ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: stigw skrivet 13 september 2006 kl. 10:37:35

Titel: Garanti Reparation Ny Barossa 250
Skrivet av: stigw skrivet 13 september 2006 kl. 10:37:35
Jag köpte en ny Barossa 250 av en känd firma i småland.
Och vid provkörning visade det sig att den drog lite åt vänster och styret stog snett.
Så en person på detta företag försökte göre en hjul inställningt toe in och toe out.
Och vid provkörning var styret rakt men den drog lite.
Så jag tänker inte mer på det utan att vi skall justera det när jag kommer hem.
Men efter mycket justerande hjälper inte detta den drar åt vänster och vi har kollat luft trycken i däcken.
Och i högre hastigheter är den rent livsfarlig att köra på asfalterade vägar åtminstonde.
Det går bra att svänga åt vänster men svänger man åt höger får man vara försiktig för den nyper tag rätt var det är och höger bakhjul lättar.
Rent utav livsfarlig jag ringer företaget jag köpt den av och det visar sig att dennamaskin inte är 100% leverans kontrollerad av mekaniker = dåligt.
Och dom lovar att ta och rätta till detta vid första servicen dvs 50mil.
Och jag åker dit med maskinen för 50mila servicen och dom river ner den och skall byta a-armar på vänster sida.
Men det visar sig att den övre a-arm dom har hemma är till den gammla modellen.
Och man skall beställa en ny omgående och typiskt så har inte leverantören någon sådan a-arm hemma förståss.
Så dom skall beställa en med flygfrakt och det borde inte ta så lång tid tycker man.
Själv tycker jag dom kan ta en a-arm från en maskin i butiken och bara prova med för jag misstänker att det är fel på ramen dvs den är sne och då hjälper det inte att byta a-armen.
Så jag har ringt upp generalagenten för Barossa och diskuterar igenom detta och jag talar om för han som det är och om detta inte hjälper vill jag ha en ny maskin och det skall jag få iså fall lovar han.
Men nu har det gått 9dagar och inget har hänt jag ringer och tjatar på firman jag köpt den av och även till general agenten men inte mycket vettiga svar där inte.
Dvs hos generalagenten är chefen på semester och det är nog han som beställt hem a-armen den jag pratar med har inte en aning om denna beställning.
Vilket företag va :-(
Så jag har kollat lite på Konsumentverkets hemsida och inligt konsumentköplagen skall jag inom skälig tid få felet avhjälp eller en ny vara.
Fråga är vad är skälig tid ?
Vet inte om jag redan nu skall begära en ny maskin för det verkar dra ut på tiden ?
Någon som har förslag på vad man skall göra ?
Missnöjd Barossa 250 Ägare :-(
Titel: Garanti Reparation Ny Barossa 250
Skrivet av: 250 barossa skrivet 13 september 2006 kl. 11:00:34
Fan vad surt.Men skälig tid borde ju vara så snabbt som möjligt så åf och annat folk kan skylla nåt på dig.Att du "kört"på nåt
Lycka till.
Titel: Garanti Reparation Ny Barossa 250
Skrivet av: GOLiO skrivet 13 september 2006 kl. 11:47:44
Kolla även så att svingen är rak alt. att infästningen skickar svingen rakt bak.
Titel: Garanti Reparation Ny Barossa 250
Skrivet av: Hubbe skrivet 13 september 2006 kl. 12:21:35
9dagar är inte nån längre tid. "Skälig" tid är ju vad som är rimligt att anta att det kan ta. Dvs, så snabbt som möjligt.
Nu verkar ju beställning vara lagd och det kan ta tid att få grejer, även med flygfrakt.
Så inom ngn månad anses väl vara "skäligt".
Titel: Garanti Reparation Ny Barossa 250
Skrivet av: D-K skrivet 13 september 2006 kl. 12:45:04
Att den drar åt ena hållet kan bero på däcken också.

Mät omkretsen noggrannt med ett snöre, och lägg ut på måttstock.

Mina bakdäck skillde 4 cm på omkretsen! Det är för mycket.

Jag fick nytt däck på garanti (det stora är felaktigt) och efter det går den mycket bättre. Nu skiljer mindre än 5 mm.

Förklaringen till detta är att det är svårt att få så breda däck att sätta sig på fälgen vid montering, så då blåser montören i mer luft, med följd att däcket brister inuti korden. Inget man ser med ögat...

Dessa däck levereras ihopklämda och deformerade, det är därför de är svåra att däcka på...
Titel: Garanti Reparation Ny Barossa 250
Skrivet av: stigw skrivet 13 september 2006 kl. 13:46:54
Att vänta en månad och att det anses som inom rimlig tid kan jag inte hålla med om när dom har sålt en ny felaktig produkt.
Nä dom får till nästa vecka på sig sedan skall jag ha en ny maskin vilken jag kommer sälja omgående för att köpa en japansk maskin istället !
Vilket är det enda riktiga dvs man säger ju att du får vad du betalar för eller !
Titel: Garanti Reparation Ny Barossa 250
Skrivet av: Perra N skrivet 13 september 2006 kl. 13:59:31
Jag är supernöjd med min CBW 250, och med supporten jag får från mina närliggande återförsäljare.
Titel: Garanti Reparation Ny Barossa 250
Skrivet av: sunfire skrivet 13 september 2006 kl. 14:38:56
Citat från: "stigw"
Att vänta en månad och att det anses som inom rimlig tid kan jag inte hålla med om när dom har sålt en ny felaktig produkt.
Nä dom får till nästa vecka på sig sedan skall jag ha en ny maskin vilken jag kommer sälja omgående för att köpa en japansk maskin istället !
Vilket är det enda riktiga dvs man säger ju att du får vad du betalar för eller !

