ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: atveskoj skrivet 13 september 2006 kl. 07:23:26
-
Nån som kan tala om vad det ska sitta för munstycken i förgasaren på en LTZ400 efter att man tagit bort strypningarna?
har orginal avgasrör och luftfilter
-
Om du inte släpper in mer luft så behöver du inte ändra bestyckningen alls.
Munstyckena är från fabriken och strypningarna görs efteråt, dvs bestyckningen fungerar till ostrypt maskin. Dock sägs det att det är lite magert inställt men det är inget större problem.
Vill du ändå byta munstyckena så prova med en 136 main (130 orginal) samt ev. 25 pilot (22.5 org). Men så länge du har snorkel och lock kvar på luftburken så tror jag inte att du ens kommer att märka någon skillnad.
-
140 main + 27,5 låg funkar bevisligen bäst..
Soppaskruv ca 1,5varv ut..
:wink:
-
140 main + 27,5 låg funkar bevisligen bäst..
Soppaskruv ca 1,5varv ut..
är det så att man borde byta till dem om man bara plockat strypningarna?
/jocke
-
Framförallt 27,5 lågfart är ett måste,25 funkar någorlunda men...
140 & borttagen snorkel är helt klart ett plus ochså..
:wink:
-
Om du säger att man behöver ett 27,5 vid otrimmat så vad behöver man då med helsystem? Just nu kör jag med 25:a, behöver man byta?
Framförallt, vad blir skillnaden?
-
Går den bra med 25,så kör med det..
-några få kan köra med 30 på en originalhoj ochså,så det varierar..
Men det brukar oftast funka bäst med 27,5,original eller med trimsystem ..
-
Har läst i en amerikansk sida att de kör med 170 main med HMF system på LTZ
-
Tackså mycket..........
-
Jag har 165 main 27,5 som grovinställnig och lirkar nu med nålen för att slutligen justera med bränsleskruven.
Kontrollera att du inte har något gyckel (strypningar, katalysator mm) kvar i avgassystemet. För att slippa brända ventilsäten så bör du alltid utgå från att ha en fet blandning. Dvs släpp inte in mer luft utan att öka bränslemängden, tvärt om går bra !
-
Pucko
så du kör med orig system och 165 main ?
blir det inte lite för mycket då ?
du måste släppa in mer luft för o kunna ha 165 o sammtidigt underlättar utandningen ur avgassystemet
tex ta bort gnist skydd osv...
-
Nån som kan tala om vad det ska sitta för munstycken i förgasaren på en LTZ400 efter att man tagit bort strypningarna?
har orginal avgasrör och luftfilter
Jag hadde main 130 och lågfart 27.5.
Nu lånar jag denna tråd till en egen fråga.
Jag har köpt ett dynojet kit vilket innehåller k&n luftfilter, ny ställbar nål och en massa munstycken.
I manualen rekomenderar dom main 126 och spår 3 uppifrån sett på nålen.
Tycker det verkar konstigt med 126 när jag körde med 130 med original luftfilter.
http://www.dynojet.com/pdf/Q316.pdf
Någon som har egna erfarenheter av denna kombination.
Jag har originalpipa men vill ta bort snorkel i insuget.
-
Jo, såklart har ja ett trimsystem (Krieger) samt tagit bort lock + snorkel. Annars hade jag nog dränkt den stackaren... Med orginalsystem måste man såklart prova sig fram precis som med trimsystem... Det var det jag menade !
-
okej, då förstår jag
vet om att 160 main o 27.5 lågfart., bortagen snorkel, o gnistskydd o borrad dämpare funkar aldeles utmärkt o ska ge enorm vrid skillnad
detta på orig maskin
-
Jag lekte lite i går och tog bort snorkeln och kapade gnistskyddet, 27.5 i lågfart och 155 i main och trdje spåret på nålen (dynojetkit) och den går mycket bättre.. framför allt vridet blev det skillnad på... nu är jag sugen på att testa med en cdi box, tändning står alldeles för lågt original...
-
Pete då kan jag rekomendera dig den här styrboxen:
http://quad-world.de/quad-racing-zündanlagen-p-2149.html?sessID=95ed246eda16d9b16f422a8ae9160c18
-
Ser lika ut som RevMax,bara annan logga..
:wink:
-Nu har vi även dom justerbara i lager...
