på dessa som brukar spöka? -06 tror jag det är
-
Ja dom tidiga av dessa var det dåliga lager i bakvagnen.
Höll ca 150 mil. :-\
Dinlin ska du ha från -08 och nyare. (Den med nya skalet)
-
Jasså de säger du? Kan inte tänka mig att det är kul om man kör i 80-90 eller vad man ligger i och bakaxeln rasar :(
Är det inget man kan åtgärda? Har nämligen inte så mycket jag kan (vill) lägga ut (ca 20,000)
-
Kan vara jag som är ute och cyklar men många råder att ska man köpa dinli 450 och dom som har samma motor så köp dom som har passerat 300 mil pga dom hade nåt knas med ventiler. Höll det 300mil var det lugnt. Tyvärr kan jag inte garantera detta. Sök för jag har läst trådar med dom som råkat ut för ras.
-
Kan vara jag som är ute och cyklar men många råder att ska man köpa dinli 450 och dom som har samma motor så köp dom som har passerat 300 mil pga dom hade nåt knas med ventiler. Höll det 300mil var det lugnt. Tyvärr kan jag inte garantera detta. Sök för jag har läst trådar med dom som råkat ut för ras.
Har läst nåt om att det skulle vara kamkedjan som var lite dåligt konstruerad, kan vara det (?)
Men som sagt, är det någon som har en lösning på problemet med lagren där bak? :)
-
Har läst nåt om att det skulle vara kamkedjan som var lite dåligt konstruerad, kan vara det (?)
Men som sagt, är det någon som har en lösning på problemet med lagren där bak? :)
He bara byta lagren! :)
Ingen svår operation, gjorde det på min dinli 450 jag köpte i höstas.
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=10514.24 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=10514.24)
Osäker dock vilka årsmodeller det gäller
-
Jag har tidigare haft en Dinli och har skruvat en hel del med den maskinen. Det var dålig kvalité på kamkedjorna på tidigare årsmodeller (Hur det är med dom idag vet jag inte?). Har man otur så håller kedjan bara 400-500 mil. På min så hade den nästan sträckt ut sig en hel länk.
Risken är att den börjar klättra om man inte är uppmärksam och då kör man kolven in i ventilerna.
Men även om kedjan inte blir slut så finns risken att kolven dammar in i dom ändå, vilket jag fick erfara.
Kamkedjesträckaren är något man omgående ska byta. Helst ska man bygga om sträckaren så att man har en fast ställskruv till kamkedjesträckningen. Original så är det en fjäder som sköter sträckningen. Men går den av så börjar kamkedjan att klättra och då blir det problem.
Det var just det som hände på min och ventilerna vek sig.
När det gäller bakaxel-lagren så är ju problemet att dom är dyra, särskilt om man ska köpa dom i Sverige.
När dom rasade på min maskin så kostade SKF lager drygt 500kr/st. Men jag tyckte 2000kr för 4st lager bara var för mycket. Så jag forskade lite och jag upptäckte att dom passade från Honda ex300 (eller om det var 400?). Fördelen med lagren från Hondan var att dom var dubbelt så breda som Dinlins original lager, så man behövde bara ett på varje sida. Jag tror jag betalade drygt 500kr inkl frakt/tull/moms från US.
Jag upptäckte sedan att man kunde få tag på dom vanliga lagren på tyska ebay . 10st gick på drygt 425-450kr inkl frakt.
Vi satt dit 4st på en kompis maskin och dom tyska lagren var precis lika bra som SKF men till ett normalt pris.
Något annat som var dåligt på dom tidigare modellerna var styrlederna, dom började glappa ganska snabbt.
Maskinen har (hade) brister och barnsjukdomar, men det har väl dom flesta märken.
Dinlin är mycket prisvärd och fixar man problemen den har (hade) så har man många roliga mil framför sig :)
-
Precis som jimbo66 skriver så fanns det några st runt 06 som hade tveksam kvalitet på kamkedjan då den tog slut väldigt fort, men dessa borde vara bytt vid det här laget.
