ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: asp.mikael skrivet 6 mars 2013 kl. 22:30:38
-
Hej!
Jag undra vad ni tycker, ska jag börja med att sänka eller bredda min atv för bästa väghållning på landsväg? Vilket gör bäst för väghållningen? Har inte råd att göra både och just nu :-\..
Med vänlig hälsning
Mikael
-
Har inte provat sänkning, men breddning gör stor skillnad.
Även typ av däck.
-
okidoki ditt svar är noterat ()p
-
Du åker alltså dinli 450?
Oftast kallar man såna maskiner quad, atv brukar man kalla "arbetsmaskinerna".
Det finns nog rätt mycket tips om väghållningen, prova sök på lite olika grejer.
-
Principen är ju densamma, tyngdpunkten blir lägre i förhållande till bredden.
Nu har du inte nämnt vad det gäller för maskin, och det spelar ju en viss roll...
Men om man tex sänker en quad sker ofta det genom att flytta ut stötdämparna och detta styvar då även upp maskinen, vilket kan vara nice på väg.
Du flyttar ej heller ut framhjulen från styrande centrumet, vilket spacers och/eller vända fälgar gör.
För om det är lite knapert så räknar jag med att breddning med hjälp av andra A-armar inte är så aktuellt.
Är det en ATV som skall sänkas så är fjäderbyte en väg att gå, men inte heller det är så billigt... dessutom fyra på en ATV till skillnad mot tre på en quad.
Så på en ATV är nog spacers det enklaste/vanligaste.
-
aha bra att veta, då ska jag använda rätt term i fortsättningen ;)!
-
Principen är ju densamma, tyngdpunkten blir lägre i förhållande till bredden.
Nu har du inte nämnt vad det gäller för maskin, och det spelar ju en viss roll...
Men om man tex sänker en quad sker ofta det genom att flytta ut stötdämparna och detta styvar då även upp maskinen, vilket kan vara nice på väg.
Du flyttar ej heller ut framhjulen från styrande centrumet, vilket spacers och/eller vända fälgar gör.
För om det är lite knapert så räknar jag med att breddning med hjälp av andra A-armar inte är så aktuellt.
Är det en ATV som skall sänkas så är fjäderbyte en väg att gå, men inte heller det är så billigt... dessutom fyra på en ATV till skillnad mot tre på en quad.
Så på en ATV är nog spacers det enklaste/vanligaste.
Tack, skit bra svar! Blir spacers till att börja med. Är en dinli 450.
-
Om du har en quad skulle jag gå på sänkningen först och sedan spacers bak när pengar finns till det. Sänkningen fram ger samtidigt lite breddning. På Dinlin tror jag det blir runt 4cm per sida.
Den vägen ska jag iaf ta till sommaren på min maskin
-
Det beror på hur mycket du ska sänka. Min är rejält sänkt ifram, och då behövs inga spacers. Däremot måste du ju då ha spacers bak för att kompensera breddningen fram.
Att flytta stötdämparfästet är enkelt med två plattor med hål i. Finns massa bilder på det här.
-
Spacers gör mycket för "tippigheten", någon jag upplevde som ett problem när jag åkte med däck som hade rund däckprofil. Åker du med "landsvägsdäck", dvs plattare så blir tippningen inte så stort problem. Min första SMC 170cc var hemsk i rondeller... Bultspacer baktill gjorde susen även om däcken var en viktig faktor i det problemet.
Sänkningen medför att du måste justera framvagnen, var beredd på det. Hjulvinklarna ändras, vilket förändrar hur den beter sig på vägen.
-
Det beror på hur mycket du ska sänka. Min är rejält sänkt ifram, och då behövs inga spacers. Däremot måste du ju då ha spacers bak för att kompensera breddningen fram.
Att flytta stötdämparfästet är enkelt med två plattor med hål i. Finns massa bilder på det här.
Har du lust att länka till någon av bilderna eller trådarna ()p Hittar inte så mycket.
-
Ja, det var massa gamla trådar med pajjade bilder. Men kolla lite på detta bildspelet, så ser du ju hur simpelt det skulle kunna göras.
/
http://gallery.riskaka.com/prn/Bilar/album1308/DSC_0024.jpg.html (http://gallery.riskaka.com/prn/Bilar/album1308/DSC_0024.jpg.html)