ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: excelsior skrivet 6 mars 2013 kl. 06:16:57
-
Tänkte det e dags att visa lite vad jag hittar på med min hyosung te450.. Först lite bilder på breddningen..
-
Häääääärligt!!
Vad är det för spec på framfälgar och däck? Ser ut som 8 eller 9"?
-
Är 5" breda o 10" höga däcken e 130/70-10 ser riktigt små ut..
-
hehe, faktiskt. Ser riktigt lågt ut :D Hur är den att köra, stötigt? Har själv beställt 165/70-10 fram, Maxxis Spearz.
Har du bilder från sidan?
-
Funkar riktigt fint ligger som en padda på vägen..
-
Har du fler bilder? Vad är det för gult bakom frontbumpern? Bogserlina?
-
Kommer fler bilder ikväll på bl.a. Dubbel piporna elsystemet, fcr gasaren mm. Japp det e en bogserlina.
-
Så här blir det när jag får leka med tig svetsen!!!
-
Glömde nämna welie baren som e gjorda med hjälp av ett par gamla Bauer rullor..
-
Slängde på. Ett par riktigt grymma led lampor på styret oxå... Kortade in blinkersen oxå.
-
Bra jobbat Patrik
-
Hatten av! Riktigt snyggt, ser ut som 2st orginaldämpare? Blev ju hur bra som helst :)
Ser ut att ha varit lite jobb att riva av all plast, fint tillfälle att städa och torka ur :)
-
Såja då har jag blivit färdig med att optimera hela systemet med dubbelpiporna tillsammans med en keihin fcr 40mm förgasare... Blev lite pill innan bestyckningen blev rätt men nu lirar det riktigt bra.. Använde mig av en bredbandslamda så att jag kunde få helt rätt blandning. Bilder kommer snart
-
Här kommer bilderna!!
-
Sjukt snyggt! Imponerande :) Hur blev skillnaden på gasrespons och allt sådant efter avgasbytet?
-
Avgasbytet gjorde inte den största skillnaden utan det gjorde förgasaren.. Helt sjukt mycke bättre vrid nu trodde inte att det skulle göra så mycket men det gjorde det...
-
har förstått den här orginalförgasaren inte är nå vidare... frågan är varför de suttit den från början? :/
-
sitter det inte en mikuni bsr 42 även på "hongen"?
För om det gör det så är den vekligen inte dålig.
Annars, hur har du löst det med dubbla system?
Anv du en kollektor och sedan dubbla ut från den, eller?
Om inte, så blir det ju lite olika mottryck då den inte andas ut på båda utblåsen lika lätt. (nu spelar ju detta mindre roll då det bara är en cylle men ändå)
-
sitter det inte en mikuni bsr 42 även på "hongen"?
För om det gör det så är den vekligen inte dålig.
Annars, hur har du löst det med dubbla system?
Anv du en kollektor och sedan dubbla ut från den, eller?
Om inte, så blir det ju lite olika mottryck då den inte andas ut på båda utblåsen lika lätt. (nu spelar ju detta mindre roll då det bara är en cylle men ändå)
Om du kollar bilderna så ser du hur jag gjort..
-
Förstår givetvis att förgasaren (HSR42?) inte är dålig, tror inte Mikuni skulle släppa den för försäljning annars. Däremot; varför sitter just den på Hyosung TE450/Goes 450 om tex HSR40 skulle göra att den bättre? Nu pratar jag inte för de vägstrypta maskinerna, utan när de är i "orginalutförande".
-
Om du kollar bilderna så ser du hur jag gjort..
Ok först syntes det inte men nu förstår jag ju, det är bara ett utblås, så då blir det ju en naturlig kollektor ;) .
Du kanske är mest ute efter coolhetsfaktorn med att anv dubbla utblås? Tog ju för givet att "hånsången" hade dubbla och det var därför du gjorde 2. 8)
Det var ju ett tag sen man såg en på nära håll får jag väl säga som försvar ':)
Förstår givetvis att förgasaren (HSR42?) inte är dålig, tror inte Mikuni skulle släppa den för försäljning annars. Däremot; varför sitter just den på Hyosung TE450/Goes 450 om tex HSR40 skulle göra att den bättre? Nu pratar jag inte för de vägstrypta maskinerna, utan när de är i "orginalutförande".
