ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: MatteW skrivet 7 mars 2013 kl. 16:04:59
-
Hejsan! Jag är ny på forumet till att börja med!
Sökte efter något bra inlägg där man kunde läsa hur inkörningen av i ämnet nämnda maskin. Utan att hitta några bra direkta tips.
Jag har tävlat en hel del på hög nivå i gokart (125cc, 6vxl 2t) och kört in en hel del motorer. Men aldrig fyrtakt eller denna storlek.
Någon som har erfarenhet av att köpa helt nytt och har själv kört in maskinen? Hur och hur länge ska den köras? När är det tid för första service? Efter man har kört in den?
Tacksam för svar!
Mvh,
MatteW
-
Generellt är det lugn men normal körning första 10 tim till oljebyte och ventil kontroll :)
-
Kör skiten ur den.
Köra in hör till medeltiden.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm (http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm)
-
Generellt är det lugn men normal körning första 10 tim till oljebyte och ventil kontroll :)
Tack, låter sunt.
Vet du om den levereras med olja i? Isåfall, ska man köra in med den olja eller byta till någon med hög kvalitet?
-
Kör skiten ur den.
Köra in hör till medeltiden.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm (http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm)
helt rätt så har jag också lärt mig.
-
Tack, låter sunt.
Vet du om den levereras med olja i? Isåfall, ska man köra in med den olja eller byta till någon med hög kvalitet?
Ja den levereras med olja.
Kör tio mil med att använda hela registret och motorbromsa rejält så kolvringarna sätter sig ordentligt.
Sen byter du olja ()p
-
Oljepluggen är känslig på Raptorn så ny tätbricka varje gång samt skruva för hand tills det tar emot sen ett fjärdedels varv.
Blir tätt och du slipper dra sönder gängorna
-
Tack för alla snabba och bra svar!
Men fan, känns endå lite sådär att sätta sig på en maskin för 100000:- och ge den en rejäl omgång det första man gör. Eller är det bara jag som är lite oldschool... ;D
-
Tack för alla snabba och bra svar!
Men fan, känns endå lite sådär att sätta sig på en maskin för 100000:- och ge den en rejäl omgång det första man gör. Eller är det bara jag som är lite oldschool... ;D
skadar ju inte att varmköra den på tomgång först. ()p
-
Kör skiten ur den.
Köra in hör till medeltiden.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm (http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm)
x2 Läs ''on the street'' och se till att motor har nått sin arbetstemperatur innan du kör :headbang: Har läst också att många använder mineral olja under första oljebyten.
-
skadar ju inte att varmköra den på tomgång först. ()p
:lol:
-
Oljepluggen är känslig på Raptorn så ny tätbricka varje gång samt skruva för hand tills det tar emot sen ett fjärdedels varv.
Blir tätt och du slipper dra sönder gängorna
Var shoppar man tätbrickor? Original kanske är enklast?
-
Var shoppar man tätbrickor? Original kanske är enklast?
Ja orginal är nog bäst
-
om du tänker på kopparbrickan till bottenpluggen så har nog ad-center hela sattser med olika storlekar om jag inte minns fel. feltema hade därimot inte hela sattser när jag letade
-
om du tänker på kopparbrickan till bottenpluggen så har nog ad-center hela sattser med olika storlekar om jag inte minns fel. feltema hade därimot inte hela sattser när jag letade
Ja, men behöver man så mycket satser? räcker det inte med 20st av samma storlek (rätt storlek)
Jag fick en hög av raecer, men det var ju ingen som passade.
-
Det är ingen kopparbricka på raptorn utan en sån där klämbricka
Vänster är använd, höger är oskuld
(http://i93.photobucket.com/albums/l66/Johnnyi55/RAPTOR%20700%20PARTS/oil1.jpg)
-
Förutom att det underlättar att dra åt (och inte _för_ hårt) så funkar det ju alldeles utmärkt o använda mer än 1 gång men o andra sidan kostar dom ju inte många kronor. Bara det är ordentligt rent imellan.
-
Det får bli 20pack original!
Tack för lån av tråd! ()p
-
Meka dit en kopparbricka. Dom värmer man bara så återfår dom tjockleken igen! :D
-
Enklare att köpa då jag har obegränsat med pengar medan värma-kopparbrickor-tummen är mitt-i-handen.