Jag tror ju knappast att du får bestämma att du vill ha en ny maskin. Vägen dit går ju troligtvis via ARN, konsumenterket eller Plus... Vilket troligtvis lär dröja längre tid än vad det tar för dom att få hem en ny a-arm.

Men visst är det trist att behöva vänta...
Titel: Garanti Reparation Ny Barossa 250
Skrivet av: Hubbe skrivet 13 september 2006 kl. 14:52:16
Citat från: "stigw"
Att vänta en månad och att det anses som inom rimlig tid kan jag inte hålla med om när dom har sålt en ny felaktig produkt.
Nä dom får till nästa vecka på sig sedan skall jag ha en ny maskin vilken jag kommer sälja omgående för att köpa en japansk maskin istället !
Vilket är det enda riktiga dvs man säger ju att du får vad du betalar för eller !

Om du ska kräva en ny produkt, så skulle du ställt ifrån dig hojen där direkt efter att du konstaterade att den inte gick rakt. Då har de antingen fixa eller ny produkt att välja på.
Även om du drar det via ARN och allt så tror jag ingen instans kommer ge dig rätt till ny produkt bara för att du väntat 2veckor.
Hoppas det inte dröjer allt för länge och att du får din maskin såld så du kan köpa vassare.
Lycka till!
Titel: Garanti Reparation Ny Barossa 250
Skrivet av: zacka skrivet 13 september 2006 kl. 16:29:29
Jag har beställt en ny bakaxel bult till min smc 250... fanns så klart inte hemma, de rigde smc själva o de skulle beställa, det tog en jävla tid, till slut så ringer jag min ÅF igen o han säger att de är slut i sverige o de måste beställas från taiwan...

har nu väntat i 12 månader

det är icke europeiska gängor, inte amerikanska heller, utan nåt asiatiska grejer, därför jag beställde
Titel: Garanti Reparation Ny Barossa 250
Skrivet av: Perra N skrivet 13 september 2006 kl. 16:35:00
Borde kunna beställa bult från någon verkstadsgrossist. Tag med den gamla, så får du säkert hjälp med att fixa en ny.
Titel: Garanti Reparation Ny Barossa 250
Skrivet av: johano skrivet 13 september 2006 kl. 16:43:57
Citat från: "zacka"
Jag har beställt en ny bakaxel bult till min smc 250... fanns så klart inte hemma, de rigde smc själva o de skulle beställa, det tog en jävla tid, till slut så ringer jag min ÅF igen o han säger att de är slut i sverige o de måste beställas från taiwan...

har nu väntat i 12 månader

det är icke europeiska gängor, inte amerikanska heller, utan nåt asiatiska grejer, därför jag beställde


Är det den långa bulten som man lossar för o spänna kedjan?
Jag köpte en ny bult o mutter o drog dit, fanns en alldeles lagom lång på http://www.lundqvist.se i Solna för ca 70:-
Då behöver du inte bry dig om gängningen alls.
/johan
Titel: Garanti Reparation Ny Barossa 250
Skrivet av: stigw skrivet 14 september 2006 kl. 08:10:01
12månader för en bakaxel bult :-(
Nä dom  får nästa vecka på sig att fixa till detta !
Eftersom företaget själva erkände att maskinen inte var leverans kontrollerad riktigt !
Dvs då tycker jag att ansvaret ligger på dom som återförsäljare.
Har redan fått ok på att få ny maskin om det inte går att laga den andra från importören.
Titel: Garanti Reparation Ny Barossa 250
Skrivet av: 250 barossa skrivet 14 september 2006 kl. 08:12:33
Bra
Titel: Garanti Reparation Ny Barossa 250
Skrivet av: Fyrhjulingpunktse skrivet 14 september 2006 kl. 08:53:20
Trist, men kolla bakdäcken, som sagts i tidigare inlägg. Det kan vara så enkelt att dom har olika rullomkrets, då drar den snett pga stel bakaxel.
Titel: a arm barossa
Skrivet av: antee skrivet 18 januari 2007 kl. 01:00:23
kolla med atvhuset i Göteborg.
De fixade mina armar och dämpare inom ca 6 dgr.
möjligt att du har redan fixat delarna.
ett tips i alla fall.

atvhuset.se



mvh Anders
Titel: Garanti Reparation Ny Barossa 250
Skrivet av: Cheetah skrivet 19 januari 2007 kl. 20:52:40
Fick ett haveri på min Barossa 250 -04...   körde sönder 2:an´s växel..  maskinen har nu kommit igång (igår) efter att ha stått still i 2 månader...  men 1-1½ månad beror på min olust jag hade för ett tag...   Kontaktade MT-service i Lilla Edet och fick prata med Jhonny och han löste detta åt mig, visst fick fel drev p.g.a. att en barossa motor skiljer sig i växel-lådan mot SMC..  men fick bra respons och service och nu funkar maskinen som den ska förutom lite tomgångs-justering..   120 munstycken ligger oxå på bänken och ska monteras nån dag här när jag har den att funka 100%, vilket blir vilken dag som helst ;)

Måste bara säga att Fy Fasen vad gött att få tillbaka motorn från en kille som hjälpte mig att klyva den, byta div. delar som gick sönder, montera tillbaka den på chassit, koppla in allt och i onsdags 21:49 prova att starta den för första gången sedan 30 nov...    Känns så jäkla underbart!!!!

Tips..  

Ta det lugnt, mät lite själv och se om du kan hitta något som inte stämmer..  hittar du felet och kan påpeka vad det är så kan det ju bli läge för att få tillbaka lite på priset kanske?



M.v.h
Cheetah