ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: mart skrivet 1 mars 2013 kl. 10:27:05

Titel: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Skrivet av: mart skrivet 1 mars 2013 kl. 10:27:05
som rubriken lyder...

jag har fastnat för dessa två..å av dem blir det, vägreggat.

Har sett div tester på nätet och fått uppfattningen att can ams diff verkar skit i jämförelse med dunderkattens..? Nån som har erfarenhet? har bara kört thundercat och det är ju ett monster mot när man kört cf moto innan, skall ge mig iväg och kika några 800:or med.. men kanske svårt o få en uppfattning på diffen på provkörning...så lite råd önskas!

mvh Mart
Titel: SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Skrivet av: Pv544 skrivet 1 mars 2013 kl. 10:42:45
Vilken typ av körning har du tänkt dig att göra mest?

Jag har ju en 07, och det är väl den långsammaste och "sämsta" diffen dom har. Men det är inte ofta jag har lidit av det, då har jag nog oftare haft nytta av att den sköter sig själv automatiskt.
Men då nöjeskör jag mest, och där passar den fint tycker jag. Och hamnar man i problem är det ju bara att gasa så diffar den.
Enligt en del så är det ju ett stort problem att den diffar själv, livsfarligt och helt uselt på alla sätt. Men det är aldrig can-am ägarna som säger så, och det är trots allt en riktigt vanlig maskin.

Titel: SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 1 mars 2013 kl. 10:46:46
Vet inte hur AC funkar.

Men jämför man med CF och CA
CF 3hjulsdrift (Inget vidare)
CF Diffspärr (=krypkörning och värdelös att svänga) Dock mycket bra framkomlighet.

CA (3/4hjulsdrift)  Lättstyrd, kan hålla hög fart. Och bara gasa över hindren så blir det 4x4.

En smaksak, vid krypkörning är ju Diffspärr svårslaget.
CA är smidigt och funkar bra enl. mig.
Titel: SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Skrivet av: tobbe77s skrivet 1 mars 2013 kl. 10:56:44
Tror diffen uppgraderats ett par ggr tror 2007-2008 har samma (sämsta versionen) sen en lite bättre 2009, sen 2010 o framåt så är ju diffen enligt mitt tycke grymt jävla bra. En smidig välfungerande diff helt enkelt. Nya diffen sätter väl i nästan direkt på hjul släpp, gamla diffen spann ju nått varv innan den slog i.
Titel: SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Skrivet av: Thyrén skrivet 1 mars 2013 kl. 13:44:01
Vad är det för årsmodell det pratas om?
Som tidigare nämnts så har ju Can-am uppdaterat sin diff några ggr.
2007 låste den väl efter typ 14?! varv. Det är rätt segt och kan bli problem om man ska snedda över träd, stenig terräng osv. Dom är dock inte helt odiffad fram till 14? varv utan låser gradvis från 0 men är inte helt låst förrän vid 14. Så länge man kan hålla farten uppe och rull på däcken är det ju inga problem, men vid krypkörning blir det ju som trehjulsdrift...
Sen har den uppdaterats år till år fram till 2010 när det blev ett halvt varv, vilket är i stort sett direkt.
Det ser jag som bästa diffen på marknaden, riktigt skönt att slippa fundera på att diffa eller stanna för att lägga i den!

Så jag hade kört på Can-am, om det nu enbart är diffen det sitter i och om det är årsmodeller efter 2010 ()p
Titel: SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Skrivet av: mys pappan skrivet 1 mars 2013 kl. 14:21:36
Håller med föregående skrivare  ()p
diffen är helt grym i lera å snö så
där är den helt oslagbar enligt mig iaf
Är den inte snabbare också från 12orna?
Titel: SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Skrivet av: Lowest skrivet 1 mars 2013 kl. 17:06:07
Jag åkte Kawa tidigare och då fick man dra i ett handtag för att diffa och nu åker jag Canam 2010 och är helnöjd med framdiffen  ()p

Så jävla skönt att inte behöva bry sig om handtag eller att behöva stå still för att diffa utan bara ge full gas och den sköter sig själv  :headbang:

Tänk på att ArticCat har skitdålig laddning. Vinchar man lite och/eller har lite lampor på så är risken stor att batteriet blir tomt.

Vi hade 6-timmars lagtävling här och 3 timmar gick i mörker och det stog ArticCat lite överallt med strömtorsk.

Titel: SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Skrivet av: Persson- skrivet 1 mars 2013 kl. 17:50:35
Här kommer en pedagogisk länk!

ARCTIC CAT Front Differential Lock and Can-am Visco-Lok (http://www.youtube.com/watch?v=OO0MzCsnxqY#noexternalembed-ws) så fungerar diffarna. Jag har bara en kompis med can am och han vill gärna kunna låsa sina....

Men jag skulle köpa en can am alla dagar. AC verkar inte ha så bra rykte.
Titel: SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Skrivet av: Hydro skrivet 1 mars 2013 kl. 20:30:29
Fi fan vilket jobbigt ljud det klippet hade!

Men generellt visar den skillnaden rätt bra, jag hade Renegade -07 i tre år och körde nästan uteslutande i terräng, och visst är det som sagt så.

MEN, det är lite teknik också!
Och att det eventuellt tar 14 varv innan framaxeln LÅSER på en -07:a är av mindre betydelse då den ju BÖRJAR greppa betydligt tidigare.