Så det sitter en hsr42:a org? trodde det satt en bsr 42:a
Ibland så kan man få bättre knuff/rapphet, speciellt om man byter från en vaccum gasare till en slide-/trottelgasare, men man får jobba mer med bestyckning för att få den att gå bra och den är känsligare för temperaturväxlingar då en vaccum är mer förlåtande och allround.
-
Ok först syntes det inte men nu förstår jag ju, det är bara ett utblås, så då blir det ju en naturlig kollektor ;) .
Du kanske är mest ute efter coolhetsfaktorn med att anv dubbla utblås? Tog ju för givet att "hånsången" hade dubbla och det var därför du gjorde 2. 8)
Det var ju ett tag sen man såg en på nära håll får jag väl säga som försvar ':)
Så det sitter en hsr42:a org? trodde det satt en bsr 42:a
Ibland så kan man få bättre knuff/rapphet, speciellt om man byter från en vaccum gasare till en slide-/trottelgasare, men man får jobba mer med bestyckning för att få den att gå bra och den är känsligare för temperaturväxlingar då en vaccum är mer förlåtande och allround.
Osäker på om det är en HSR eller BSR... Blir dock lite fundersam på vad som är stora "problemet" med orginalförgasaren. Det är ju inte första gången någon skriver att maskinen blivit så mycket piggare efter ha bytt bort orginalförgasaren. Uppenbarligen blir det en viss skillnad, så därför är jag lite sugen på att veta hur man resonerat på Hyosung när man bytte. Kanske är det som du skriver, att det finns fördelar som att den är mer förlåtande.
-
Ser att det är en bsr42:a och det är absolut inget fel med den gasaren då även dinli och polaris kör med den.
Finns mycket att ta från den gasaren med rätt optimerad flöde genom motorn.
Att det sitter en 42 är ju att spjället tar en del av arean (och inte så lite heller)
-
Är det inte så att dom kör med en sådan gasare för att klara avgaskraven i alla länder.. Anledningen jag valde keihins flatslide förgasare e ju för att flödet e sjukt mycket bättre än en rund trottel dessutom hjälper axpumpen till med bottenvridet.. Vet inte om jag håller med angående bestyckningen att det skulle vara lättare på den andre. Men gör man som jag gjorde o använde sig av en bredlamda så var det rätt smidigt. Om man skulle vilja ta det ett steg längre får man sätta hojjen i en bänk, men så noga e inte jag på det iallafall..
-
Kollade och det sitter en mikuni Bds 42mm gasare original på hyon.. Står iallafall så på min gasare och lika så i verkstadshandboken till hojen..
-
Kollade och det sitter en mikuni Bds 42mm gasare original på hyon.. Står iallafall så på min gasare och lika så i verkstadshandboken till hojen..
Konstigt då den ser ut likadant som bsr:n som sitter på polaris med fler.
Helt rätt det med accpumpen som ger lite extra och det är ju det som ger rappheten och extra vridet från botten vid pumpning på gasen då en vaccum har ett mer fördröjt gensvar. (inte för att det är jätte stor skillnad om du skulle ha båda optimala, men ändå skillnad)
Vaccum gasare är kända för att vara mer lättjusterade, men helt klart har du hjälpmedel så är det ju lättare även med trottelgasare att få till den över hela registret.
Trottelgasaren är ändå känsligare vid kraftigare temperaturväxlingar och kräver mer småpill om man vill vara extrem.
-
Funderar på att bygga nya a armar till min hyo i chrome molly, typ liknande som chilly racing säljer.. Fins det något intresse för sådana om jag skulle få för mig att bygga till min?? Måste ändå göra jigg så då fins ju möjligheten till fler... Vad skulle ni vara villiga att betala i så fall???
-
Kan det nog göra, ska du göra dem med justerbart för både camber och castervinklar också?
-
Kanske med justerbar camber men kaster tror jag blir för struligt o hålla på med...
-
Så då var hojen sänkt o nytt bakdrev beställt 37 kugg... Snart kan man slänga på vägdäcken...
-
Nice !
Den lär bli övervarvig om du inte byter drev?
