ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Tornberg skrivet 10 mars 2013 kl. 14:41:11
-
Då jag är inne på mitt tredje batteri på min 12 månader gamla fyrhjuling och fick till svar av ÅF att batterier är inget garanti ärende så blev jag tvungen att göra en felsökning.
Min atv står för övrigt utomhus, används flitigt i mellan varven, även om mitt batteri är fulladdat en fredag så får jag ej igång den på lördag om det är kallare än -10
När man räknar laddspänning så räknar man per cell. Min atv laddar konstant 14,5 V om jag ej har lysena på. (mätt med Fluke Industri instrument)
Alltså 14,5 V / 6 celler = 2,416 V / Cell.
MAX laddspänning är 2,4 V / cell dvs 2,4 x 6 = 14,4 V
Normal laddspänning ligger vid 2,3 V / cell dvs 2,3 x 6 = 13,8 V
Detta innebär att min fyrhjuling hela tiden matar batteriet med strax över MAX spänningen. och även om den legat på 14,4 Volt som är Max spänning så är det fortfarande Max och det e ej bra. Man gasar ur batterierna.
I mitt jobb så ställer vi in överspännings larm på batterierna på 2,35 V / cell för då börjar det bli skadligt för batterierna
Och detta gäller både min och en kompis 800 och vi har båda haft problem med Batterierna.
Är denna höga laddspänning förklaringen att ATV Sweden har slut på batterier till 800 på sitt lager?
Ni får gärna rätta mig om jag är ute o cyklar.
-
Även kollat Black Edition och där var det 14,2 V / 6 = 2,36 V / Cell.
Och detta låter ju mer Rimligt,
-
Här har ni data på batteriet som sitter i CF Moto 800
http://www.dynavolt.net/el/Downloads/s20122229082223.pdf (http://www.dynavolt.net/el/Downloads/s20122229082223.pdf)
Namnet på batteriet är DTX30-BS
Det verkar som min teori ovan att laddspänningen e för hög ej stämmer, Förhoppningsvis så kommer det någon med koll och skriver.
Kanske bara är skit batterier, Man får väll köpa ett batteri med kvalite istället. som sagt fjärde batteri på 12månader skall nu monteras
Varta's Riktlinjer är laddsspänning på 14,4 samt laddström på 10% av batteriets Ah timmar. sedan skall både spänning och ström avta.
-
Fyller på trots gammalt inlägg
Haft problem med batterier med, prövade detta batteri som tål lite högre spänning och inte haft problem en.
http://www.batterilagret.se/product/1209-mc-batteri-deka-etx30la.aspx (http://www.batterilagret.se/product/1209-mc-batteri-deka-etx30la.aspx)
-
Har inte läst något positivt om originalbatterierna någonstans. Jag bytte till ett riktigt bilbatteri innan jag hann märka att det var dåligt dock :)
Skippa originalskräpet ;)
-
Mitt batteri dog förra vintern jag glömde arbets belysningen på efter en vecka i - 15 Det blev aldrig bra efter det så jag letade runt lite på nätet efter ett starkare batteri bra när man plogar mycket tänkte jag det enda batteri med fler ah som passar terralander 800an var ett shorai batteri dyrt ca 2000 + ev moms/tull från usa men det är ett litet monsterbatteri på 36 ah med litium järnsulfatteknik jag har inte ångrat det köpet jag köper aldrig ett blybatteri igen!
_
-
Om ni sätter amp mätaren mellan pluspolen på batteriet och kabeln med tändningen av
Så ser ni om den drar tjuvström.
Gör sedan lika med kabeln till vinch reläet jag har varit med om ett anta relän som har pajjat och dragit ström och då knäcks batteriet på ngr dgr.
Och när man urladdar dessa små batterier så blir de förstörda.
Om detta har hänt så får man i regel ut ett nytt batteri på garantin också.
-
Ska ta och mäta vincen den har jag inte kollat.
Tittade på den i går och hade felkod P0562 så det kan läka någonstans.
Kanske kolla det i stället för att ta loss minuspolen :)
Ska ju inte regna i helgen för fösta gången på ett tag är ju fullt i garaget så får vara ute :)
-
Hittade detta på service sidan. Bara hem och mäta
Important battery information
1)When the switch key is off, or it is on and the engine does not run, there are also some devices which use electric power from battery, such as: ECU/EFI system/dashboard/regulator/wireless controller of winch.
2)We take X8/U8/Z8 for instance to show the details:
3) The consumption of power is as follows when the machine is switched off position
The switch key is off:
1.65mA(Z8);
2.34mA(X8);
9.10mA(U8)
4) The switch key is on:
740mA(U8/Z8),
780mA(U8 with EPS)
760mA(X8);850mA(X8 with EPS)
5) When the switch key of a vehicle is on, even the head lights is off, the consumption of electric power of whole day (24h) is 20Ah, it is two-thirds of the capacity of battery if the battery is 30Ah.
6) If customers forget to switch off the key and leave it for a long time, the battery is drained of its power .
7) although the switch key is off, some devices need to keep memory or sleeping with the power of electric, and the electric power is also been consumed.
If you keep shut down for more than two months it will consume the battery fully ,
9)We suggest that customers need to remove the battery wire or / and charge the battery once in 20