Men man bör inte släppa gasen, alltså stanna mitt i ett trixigt parti och börja fundera och leta andra spår eller nåt, då blir det trassel.
Då är all eventuell form av början till låsning borta.

Nä, man kör mjukt och lugnt, i samma fart hela tiden över ett hinder, då funkar det oftast rätt bra.
När det kommer till lite mer "extrema" saker som att tex köra över en stock eller en sten med ETT framhjul, passera att dike eller trädstam diagonalt eller liknande, så är det mer eller mindre kört med en tidig Can-Am.

Enda lösningen är att typ "flyga" över, precis som quadfolket... när de är i skogen är det ju farten som är deras vän.
(se film nedan)

Att smyga går inte.

Här är en liten bildserie på min ena Grizzly, som är tagna just som jämförelse... detta skulle aldrig en Can-Am av de äldre modellerna klara.
Grizzlyn smög upp lugnt och smidigt.
Totalt odramatiskt och helt utan minsta hjulspinn.
(och nä, det gick inte att köra ÖVER stubben, men det var inte det saken gällde)
De nyare med servo och betydligt snabbare diff har jag inte testat, men när man kört ihop med sådana så märks ändå en viss skillnad, även om de är hundra gånger bättre än de utan servo (och som alltså har de mer långsamma låssystemen).
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Grizzly048.jpg)
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Grizzly045.jpg)
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Grizzly043.jpg)

Här är en filmsnutt där jag i en rätt brant uppförsbacke försöker köra över en sten... som har lite gamla björkar aningen diagonalt över sig.
Och lite snö.
Jag provade först att smyga, sen att köra aningen snabbare, sen lite snabbare, sen ännu lite mer med attack och sen med ytterligare liiite mer fart.
Men som synes ändå inte i vidare hög fart så sett, men ändå tillräckligt för att få farten med sig och för att kunna ha driv på båda framhjulen.
Att det lutar framgår inte av filmen tyvärr... men det gör det, detta är i en rätt brant uppförsbacke och om Johan fortsatt att film hade det framgått... för Renegaden rullade en bit.
Men oroa er inte, den gick inte sönder knappt alls eftersom den landade mjukt.
Dvs på mig.
 :tickedoff

turtle way (http://www.youtube.com/watch?v=uzSyYr6enKo#)
 
Titel: SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Skrivet av: Magnum500 skrivet 1 mars 2013 kl. 21:11:18
Fyrhjulingar med delad bakaxel, har dem differential bak eller driver dem lika hela tiden?
Titel: SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Skrivet av: Hydro skrivet 1 mars 2013 kl. 21:12:25
De flesta saknar diff.
Vissa Polarismodeller och Cektek har dock differential bak.
Titel: SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Skrivet av: Magnum500 skrivet 1 mars 2013 kl. 21:21:08
De flesta saknar diff.
Vissa Polarismodeller och Cektek har dock differential bak.

Så om dem flesta alltid är diffade bak så förstår jag inte problemet med diffspärr fram, kan inte va ofta man inte klarar sig med odiffat fram
Titel: SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Skrivet av: Hydro skrivet 1 mars 2013 kl. 21:42:04
Nä, normalt sett behöver man inte diffa fram.
Inte varje meter och inte ens varje kilometer...
...men på en skogstur så händer det att det ibland krävs.
Och kan man då inte låsa/bromsa alls, så får man ju vinscha.
Och då är det ju av betydelse.

Och eftersom nu frågan gällde just skillnaden i diffsystem fram så klart just detta belyses här.
Titel: SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Skrivet av: mart skrivet 2 mars 2013 kl. 18:13:28
Tack o bock, många bra svar här!

Användningen för min del är väl lite blandat, hyffsat mycket landsväg till o från skogsklrning, lite lera, lite ved. Men mest nöjesåkning o på inget sett extrem..

Men när man summerar känns det som det lutar åt en can am 800 ifrån 08-09 nånting...vägreggat...så då är det bara att ge sig ut i blocketdjungeln!

Tack igen för hjälp/råd

Med vänlig hälsning, Mart
Titel: SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Skrivet av: Magnum500 skrivet 2 mars 2013 kl. 20:04:12
Tack o bock, många bra svar här!

Användningen för min del är väl lite blandat, hyffsat mycket landsväg till o från skogsklrning, lite lera, lite ved. Men mest nöjesåkning o på inget sett extrem..

Men när man summerar känns det som det lutar åt en can am 800 ifrån 08-09 nånting...vägreggat...så då är det bara att ge sig ut i blocketdjungeln!

Tack igen för hjälp/råd

Med vänlig hälsning, Mart

Bra pris och snygg om man nöjer sig med mindre motor  ;)

http://www.blocket.se/orebro/Can_Am_OUTLANDER_500_XT_30209525.htm?ca=19&w=3 (http://www.blocket.se/orebro/Can_Am_OUTLANDER_500_XT_30209525.htm?ca=19&w=3)
Titel: SV: can am 800 vs thundercat 1000 diff...
Skrivet av: Pv544 skrivet 2 mars 2013 kl. 20:22:22
Bra pris och snygg om man nöjer sig med mindre motor  ;)

http://www.blocket.se/orebro/Can_Am_OUTLANDER_500_XT_30209525.htm?ca=19&w=3 (http://www.blocket.se/orebro/Can_Am_OUTLANDER_500_XT_30209525.htm?ca=19&w=3)

Dom där är nog terrängreggade.