-
jepp provade en sväng i höstas med vägdäcken o hade en toppfart på lite över hundra o ett tokvarv så det blir att dreva, 7 kugg bak neråt o ett kugg fram uppåt... ()p
-
Vart hittade du bakdrevet, behöver oxå dreva.
-
På nccr.se kolla på drev för 520 kedja o 127mm cc mått finns i många olika antal kugg till bra pris.. Mitt kostar 330kr+ frakt. Kan återkomma efter att jag fått mitt o kollat så att det passar mm
-
Nice kolla precis ska nog beställa. Berätta om de blev bra på din sen,,
-
Dax o sälja väghjulen o en uppsättning med original fälgar till förmån för nya hjul. E ni intresserade så kolla på sälj tråden.. Priset går ju klart att diskutera.
-
Då har bakdrevet kommit. Passar fint efter att jag fräst av ett par millimeter på det..kommer bilder på det senare. Ska beställa nya framdäck till löningen, blir pirelli 150/80-10 från däckonline.
-
Trevlig tråd! Blir att följa upp! :) Kul med fler folk som försöker göra så mycket man kan själv!
-
Beställde dual gasser från loeffler häromdagen.. För er som inte vet vad det är så e det en kombinerad tum och rullgas.
-
Beställde dual gasser från loeffler häromdagen.. För er som inte vet vad det är så e det en kombinerad tum och rullgas.
Nice! Det har jag funderat på också, återkoppla gärna hur känslan med den är :)
En fundering kring filtret på bild IMG_1846.jpg (sidan 2).
Vad är den kopplad till, har det med vevhuset eller något? Är inte så mekkunnig :)
-
Japp det e till vevhusventen iomed att jag plockade bort luftburken där den normalt sitter var jag tvungen att sätta ett separat filter till den...
-
Hur gick det med nya drevet?
-
Har inte haft tid att montera det ännu men det kommer....
-
så då har lite nytt godis anlänt.. en dual gasser från loeffler o två nya fram däck.. bilder kommer när allt e monterat o testat...
-
så då har lite nytt godis anlänt.. en dual gasser från loeffler o två nya fram däck.. bilder kommer när allt e monterat o testat...
niiiiice :)
-
Jaha vad gör man en regnig söndag?? Jo man river hojen o börjar montera lite nya grejor.. Det blir crosstyre Koso mätare dual gasser nytt bakdrev 37 istället för 44 o så nya sulor förstås.. Här e lite bilder kommer fler när jag kommer längre..
-
Glömde skriva att jag mont styr risers oxå.. Har kört ett tag med dual gassern o e riktigt nöjd funkar skit fint inget glapp alls i den som jag har sett att andra märken har.. Absolut värt pengarna..
-
excelsior:
Vad har du köpt den där hastighetsmätarenVad visar den?
-
Twostroke.se visar hastighet varvtal bränslemängd och har oljelampa helljus lampa o blinkers
-
Ser lovande ut när en original kostar nästan 2000kr, var den svår å få dit?
-
Nä det tycker jag inte att den var.. Lite fibblande med hastighets sensorn annars inga större bekymmer..
-
Såna då va det nästan klart bara lite mer justering av hastighetssensorn sen så ska det va klart.. Blev nytt bakdrev med 37kugg o nytt framdrev med 16 kugg, nya däck fram o back nytt crosstyre o ny Koso mätare och till sist styrhöjare så crosstyret kom upp i rätt nivå... Lite bilder på det får jag väl visa oxå
-
Riktigt shysst, men en redig tvätt behöver pärlan! ()p
-
Jo tvätta det ska jag men till mitt försvar så e det riktigt pissväder här i Skåne just nu med åska o regn.. Bilderna e tagna precis efter första provkörningen ikväll..
-
E riktigt nöjd själv... Vad tycker ni??
-
Måste rätta mig lite, det e ett 15 drev fram o inte 16...
-
Riktigt fin! Keep up good work! ()p
-
Fint projekt! ()p Btw vet du vart man kan få tag i delar till hyousung? Skulle ha haft lite delar till min wow 90cc
-
Riktigt bra blev det..
funderar på en lika dann hastighetsmätare på min goes då ser ut som skit nu!
-
()p