ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: KB skrivet 13 september 2006 kl. 08:36:41
-
Någon som kan förklara varför vägreggade fyrhjulingar inte får överstiga 20 Hk ?
Fattar liksom inte meningen med det för det har ju inte ett dugg med hastigheten att göra och kan alltså inte bero på trafiksäkerheten.
Dessutom undrar jag om bilbesiktningen/polisen kollar/kan kolla antalet Hk vid en besiktning ?
Mvh KB
-
har svårt att förstår detta också. enda skälet skulle kunna vara att då man får köra med B kort o bilister som inte har kört mc eller skoter eller liknande kanske ställer till det mer om den inte är strypt. fast det verkar ändå konstigt då du kan slå runt / tippa med den oavsett HK om man råkar svänga tvärt i högre hastighet o får grepp med hjulen...
måste vara en urdum regel som någon kom på... någon som inte förstår sig på varken motorer , körning eller effekten vad lagen?
8O
-
Fråga dom svenska myndigheterna. Är detta med begränsningar och regler inte typiskt Sverige??
-
Tacka EU för att vi får åka med gatreggade atv/quad istället för det är ju knappast Göran P m.fl. som bestämt det...
-
Men, är det inte konstigt i alla fall ?
Kör jag en 250 - 300 cc så har den som regel omkring 20 Hk och väger ca 200 Kg.
Kör jag däremot en 500 - 700 cc så skall den vara strypt till samma antal Hk men väger ca 100 - 150 Kg mer vilket resulterar i att ju kraftigare (och förhoppningsvis även trafiksäkrare) en maskin är konstruerad, ju långsammare får den köras. Nog är väl det rena vansinnet !
Mvh KB
-
Raptor 700 har en torrvikt på 180kg.