ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Oturen skrivet 18 februari 2013 kl. 22:42:51
-
Mitt startrelä fryser så när det är under nollan måste jag värma med värmepistol för att den ska skicka signal till startmotorn. Det är inte startmotorn som krånglar det är definitvit startrelät ( det som sitter närmast batteriet ) tänkte kolla om det är någon som haft samma problem och eventuellt har ett liggande.
Det sjukaste är att kompisen som kör ett helt annat fabrikat har fått samma sjukdom på sin...fast då har han ryckstart på sin också så han behöver inte oroa sig men jag åker aldrig ut utan att ha tändare med mig i minusgrader :sunny:
-
Mitt startrelä är dåligt. Klickar gärna när det det är kallt.
Men jag har en tång för att bygla reläet med. Fast oftast räcker det med att trycka på startknappen många gånger.
Stoppat dit ett extrabatteri nu, funkar lite bättre då.
Men borde byta reläet, rätt vanligt att dom blir trötta på många maskiner.
Min lokala handlare tipsade om att använda relä från en åkgräsklippare.
-
Det där är ett standardproblem på Linhai, jag hade det hela tiden jag ägde min, hårfön var även mitt knep.
Borde gå hitta ett relä som inte är lika känsligt för frost, men jag kan tyvärr itne ge dig ett tips då jag aldrig bytte relä, jag bytte maskin, då relät inte var det enda som frös...
-
Haha jaa en sjukdom kommer ju sällan ensam :djump:
Byta relä å försöka kapsla in det i skumgummi eller liknande då kanske...
-
Fryser det verkligen?
Är det inte reläet som är dåligt och kylan gör batteriet sämre så det blir sämre ström.
Tror det räcker med ett bättre relä.
-
Har beställt nytt relä, spelar ingen roll om batteriet är fullt samma problem.
-
En klassiker på Linhai / allroad 260-300 modellerna!
Hade samma på min gamla 2006, den frös när det va minus men inte svinkallt, när det va smällkallt så gick det bra.
/Benny
-
Har beställt nytt relä, spelar ingen roll om batteriet är fullt samma problem.
Vad/vart köpte du? Kosta?
-
Köper alla mina grejer från www.atvhallen.se (http://www.atvhallen.se) Jag rekomenderar dem varmt, Tommy på försäljningen har ett riktigt bra bemötande och ser till så att grejerna kommer fram. Och Markus på verkstan har hitills haft riktigt bra koll på vad det är jag behöver.
En stor eloge till grabbarna på Bil&Fritid i Sandviken ! :headbang:
-
Har samma symptom på min också.
Bestämde mig igår för att försöka få rätt på problemet.
Klickar bara i relät o ibland så går startmotorn runt, men stoppar ganska snabbt som om det vore för hög kompression i motorn.
Mätte batteriet = OK
Bytte till grövre kablar till startrelät och vidare till startmotorn = Check..... fortfarande samma skit.
Ruttnade lite och gick in för att hämta starboostern.
Kopplade denna direkt på startmotorn och slog på strömmen, då gick den runt..!!!??! Men hackad upp sig emellanåt precis som tidigare.
Inte ens 800Amp kunde dra runt skiten.
Har nu plockat av startmotorn och ska skruva isär denna för att se om det går att hitta nåt...=(
Någon som vet om det startmotorn ser likadan ut till någon av dom lite dyrare maskinerna, om man skulle kunna dra dit en sån??
-
På min är de definitivt relät som fryser, numera har jag alltid en tändare i fickan när jag är ute å kör. Värmer lite med den så snurrar de på fint :(veryangry):
-
Mysko fräsning av statorn i startmotorn, antar att det är en balansering.... men så mycket!!
Någon som vet om detta tar ner effekten på startmotorn.
-
Mysko fräsning av statorn i startmotorn, antar att det är en balansering.... men så mycket!!
Någon som vet om detta tar ner effekten på startmotorn.
Du har ingen garanti kvar på maskinen?
Jag inbillar mig att mina problem har berott på dålig kontakt, så startreläet eller startmotorn inte fått den strömmen den ska ha.
Jag skulle nog undvika starthjälp på mindre maskiner som mc och atv. Tror jag förstörde lite el på en mc jag hade förut när jag matade på med laddare med starthjälp.
Läste att en del fordon har lite känslig elektronik som inte alltid uppskattar den höga strömmen.
Nu förtiden så tar jag alltid ett vanligt fritids/bilbatteri och hjälpstartar med. Starthjälpen går nu mest när jag ska igång med någon gammal volvo. ()p
-
I mina ögon ser det ut som den gått sönder, det ser ut att vara så fula kanter på de du kallar fräsningar....
Men vad vet jag...