ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Jockegubben skrivet 18 februari 2013 kl. 16:57:10
-
Vad tror ni dessa kitt?
Nån som testat?
http://www.gooffroad.se/shop-by-bike/polaris/sportsman-1/servostyrning-polaris-sportsman.html (http://www.gooffroad.se/shop-by-bike/polaris/sportsman-1/servostyrning-polaris-sportsman.html)
Riktigt sugen på ett kit då jag kör med bandsats.
-
- Hur mycket tid går åt till montering?
- Vad skulle komplett med montering på verkstad kosta?
Ref:
Nu håller marknaden på att vakna! Går att köpa Servo till äldre maskiner!
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46216 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46216)
-
har funnit´s i staterna rätt länge bara handla samma skit=))
-
har funnit´s i staterna rätt länge bara handla samma skit=))
Det är inte den som tidigare har kunnat köpas från staterna, den fungerade inte med maskinens elektronik vilket den nya gör. Jag hämtade till min Sportsman i går. Monteringen är enkel, det passar rakt på utan några modifieringar. Plus minus till batteri, en kabel till tändningen, en annan till hastighetsmätaren. ()p
-
Plus till batteriet via en sladdsäkring och till ett relä som aktiveras via kabeln ut från tändningslåset är jag med på, men vad har hastighetsmätaren med styrservot att göra? Förhoppningsvis är reläet redan inbyggt i styrenheten för styrservot. Minus till lämplig jordpunkt förstås.
-
Plus till batteriet via en sladdsäkring och till ett relä som aktiveras via kabeln ut från tändningslåset är jag med på, men vad har hastighetsmätaren med styrservot att göra? Förhoppningsvis är reläet redan inbyggt i styrenheten för styrservot. Minus till lämplig jordpunkt förstås.
Det verkar vara progressiv styrning på dessa kitt, därav en kabel till mätaren.
-
Det verkar vara progressiv styrning på dessa kitt, därav en kabel till mätaren.
-Det verkar ju rimligt, tänkte inte på det.
-
Det kan också vara så att servon arbetar endast när hjulingen rör sig.
-
En sån koppling torde ju spara ström i så fall. Många verkar ju tveksamma ifall original-generatorn lämnar tillräckligt med ström för ett extra styrservo.
-
självklart ska ju servon va proggresiv, men om den inte funkar när hjulingen står still, vad är då meningen? då är den ju progressiv åt fel håll! det var en stor skillnad på arctic cat och suzukis servo vid stillastående, märkte jag när jag fick testa båda, suzukin (big swede) var lika trögstyrd både med och utan motorn igång stillastående, medan arcticen bara behövde tändningen påslagen för att funka, jävligt bra dessutom, så bra så ljuset blev lika svagt som när man kör på startmotorn! (det är iofs bättre den bara funkar när motorn går, och generatorn därmed laddar, om än lite..) frågan är bara, när kommer tillverkarna med generatorer värda namnet, och inte de cykeldynamos som nu gäller... 1kW fältlindad generator borde ju vara standard på en servomaskin med 2 winchar och massa extralysen.
-
Om du står stilla med ett framhjul mellan 2 stenar och "bänder på" allt vad servon orkar är det ju inte så bra varken för servo eller hjulvinklar, men om det rullar lite är det en annan sak.
-
Hur har det gått för er som köpte kitt till sportgubbarna?
Har varit knäpptyst om dessa kitt sen dom kom i stort sett.
-
Hur har det gått för er som köpte kitt till sportgubbarna?
Har varit knäpptyst om dessa kitt sen dom kom i stort sett.
