ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: n1k3911 skrivet 26 februari 2013 kl. 02:41:20
-
har en smc wildcat som har en tendens till att baktända ordentligt när jag ligger på toppen av varvtalsregistret, märker det även om jag står på tomgången och varvar till fullt en gång , det smäller till ordentligt 1-2 gånger och sedan slutar det, har jag kört med den så att den blivit ordentligt varm och sedan stänger av motorn så kommer det en avgasknall typ 3 sek efter jag vridit av nyckeln och hojjen är avstängd.
undrar om detta är normalt och om det ska vara så, för övrigt så går den som ett skott ! är avstrypt av atv huset .
den har endast gått 25 mil och ska in på service på torstag, ska även fråga dom då om det ska vara så.
mest nyfiken på om flera märkt detta fenomenet och om det kan skada motorn på något sätt.
låter ju lite små ballt men är det farligt så vill jag ju ha bort det :)
-
man kan få lite avgas knallar om det läcker i avgas systemet, så du kan ju kolla det först.
-
Tycker det låter som den får lite mycket sopp, och inte hinner förbränna.
(kan vara lite dåligt stift)
Min spekulering.
-
Finns det någon insats i slutdämpare som du tagit ur?
-
finns ingen insats eller någon annan strypning , också tänkt tanken med soppa, men
det är ju en helt ny hojj som bara vart ute på vägarna i en månad och jag har
inte gjort något med den,
min tanke kom ju automatiskt till munstycket, kan det bli så av för litet munstycke tro ?
antar att dom bara dragit pluggen i avgaset och tagit bort strypningen i gasen.
men ska fråga atvhuset vad som faktist är gjort på den när jag lämnar in på torsdag,
kan ju vara bra för mig att veta det.
-
sen kom jag på tanken att jag har tankat den med 95 oktan senaste gången som jag tankade, var på väg att få soppatorsk och fanns inget annat vid den macken.
98 oktan är ju minsta oktan talet som rekomenderas,
men samtidigt så sitter det ju förgasare och inte insprutning så det finns ju ingen
mapp som känner av vad det är för någon soppa.
-
Känns som att med så lågt effektuttag per cc så borde inte oktan 95/98 spela någon större roll. Däremot kan det ju vara så att på t.e.x JET och andra billiga mackar så trycker de i extra etanol i soppan. (Själv tankar jag bara på preem/okq8/stat oil)
-
Kör min på 95 i bland utan problem..
En kompis skickar lite smällar med sin i bland
-
kanske det inte är något som är fel då i alla fall , blev bara väldigt fundersam över det :)
-
Min TE450 smäller jättemycket utan insatsen i bak, försvinner i princip helt med den i. Vet inte vad det beror på.
-
Min gissning är att den inte har fått ett optimalt munstycke eller att blandskruven har lämnats orörd...min RE small och härja hela tiden vid fullgasväxlingar och avsläpp på gasen..skruvade lite på blandskruven och smällarna var borta och hojen fick en renare och finare gång.
har förövrigt ett 147.5 munstycke om jag minns rätt.
-
pratade med killen som pillat med den på atvhuset förut :)
och fick då veta att munstycket är utbytt till ett större,
avgaset är avstrypt, strypning i gasen är borta ( bytt till rullgas)
så alla strypningar är borta plus ett större munstycke:)
han visste dock inte storleken på det då det var över en månad sedan
han satte dit det, men det är det vanliga som dom har när
dom stryper av en wildcat :)
gissar på att man får pilla lite på blandskruven då för att ställa in det lilla
sista, för att den bluddrar inte något alls:)
det enda den gör är att baktända :P