ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kazuma/Viarelli/Titan => Ämnet startat av: mliljedl skrivet 2 mars 2013 kl. 11:55:56

Titel: Problem med en Kazuma cougar 250
Skrivet av: mliljedl skrivet 2 mars 2013 kl. 11:55:56
Hej
Har en kompis som har en Kazuma Cougar 250cc vattenkyld ATV, som vi inte får att gå bra.
På tomgång går den hur fint som helst men om man gasar så börjar den "bluddra". Den låter precis som att något varvstopp till backen skulle vara aktiverat. Men någon sådan funktion har vi inte hittat på den.
Vi börjar bli utan idéer på vad som kan vara fel, vi har haft upp förgasaren 2ggr, bytt CDI boxen, prövat med annan tändspole. Men ingenting har hjälpt. Vi tog ett kompressions prov som visade 8bar vilket enligt service manualen på en Honda CH250 som motorn är en kopia på är för lågt, Skall vara 13bar.
Så nu har vi börjat fundera på om ventiler eller kolvringar läcker, om det isåfall kan göra att den går som den går?

Vad tror ni, eller har ni andra förslag?
Titel: SV: Problem med en Kazuma cougar 250
Skrivet av: mliljedl skrivet 2 mars 2013 kl. 18:00:13
Glömde skriva att stiftet blir svart och avgasröret blir så rött att man skulle kunna grilla korv på det  :-\

Vad är detta tecken på?
Titel: SV: Problem med en Kazuma cougar 250
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 2 mars 2013 kl. 21:07:41
Låter nästan som en ventiljustering kan behövas.
Titel: SV: Problem med en Kazuma cougar 250
Skrivet av: mliljedl skrivet 2 mars 2013 kl. 22:28:17
Vi har även testat det, men fick inte igång maskinen med ventilerna i annat läge än dom är nu. På denna motor kan man justera ventilerna utan att ta av ventilkåpan och vi utgick ifrån honda manualen på hur man justerar dom.
När han köppte maskinen så hade den stått i 2år pga trasig växellåda, men som nu är fixad. Men nu återstår alltså motorn som vi inte kan förstå varför den inte går. Jag tror att han gjort nytt luftfilter typ detta http://www.petrolscooter.co.uk/spare-parts/kazuma-quad-bike-parts/dingo-250cc/air-filter-kandn-35mm-red-curved-neck-pit-bike-and-quad-bike.html# (http://www.petrolscooter.co.uk/spare-parts/kazuma-quad-bike-parts/dingo-250cc/air-filter-kandn-35mm-red-curved-neck-pit-bike-and-quad-bike.html#)
samt rensat ljuddemparen. Kan detta ha ett samband med att den bara går ca.10km/h på fullgas?
Titel: SV: Problem med en Kazuma cougar 250
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 2 mars 2013 kl. 23:29:17
börja med att byta t-stift sen kolla över förgasaren om det är nåt fel där ev spruckna packningar etc vid insug byt eller gör rent luftfilter och kolla tändningen så inte denna står fel, lycka till
Titel: SV: Problem med en Kazuma cougar 250
Skrivet av: mliljedl skrivet 3 mars 2013 kl. 09:30:50
Vi har också provat med andra tändstift samt provat spruta startgas runt förgasaren utan att vi fick någon större reaktion men en ny insugshals är beställd för den ser sprucken ut men jag har svårt att tänka mig att det skulle göra att den går så dåligt som den går när man gasar. Speciellt efter att vi kladdat packnings silicon i sprickorna.
Och angående tendningen skulle det kunna vara en möjlighet men det står i manualen att tendningen är ställd i fabriken och kan inte ställas efteråt.
Titel: SV: Problem med en Kazuma cougar 250
Skrivet av: JussiN skrivet 4 mars 2013 kl. 01:37:06
Kan det ha blivit något fel i samband med rensningen av ljuddämparen, tänkte ifall det lämnade kvar någonting som nu istället stryper?
Titel: SV: Problem med en Kazuma cougar 250
Skrivet av: mliljedl skrivet 4 mars 2013 kl. 16:54:10
med tanke på vilket ljud den för.... så tror jag inte att något lämnats kvar  ;D
Titel: SV: Problem med en Kazuma cougar 250
Skrivet av: FARLIGMJÖLK skrivet 4 mars 2013 kl. 21:21:46
Har en sådan 250-motor till salu. med allt som hör till utom kylare. Var bor ni?
Titel: SV: Problem med en Kazuma cougar 250
Skrivet av: mliljedl skrivet 4 mars 2013 kl. 21:39:09
I Kristinestad i Finland...

I kväll bytte vi insugshalsen och den började gå bättre men fortfarande blir avgasröret rött så vi funderar på att ta upp cylinder och topplock å se ifall det är något fel på avgasventilen så den inte sluter tätt.