Nu så är den monterad och ska provas på fredag (Den står på verkstaden), det blev ny styrbox då den första var trasig, Gooffroad har sålt mängder av dessa servos till olika maskiner. Jag återkommer under helgen med ett utlåtande. ()p
-
Nu så är den monterad och ska provas på fredag (Den står på verkstaden), det blev ny styrbox då den första var trasig, Gooffroad har sålt mängder av dessa servos till olika maskiner. Jag återkommer under helgen med ett utlåtande. ()p
Nu har helgen gått, så vart är utlåtandet? :D
-
Nu har helgen gått, så vart är utlåtandet? :D
Visst fan :D Jag har bara hunnit med en mycket kort tur då maskinen ska servas. Det blev några meter på asfalt i låg fart, huruvida maskinen blir mer "fladdrig" kan jag ännu inte svara på. Jag grenslade ett djupt dike och körde endast en kort bit i "skogen". Det verkar som slagen i styret äts upp effektivt av servon. Den verkar heller inte vara, "för stark", jag gissar att det inte går att bryta sönder något om man kör rejält fast i något surhål, från halvt till helt styrutslag på asfalt, känns ett ökat motstånd. Mer info kommer. ()p
-
En lite längre provtur i kväll ger vid handen att inga som helst slag i styret märks trots 27 tum och spacers. Återstår att se hur hållbar den "amerikanska" Kinaprodukten är.. :)
-
Låter bra, tänkte beställa hem en lagomt till nästa löning. ()p
-
Låter bra, tänkte beställa hem en lagomt till nästa löning. ()p
Vi fick finjustera styrstagen för att få styret rakt, jag vet inte hur noggran den första ( numer sparkade ) mecken var att sätta grejerna i linje. Är man en någorlunda van mekaniker och vet hur man " strippar" sin 800, tror jag man gör jobbet på ca 6 timmar. Läser man monteringsanvisningen några gånger innan borde det gå relativt fort, allt passar ju "Bolt on" ()p
-
Vi fick finjustera styrstagen för att få styret rakt, jag vet inte hur noggran den första ( numer sparkade ) mecken var att sätta grejerna i linje. Är man en någorlunda van mekaniker och vet hur man " strippar" sin 800, tror jag man gör jobbet på ca 6 timmar. Läser man monteringsanvisningen några gånger innan borde det gå relativt fort, allt passar ju "Bolt on" ()p
Har lyckats med att trixa ut och renovera motorn på 500an, så skall nog lyckas få ditt servon också hoppas jag. Tänkte montera den i samma veva som snön kommer och bandena åker på, så blir nog inte förens i slutet av oktober så jag har god tid på mig att plugga monteringsanvisningar. ;)
Hoppas bara den är nog stark för att användas till band, en original servo räcker till bra så är den ungefär lika stark som en sådan så skall det gå fint.
-
Har lyckats med att trixa ut och renovera motorn på 500an, så skall nog lyckas få ditt servon också hoppas jag. Tänkte montera den i samma veva som snön kommer och bandena åker på, så blir nog inte förens i slutet av oktober så jag har god tid på mig att plugga monteringsanvisningar. ;)
Hoppas bara den är nog stark för att användas till band, en original servo räcker till bra så är den ungefär lika stark som en sådan så skall det gå fint.
Lika stark som en original är den inte, i dag blev det en provtur med hydraulaggregatet monterat, ( ca. 35 kilo ) en bit från ändlägena känner man att det börjar gå trögare, originalet på 850 går lika lätt från ände till ände vill jag minnas. Ändock är skillnaden väldigt stor, att slagen i styret helt är borta tycker jag nog är den största vinsten för egen del. I fästplattan för själva servon är tre spår frästa, dessa är inte tänkta att fungera som finjustering om styret inte blir helt rakt, man har helt enkelt justeringsmån för servons placering. Prova så tidigt som möjligt att styret hamnar rakt vid körning, d.v.s när du återmonterat så lite som möjligt, faktiskt gick det köra med styrstången endast monterad på servons axel. ()p
-
Det kan också vara så att servon arbetar endast när hjulingen rör sig.
Det verkar vara fallet, jag stod på torr asfalt, Hydraulaggregatet monterat, jag trodde att servon lagt av. Men den startar först när man ger gas, responsen är omedelbar, maskinen behöver alltså inte komma upp i någon fart.