ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Leijon skrivet 16 mars 2013 kl. 09:14:16
-
Hej. Jo det är så att jag har tänkt att köpa mig en atv istället för quaden. Och då är jag lite kluven vad jag ska välja. Det finns endel cfmoto i min prisklass (runt 40k) Tex en som gott 80 mil nyservad och utrusstad med hasplåtar 28" däck och helsystem. Det jag ska ha fyrhjulingen till är mest lek/trial körning i skogen, inga djupa lerhål. Kommer också kanske dra något lass virke. Blir inget bussande på grusvägar på sommaren, men jag vill att den ska klara av att leka på sjön/åkern med några cm snö tex. Så Vad tror ni kommer jag bli nöjd med en cf eller ska jag köpa en beggagnad kvalitetsmaskin? :)
Mvh Markus
-
vet ej hur cf är som allround maskin men skulle jag köpa beggad så hade jag nog hellre satsat på en märkes maskin, det måste ju gå att få tag på märksesmaskin på blocket för dom pengarna.
-
provkör. :)
-
den har gott som demo maskin på ett företag. Finns typ inga maskiner som passar mig i 40k klassen:/ för dem flesta är runt 2000 med stel bakaxel och jag vill ha delad.:)
-
Då har den garanterad mera utr än andra maskiner då dom brukar hänga dit andra saker som du nämnde större hjul variator kit osv. Åk iväg och kläm på den samt provkör.
-
Då har den garanterad mera utr än andra maskiner då dom brukar hänga dit andra saker som du nämnde större hjul variator kit osv. Åk iväg och kläm på den samt provkör.
Får väl ta och göra det:) Finns det någon annat som är bra att veta om maskinerna? :)
-
Kan väl kanske vara bussningar och leder men på en ny maskin är det nog ingen fara.
-
cf är väl ett märke och då är det väl en märkes maskin eller? jag är då nöjd med min kan inte klaga och jag kör då inte så snällt med den.
-
cf är väl ett märke och då är det väl en märkes maskin eller? jag är då nöjd med min kan inte klaga och jag kör då inte så snällt med den.
haha jo det är väl sant:) hur långt har du kört med din? har du kört ut något virke med maskinen? Sen har jag också hört att orginalkopplingen är ganska dålig och man bör byta till en annan, är det så?
-
Har inga problem att dra virke och arbeta med min cf 500.
Dock är den lite för lätt för tungt arbete dvs dra stock i bara rep.
-
Har inga problem att dra virke och arbeta med min cf 500.
Dock är den lite för lätt för tungt arbete dvs dra stock i bara rep.
Låter bra. Ska jag köra något virke så blir det med vagn :)
-
jag har inte haft något speciellt problem med min :)
-
jag har inte haft något speciellt problem med min :)
låter bra, hur långt har din gått?
-
67 mil ()p
snart dags för 100mils service :)
-
Låter bra. Ska jag köra något virke så blir det med vagn :)
Som arbetshäst funkar den bra, som leksak för mig är den för slö.
Det är därför man har två ()p
-
Som arbetshäst funkar den bra, som leksak för mig är den för slö.
Det är därför man har två ()p
Har ju en ltz nu som leksak. Men när farsan gick och köpte en suzuki kinquad så blev jag också sugen på en fyrhjulsdriven maskin. Så det blir mest körning i skogen, och kanske lite lek på vintern :)
-
Har ju en ltz nu som leksak. Men när farsan gick och köpte en suzuki kinquad så blev jag också sugen på en fyrhjulsdriven maskin. Så det blir mest körning i skogen, och kanske lite lek på vintern :)
Då passar den dig nog perfekt.
Raptorn är ju värdelös på vintern så då får cfen arbeta :)
-
jag använder den som leksak i skogen och då funkar den jätte. men jag har inte hunnit pröva i djup ler än då jag köpte den början av vintern ()P
-
Finns sörja på vintern också, gäller bara att hitta på den :headbang:
-
sörja finns det, ialla fall hos mig. Har varit ute med farsan kingquad och fastnat ett antal ggr:) Det ni säger här låter ju bra:) Men är det någon som har fått något större problem när den har gått en bit?:)
-
28" däck tror jag blir lite för stort för den maskinen, helst om den är original i koppling och variator.
Visst är det väl en del som haft problem att däcken tagit i på insidan av framskärmarna vid lyset?
