ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Fraggler skrivet 25 februari 2013 kl. 17:48:05

Titel: Renovera Motor efter 1000mil?
Skrivet av: Fraggler skrivet 25 februari 2013 kl. 17:48:05
Hej! Gjorde en ventiljustering i höstas och jag har kört lite i vinter cirka 50 mil. Nu så startar den dåligt och jag misstänker att det är dax för ventiljustering igen. Hörde med Verkstad och dom trodde att ventilerna var slut så motorn behöver renoveras  och då skulle man byta : Kolv,Nya ventiler,byta vevstake samt byta alla lager i motorn. Men den har ju bara rullat 1000 mil det låter ju skumt tycker jag eller slits quadar så himla fort? Det är en Suzuki LTZ 400 -06
Titel: SV: Renovera Motor efter 1000mil?
Skrivet av: Lowest skrivet 25 februari 2013 kl. 18:12:05
Ta ett kompressionsprov så ser du hur det ligger till.
Titel: SV: Renovera Motor efter 1000mil?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 25 februari 2013 kl. 19:19:48
Min var tjurig som fan när den va riktigt kall efter 11-1200 mil.
Men jag orkade aldrig kolla ventilerna pga. kunskapsbrist.
Titel: SV: Renovera Motor efter 1000mil?
Skrivet av: Hydro skrivet 25 februari 2013 kl. 19:35:14
LTZ:an har ju ventiler som schimsas och det känns som om denna typ inte behöver justeras lika ofta.
Det man gör är ventilkontroll, sen kan det ju behövas justering, men att det skulle krävas en redan efter 50 mil känns osannolikt.
Den som gjordes vid 1000, var det första som gjordes och gjordes den av någon som kunde sin sak?
Inte alla som har tillgång till schims-sats och därför är det inte alla som gör en riktig justering när det väl behövs...
 
Titel: SV: Renovera Motor efter 1000mil?
Skrivet av: Sheriffen skrivet 25 februari 2013 kl. 23:42:55
Det jag läst på jänkarnas forum, är att just ltz har klena standard ventiler.
Höga varv nära max mycket så kupar sig ventilerna och spelet försvinner fort!
Då dags att byta ventiler till nått bättre än orginal och passa på att ta ventil fjädrar till drz-e som är hårdare!
Cylinder packningen från drz-e är tunnare än ltz om man vill öka kompet lite med:)

Om du gör en sökning efter z400central så finns där mycket att läsa om just ltz 400.

Titel: SV: Renovera Motor efter 1000mil?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 26 februari 2013 kl. 06:48:59
Vill minnas att bara byta till DRZ topplock skulle ge 8-10 hk?
Titel: SV: Renovera Motor efter 1000mil?
Skrivet av: Sheriffen skrivet 26 februari 2013 kl. 15:48:34
Drz-e har tunnare cylinder packning och vassare kammar.
Titel: SV: Renovera Motor efter 1000mil?
Skrivet av: Hydro skrivet 26 februari 2013 kl. 16:20:03
....och annan förgasare med va...?
 
Titel: SV: Renovera Motor efter 1000mil?
Skrivet av: Sheriffen skrivet 26 februari 2013 kl. 23:49:24
japp den har en fcr39.
Verkar göra stor skillnad att byta till denna från standard bsr 36 på ltz.

Kanske skulle bli nästa köp när man ändå håller på o grejar;)
Titel: SV: Renovera Motor efter 1000mil?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 27 februari 2013 kl. 06:56:02
Har hört rykten om att ltzans växellåda gillar inte för mycket trim.
Kanske är bättre att byta maskin?
Titel: SV: Renovera Motor efter 1000mil?
Skrivet av: Sheriffen skrivet 27 februari 2013 kl. 16:03:54
Växellådan är Inget jag hört mycket om!
Använder man bara all effekt som finns i Ltz så duger den bra nästan standard enligt mig;)
Har bara tagit bort locket på luftburken och bestyckat om min och tycker den är riktigt rapp. Avgas rör ska byggas eget och insuget ska byggas rakare.

Ltz är ju en ganska snäll motor så sköter man olja och service så bör den gå riktigt länge om man inte riktigt plågar den på varvstopp. 
Titel: SV: Renovera Motor efter 1000mil?
Skrivet av: Hydro skrivet 27 februari 2013 kl. 19:24:09
Jag vet två som tappat trean i sina LTZ:or och jag själv fick ras i skogen en gång på en DRZ, men det kanske iofs är en annan låda på dem... också trean för övrigt.
Titel: SV: Renovera Motor efter 1000mil?
Skrivet av: Sheriffen skrivet 27 februari 2013 kl. 21:40:21
Det ska nog vara samma låda i både drz och ltz!