ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Mottez skrivet 14 september 2006 kl. 23:36:19
-
:twisted: Har beställt en 450 idag !!! :twisted:
Det blev en svart o silverfärgad.
Fick med hjälm, glasögon samt rullgas.
Det är tydligen viktigt att kolla så ÅF gjort allt ordenligt.
Försöker göra en lista över vad som ska kollas/påpekas.
1.Kolla så soppakran sitter som den ska.
2. Gå över o dra backspeglar o annat så det sitter ordenligt.
3. Byta munstycke efter att ha tagit bort strypningen ( för annat munstycke är väl tvunget med mer effekt lr ? )
4. Ta bort styrlåset ( ej pålitligt o rent livsfarligt vad jag har hört )
Skulle vara schysst om någon med mer erfarenhet kunde tipsa mig om fler viktiga punkter innan monstret lämnar ÅF.
mvh/Mårten
-
KOM IHÅG ATT TITTA VENTILER EFTER #= MIL. Så inte ventilerna bränns efter 250 mil!!!!!
Föresten är det nån som vet vilket spel ventilerna skall ha?
-
Japp, detta är vad som gäller:
Insugsventilerna: 0,15 (+-0,05)
Avgasventilerna: 0,27 (+-0,05)
Jag tittade på mina efter 80mil, inget att anmärka på.
Håller också på att ta reda på varför ventilerna har bränts på vissa maskiner.
MVH
Andreas
-
Grattis förresten 8)
-
Japp, detta är vad som gäller:
Insugsventilerna: 0,15 (+-0,05)
Avgasventilerna: 0,27 (+-0,05)
Jag tittade på mina efter 80mil, inget att anmärka på.
Håller också på att ta reda på varför ventilerna har bränts på vissa maskiner.
MVH
Andreas
Kan det vara så illa att ventilerna inte innehåller tillräckligt mycket wolfram för att kunna köras hårt på vår miljövänliga blyfria bensin?
Ungefär som att tanka en 142 med 95okt utan tillsatser.. Ventilerna får inte den smörjning som behövs från blyet och låg halt av wolfram betyder överhettning som följd.
Har man samma sorts bensin i tillverkningslandet (vet inte om det är Taiwan eller...)
bara en tanke......
-
KOM IHÅG ATT TITTA VENTILER EFTER #= MIL. Så inte ventilerna bränns efter 250 mil!!!!!
Föresten är det nån som vet vilket spel ventilerna skall ha?
#= =30mil. :P :wink:
-
Kan det vara så illa att ventilerna inte innehåller tillräckligt mycket wolfram för att kunna köras hårt på vår miljövänliga blyfria bensin?
Ungefär som att tanka en 142 med 95okt utan tillsatser.. Ventilerna får inte den smörjning som behövs från blyet och låg halt av wolfram betyder överhettning som följd.
Har man samma sorts bensin i tillverkningslandet (vet inte om det är Taiwan eller...)
bara en tanke......
Där har vi kanske något, men då borde väl ventilerna slitas mer?
Men jag skulle väldigt gärna få ett konkret svar från nångon (Det påstås ju att många har drabbats av dessa ventilfel).
Jag vill ha ett klart svar om varför ventilerna blir brända.
Så att jag kan driva frågan vidare.
MVH
Andreas
-
KOM IHÅG ATT TITTA VENTILER EFTER #= MIL. Så inte ventilerna bränns efter 250 mil!!!!!
Föresten är det nån som vet vilket spel ventilerna skall ha?
#= =30mil. :P :wink:
tack Sunfire.
Andreas E många kommer nog bli tacksamma om du finner detta svar!
-
Var hos ÅF idag. Och vad stod det på golvet i verkstaden......jo en stor jävla låda som just kommit in, innehållande min 450 hehe...snacka om att man blir ivrig då. Men den skulle inte vara färdig o kontrollerad förän på onsdag. Tycker inte ni att man ska kräva att få den lite fortare lr ?
Måste ÅF montera allt lr kan man göra det själv ?, vad kan återstå - backspeglar,styre o kolla så att allt är åtdraget ordentligt.
Gäller garantin om man väljer att göra det själv.
Eller är det dags att börja knapra lungnandepiller så att jag orkar vänta tills onsdag :twisted:
-
Se det positivt tar han tid på sig blir det förhppningsvis bra! :)
Är åf seriös vill han säkert kolla över allt själv om garantin skall gälla
-
Knapra lugnade det är kul det med. bara man tar tillräckligt mycket :P
-
ok då slipper jag storhandla på apoteket då :lol:
-
Ja jag orkade inte vänta :-) så jag förstår dig Mårten.