När det gäller lager så är det ingen skillnad från 05 till dagens maskiner, vissa håller längre andra inte (kan nog bero på hur man vårdar/servar maskinen)
Finns en del som utmanat motorn med att flytta varvspärren och det är inte nyttigt för motorn (ny cdibox)
Annars är det nog ingen fara att välja en dinli oavsett årsmodell bara den är väl omhändertagen
-
Är det svårt att kontrollera/byta kamkedjan tro?
Och kan man höra/känna om lagren är kassa, eller det bara slår till?
För ifall man kan det utan att vara en mekgud så blir det nog en Dinli! :) är förjäkla sugen på en nämligen :)
-
Är det svårt att kontrollera/byta kamkedjan tro?
Och kan man höra/känna om lagren är kassa, eller det bara slår till?
För ifall man kan det utan att vara en mekgud så blir det nog en Dinli! :) är förjäkla sugen på en nämligen :)
En slut kamkedja skramlar rätt ordentligt och det är inte speciellt svårt att byta den.
Har man aldrig bytt kamkedja tidigare, så kan det vara idé att be någon som har gjort det göra det. Det är viktigt att märkningar på kedja/drev hamnar rätt.
Lagren i bakaxeln är lätta att kolla. Glappar bakaxeln så är dom kass.
Men även om dom rasar några mil efter köpet så är dom lätta att byta :)
-
När det gäller lager så är det ingen skillnad från 05 till dagens maskiner, vissa håller längre andra inte (kan nog bero på hur man vårdar/servar maskinen)
Finns en del som utmanat motorn med att flytta varvspärren och det är inte nyttigt för motorn (ny cdibox)
Annars är det nog ingen fara att välja en dinli oavsett årsmodell bara den är väl omhändertagen
Stämmer det första, har för mig att dom gjorde nått med hubben och axlarna från -08 då det var problem med dessa, dom ser inte lika ut och håller ialla fall över 500 mil utan problem. :hmmm:
Ja mixtra med varven bör man nog undvika om man inte vet vad man gör. :dntknow:
-
Stämmer det första, har för mig att dom gjorde nått med hubben och axlarna från -08 då det var problem med dessa, dom ser inte lika ut och håller ialla fall över 500 mil utan problem. :hmmm:
Ja mixtra med varven bör man nog undvika om man inte vet vad man gör. :dntknow:
Ja det har säkert gjorts en del små ändringar (mest med svinglager länkage) men excenter ser likadan ut fortfarande även innehållet.
-
Precis som jimbo66 skriver så fanns det några st runt 06 som hade tveksam kvalitet på kamkedjan då den tog slut väldigt fort, men dessa borde vara bytt vid det här laget.
När det gäller lager så är det ingen skillnad från 05 till dagens maskiner, vissa håller längre andra inte (kan nog bero på hur man vårdar/servar maskinen)
Finns en del som utmanat motorn med att flytta varvspärren och det är inte nyttigt för motorn (ny cdibox)
Annars är det nog ingen fara att välja en dinli oavsett årsmodell bara den är väl omhändertagen
Du har alldeles rätt i att man inte ska mixtra med varven.
Jag lyckades skjuta vevstaken rätt igenom blocket och jag är nästan helt säker på att det hade med övervarv att göra.
Men i mitt fall var inte problemet en annan cdibox, utan att jag hade satt på andra fälgar med väldigt låg profil på däcken.
Den varvade rätt ordentligt när man låg efter vägen, även med maxdrevning fram.
Jag köpte tillslut drevämne och drevade om den bak, men tyvärr var skadan på vevstaken redan skedd och den small av :(
-
Får se till att köra lungt då (om de går) ;)
Finns det nån varvräknare på dessa maskiner förresten?
Skall upp å kolla på 2 Dinlisar i olofstöm på fredag, hoppas det blir köp! :D
-
Du har alldeles rätt i att man inte ska mixtra med varven.
