ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Dinli => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kända fel och brister => Ämnet startat av: Niclas87 skrivet 23 februari 2013 kl. 14:32:44

Titel: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Niclas87 skrivet 23 februari 2013 kl. 14:32:44
Hej!

Jag funderar på att köpa en Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 och undrar om det är någon som vet om det är några kända fel
och brister på den,
Som tex växellådan, har den blivit bättre och mer hållbar,
Insprutningen funkar den bra och så.

Skriv gärna allt ni vet om den maskinen
både bra och dåligt.

Tack på förhand.
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: ohvafan skrivet 24 februari 2013 kl. 10:27:23
har inte hört nån med 800an som har haft problem med växellådan faktiskt..
insprutningen vet jag inget om då jag och dom jag vet med 800 kör förgasarmodellen..
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Niclas87 skrivet 24 februari 2013 kl. 11:25:09
Okej,

För dinli 700 har man ju hört att dom inte
har så tåliga lådor och jag vill vara ganska
så säker på att den på 800:an är bättre
Innan man går och köper en maskin för
så mycket pengar.
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 24 februari 2013 kl. 11:35:00
Min polare kör förgasare modellen och han är väldigt nöjd och har inte haft något problem.
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Pv544 skrivet 24 februari 2013 kl. 14:58:53
Okej,

För dinli 700 har man ju hört att dom inte
har så tåliga lådor och jag vill vara ganska
så säker på att den på 800:an är bättre
Innan man går och köper en maskin för
så mycket pengar.

Jag hade hellre köpt en beg renegade 800. Mer beprövad och det finns gott om kunskap och delar på många håll.

En del har ju haft ganska tråkiga fel på sina dinli 700, och hjälpen från åf och importören verkar inte lysande. Så skulle nått strula så kan det ju ta tid och bli dyrt.
Plus att andrahandsvärdet dras ner för hela märket, tror inte dom är glödheta direkt. Vilket man dock kan dra nytta av genom att köpa en beg istället.

Tror inte heller det finns så mycket modellanpassade tillbehör, vilket en del tycker är tråkigt. 
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Niclas87 skrivet 24 februari 2013 kl. 23:38:40
Jag har försökt att hitta info om dinlis 800 om det är någon som haft problem men det verkar ju vara en bättre modell än 700 iaf.

Ja det vore ju inte alls dumt att ha en can-am men det är svårt att få tag på en för det priset om man vill upp lite i års modell.
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Pv544 skrivet 25 februari 2013 kl. 00:36:22
Stirra dig inte blind på årsmodeller. Kolla vilka skillnader det är och jämför med annat för dom pengarna.

Har dinli nyss börjat med efi? Can-am har haft det sen 06, tror servo kom 10. Lite skillnader i framdiffen också.

Vilken typ av körning hade du tänkt dig?
Provkört några maskiner?

Dinlin är väl encylindrig, och c-a har twin. Skiljer lite i karaktär och ljud. Lite olika vad man gillar, lika med utseendet.

Vid nyköp är det ju viktigt med återförsäljaren och verkstaden, man vill ju känna att man kan lita på dom och även att det finns hjälp om nått skulle strula. Serviceintervall och priser kan ju också vara intressant.
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Niclas87 skrivet 25 februari 2013 kl. 06:51:29
Jag är inte riktigt säker på när dom började med efi.

Ja servo är ju något jag verkligen vill ha med för att kunna köpa bandsats senare.

Jag hade tänkt att ha som både arbetsmaskin och lite som leksak.  Jag har provkört dinlis 450 och 700 men sen har jag bara haft billigare Kina maskiner innan, jag har inte provkört någon can-am tidigare.

Twin låter ju väldigt fint.

Ja återförsäljare är ju vicktigt vid nyköp.
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Pv544 skrivet 25 februari 2013 kl. 12:25:07
Dinlin har väl inte servo va?
Nu har det väl kommit eftermarknadservo till en del, dock inte dinli 800 tror jag. Går väl säkert att anpassa, men kostar en del samt att det drar bra med ström så det är inte säkert dinlin pallar det.

Ska du ha bandsats så är det nog bättre att satsa på can-am tycker jag, eller annat kändare märke. Dyker ju upp begagnade grejer till rätt bra pris ibland. Framför allt under den snöfria delen av året.

Kolla om du hittar tester på youtube på maskiner du är intesserad av, finns en del skoj att titta på.

Sen fanns ju en dinli 800 till salu här på forumet också, och på forumet kan man ju också kolla i inläggen från dom som har sådana maskiner så ser man vad dom tycker om dom.
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Hydro skrivet 25 februari 2013 kl. 12:41:27
Skiljer lite i karaktär och ljud.

Skojare där.... lite..?  :hmmm:
 
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Niclas87 skrivet 25 februari 2013 kl. 12:59:36
Okej, trodde dom hade börjat med det och eftermarknadservo är inte nått som jag är så mycket för.

Ja det kommer ju ut en del bandsatser till kändare märken till väldigt bra priser.

