ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Sittin skrivet 24 mars 2013 kl. 18:30:35
-
Hej.
Nu har Kawan stått i ca ett halvt år sen jag tog ut den på isen förra helgen.
När jag kom hem såg jag att det var blött på luftburkslocket och det hade runnit en del vid fotbaljans framkant på höger sida.
Jag vet inte hur jag tänkte när jag hittade en läcka vid en kylaslang rakt under instrumentpanelen. Det var lite olja (men luktade inte motorolja) i vattnet på plasten, och jag fick väl för mig att det var evakueringen som spelat mig ett spratt då Kawan faktiskt fick len del smörj på isen. Dessutom var det gott om motorolja i motorn.
Till saken hör att hojen var helt genomgången efter jag lämnade den för ett halvår sedan.
Jag tätade vattenläckan, kollade motoroljan och for ut denna helgen oxo.
Samma sak igen. Hem med skiten och undersöker lite närmre. När jag kommer till garaget visar det sig att hojen inte frirullar på bakhjulen som den brukar. Börjar känna en viss oro.
Kollar bakdiffen och där är det, om inte torrt, så är det klart under nivån. Ser även att det går en slang från ovansidan klumpen mot det stället under styret som tidigare varit blött.
Dessutom snurrade båda bakhjulen åt samma håll när jag hade den upphissad och roterade det ena. Annars ska väl det andra hjulet rotera framåt när man roterar det andra bakåt va? Och tvärt om.
Pallade inte för stunden att kolla upp om det var en evakueringsslang som gick från bakdiffen upp till under styret då jag blev så less på det hela.
Vet nån vad som försegott i min bakdiff? Har aldrig haft problem med läckor eller annat där.
/fred
-
Torr diff. Varför skriver du torr diff när du inte vet om den är torr ?
Tittar du in i nivå på fyllnings hålet och inte ser någon olja så kan det bero på att nivån ligger några mm under kanten på hålet. Stick in fingret i hålet, böj fingret neråt ( inte uppåt ;) ) och känn efter. Diffhuset kan du betrakta som en sluten behållare med en ventilations slang på. Oljan kan inte ta vägen någonstans utan att det syns på utsidan eller i vent slangen. Har du rätt olja i diffen? Kawasaki har en våt broms i bak och kräver en speciell olja i bak diffen. Läs instruktions boken. Att bägge hjulen i bak snurrar åt samma håll är helt normalt. Varför orkar jag inte ens förklara , det kan någon annan snäll person göra.
-
Jag skriver: Om det inte är helt torrt, så är det klart under nivån.
Jag nämner även varför jag över huvud taget börjar misstänka diffen. Hojen rullar inte ordentligt.
Oljan är för kawas bakdiff.
Och visst kan jag kolla instruktionsboken, men där lär jag INTE få reda på om någon annan varit med om samma sak.
Jag provar igen.
Oljan har tryckts ur bakdiffen på mindre än en timmas effektiv körning.
Är det någon som varit med om det?
PS. Jag ska för din skull tappa ur oljan och mäta om det kan ge ytterligare info :)
-
tänkte om det är blött på nåt ställe om det kan vara en packbox som gett upp vid någon av drivklockorna på bakaxel kolla om det är blött där sen tycker jag du skall tappa ur den oljan som ev är kvar och fyller på med ny olja ( traktor hydral) finns på biltema art nr 36-994 10 liter så då har du till många oljebyten i bakaxel, och när du ändå byter där så byt fram åxå det är samma typ av olja som du har i motorn.
-
tänkte om det är blött på nåt ställe om det kan vara en packbox som gett upp vid någon av drivklockorna på bakaxel kolla om det är blött där sen tycker jag du skall tappa ur den oljan som ev är kvar och fyller på med ny olja ( traktor hydral) finns på biltema art nr 36-994 10 liter så då har du till många oljebyten i bakaxel, och när du ändå byter där så byt fram åxå det är samma typ av olja som du har i motorn.
;D
Hahahaha 10 liter?!
Ja alltid bra och ha 10års förbruknings i lager :lol:
-
;D
Hahahaha 10 liter?!
Ja alltid bra och ha 10års förbruknings i lager :lol:
ja f*n hittade inte 1liter flaskor dom har väl slutat med den men men va spelar det för roll då har han ju olja om inte annat haha :lol:
-
Är ganska säker på att jag hittat felet nu.
Av nån jäkla anledning har en eller bägge bromsarna bak blivit spända. Därav problemet med att rulla på plan mark. Detta har nog även gett upphov till att oljan kokat och trycket har ökat i diffhuset och sedan spytt ut den varma/kokande oljan.
