ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 18 februari 2013 kl. 18:06:42
-
Har lite planer på att införskaffa en ny fyrhjuling nu till vårkanten med lite mer kraft och pga alla fel jag har på nuvarande.
Har kollat runt lite och har fastnat mest på yamaha grizzly 700 le pro, som är färdigkittad med bättre däck, schimsad variator och skärmbreddare.
Sen så lockar can ams 650xt nya modellen också lite pga hästarna och att den går hårdare. Men då är jag orolig över kvaliten, när ramen sägs spricka på senaste modellen. Sen när jag har haft så mycket fel på också så är jag lite tveksam.
Så vad tycker ni?
-
Är väl en smaksak, jag skulle tagit can amen då jag tycker grizzlyn är för liten storleksmässigt, annars så är nog båda maskinerna bra. Ska dock tilläggas att jag ej kört nån av maskinerna, endast grizzly 350 och 550, samt outlander 500, så mitt råd är utseende mässigt. Jag skulle ju haft svårt o köpa ett märke som jag haft så mycket stul med som du haft, hade jag varit dig så hade det blivit Grizzlyn, folk verkar ju nöjda med sina maskiner, eller så mörkar dom alla fel=)
-
Som jag sa i någon annan tråd så hade jag valt en Grizzly alt. Honda om jag inte var ute efter draget hos Can-am.
Kvalitén är i en annan klass på dessa maskiner utan tvekan och framför allt Grizzlyn verkar väldigt smidig och körvänlig.
Ramen vet jag väl inte om det är så mycket att oroa sig för på det nya G2 chassit, om inte annat så finns det väl förstärkningskitt mot det.
Grizzlyn är ju lite mer arbetsvänlig än Outlandern och du verkar ju plogar ju rätt mycket...
...men i din ploghastighet spelar knappast den lägre lågväxeln och bättre krypkörningförmågan nån roll iofs... ;) Då kanske istället dom extra kilona i vikt på Can-amen väger tyngre...
Men eftersom du är 14? år kan man ju gissa att du inte är allt för storvuxen kroppsmässigt heller och då kanske den lite mindre Grizzlyn kan vara att föredra... om det nu spelar nån roll...
Hur mycket skiljer det i drag mellan en CA 650 och Grizzly 700 egentligen? Can-amen lär ju vinna men sååå mycket kan det ju inte skilja tycker jag :dntknow:
Riktigt synd att inte Yamaha har klämt in nån riktig motor i nån maskin, för motorerna finns ju att tillgå från exempelvis skotersidan... DÅ hade det varit det det självklara valet :headbang:
Åk och provkör så märker du vilken som känns bäst, lycka till ()p
-
"
YFM700 Grizzly EPS 4x4 SEK 109 900,-
Grön. Vinsch & kombifäste ingår, monteringskostnad tillkommer.
YFM700 Grizzly EPS 4x4 LE PRO SEK 123 900,-
Matt svart. Big wheel kit, vinsch, kombifäste, skärmbreddare, fjärrstyrning & nedväxlingskit ingår. Monteringskostnad tillkommer"
Herregud. Dom kan ta betalt :)
Jag skulle nog ha tagit en lite mer "basic" grizzly. Men det är ju upp till dig!
-
Tack för svaren ()p
Det jag tänkt använda maskinen till är nöjeskörning efter småvägar, lite lek i sandtag, körning i lössnö och sen lite plogning på vintern.
Blir inte att jag kommer använda den till arbete, kanske någon enstaka gång bara att man kör ut nå älgtorn eller liknande.
Då vore ju 650n ett alternativ speciellt vid lek i sandtag och lössnö körning med mer effekt, men till plogning och det vet jag inte riktigt. Min maskin jag har nu vill på slira på remmen endel, är det måntro samma på dem större modellerna?
Min kusin drog med sin grizzly 660 4 stycken älgar i höstas i en kärra med boggie hjul över en myr, då blev det punka i det främre hjulet så den ville på skära ner i myren. Så det gick riktigt riktigt tungt för maskinen och ändå slirade den inte nånting på remmen.
