ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skyddsutrustning => Ämnet startat av: eksemet skrivet 21 februari 2013 kl. 19:11:17
-
Jag är i köpatankar på nya skydd/kläder nu när jag bytt från hoj till Quad. läser lite överallt över vad prylar kostar MEN framför allt, VAR jag ska köpa det. Det som stör mig så ofattbart mycket är att nästan överallt står det:
*prova det hos den lokala handlaren och åk sen hem och köp det på nätet*
ursäkta men hur fan tänker man då? om detta är ett toppen tips hur ska du, om något år, kunna åka till din lokala handlare? Handlaren finns ju på orten just för dig, med service och allt det innebär... OCh såå mycket dyrare kan det väl inte vara hos handlaren än på nätet?
ursäkta mina ordspyor men jag blir så less på att människor tycker det är helt okej att snylta på affärsidkare för att sedan dra dem vid näsan...
:(veryangry):
-
Jag har efter 10 år tröttnat på värdelös service.
FINNS undantag, och dit går jag.
Jag utnyttjar inte handlaren.
Jag känner jag blir blåst i 90% av fallen. BARA för de vill sälja en dyrare pryl än den man egentligen behöver....
Därav så handlar jag mer och mer på nätet.
Det märks på handlarna också, de har numer minimal lagerhållning.
Och det gör att det tar lika lång tid att handla i lokala handlaren som på nätet.
-
Det skiljer nog mellan handlare ja...
Min lokala handlare och dess personal är verkligen extrembra!
Ringde ner idag för behöver nytt bakdäck och då visade det sig att de skulle ha nåt jippo om nån vecka, med 20% rabatt och gratis krängning och balansering om man kommer med lösa hjul...
"så självklart får du det när du nu än kommer, eller skall jag försöka ordna hit hjulet åt dig?"
Hehe, ja, tack svarade jag.. men om ni skall ha jippo så kommer jag nog nerom ändå, så min transport fixar jag!
Alltid proffsigt, alltid 100% service (minst) och alltid snabba leveranser, snabba besked och aldrig några fel.
....jo, möjligen ett fel... de säljer inte Yamaha... nu på jippot skulle de ha visning av bla Scramblern... så okeeej då, får väl kolla lite då!
:headbang:
-
Klart att man stödjer lokala handlare, när utbudet motsvarar det man efterfrågar.
Provar och sen beställer av någon annan gör man inte.
Lite trist att sortimentet inte är riktat mot "mig" men det är kanske tur, annars hade man blivit fattig ()p
-
Köper ju hellre av en lokal handlare såklart!
Undantag är obefintlig service och om prisskillnaden är hög.
-
Jag har efter 10 år tröttnat på värdelös service.
FINNS undantag, och dit går jag.
Jag utnyttjar inte handlaren.
Jag känner jag blir blåst i 90% av fallen. BARA för de vill sälja en dyrare pryl än den man egentligen behöver....
Därav så handlar jag mer och mer på nätet.
Det märks på handlarna också, de har numer minimal lagerhållning.
Och det gör att det tar lika lång tid att handla i lokala handlaren som på nätet.
Om nu handlarn är så dålig, och han inte har något på lager så alla handlar över nätet hos er. Varför startar ingen annan en butik där och ger kanonsevice? Då borde ju han/hon dirket få en stabil kundkrets. Naivt? Kanske men jag tror på servicenosom ett viktigare incitament än priset.
-
Skydd inhandlas av de lokala butikerna, de måste ju provas.
-
Jag känner jag blir blåst i 90% av fallen. BARA för de vill sälja en dyrare pryl än den man egentligen behöver....
Jag vet till 90% av gångerna vad jag ska handla, så det är jag själv som blåser mig i detta fallet ;D
-
Jag vet till 90% av gångerna vad jag ska handla, så det är jag själv som blåser mig i detta fallet ;D
()p
-
Jag handlar gärna hos lokala handlare men problemet är det där med lagerhållning. Det gör att jag i många fall kan få se hur prylarna ser ut men min storlek finns inte och då blir det svårt att prova.
Skulle köpa ett nytt ställ i höstas så jag åkte runt bland handlarna.
Dom lyssnade på mina önskemål och krav och kollade även vilken prisnivå jag kunde tänka mig innan dom plockar fram ett ställ med orden "finns tyvärr bara i extra small i lager men vi kan beställa xxl om du ska ha stället".
Jaha säger jag, svårt att bestämma utan att prova men ni kan väl ta hem xxl så jag kan prova det.
Nja, vi beställer hem det men bara om du är säker på att du vill ha det.
Vilka alternativ finns i lager då?
Jo vi har ju det här andra stället. här kommer nästa problem, handlaren plockar fram en annan jacka som "bara" kostar dubbelt så mycket som den första men orden "och det priset är billigt"
Nä tack sa jag och lämnade butiken. Nu hände i princip samma sak i tre olika butiker innan jag gav upp. Köpte på nätet istället med möjlighet att gratis byta storlek.
Tog en vecka och ett byte
-
Försöker köpa så mycket det går från lokala handlarna, kostar det en 100 eller 2 extra är det ju ingen fara.
Den dagen alla lokala handlare får konkursa eller lägga ned då kommer många ångra sig, då får vi några stora varuhus med underbetald personal som inte kan någonting om dom produkter som dom säljer.
-
Tyvärr är väl detta ett steg i den centraliserande trenden.
Vår familj drev tidigare en lanthandel som varit aktiv i 5 generationer. Vi stängde -99 det fanns inte längre en chans att konkurrera mot de stora köpcentrumen i stan, där alla ändå jobbade som en effekt av en annan centralisering som skedde några decennier tidigare.
Kan dock inte annat än att hålla med TS om att det är småaktigt att utnyttja de som försöker upprätthålla ett serviceutbud, att utnyttja det för att sedan göra affär från soffan. Men det skiljer ju ofta hyfsat mycket i pengar. Köpte för många år sedan crosställ från Fox Racing där bara byxorna kostade mer över disk i Sverige än hela stället med byxor, tröja och jacka gjorde inkl. importomkostnaderna från USA.
Men trenden kommer skörda offer med försämrad service för oss precis som det gjorde med mor och fars affär, och det enda sätt att vända den trenden är att vara sina lokala butiker trogen.