Jag hoppas det klarat sig där inne, men allt ser fint, helt och rent ut..... det lilla man kan se efter att ha bytt olja och tassat runt lite försiktigt.
Ska köra lite till, och göra ytterligare ett byte.
Det skumma i historien är att jag hela förra sommaren körde 2 mil varje dag till och från ett bygge utan några problem.
Servade alla vätskor efter det, och sen har den stått stilla i ett halvår! Har inte ett minne av att jag varit på å pillat på spännarna till bakbromsen.
Tack för tipset om oljan, men jag köper nog lite mindre mängd av min ÅF.
-
Nu har jag sköljt igenom diffen med ett par oljebyten till och kört klumpen ljummen.
Det som inte är OK är att bakaxlarna inte går att rotera åt olika håll när hon är upphissad. Däremot roterar de nu med lätthet.
Jag skulle visserligen kunna ta i utav he***te, men jag har inte riktigt lust med det ännu.
Det känns lixom inte riktigt bra! Tvärstumt!!!
Samma sak när jag testkörde. Det inre hjulet (i en sväng) "spinner".... om ni fattar!?
En liten summering av situationen:
Det har aldrig gått torrt, som överskriften felaktigt påstår. Tvärt om. Nivån var ca 5 mm under påfyllnadshålet när jag kontrollerade ordentligt.
Varm har den nog i alla fall blivit, då bromsen legat på.
2 och 4-hjulsdriften hoppar i snabbare nu.
Det finns inga läckor i huset eller packningar.
Skulle bli jätteglad om någon kanske vet vad som kan ha hänt.
-
den är diffad bak det vill säga båda hjulen snurrar samma håll och det skall generellt inte gå att snurra hjulen åt olika håll.
Och värme utvecklas det då det är rörliga detaljer i en bakaxel och att även oljan får temperatur och värmer upp huset.
-
den är diffad bak det vill säga båda hjulen snurrar samma håll och det skall generellt inte gå att snurra hjulen åt olika håll.
Och värme utvecklas det då det är rörliga detaljer i en bakaxel och att även oljan får temperatur och värmer upp huset.
Ska man vara petig så är det avsaknad av "diff" som gör att hjulen inte kan rotera olika fort.
Vad jag vet så är det än så länge bara Tgb och Polaris som har maskiner med riktig differential.
Annars är det vanligast att bakaxeln är "spärrad" så att hjulen snurrar lika fort.
-
Ska man vara petig så är det avsaknad av "diff" som gör att hjulen inte kan rotera olika fort.
Vad jag vet så är det än så länge bara Tgb och Polaris som har maskiner med riktig differential.
Annars är det vanligast att bakaxeln är "spärrad" så att hjulen snurrar lika fort.
jo det heter diffrentsialspärr men i folkmun säger man diffad ex agadiff eller esabdiff. fast spärren i bakaxel på nämnda maskin har samma lösning som för ex en rallybil det är lammeller som spärrar diffen.
-
Nu har jag sköljt igenom diffen med ett par oljebyten till och kört klumpen ljummen.
Det som inte är OK är att bakaxlarna inte går att rotera åt olika håll när hon är upphissad. Däremot roterar de nu med lätthet.
Jag skulle visserligen kunna ta i utav he***te, men jag har inte riktigt lust med det ännu.
Det känns lixom inte riktigt bra! Tvärstumt!!!
Samma sak när jag testkörde. Det inre hjulet (i en sväng) "spinner".... om ni fattar!?
En liten summering av situationen:
Det har aldrig gått torrt, som överskriften felaktigt påstår. Tvärt om. Nivån var ca 5 mm under påfyllnadshålet när jag kontrollerade ordentligt.
Varm har den nog i alla fall blivit, då bromsen legat på.
2 och 4-hjulsdriften hoppar i snabbare nu.
Det finns inga läckor i huset eller packningar.
Skulle bli jätteglad om någon kanske vet vad som kan ha hänt.
Sitter ingen diff i bakaxeln för den är stum och driver lika mycket på båda hjulen hela tiden.
Pinjongmutter brukar lossna i bakaxeln och då ligger bromsarna på när man gasar och då kokar oljan och sprutar ut i luftningen under styret.
Ska man byta bromsarna bak kostar det runt 1800:- med packboxarna och packningarna.
Jag körde min så det nästan glödde i bakaxeln fan va varm den blev. Man hörde på flera meters håll hur det kokade i klumpen och tur att det var vinter så jag grävde ner bakändan i snön och kylde av den.