Hade det varit med min maskin så hade nog remmen varit i trasor, följde efter med min maskin för skojsskull och fick hjälpa till och bogsera lite då och då och det luktade bränd rem från min bara för det.
-
Grizzly alla dagar i veckan om du ska ploga 200+ timmar om året...
Köp du en vanlig grizzly och uppgradera den efter hand.
Du kommer väldigt långt med bara bättre däck när originaluppsättningen är slut.
De kit som Yamaha Sverige säljer med större däck och fina fälgar är ren skit.
Billiga däck som lider av rejäl obalans.
Spara då de pengarna och kör riktigt bra däck själv istället ()p
-
Du är 14-15 år bara, jag tycker faktiskt inte du behöver en fullstor maskin.
Och sen tycker jag du borde titta på en traktor till plogningen. Tror inte du hittar någon hjuling som kommer hålla när du plogar i 40-50km/h, blir ju grymt med vibrationer och slag som påfrestar. Så en tålig och långsam traktor vore nog nått för dig.
En begagnad yamaha hade jag tagit annars, då blir det ju inte så stor mellanskillnad och du har säkert annat att lägga pengar på.
-
Du är 14-15 år bara, jag tycker faktiskt inte du behöver en fullstor maskin.
Och sen tycker jag du borde titta på en traktor till plogningen. Tror inte du hittar någon hjuling som kommer hålla när du plogar i 40-50km/h, blir ju grymt med vibrationer och slag som påfrestar. Så en tålig och långsam traktor vore nog nått för dig.
En begagnad yamaha hade jag tagit annars, då blir det ju inte så stor mellanskillnad och du har säkert annat att lägga pengar på.
Jag tänkte minska ner på plogningen till nästa vinter, har lärt mig nu också efter fästet sprack att det inte håller dem hastigheterna. Så jag tar det väldigt försiktigt nuförtiden :)
-
Kör du med orginalsize på däcken nu eller större? Du har inte funderat på variatorkit för att minska detta? Kollat så att variatorskivorna är som som ska? Rena?
Jag har inte märkt en enda gång att min kawa har slirat på remmen i alla fall. Elle joo, förresten, vid full gas, sakta, sakta tuggande på högen uppför nåt sandtag har det hänt en par gånger. OM det nu skulle vara ett problem på någon av maskinerna du funderar på så dra dit ett variatorkit och problemet är så gott som bortblåst.
-
som fenris skrev :)
tror man får mer och bättre tillbehör/utrustning om man köper och gör det själv
+
att det är roligt att montera och dola :D
-
Var får en 14åring 100 lakan ifrån? Själv sparade man vid den åldern precis ihop 5 papp till moppen... :dntknow:
-
Tack för svaren ()p
Det jag tänkt använda maskinen till är nöjeskörning efter småvägar, lite lek i sandtag, körning i lössnö och sen lite plogning på vintern.
Blir inte att jag kommer använda den till arbete, kanske någon enstaka gång bara att man kör ut nå älgtorn eller liknande.
Då vore ju 650n ett alternativ speciellt vid lek i sandtag och lössnö körning med mer effekt, men till plogning och det vet jag inte riktigt. Min maskin jag har nu vill på slira på remmen endel, är det måntro samma på dem större modellerna?
Min kusin drog med sin grizzly 660 4 stycken älgar i höstas i en kärra med boggie hjul över en myr, då blev det punka i det främre hjulet så den ville på skära ner i myren. Så det gick riktigt riktigt tungt för maskinen och ändå slirade den inte nånting på remmen.
Hade det varit med min maskin så hade nog remmen varit i trasor, följde efter med min maskin för skojsskull och fick hjälpa till och bogsera lite då och då och det luktade bränd rem från min bara för det.
Angående slirande rem så tror jag inte det ska vara nått problem, jag har dragit upp en genomsur rutten brygga ur sjön, tung som fan, va min renegade samt frugans brorsas outlander 500, tror vi kömpade säkert 15 min innan vi fick upp den, inge slir/trasig rem på nån av maskinerna, sen har jag bogserat upp en bil ur ett dike, hade inge remslir då heller, frugans bror plogar mycket med sin 500, han har inga problem med remmen heller vad jag vet. Gäller o se till o använda lågen om man ska dra/ploga nått tungt.