Men det lutar åt en can-am 800 outlander -10 för har hittat 2 st för ganska bra pris men den ena har gått över 800 mil så vet inte om den är värd 95000:- som han begär.

Hur fort går en 800 outlander? För jag vill ju ha en maskin som man inte behöver sitta och puttra fram på vägen med.

Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Pv544 skrivet 25 februari 2013 kl. 13:08:49
Jag har ju en 07, men den gör nog över 120 iaf.
Den har gått drygt 2900mil nu.
Men överlag så körs maskinerna sällan så mycket som min har gjorts av första ägaren. Och många är ju rädda för "höga" mil vilket drar ner värdet en hel del. 800 är ju mycket i mångas ögon, men samtidigt ska den väl hålla många mil till.

Kolla även tillbehör när du kollar begagnat, rätt skönt att få mycket med på köpet. Sen går det ju alltid att pruta!

Och läs lite mer om specifika årsmodeller, finns ju en del skillnader och brister hos en del.
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Niclas87 skrivet 25 februari 2013 kl. 13:19:10
Okej, milen har väl inte så stor betydelse för mig Igentligen bara den är servad som den ska och den här är servad enligt bok så det borde ju inte vara någon fara.

Och den har extra tillbehör som packbox ibak med ryggstöd och en plattare box ifram

När jag sökte på reggnr på den så stod det att den gick i 79kmh så tänkte att det vore rätt tråkigt om den bara gör 79kmh.
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Pv544 skrivet 25 februari 2013 kl. 17:20:28
En vägreggad maskin är strypt till 20hk, dock inte många som har den strypningen kvar. Men även strypt tror jag den gör mer än 79kmh.

Är det väg eller terräng du är ute efter?
Finns ju lite olika modeller och tilläggsnamn också, xxc eller xtp tex. På min gamla betyder xt skyddsbågar fram & bak samt vinsch.
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Niclas87 skrivet 26 februari 2013 kl. 06:39:44
Att den är strypt till 20hk original vet jag men jag tror också att den går fortare är 79kmh.

Är ute efter en vägreggad terräng maskin och den jag har kollat lite på är en 800 Max xtp.

Klara en sån maskin att köra typ 5 mil i streck på landsväg?
För vill ju kunna åka en hel del landsväg samtidigt som jag ska ha den som leksak och arbetsmaskin.
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 26 februari 2013 kl. 06:58:57
Att den är strypt till 20hk original vet jag men jag tror också att den går fortare är 79kmh.

Är ute efter en vägreggad terräng maskin och den jag har kollat lite på är en 800 Max xtp.

Klara en sån maskin att köra typ 5 mil i streck på landsväg?
För vill ju kunna åka en hel del landsväg samtidigt som jag ska ha den som leksak och arbetsmaskin.

PV544 outlander har gått över 3000 mil.  Så ja det går mer än bra  ()p
Dessutom mindre vibrationer i en v-twin :)
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Pv544 skrivet 26 februari 2013 kl. 07:14:39
Många klämmer ju på lite värre terrängdäck, och då vill man ju ogärna nöta ner dom med snabb asfaltskörning.

Min maskin hade vägdäck när jag köpte den, men jag sålde dom fort. Så jag kan inte ge någon direkt åsikt om vägdäck på outlander.
 Köpte senare bighorn däck som brukar anses som bra och hållbara allrounddäck.
Men ska man köra mkt och snabbt på asfalt tror jag vägdäck är att föredra, men det är ju ingenting för skogsåka direkt.

Vilken prisklass har du tänkt dig?
Outlander 500 max ligger väl kring 100 ny, är nog inte helt illa det heller.
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Hydro skrivet 26 februari 2013 kl. 08:31:17
Klara en sån maskin att köra typ 5 mil i streck på landsväg?

Det är bla denna typ av funderingar som gjorde att jag startade en tråd för någon vecka sedan.
För om man läser här på forumet så får man ofta uppfattningen att en fyrhjuling är totalt värdelös på att åka väg, att det liksom hgelt enkelt inte ens GÅR.
Men det går alldeles ypperligt.
Fem mil är ingenting.
När jag körde Can-Am 800 kördes det rundor på 20-40 mil då och då... det går fint!
Transmissionen för en del oljud dock, men inget man dör av och inget som öronpluggar inte kan minska...

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46205.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46205.0)
  ()p
Titel: SV: Dinli 800 EFi EVO 4X4 2013 kända fel och brister?
Skrivet av: Niclas87 skrivet 26 februari 2013 kl. 10:49:40
Det verkar ju som att det är många mil kvar på en maskin som rullat ca: 800mil.

Jag hade väl tänkt mig runt 80 men kan väl gå upp något.
Jag hade tänkt mig ett par väg däck som man kan byta till om jag ska åka en längre asfalt sväng.

Det är just det jag har frågat många återförsäljare men har inte riktigt fått ett bra svar på det men det verkar ju inte vara några problem att åka en längre sträcka.