ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: sebzan skrivet 23 februari 2013 kl. 19:40:47
-
Tjena,
I samband med senaste servicen fick jag bytt mina sommardäck (Maxxis Dirt) mot grova vinterdäck från Innova Powergear.
Nu till frågan: Är det möjligt att dessa grova vinterdäck faktiskt drar ner topphastigheten något?
Det ska vara samma storlek, se följande länk: http://www.zanders.nu/index.php/2012/11/antligen-rejala-vinterdack-till-fyrhjulingen/ (http://www.zanders.nu/index.php/2012/11/antligen-rejala-vinterdack-till-fyrhjulingen/)
Eller är det så att de under servicen skruvat ner hur mycket motorn ska få lov att varva? Jag tycker inte att motorn alls varvar lika "högt" som tidigare nämligen.
Idag kan jag skrämma upp den i ca 95 km/h medans innan servicen kunde få upp den i 120 km/h - alltså på hastighetsmätaren. ;)
Har någon varit med om något liknande?
Hälsningar Zeb
_________________
Sommardäcken: Maxxis Dirt
Dimension/tryck fram:
175/70-10" och 1 bar
Dimension/tryck bak:
255/60-10" och 1 bar
Vinterdäcken: Innova Power Gear
Dimension/tryck fram:
175/70-10" och 0,6 bar
Dimension/tryck bak:
255/60-10" och 0,6 bar
-
Var lite så när jag slängde på polarens isdäck istället för mina cross däck. Blev tröttare..
-
Dimensionen på crossdäck mäts sällan i millimeter men om du nu har hittat siffrorna i millimeter så visst...
Men mät med tumstock.
...och sänk trycket bak.
På bilden ser de ut att ha två kilo, även om du anger trycket till 0,6...
Men sänk till 0,3 annars kommer du dels ha noll grepp och dels slita ut dem i förtid då de nu endast ligger an vägen med de två mittersta dubbarna.
Men som svar på sin fråga, om du går från 22-tums bakdäck (drivhjul) som väl sitter original på dessa maskiner, och sen går ner till 20 tum, så sänks ju utväxlingen med tiotalet procent, lågt räknat, och din skillnad i topphastighet är ju minst sagt anmärkningsvärd, över 20%!
(visste inte ens att dessa kom upp i 120)
-
135 gör min med gatdäck ;-)
-
Hej igen,
Jag mätte däcken imorse (höjden) men eftersom Maxxis däcken inte har någon fälg så blir det kanske inte helt rättvist:
Maxxis bakdäck: 53 cm
Innovas bakdäck: 57 cm
Angående länken till bilderna på däcken så var det när Innovandäcken var helt nypåsatta och då tyckte däckkillen att jag kunde köra hem dem med 1 bar runt om, idag är det alltså inte det längre, 0,6 bar som jag skrev tidigare.
På Innovadäcken står det så här:
Fram: AT21x7-10 (175/70-10)
Bak: AT 22x10-10 (255/60-10)
Alltså samma som Maxxisdäcken.
Om det nu ändå skiljer någon centimeter i diameter pga större lameller - skulle det kunna vara det som gör att den helt enkelt inte orkar jobba sig upp i samma hastighet som tidigare eller vad tror ni?
Tackar :)
-
Större däck så blir ju maskinen tröttare o inte orkar varva högt, kan ju gå lika fort, tom ännu fortare, kolla hastigheten med gps o se.
-
Var mäter denna maskinen sin hastighet?
Mäts den i växellådan eller på bakaxeln så kan det mycket väl vara så att den nu inte orkar... och att siffran är lägre... men att den faktiska farten är typ samma som innan.
Om farten mäts på framhjulet så är det typ mitt förra inlägg.
-
Tjena igen,
Så däcken är åtminstone till storleken samma, men sen om vart hastigheten mäts har jag verkligen ingen som helst aning om, någon som har det?
Däremot var det en god idé att faktiskt ta med en GPS och bränna iväg på E4:an här i Stockholm lite för att se den faktiskta farten, om det nu är så att den kanske visar lite felaktig hastighet. Får lov att pröva det i veckan tror jag.
-
Tror att givaren sitter på höger framhjul.
Gör en burnout på isen så det du om hastighetsmätaren visar 5 eller 50km/t...
Gällande testa GPS hastighet finns ju denna app i alla moderna telefoner ()p
-
Har för mig den sitter vid fram drevet.. Kan ha fel..
-
Visst är det så. kan iakttagas i denna tråd första post.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44143.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44143.0)
-
Jag märkte stor skillnad på min raptor när ja bytte från halvslitna däck till nya..
Samma storlek, samma märke men ca 5km/h mindre toppfart.. Måste vara för att det är mer vikt att rulla på samt att med nya däck så viner det ju nåt så fruktansvärt = luftmotstånd..?
-
Jag märkte stor skillnad på min raptor när ja bytte från halvslitna däck till nya..
Samma storlek, samma märke men ca 5km/h mindre toppfart.. Måste vara för att det är mer vikt att rulla på samt att med nya däck så viner det ju nåt så fruktansvärt = luftmotstånd..?
Jämför med mountainbike på asfalt mot räsercykel. Det är väl själva dobbarna som bromsar mot asfalten?
-
Det är just dobbarna jag menar, måste ju bli lite mer luftmotstånd i högre farter..
-
nja men rull motståndet blir ju högre. mjuka fina kanter på sletna däck rullar lättare och därigenom låter mindre än nya däck ett fenomen som upstår med aggresivare däck.
Men jag tror väll inte det skulle göra så mycket som sebz tycker att det gjort.
Jag har sätt detta på mopeder typ Yamahas DT att när vi körde på rickiga cross däck och inte några offroad / road med snällare mönster så gick det 5 - 6 km långsammare.
Men med hårt trimmade maskiner var det ingen skillnad alls.
-
Hej igen,
Tack för alla svar, jag har nu testat att köra lite på E4:an här i området och jag mätt hastigheten med GPS som jag fick tips av.
Faktum är att med lite "hemlängtan" så fick jag upp i fyrhjulingen i 105 km/h enligt hastighetsmätaren - vilket också stämde väl överens med GPS:en (som också visade detta som högsta mätt hastighet).
Om vi då förutsätter att hastighetsmätaren också visar rätt med originaldäck så är det åtminstone 10 km/h mindre med de nya grövre däcken än med gatdäcken - vilket man faktiskt märker då jag inte tycker att maskinen varvar lika högt som tidigare och att man i princip måste "maxa" gasreglaget (det behövde man inte tidigare).
Så, det ska bli intressant att se till våren igen om man lyckas skrämma upp fyrhjuligen 10 km/h till med gatdäcken på - och när ändå verkstaden fixar det kan man ju också passa på att fråga dem om detta.
Tack för all input!! :)