-
Var får en 14åring 100 lakan ifrån? Själv sparade man vid den åldern precis ihop 5 papp till moppen... :dntknow:
Antar att någon som plogar 250 timmar vintertid inte gör det gratis?
-
ger pappa en whiski ':)
sen så väntar man ca:1-2 tim.
fråga sedan om man kan köpa en ny fyrjuling.
Sedan är det klart ()p
-
Kör du med orginalsize på däcken nu eller större? Du har inte funderat på variatorkit för att minska detta? Kollat så att variatorskivorna är som som ska? Rena?
Jag har inte märkt en enda gång att min kawa har slirat på remmen i alla fall. Elle joo, förresten, vid full gas, sakta, sakta tuggande på högen uppför nåt sandtag har det hänt en par gånger. OM det nu skulle vara ett problem på någon av maskinerna du funderar på så dra dit ett variatorkit och problemet är så gott som bortblåst.
Den har slirat så sedan den var ny, jag kör med 25 tums däck på den vilket är lika stort som originaldäcken.
Jag har bytt rem ett par gånger nu och variatorskivorna har varit rena varje gång, igår tog jag förresten med lite scotchbrite och rengjorde primärskivorna när maskinen gick på tomgång, så den blev verkligen blank.
-
Den har slirat så sedan den var ny, jag kör med 25 tums däck på den vilket är lika stort som originaldäcken.
Jag har bytt rem ett par gånger nu och variatorskivorna har varit rena varje gång, igår tog jag förresten med lite scotchbrite och rengjorde primärskivorna när maskinen gick på tomgång, så den blev verkligen blank.
Varför köper du inte variatorkit till din nuvarande istället för att köpa en ny? :)
-
Varför köper du inte variatorkit till din nuvarande istället för att köpa en ny? :)
för att hans ca går sönder stup i kvarten! :whip:
-
Varför köper du inte variatorkit till din nuvarande istället för att köpa en ny? :)
Som sagt, denna står mera hos verkstan än hemma och det är jag less på, så denna ska bort nu till våren :)
-
Som sagt, denna står mera hos verkstan än hemma och det är jag less på, så denna ska bort nu till våren :)
Risk att den blir svårsåld till folk på forumet iaf, vi vet ju om vilken problem maskin du har ()p
-
jag kan köpa den ;D ........ för rätt pris ()p
-
Antar att någon som plogar 250 timmar vintertid inte gör det gratis?
Nä, det kan man ju anta. Men jag tar gärna del av den kalkylen.Jag har plogat 2h ikväll och det var det ingen som betalade för, eftersom det bara var hos mig. :banghead:
-
Såg att det var kampanjpris på en Can am Outlander 1000 xt årsmod 2012 på 123.000:- , men då är det ju ram problemet på dessa.
-
http://mobil.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_Grizzly_700_LE_PRO_Superklipp_43944293.htm?ca=1_11&w=2 (http://mobil.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_Grizzly_700_LE_PRO_Superklipp_43944293.htm?ca=1_11&w=2)
-
jag har ju kört grizzly 700 nåt år och det är en toppenmaskin bara tanka köra serva..
men ska man dra o böka på så gillar jag hondans vxl låda som jag har nu.. sjukt stark..
sen har ju Honda 10 års garanti på deras svensktillverkade tillbehör så det är bara ploga på..
yamma o även Suzuki har ju inga remploblem då dom har väl fungerande våtkopplingar..
en ny Suzuki 750 går ju att hitta till bra priser, vet av en fullutrustad 750 som gått 50 tim som e till salu, den killen vill byta en honda istället..
Med vänlig hälsning markus
-
Just nu så är jag som fastklistrad för can am outlander 650 xmr.
Fast det är först i maj nångång som vi nog köper, så jag kanske hinner ändra mig.