-
har beställt en cdi box i dag :twisted:
-
har beställt en cdi box i dag
Jag med :D :D :evil: :evil:
Hoppas den kommer innan onsdag så jag kan testa den på crossbanan...
-
jaså...ni tänker fuska med cdi-box..? 8O det är helt ok..... :evil:
-
jaså...ni tänker fuska med cdi-box..? det är helt ok.....
Ja din gick ju som satan sist.... eller var det min :?: när du tog fel hoj av misstag och var så glad för att den gick så bra tills du upptäckte vems du satt på :P :P
-
kommer inte jag ihåg???? :lol: :lol: :lol: tror den kändes lite mer light typ...påminde om min innan....typ... :lol:
-
Kan nån som vet förklara kort hur justeringen av CDI box fungerar
jag menar hur vet man när tändningen står bra ? o tänder rätt osv ?
-
kommer inte jag ihåg???? tror den kändes lite mer light typ...påminde om min innan....typ...
8O 8O
Kan nån som vet förklara kort hur justeringen av CDI box fungerar
jag menar hur vet man när tändningen står bra ? o tänder rätt osv ?
Originalboxen kan du inte justera, den är väldigt lågt ställd från fabrik för att kunna gå på låga oktantal utan att spika, dvs Usa mm, ju högre tändning du kan ha utan att den spikar ju mer effekt får du ut, man kan inte inte räkna med nåt under med en justerbar box, men den höjer tändningen 3-4 grader såg jag nånstans och ställer upp förtändningen tidigare så du får bättre vridoch mer effekt på höga varv, i Usa har dom väl 91 oktan som max.
Hoppas att du blev klokare av min förklaring
-
jaså...ni tänker fuska med cdi-box..? det är helt ok.....
Ja din gick ju som satan sist.... eller var det min :?: när du tog fel hoj av misstag och var så glad för att den gick så bra tills du upptäckte vems du satt på :P :P
jasså var det din hoj....trodde det var min jag försökte få o nypa genom att bara köra på ettan på fullgas.... :lol: i 20 minuter...sorry... 8O
-
Är supernöjd med cdi boxen... testade den igår på asfalt och märkte ingen skillnad... men däremot på crossbanan (arlanda, tung sand) så blev det en helt annan hoj, testade alla 3 lägen och i originalläget kunde jag knappt använda trean ur böjarna, läge 2 så gick det bättre, men läge 3 så blev vridet otroligt mycket bättre... kunde vrida på fullt vid 2000 varv ur böjarna och den svarade hur bra som helst... :D :D
/Pete
-
Bra testat Peter...
-Då törs vi sälja den till fler,utan å bli ihjältagna...
:wink:
-
Bra testat Peter...
-Då törs vi sälja den till fler,utan å bli ihjältagna...
Nä det blir väl utanför min dörr som dom står :D :D
-
jag vet var din brevlåda bor.... 8O o andra sidan spelar det ingen roll...1000 varv till kan va bra o ha...2000 oxå i framtiden.... :lol:
-
2000 oxå i framtiden....
Vad händer i framtiden :?: :?:
-
top secret....if i tell you...sorry.. i most kill you... 8O
-
Tuuuuurrrrbbboooooooooo
-
fan min funkar bättre med 130 högfart med snorkel än 140 och utan :?
men det blev lite bättre med 27,5 lågfart och luftskruv ca 1,5 varv ut
/jocke
-
fan min funkar bättre med 130 högfart med snorkel än 140 och utan :?
men det blev lite bättre med 27,5 lågfart och luftskruv ca 1,5 varv ut
/jocke
ska du bestycka så ge den mera luft o mindre motstånd o avgassystemet...sen prova med större munstycken... :lol: men den går bra som den gör från fabrik oxå... :lol:
-
fan min funkar bättre med 130 högfart med snorkel än 140 och utan :?
men det blev lite bättre med 27,5 lågfart och luftskruv ca 1,5 varv ut
/jocke
ska du bestycka så ge den mera luft o mindre motstånd o avgassystemet...sen prova med större munstycken... :lol: men den går bra som den gör från fabrik oxå... :lol:
F@n svenne man vet inte om du skojar eller är alvarlig med ''den där'' smilen hela tiden :lol:
/svenne
-
Svenne e ett skämt. Nej han är nog seriös ;)