Jag lyckades skjuta vevstaken rätt igenom blocket och jag är nästan helt säker på att det hade med övervarv att göra.
Men i mitt fall var inte problemet en annan cdibox, utan att jag hade satt på andra fälgar med väldigt låg profil på däcken.
Den varvade rätt ordentligt när man låg efter vägen, även med maxdrevning fram.
Jag köpte tillslut drevämne och drevade om den bak, men tyvärr var skadan på vevstaken redan skedd och den small av :(
Men org cdi har ju en varvspärr som slår i vid för mycket varv, så den borde ju slå ifrån innan det blir farliga varv med marginal. Men helt klart så är det ju inte nyttigt att ligga på maxvarv under flera minuter i sträck och man ligger och smattrar på spärren .
-
Jag blev Dinli ägare tidigare idag! :D
Fruktansvärt kul maskin som både var ostrypt, försedd med rullgas och drevad fram å bak, går som ett skott utan att varva sönder! :D :D
Det enda retliga är att jag inte kan försäkra den pga påskhelg... :'(
-
Grattis! Hoppas du ställde av den vid köpet eller flyttade fram ägarbytesdatumet till tisdag, annars kommer räkning från trafikförsäkringsföreningen. Gjorde du inget av det, stäl av den nu direkt.
-
Tyvärr tänkte jag inte så långt...ställde inte av den vid bytet..
jag skall däremot se till å ringa försäkringbolagen personligen imorrn och försöka få den försäkrad. annars ställer jag av den då
nån som vet vad det kostar om dan annars?
-
Tyvärr tänkte jag inte så långt...ställde inte av den vid bytet..
jag skall däremot se till å ringa försäkringbolagen personligen imorrn och försöka få den försäkrad. annars ställer jag av den då
nån som vet vad det kostar om dan annars?
går att försäkra via nätet
-
går det? för när jag kollade på compricer så kunde de inte få fram försäkringar automatiskt utan var tvungen å ringa dem på en vardag imat det var nåt speciellt med fyrhjulingar :/
-
Man har väl några dagar på sig innan dom börjar kräva pengar, köpte en motard för nått år sen och orkade inte ringa och försäkra den men efter 7-8 dagar ringde jag och sa att jag hade glömt bort men det var inga problem, nu kanske inte dagarna stämmer exakt hur lång tid jag vänta men har gör mig att dom tänkte på långhelger och liknande :)
-
Kolla på if.se där kan du teckna försäkring direkt på nätet. Nu skiljer det ju var man bor och så men jag fick min försäkring nästan 600 billigare per är än det bästa compricer fick fram. Nu är jag "gubbe" och bor på landet + att det är en liten maskin men min helförsäkring hamnade strax under 1500:- per år och då med en självrisk på 2000:- på allt utom stöld där blev det 5000:- i självrisk.
Kolla för trafikförsäkringsföreningen är inte billiga. Sen har du ångerrätt om du hittar något annat som är billigare nästa vecka.
-
Är den vägreggad så kostar det drygt 200 kr/dagen så länge den är oförsäkrad.
http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsavgift/Trafikforsakringsavgift/Avgiftstabell/ (http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsavgift/Trafikforsakringsavgift/Avgiftstabell/)
-
Nu är den försäkrad! de ville ha 400 eller nåt per kvartal på trygghansa för en halvförsäkring, tycker det är väldigt billigt då jag bara är 19 år! :)
Jag måste tacka alla för all hjälp å tips jag har fått! Nu ska jag ut! :)
-
Rättning av mitt förra inlägg, fick faktura härom dagen och de prisuppgifterna jag fått bara var rent hittepå, det fanns inte ens kvartalsbetalning som personen jag pratade med sa... hursomhelst ville de ha ca 480 per månad.. ifall nån ville veta.
På tok för dyrt enligt mig så helt plötsligt äger min mor hjulingen och försäkrinen är nu på 1500/år halvförsäkring