ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Fraggler skrivet 25 februari 2013 kl. 17:48:05
-
Hej! Gjorde en ventiljustering i höstas och jag har kört lite i vinter cirka 50 mil. Nu så startar den dåligt och jag misstänker att det är dax för ventiljustering igen. Hörde med Verkstad och dom trodde att ventilerna var slut så motorn behöver renoveras och då skulle man byta : Kolv,Nya ventiler,byta vevstake samt byta alla lager i motorn. Men den har ju bara rullat 1000 mil det låter ju skumt tycker jag eller slits quadar så himla fort? Det är en Suzuki LTZ 400 -06
-
Ta ett kompressionsprov så ser du hur det ligger till.
-
Min var tjurig som fan när den va riktigt kall efter 11-1200 mil.
Men jag orkade aldrig kolla ventilerna pga. kunskapsbrist.
-
LTZ:an har ju ventiler som schimsas och det känns som om denna typ inte behöver justeras lika ofta.
Det man gör är ventilkontroll, sen kan det ju behövas justering, men att det skulle krävas en redan efter 50 mil känns osannolikt.
Den som gjordes vid 1000, var det första som gjordes och gjordes den av någon som kunde sin sak?
Inte alla som har tillgång till schims-sats och därför är det inte alla som gör en riktig justering när det väl behövs...
-
Det jag läst på jänkarnas forum, är att just ltz har klena standard ventiler.
Höga varv nära max mycket så kupar sig ventilerna och spelet försvinner fort!
Då dags att byta ventiler till nått bättre än orginal och passa på att ta ventil fjädrar till drz-e som är hårdare!
Cylinder packningen från drz-e är tunnare än ltz om man vill öka kompet lite med:)
Om du gör en sökning efter z400central så finns där mycket att läsa om just ltz 400.
-
Vill minnas att bara byta till DRZ topplock skulle ge 8-10 hk?
-
Drz-e har tunnare cylinder packning och vassare kammar.
-
....och annan förgasare med va...?
-
japp den har en fcr39.
Verkar göra stor skillnad att byta till denna från standard bsr 36 på ltz.
Kanske skulle bli nästa köp när man ändå håller på o grejar;)
-
Har hört rykten om att ltzans växellåda gillar inte för mycket trim.
Kanske är bättre att byta maskin?
-
Växellådan är Inget jag hört mycket om!
Använder man bara all effekt som finns i Ltz så duger den bra nästan standard enligt mig;)
Har bara tagit bort locket på luftburken och bestyckat om min och tycker den är riktigt rapp. Avgas rör ska byggas eget och insuget ska byggas rakare.
Ltz är ju en ganska snäll motor så sköter man olja och service så bör den gå riktigt länge om man inte riktigt plågar den på varvstopp.
-
Jag vet två som tappat trean i sina LTZ:or och jag själv fick ras i skogen en gång på en DRZ, men det kanske iofs är en annan låda på dem... också trean för övrigt.
-
Det ska nog vara samma låda i både drz och ltz!