Behöver/vill du ha en vägreggad maskin? Om inte så ökar ju utbudet betydligt när det kommer till märkesmaskiner.
Årsmodellen tycker jag inte du ska hänga upp dig så mycket på, det är ju inte direkt så att cf 500 är någon spjutspets i tekniska framsteg. Det är en billig kopia....
Det många tröttnar på ang cf och goes är ju alla småfel och ojämn kvalitet (material och montering). Sen är ju inte prestandan på en 500 något upphetsande, men du har ju din ltz för lite bus så då klarar du dig nog skapligt.
Men det är ju ändå kul med mer motor, tex lek i snö med stora däck kräver en hel del!
-
28" däck tror jag blir lite för stort för den maskinen, helst om den är original i koppling och variator.
Visst är det väl en del som haft problem att däcken tagit i på insidan av framskärmarna vid lyset?
Behöver/vill du ha en vägreggad maskin? Om inte så ökar ju utbudet betydligt när det kommer till märkesmaskiner.
Årsmodellen tycker jag inte du ska hänga upp dig så mycket på, det är ju inte direkt så att cf 500 är någon spjutspets i tekniska framsteg. Det är en billig kopia....
Det många tröttnar på ang cf och goes är ju alla småfel och ojämn kvalitet (material och montering). Sen är ju inte prestandan på en 500 något upphetsande, men du har ju din ltz för lite bus så då klarar du dig nog skapligt.
Men det är ju ändå kul med mer motor, tex lek i snö med stora däck kräver en hel del!
Säljer ju ltz nu, annars har jag ju aldrig råd med en annan maskin:) ska ju i stort sett bara ha den i skogen och köra runt och lite lek på sjö/ åker på vintern, och det tycker jag att den ska klara :)
-
Beror ju vad man menar med lek.
CF är en stor trött klump.
Trimma dom är som trimma en volvo 740 (meningslöst)
sladda på is o grus går ju såklart!
LTZ är ju i en annan liga gällande bus/prestanda
-
Beror ju vad man menar med lek.
CF är en stor trött klump.
Trimma dom är som trimma en volvo 740 (meningslöst)
sladda på is o grus går ju såklart!
LTZ är ju i en annan liga gällande bus/prestanda
Förväntar mig ju inte så mycket om att kunna sladda, tycker knappt man kan sladda med farsans 700:P Men på vinter vill jag att man ska kunna sladda runt lite i någon decimeter snö, både med 2 och 4 hjulsdrivet:) Ltz spelar ju i en helt annan liga. Tycker den är underbar. Men nu vill jag kunna följa med farsan ut på turer i skogen. Så det bär imot lite att sälja den :)
-
Det är för bus och lek man köper större maskiner.
För få cf 500 prestanda i din ltz får du nog hänga på 100kg vikt och stoppa en strumpa i insuget. ;)
-
Det är för bus och lek man köper större maskiner.
För få cf 500 prestanda i din ltz får du nog hänga på 100kg vikt och stoppa en strumpa i insuget. ;)
haha ja kanske det;) Men jag tycker att cf:en borde räcka till att köra om kring i skogen och kanske leka lite på sjön på vintern. hade jag velat busa omkring på grusvägarna så hade jag ju inte valt att sälja quaden:)
-
Det är väl bara att proköra ordentligt så märker du om du tycker effekten räcker. Men min gissning är att du snabbt kommer tycka den är för trött.
-
hittade nu en kawasaki 650 -06 som har gått 800h. Är det mycket för en atv?
-
hittade nu en kawasaki 650 -06 som har gått 800h. Är det mycket för en atv?
allt är ju relativt om pris och skick?
-
allt är ju relativt om pris och skick?
Ser lite sliten ut men motorn är nyrenoverad. Dem ska ha 35k för den. Dock så såg jag att det var stel bakaxel på den. Och det är ju gött att ha vid körning i skogen :P
-
nja priset skall jag inte uttala mig då jag inte vet annars vad en sådan maskin ligger i prisklass, ja 650 kawa hade nog stel axel ja men tror dom ändrade det på nya modeller. Men vad har du för budget till maskin då ? borde annars kunna få en yamaha grizzly eller potatis kanske rent av en 750 kawa brute force för under 50 lapp.
