ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Danne The King skrivet 27 februari 2013 kl. 18:09:03
-
Skulle vinscha loss en annan hjuling som kört fast i snön. La i P-läget och började dra, men samtidigt som min hjuling tappar lite fäste börjar det rycka och det var som om mitt P-läge inte höll sig kvar utan hjulen rörde sig.
Trodde hjulen var helt låsta när P var i, men tydligen inte. Borde man inte kunna dra tills man själv glider eller winchen inte orkar?
Är detta normalt?
-
jag skulle nog inte utsätta P-bromsen i lådan för sådan påfrestning för de är ju hjulingens vlåda som håller emot då och den är nog inte billig
-
jag skulle nog inte utsätta P-bromsen i lådan för sådan påfrestning för de är ju hjulingens vlåda som håller emot då och den är nog inte billig
Trodde man skulle stå i p-läge när man vinchar, är ju svårt att stå still annars.
Hur gör ni andra?
-
Bromsar/spekar hål att stå i eller binder fast sig i träd.
P är parkering i min värld, inte vinschläge.
-
Det står i vissa hjulingars manualer att inte vincha i p- läge. ()p
-
det kan även varit så att det inte kuggade över i lådan egentligen, utan att du bara uppfattade det som så, eftersom P-läget låser lådan, FÖRE differentialerna, så kan ju hjulingen flytta sig, och ett av framhjulen snurra med underlaget, och det andra snurrar då lite baklänges. men som sagt, använd bara de vanliga färdbromsarna vid winchning, och ta helst spjärn med hjulen, om det är riktigt besvärligt brukar jag gräva ner bakhjulen genom att lägga i 2wd och spinna ner dom i marken.
-
Har inte vinschat andra utan mest blivit vinschad tidigare :P
Alltid lär man sig nåt nytt.
-
Personligen är det precis tvärtom.
:lol:
-
Personligen är det precis tvärtom.
:lol:
Att du är så gammal och senil att du glömmer bort saker hela tiden istället för att lära dig eller vad menade du? ???
-
Trodde man skulle stå i p-läge när man vinchar, är ju svårt att stå still annars.
Hur gör ni andra?
har du inte en spärr på bromshandtaget?
-
Jag lägger i handbromsen som tar på alla 4 sen i läge P så inte remmen blir varm.
sOch om Hydro säger, använder nått som hindrar hjulingen från att glida framåt
-
Att du är så gammal och senil att du glömmer bort saker hela tiden istället för att lära dig eller vad menade du? ???
Jo, jag är både gammal, senil och extremt glömsk... men nu handlade ju inte tråden om det, utan om vinschning.
Och det var väl då kanske mest det jag svarade på.
Danneking skriver att han inte själv vinschat så mycket tidigare, då det mest varit han som blivit vinschad, alltså att han kört fast.
Och för min del är det då alltså tvärtom, dvs att jag oftast vinschar andra men ytterst sällan själv behöver vinschhjälp.
För övrigt lägger jag växelväljaren i läge N, ett läge som inte heller frestar remmen så hårt...
()p
-
Har inte vinschat andra utan mest blivit vinschad tidigare :P
Alltid lär man sig nåt nytt.
Det betyder ju bara att du vågar köra ut i skiten ()p
-
Det betyder ju bara att du vågar köra ut i skiten ()p
Håller med... tycker personligen det är jäkligt kul att hitta gränsen för framkomlighet, och kör man aldrig fast så hittar man inte heller gränsen. Men det är ju högst personligt...
-
Nu börjar de låta som ja inte gör annat än sitter fast haha. Dom flesta gångerna har ja nog ändå vinschat loss mig själv efter som man oftast är ute och åker ensam.
Men nu har ja lärt mig att nästa gång ha i N och hålla hårt på bromsen. Hackandet kändes lite oroande så de lär man vilja undvika.
-
Man ska ALDRIG använda P för att vinscha, den splinten kan gå av i växellådan. Det står om detta i manualen
-
De är som att prova slänga i p-läget på automatlådan i bilen i fart då blir de raaaas!
-
angående att wincha loss sig själv, så gör jag alltid så att jag lägger ur växeln och låter winchen jobba själv, orkar den inte så anvnder jag brytblock, eftersom hjulens hastighet inte är synkad med winchen så leder det bara till en massa onödiga ryck i vajern att hjälpa till med hjulen.