-
KOPPAR FUNKAR LIKA BRA, DESSUTOM ÄR DET BRA MED EN SATTS MED OLIKA STORLEKAR DÅ MAN OFTAST SKRUVAR MED ANNAT OCKSÅ
-
Förlåt...? (om det var din avsikt att skrika, annars är det lungt)
-
Förlåt...? (om det var din avsikt att skrika, annars är det lungt)
haha oj, förbannade caps lock
-
ska du inte ta väck din Honda Jimmy? den e ju såld
-
haha ja när du har ändrat till gytr slipon och inte gytr system, lögnare :lol:
-
Skit ner dig, det är ett hel system helt ärligt, köpte de av Hassan hahahah
-
nej inte med dom små orginal sugrörsböjarna
-
jag har ju inte baby blå plast iallafall. gaylord
-
Det får bli 20pack original!
Tack för lån av tråd! ()p
Vart köper man dessa 20 pack med original klämbrickor ?
-
Vart köper man dessa 20 pack med original klämbrickor ?
Jag bara slängde ur mig det. Jag kommer iaf gå till YamahaÅF och köpa ett gäng. Kan inte kosta mkt i sammanhanget. Tror inte det finns nån 20pack! ()p
-
Jag bara slängde ur mig det. Jag kommer iaf gå till YamahaÅF och köpa ett gäng. Kan inte kosta mkt i sammanhanget. Tror inte det finns nån 20pack! ()p
Ok, vet du om man kan beställa brickorna online nånstans?
Ingen Yamaha handlare i närheten
-
Ok, vet du om man kan beställa brickorna online nånstans?
Ingen Yamaha handlare i närheten
Google och ebay 14 mm crush washer.
-
inget illa ment men varför hålla på att kludra med att beställa, jag har kört snart 1000mil med vanlig kopparbricka som finns att köpa i vilken välsorterad bilreservdelsbutik som helst, och min läcker inte en droppe
-
Den ska såklart köras in på samma sätt som du vanligen skulle köra. När jag köpte min YFZ-R så stog den på tomgång ca 1minut, så drog jag iväg på halvgas i 2 minuter ungefär sen var det fullt blås. Kammarna t.ex blir helt fel inkörda om du kör som en kratta i 10 timmar för att sen gasa som ett svin, då har dom "vant" sig med försiktig körning för att sedan blåsa på.
Brukar mest vara oldschool folk som tror man ska köra in saker i ett halvår på halv gas, men det är bara snack. Det här med olja är ju samma där. Mineral, Halv eller Hel är ju frågan. Själv kör jag på Mineral på min racehoj. Vilket svar du får beror ju på vem du frågar. Helsyntet är ju för långa oljebyten men i sanningens ära smörjer det inte lika bra. Däremot är ju mineralolja rena skiten om du inte byter den. Därför alla bilar går på helsyntet för att det håller längre mellan bytena.
Själv byter jag olja ungefär var 3-5'e timme beroende på körning men den brukar gå ganska hårt. samt filter varannan gång. På en raptor som har dubbelt så stor capacitet, iofs större motor men ändå. Det här med oljebyte beror ju helt på hur du kör. Kör du på hög last och mycket varv hela tiden så tar ju grejerna dubbelt så mycket stryk som om du mest "puttrar runt" Men ett extra oljebyte är bra mycket billigare än ett motor ras, blir fort 10.000kr i motordelar och kanske det dubbla om du inte kan skruva själv.
En kompis jobbar som bioingenjör på ett företag som granskar alla möjliga vätskor och han jämförde Biltemas motorolja med Harakiri, visst funkar det kanske på nån gammal bil som du pendlar med. Men att köra det i en "race" maskin som raptor är nog inte så brilljant. Visst ska man inte ge något runt 400kr litern för olja men runt 100 lappen per liter brukar vara riktigt bra olja, beror ju på var du handlar... min olja kostar nog hos grossist 89kr litern, motorn rymmer drygt 1L. Så det kostar mig ungefär 100kr per byte. Det är 2.500 timmar för att betala ett motor ras = Billigt ()p
Problemet med "motionärer" är att det oftast slarvas med oljebyten men man ska ju inte dra alla över en kam, finns hårdkokta racers som slarvar mycket samt överpedanta alldagsåkare ()p Oljan är ju hojens blod, du skulle antagligen inte hälla i något malariasmittat blod i dig själv? :DV
Edit: Har aldrig bytt oljebricka på någon av mina hojar och ingen har läckt, se bara till att det är rent på bricka, skruv och motor så är det lugnt.
Edit2: En annan sak som räddar motorer är magnetisk oljeplugg, äckligt billig försäkring där all "pasta" fastnar, ett crossfilter tar ungefär ner till 40 mikron av skit, sen bildas det som åker igenom som en fin metallisk pasta som åker igenom dina lager i motorn. En magnetplugg tar ungefär ner till 2 mikron, pröva själva att sätta i en plugg och se hur mycket fint gegg det blir på den.
Har själv bytt ut hela filtersatsen mot ett inline externt med dubbla filter och magnet. ingen lort som kommer igenom där :whip: