ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: elayah666 skrivet 17 februari 2013 kl. 17:24:50
-
Hej! Jag undrar hur framlyset fungerar på min desertstorm 250cc?
Är det hel och halv ljus? När jag använder mig av lyktan på första hacket så är det bara ett parkeringsljus och på det sista så lyser det bara om jag trycker på lampknappen. Jag beställde ett mc-xenonkit lite förhastat på ebay och funderar på om det kanske endast är singelljus och inte hög och lågljus på cykeln.
Lite konstigt då det blir jobbigt när jag bländar av och det blir svart för min egna del :) Min gamla bashan var det hel och halvljus på.
Dock osäker på funktionen.
tack på förhand!
mvh Henka
-
Min lampa var trasig, då såg jag att det var låg och hög på ljuset när jag bytte.
har dock en följd fråga nu. Vad kallas sockeln till dessa lampor och på mitt nya kit så har jag blå(högljus) och vit(lågljus) kablar samt en svart kabel som jag inte har en aning vad den är till för (alla kommer från relät på kitet). Jag har kopplat xenonkit tidigare men denna har jag aldrig stött på.
Kollar man på andra kit för mc så är det endast vit och blå.
/henka
-
Det bör ju vara flera kablar.. en till halv och en till hel och en kabel som sköter plåten i lampan så att den skiftar mellan hel och halv och en till jord?
Jag funderar själv på att konvertera hel/halv till xenon.. men är lite osäker på hur det fungerar.
Sockeln heter Ba20d
Vissa som säljer xenonkitt har med adapterplattor för dessa.
Titta på www.superbilligt.se (http://www.superbilligt.se) deras xenon kit har adapterplattor för olika socklar.
-
Jo givetvis, tog bara för givet kablaget mellan lampa, ballast och säkringar osv. Jag tänkte mer på signalkabeln för hög och låg. Finner en tredje kabel där som är svart. Men jag kan tänka mig att det är jord eller liknande. Får experimentera liknande. Fick med kopplingsschema men där finns ej svart kabel med.
H6 Xenon Konvertering för Moped, MC / ATV <-- ett kit som är nästintill identiskt som detta förrutom att jag har en extra kabel från relät.
-
detta är mitt kit, ett standard kit från kina. varför betala 500:- när det kan kosta 200:-? :)
Det är givetvis de tre kontakterna ovanför ballasten jag snackar om, den nedre svarta undrar jag vad den är till för, alla andra nästan identiska kit har bara vit och blå, dvs hög och låg signal för hel och halvljus. Ska prova kitet utan att använda mig utav den svarta. Kanske fungerar galant.
-
Blev klar idag med konverteringen, sammanlagt 1 timmes jobb då jag drog elen snyggt och ordentligt. Blev en ordentligt uppgradering.
Gjorde smidiga kopplingar att bara flytta och koppla in gamla sockeln med halogenlampan när det ska besiktigas.
länk till xenonkitet (kostade mig 130:- inkl frakt)
http://www.ebay.com/itm/330846795275?var=540122167871&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 (http://www.ebay.com/itm/330846795275?var=540122167871&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649)
Här är bilderna:
Hel och halvljus samt bild på atvn.
-
snyggt :headbang:
-
tack :)
-
Ser bra ut.. dock ganska koncentrerad ljuspunkt.
Hur blev det med kablarna.. den svarta?? fick du nån koll på det??
-
Jo, reflektorn är ju inte den bästa på dessa. Men det blev otroligt stor skillnad som alltid när jag byter till xenon.
Det var helt enkelt jordkabeln. Den är grön på orginal kablaget så det vara bara att skarva ihop dessa. Mätte mig fram vilken kabel som var hög och låg helt enkelt, sen var det bara att koppla in allt. Sedan så fick jag med 3 olika socklar beroende på vilken lykta man har. Så det gick inte att sätta fel. Går ju att vända xenonlampan upp och ner annars. Men kort och gott, skit simpelt och värt besväret.
-
Hade ett par H6 xenon låg och skräpade.. så tänkte moddar dom lite så kanske dom passar i dom lysena som sitter i kofångaren i fram...där sitter det några fjuttiga 35w lampor med dubbel tråd!? dessutom ser dom inte ut som hel och halv.. då trådarna endast sitter framför varann och inget hel/halv ljus bleck. Dessutom är dom små.. mindre än blickers lampa på en bil.. 15mm i diameter kanskle och 20mm lång glob.
då sockeln på xenon lamporna är av plast så fram med slipmaskinen.. och tog bort en del av plasten... jo då då gick dom att pressa ner i hållaren.. och dom kommer inte därifrån utan våld..
Där är det ju inte känsligt hur dom är vridna då det endast är helljus..
dom var på 35w oxå.. men nu sitter dom där och lyser bra gör det.. lite bilder kommer inom kort. Vart så jäkla kallt i mysbyxor och munktröja.
Dock är mina rätt gamla.. 2 år skulle jag tro.. så dom tar lite tid på sig att tändas ordentligt.. kanske 5-6 sec.. men det gör inte så mycket när jag ändå åker i skogen och på grusvägar just nu.
Gissar att dom som säljs nu tänds betydligt snabbare.
Undrar lite om det skulle gå att montera 55w?
Vet ej om batteri/generator pallar med..
tror att batteriet är ett 12v 14A tror jag..
Om det bara är heljus som ska lysa så finns det ju kraft men det är ju flera saker som ska fungera.
//Thomas
-
Bil xenonkiten´s sockel är i plast, men dessa var faktist i metall och jag fick med 3 olika adaptrar så det passa smidigt. Tar ca 2 sekunder att tända för mig nu. Men Xenonkit kan man bli lurad på, köpte ett kit till helljuset på min ena bil och det tar 7 sekunder att tändas helt. Ska beställa bättre ballaster sen.
Jag har inte lyktor alls i grillen, bara plast där och fästen förberett, kanske man skulle hitta några gamla lyktor att sätta där och konvertera. 2 x 35 watt xenon duger gott och väl. Om batteriet pallar 55watt eller inte, du får räkna på det :)