-
beror lite vad jag får för ltz:an men smärtgränsen går runt 40 ungefär +- någon tusenlapp :)
-
detta kanske kan vara nåt går säkert att pruta en del på denna. sen kommer ju nästa fråga vart du bor nånstans i svea rike och hur långt du kan tänkas åka för en maskin.
http://www.blocket.se/blekinge/Kawasaki_KVF750D_45843464.htm?ca=7&w=3 (http://www.blocket.se/blekinge/Kawasaki_KVF750D_45843464.htm?ca=7&w=3)
-
detta kanske kan vara nåt går säkert att pruta en del på denna. sen kommer ju nästa fråga vart du bor nånstans i svea rike och hur långt du kan tänkas åka för en maskin.
http://www.blocket.se/blekinge/Kawasaki_KVF750D_45843464.htm?ca=7&w=3 (http://www.blocket.se/blekinge/Kawasaki_KVF750D_45843464.htm?ca=7&w=3)
bor i västragötaland. dock så kommer jag ju inte kunna pruta ner den 10k:)
-
bor i västragötaland. dock så kommer jag ju inte kunna pruta ner den 10k:)
När jag köpte min Can am i tisdags så ringde jag till killen som ägde den och förklarade hur mycket pengar jag var villig och ge för den och det var mer 10 000kr mindre, sen sa jag fundera på det så ringer jag upp om ett par timmar. Dagen efter var jag och hämtade den.
Det jag vill säga med detta är att det är köparens marknad, ring och bjud ett pris som du är villig att ge, allt han kan göra är att tycka att du är en idiot men vad gör väl det ?
-
När jag köpte min Can am i tisdags så ringde jag till killen som ägde den och förklarade hur mycket pengar jag var villig och ge för den och det var mer 10 000kr mindre, sen sa jag fundera på det så ringer jag upp om ett par timmar. Dagen efter var jag och hämtade den.
Det jag vill säga med detta är att det är köparens marknad, ring och bjud ett pris som du är villig att ge, allt han kan göra är att tycka att du är en idiot men vad gör väl det ?
ja så kan man ju göra, dock måste jag få sålt ltz:an först :)
-
har nu fått sålt ltz:an, och lyckats snoka upp en kawasaki 750 -05 som gått 400h. Har hört att motorerna rasar vid bakhjulsåkning, då oljan inte kan smörja överallt? Behöver jag oroa mig över detta om man åker och klättrar i branta backar? Hur är 750:in annars att köra?:)
-
bruteforce? håll koll på oljan bara vid varje körning så ska det nog inte vara några bekymmer ;)
-
bruteforce? håll koll på oljan bara vid varje körning så ska det nog inte vara några bekymmer ;)
Japp en bruteforce :)
-
Jo, motorerna är känsliga har jag märkt... Och vid bakhjulsåka/klättring i kombination med lite nätt med olja så vill de gärna rasa.. Men håller du koll på oljan noga så ska du nog klara dig ()p Även diffen är ju lite känslig och värd att vara försiktig med.
I övrigt är det väldigt fina och prisvärda maskiner!
De innan -08 har dock förgasare istället för EFI vilket Kan betyda något sämre drag samt högre soppaförbrukning..
Men KÖP bara! För det är ju garanterat ett betydligt bättre köp än en CF ()p
-
Jo, motorerna är känsliga har jag märkt... Och vid bakhjulsåka/klättring i kombination med lite nätt med olja så vill de gärna rasa.. Men håller du koll på oljan noga så ska du nog klara dig ()p Även diffen är ju lite känslig och värd att vara försiktig med.
I övrigt är det väldigt fina och prisvärda maskiner!
De innan -08 har dock förgasare istället för EFI vilket Kan betyda något sämre drag samt högre soppaförbrukning..
Men KÖP bara! För det är ju garanterat ett betydligt bättre köp än en CF ()p
jag har lagt ner tankarna på att köpa cf nu:P Blir något välkänt märke:) får se hur det blir :)
-
Precis hemkommen från en resa ner till tomelilla, med mig hem fick jag en kawasaki kvf 750 -08!:)
Känns riktigt fin! Imorgon blir det hårdtest!:)
-
Bilder :)
-
Bilder :)
Kommer ikväll! vi ska ut tre styckem och köra hela dan!:)
-
Kommer ikväll! vi ska ut tre styckem och köra hela dan!:)
Då räknar vi med många bilder ist ;)
-
här kommer några bilder!:) vi var tre som var ute och åkte lite och testade dem nya maskinerna:)
Arctic cat:en är en kompis:) och ja man kan fastna med band;)