Då bromsen består av 3 lameller (ser typ ut som kopplinglameller) och har den ståt ett tag så kan lamellerna fastna eller man har haft fel olja i bakaxeln.
OBS det ska vara olja för våtkoppling i bakaxeln.
-
Grabbar!
Nu gjorde ni mig så glad att jag log två gånger i rad :) :)
Ibland är det skönt att va ett ägg. Man blir så positivt överaskad. Jag har nämligen bara fått för mig att bakhjulen roterar i olika hastighet i en sväng. Känns förövrigt lite avigt att det är så, men jag litar på er ()p
Å nu är det långhelg, så risken finns att jag får prygla henni.
Hör av mig om jag stöter på patrull ;)
Glad påsk
-
Efter ett tidigt avslutat jobb for jag ut på isen för att få upp rotationshastigheten igen på axlarna.
Stannade efter nån minut och kände på klumpen.
Den var så het att det inte gick att hålla fingrarna där i mer än ett par sekunder trots 4 minusgrader. Däremot kom det ingen varning i form av uppkastad olja.
Då visade det sig att bromswiren var så full av gammalt bös att fjädern, som ska dra tillbaka bromsarmen, inte mäktade med sitt arbete. Fattade vingmuttern med min starkaste och drog så naglarna nästan lossnade!
-"Den ska jag inte stampa på", tänkte jag repetitivt medan jag brassa jag på i lååååånga ställ utan överhettning. Solen sken, och jag med.
När jag kapat de värsta topparna ur adrenalinsystemet, åkte jag hem och tog hand om det sista problemet som stod på kö. Dvs wiren och höljet till den.
Fan vad strulig konstruktion det var. Iofs har jag inte kommit på nån bättre själv, och ska helt enkelt hålla käften på mig, men i alla fall!
Nu är även den iordningställd. Och oljan i "diffen" var som ny ()p
Nu ska jag köra tills soppan tar slut ':)
-
Att Kawa har en vajer till bakbromsen tycker jag är ganska sniken konstruktion. Hade varit bättre med hydraulik, alltså en slang istället för vajer.
Bakbromsen har frysigt fast för mig otaliga gånger, förmodligen vatten i vajern vid bak klumpen. Jävligt irriterande ! Men är man van hur maskinen normalt rullar så märker man ganska direkt att det går tungt när bromsen ligger på.
Jag brukar undvika att använda bakbromsen vid snö körning.
-
har hänt mig ett par ggr men har känt att handtaget har som suttit fast (pga frost) använder då bara frambroms och motor broms istället funkat fint hittils..
-
Haha.
Detta har ju iofs inget med smuts i höljet att göra men jag funderar på att kila fast nånting under pedalen eller ev. slacka den helt vintertid. Baljan blir ju alltid full av snö å is och har strulat för mig alla vintrar jag ägt henni. Man står där böjd i busken med en kass naturpinne å bryter :)
Hakerik:
Synd att p-bromsen ligger bak. För p-broms e typ det enda jag använder bakbromsen till!
Men man glider ju ofta oavsiktligt över den och trycker ner den när det ligger en femma packad snö där.
Rally:
Jag har aldrig haft problem med "hand"-bromsen.
-
Tydligen använder vi våra 4hjulingar på olika, Jag har aldrig någonsin använt fotbromsen varken sommar eller vinter. Använder alltid handbromsarna.
Parkeringsbromsen är en lås spärr på handtaget för bakbromsen. (min är T-reg).
Kanske därför vajer eländet vill frysa på min maskin. :hmmm:
-
Tydligen använder vi våra 4hjulingar på olika, Jag har aldrig någonsin använt fotbromsen varken sommar eller vinter. Använder alltid handbromsarna.
Parkeringsbromsen är en lås spärr på handtaget för bakbromsen. (min är T-reg).
Kanske därför vajer eländet vill frysa på min maskin. :hmmm:
samma här bara handtagen på styret ()p
-
Jag kör också alltid med handtagen på styret, hade ingen fotbroms alls på första fyrhjulingen man vänjde sig väl med det och sen har det blivit kvar..
Men min bakbroms har också en förmåga att frysa så fort det kryper under nollan.. Håller med Hakerik att det borde vara hydrauliska bromsar på en maskin för 100k. Men men, tycker det rent generellt är väldigt dåliga bromsar på fyrhjulingar tyvärr...
Men tur det är bakbromsen i alla fall, på förra fyrhjulingen frös frambromsen inne ibland. Var ganska spännande när man kom i lite fart och skulle bromsa in lite grann bara och bromsen fastnade inne... ;)