ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Tob skrivet 11 februari 2013 kl. 20:41:06
-
köpte en dinli 270 förra veckan som bråkar med mej.
följande fel.
svårstartad. får mala en stund men när den hoppar igång går den riktig fint. startgas hjälper ingenting.
är den sen varm och man stänger av den så är den helt omöjlig att starta igen utan måste vänta tills den är kall.
jag tänkte genast att det ventilerna men dom stod nästan perfekt. rensade förgasaren bytte tändstift, bränslefilter ,ny bensin ställde blandskruven utan resultat.
nån som har några förslag vad det mer kan va som spökar till det. :hmmm:
-
köpte en dinli 270 förra veckan som bråkar med mej.
följande fel.
svårstartad. får mala en stund men när den hoppar igång går den riktig fint. startgas hjälper ingenting.
är den sen varm och man stänger av den så är den helt omöjlig att starta igen utan måste vänta tills den är kall.
jag tänkte genast att det ventilerna men dom stod nästan perfekt. rensade förgasaren bytte tändstift, bränslefilter ,ny bensin ställde blandskruven utan resultat.
nån som har några förslag vad det mer kan va som spökar till det. :hmmm:
Står kammen rätt?
-
Nyfiken fråga? Hur ser gnistan ut? Och hur ser gnistan ut när maskinen är varm?? Tändspolar kan generera roliga fel!
-
kammen vet jag inte hur man kollar så det vet jag inte.men kedjan verkade spänd och fin.
gnistan på stiftet har jag nog för dålig syn för att se nån skillnad på men den verkar bra.
glömde även skriva att jag har sprayat med startgas för att leta tjuvluft men det hände inget då heller.
-
Hur gammal är den?
-
det är en 06
-
Hmmm! är gnistan bra känns det som problemet än då är något med förgasaren, det såg inte ut att vara mycket ärja där i? tror en ultraljuds tvätt ändå inte skulle skada.
-
Kolla tändspolen, låter som ett såntdär jobbigt värmefel man kan få när den dummar sej
-
typ som gamla mopeder som krånglar när tändspolen lagt av? kan va värt att kolla. hade inte riktigt tänkt på den.
-
prova att knacka ihop tändstiftet till ca 0,2mm startar den lättare så byt spole
-
nu har jag testat tändstifts tricket utan resultat :(
tog bort förgasaren igen och ska se om jag missat göra rent något...
-
koppla på ett bilbatteri med startkablar för att se om motorn snurrar på bättre på startmotorn min blev lite seg efter jag pladade toppen och kräver ett bra batteri
sen kan neutral lägesgivaren ställa till det
-
provade med en annan förgasare och den hoppade igång direkt.
startar lika fint när den är varm o spinner som en katt.
alltså är det något med förgasaren som inte funkar som det ska.
den är rengjord typ 5ggr nu , munstyckena är orginal och är super rena.
startgas gör det svårare att starta. får den för mycket bränsle?
nån som är förgasar expert och kan förklara vad det kan va för fel?
alternativt om någon vet nån annan billig förgasare som passar?
Hjääääälp!
-
ingen med A+ i förgasare?
-
Kanske ska börja titta på annat än att rengöra den.
Typ felmonterade komponenter, mekaniska problem, trasiga/kärvade komponenter.
Har du en extra så är det ju enkelt att jämföra.
-
det kan vara luftfiltret som är så rent att det inte blir något motstånd så den inte orkar suga i sig bränsle på startmotorvarvtal.
beroende på vad för filter som sitter monterat så skall det nästan alltid vara någon typ av olja som skall smörjas in i filtermaterialet.
-
det kan vara luftfiltret som är så rent att det inte blir något motstånd så den inte orkar suga i sig bränsle på startmotorvarvtal.
beroende på vad för filter som sitter monterat så skall det nästan alltid vara någon typ av olja som skall smörjas in i filtermaterialet.
Funkade ju med annan gasare
-
Har testat annat filter men det gjorde ingen skillnad.
jag har ingen likadan förgasare utan lånade en från en 150cc bara för att kolla om det blev bättre och då startade den trots att det blev en väldig moddning för att få dit den nåt sådär
tätt.
-
köpte en dinli 270 förra veckan som bråkar med mej.
följande fel.
svårstartad. får mala en stund men när den hoppar igång går den riktig fint. startgas hjälper ingenting.
är den sen varm och man stänger av den så är den helt omöjlig att starta igen utan måste vänta tills den är kall.
jag tänkte genast att det ventilerna men dom stod nästan perfekt. rensade förgasaren bytte tändstift, bränslefilter ,ny bensin ställde blandskruven utan resultat.
nån som har några förslag vad det mer kan va som spökar till det. :hmmm:
jag hade liknande fel att den startade när den va kall och jävligt svårstartad när den va varm sen starta den inte alls men då va det solinojden till startmotorn som va trasig den sitter vid batteriet, värt att kolla upp iaf
-
()p
-
jag blev trött på den och sålde den vidare till folk med mer kunskap. gillar inte att ge upp men ibland får man inse att man är besegrad. :(