Jag beställde min i onsdags monterade den tillsammans med ÅF. redan
dagen efter! Men han vill att jag tar en sväng förbi han ibland så vi kan kolla alla skruvar om dom behöver efterdras! Gick fort att montera ihop
det var bara att vika upp styret, montera mätaren, nerfb, batteri och fylla kylsystemet! Det enda som är tråkigt är backspeglarna som inte vill sitta som dom ska när man åker men det ska vi lösa sen!
Hoppas dina nerver håller sig på plats för efter provturen ligger dom på utsidan det var en ruskig upplevelse vilket monster!
Lycka till!
-
Låter ju som du har en handlat av en riktigt bra ÅF.
Vet att det finns medel som råder bot på backspeglar som släpper hela tiden typ nån gängtejp som får grejerna att sitta. Kommer inte ihåg vad det heter men det finns nog hos din järnaffär. Lycka till !
-
620 Mil inga större problem mer än speglar blinkers bussningar fram Har ej behövt justera mina ventiler.ÄN.Och lager i sving men det kan bero på mycket.Går över allt där det går att komma fram.Vet ej varför vissa har problem med ventilerna lite koll på skruvar och service är allt jag gjort.Och detta är en tidig 06:A som är den sämsta enligt många.
-
ventilerna har gått på dem sena 06orna dem med svart lakerad ram
-
Låter ju som du har en handlat av en riktigt bra ÅF.
Vet att det finns medel som råder bot på backspeglar som släpper hela tiden typ nån gängtejp som får grejerna att sitta. Kommer inte ihåg vad det heter men det finns nog hos din järnaffär. Lycka till !
Det är inte riktigt det som är problemet, dom är för tunga så "plastkulan" som man sedan skruvar fast en klammer över orkar inte. Så ser det ut på min iallafall.
Grattis till en rolig hoj. Min står på verkstan med brända ventiler men annars är det en jävligt rolig maskin att köra. Vänta tills onsdag, det är det värt. Själv fick jag vänta 2 månader... då räcker inte hela apotekts lager med lugnande piller utan man får lära sig leva med det tills den kommer :twisted:
-
man får gratulera du kommer inte att ångra dig
-
Gtattis få hem den och ta bort strypningen byt luftfilter och dreva om ut och lek.... :twisted:
-
Strypningarna? Vart hittar man alla dom på Dilini 450? Finns säker under någon av trådarna men hittar inte!
Vad det gäller backspeglarna lyckades min granne dra åt plastklämman lite till så dom sitter markant mycke mera stabila nu! Undrar om man inte kan tejpa lite med vulktejp eller liknade så borde man förhindra vibbrationerna i leden detta är bara en tanke! Man vill ju ogärna byta till andra backspeglar dom är ju super snygga orginal speglarna.
I värsta fall får man väl skaffa nya speglar och köpa diod blikersar på biltema som man klistrar fast på spegelns baksida samt köpa krympslang och trä över staget från styret upp till spegeln för att dölja kablarna!
Min går bra än ca. 12 mil på mätarn *L* är väldigt nöjd och vilka blickar den drar till sig!
-
Strypningen är den skruv som sitter på baksidan av gasreglaget och förhindrar att du trycker in gasen så långt. Busenkelt att hitta alltså.
-
Också är den ju strypt i ljuddämparen förståss. Ta ut insatsen och den förvandlas från en hare på 20hk till en vild tiger på 49hk.
-
på min satt det en skruv i tummgasen en platta mellan förgasare o cylinder . även mellan första o andra delen av avgassystemet och så den lilla böjen längst bak på ljuddämparen
-
Du undrade om garantin gällde om du skruvade ihop den själv, det spelar ju ingen roll, du har ju tagit bort strypningarna då gäller inte gar. Om du får problen med maskinen i framtiden se till att skruva tillbaks strypningarna innan du åker till verkstad, generalagenten är stenhård när det handlar om detta.
-
men om dom tagit bort strypningarna hos ÅF då?
-
Håll koll på bensinkranen Den har förmågan att börja lcka i koppen under kranen! Oringen sväller på endel maskiner. Om det börjar lacka Lösning ny oring loctite på gängorna och skruva tillbaka koppen med handkraft vänta med att slå på kranen tills loctiten har torkat c:a 3 timmar eller mer!
Slå altid av kranen när du inte använder maskinen! Tipset kommer från Dinli generalagent vill gärna dela med mig av detta! Har nyss varit ute och gjort det på min Dinli 450 07:a sen får vi se om det funkar!
-
Detta är en av dom saker som Åf ska ordna innan leverans..