ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: race skrivet 10 februari 2013 kl. 17:16:28
-
Jag var nästan bergis på att jag skulle behöva skapa en tråd om att få hjälp när jag beställde lamporna :tickedoff
Iallafall så är lamporna på plats och jag tänkte ge mig på att koppla in elen.
Jag ville inte ha en extra knapp utan ville att de skulle lysa när jag slå på orginal helljuse.
Min knapp/brytare har 3 trådar, två har 12v och en har 0v!
Enkelt tänkte jag då koppla jag bara på mina plus och minus på den som har 0v och väljer en av de som har 12v. Det resulterar i att bara 2 av mina 8 leds lyser på bägge extraljusen! Jaha tänkte jag då är det säkert den andre 12v kabeln som jag skulle koppla på mig på, det resulterar i samma resultat >:(
Kan ju tilläggas att jag är kass på el :)
Hur göra? :help:
-
Jag skulle koppla in ett relä som styr ledlamporna.
Enklast är ju om du kollar vid originallampan vilken kabel som får ström när du slår på helljuset, sedan tar du bara och tjuvar in dig på den kabeln och har den som styrning till reläet..... Det reläet som du behöver har 4 stift men tyvärr så har jag inte i huvudet vad som ska kopplas in till vilket stift men om du googlar på relä så får du säkert fram de.....
-
http://i152.photobucket.com/albums/s195/erikasplund/drivinglight_wiring_diagram.jpg (http://i152.photobucket.com/albums/s195/erikasplund/drivinglight_wiring_diagram.jpg)
Här är en bra bild, men i ditt fall så ska ju den kabeln du tjuvar från original helljus in på stift 86
-
Ok, tror jag förstår! Måste jag dra ström från batteriet? Tänkte ström har jag ju när helljuset slår till :) ??
Köper man reläna hos vilken biltillbehörs affär som helst? Vad ska det heta?
Men varför fungerar det inte så som jag ville/gjorde? :/
-
här är olika relän http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-42134/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-42134/)
vart har du köpt lysena?
-
De bästa är om du drar en kabel från batteriet som förser reläet med ström, glöm inte sätta en hängsäkring på den kabeln.....
Reläet ska vara ett slutande enkelrelä och se ut som i länken ovan och det köper man i vilken biltillbehörsbutik som helst.
Varför det inte funkade som du gjorde vet jag inte men det kanske var dålig kontakt någon stans eller så blev det felkopplat.
-
Köpt från amazone.uk !!
Ska göra ett försök till någon dag annars blir det till att koppla med ett relä :/
-
Jag tror att kablarna vid hel/halvljusbrytaren som du har provat koppla in på, är för smala då dom bara är för styrström.
Dom ledningarna orkar inte mata extraljusen, därför lyser bara några dioder. :dntknow:
Använd dom som styrström till ett relä med matning från batteri så funkar det nog.
-
Jag laddar upp bilden på relät här oxå!
-
Det som ska kopplas in på stift 87 och 85 har jag klart för mig men de andra vet i fasen! :hmmm: ':)
Direkt ström tar jag väl till stift 30? Kan jag ta en av de två kablarna som hade ström till knappen och sätta den på stift 86, men sedan visar den ju någon förbindelse mellan 86 och 30??
Hur stor behöver hängsäkringen vara mellan batteri och stift 30???
-
Ett relä är ju en strömbrytare, fast en strömbrytare som du styr med startström eller en egen strömbrytare.
Anledningen till att du har relä är att det klarar högre ström än en vanlig strömbrytare.
Man brukar ju ta en kabeltjuv och ta ström från kabeln som går till helljuset direkt bakom lampan. Den ska ju in på 86. Då aktiverar du reläet när heljuset tänds.
Kan ju också sätta en egen strömbrytare med startström på 86, om du vill kunna tända när som helst.
Det är väl den brytaren som finns med på bilden.
Kanske är trevligt att kunna tända enbart led lamporna ibland.
Säkring behövs det nog inte vara så stark, men ta 15-20 iaf. Och den ska ju in på 30.
-
Hej diod lampor , då är det onödigt med ett relä .Om det varit halogen lampor då hade du behövt ett iblant tom två relän men bara för knappar och dylikt inte klarar av tex två 55watt lampor. Men säkra ändå ström kabeln från batteriet.
-
Hej diod lampor , då är det onödigt med ett relä .Om det varit halogen lampor då hade du behövt ett iblant tom två relän men bara för knappar och dylikt inte klarar av tex två 55watt lampor. Men säkra ändå ström kabeln från batteriet.
Förklara hur du hade kopplat då?? :hmmm: :)
-
Hej om dom skall lysa endast på hel ljuset så jorda svart kabel där jord finns, ta sedan ström från stift som har ström när heljuset lyser. Om du har ett 12v uttag ta ström från det mitten på uttaget är ström jorden sitter på sidan på uttagen säkra ström kabeln. ta inte ström direkt från batteriet (är som att såga av grenen man sitter på).
-
Hmm.. så jorda mina två svarta extraljuskablar och ta sedan ström från min brytare/helljus till kabeln som sitter i mitten på 12v uttaget som även skall säkras med en hängsäkring typ 15a på samma sträcka (mellan brytare och 12v uttaget)? ':)
-
Nej det var två olika kopplings förslag . ska du ha knapp så att lamporna lyser alltid oberoende av ordinarie belysning alltså du kan tända och släck dom oberoende av annan bel koppla så här nr1 jorda lamporna där bra jord finns nr2 kontrollera var du har ström från 12v uttaget där kopplar du en kabel hängsäkring till ström brytare och sedan till lamporna. Eller om lamporna endast ska lysa som extra ljus (som jag skulle ha kopplat dom) Nr 1 jorda lamporna ta ut var du har ström när hel ljuset lyser bakom lampan ta ström därifrån säkra kabeln från tex vänstra helljus lampan och på andra sidan av säkringen tar du ihop bägge + kablarna på andra sidan av säkringen sedan lyser det .
-
Jaha och hur ska jag veta att det var två olika kopplingsförslag :tickedoff :banghead:
Men okey då har jag nog kläm på den varianten med, vill ju som du att det ska lysa på ordinarie helljuse :sunny:
-
gissar att det är 2st 24wattare? (8st dioder a 3w per lampa)
addera 48w till på en fyrhjulings redan klena originalkablage till helljuset låter inte som nån vidare idé. Är ofta spänningsfall på nån volt med originalbelysning och ju mer ström du belastar med desto sämre kommer det lysa.
Jag rekommenderar en 5A (48w/12v=4A, strömförbrukningen kan dock bli lite högre vid startögonblicket och därför behöva säkras upp till 7,5 eller 10A) hängsäkring ansluten antingen på batteriet eller pluskabeln till cigguttaget till stift 30 på relät, stift 85 till jord/chassi/minuspol.
Till 86 drar du styrström från original helljus, nånstans där det kommer 12v när du slår på helljuset, enklast är strömtjuv eller en dubbel kabelsko där du trär på kabelskon på helljuslampan och sätter kabelskon från originalkablaget på flatstiftet.
87 är ström till diodlamporna och sen jordar du dom t.ex. på samma ställe som du jordade relät.
för att förenkla det ännu mer,
dubbel kabelsko
(http://www.butiksdator.se/meab/images/artinfo/233107.jpg)
strömtjuv
(http://www.bilupplysningen.se/public/img/user/STROMTJUV.jpg)
hängsäkring
(https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRpyKrmUEjiT6wijkn-P352ijoC-9IJ06LoHxcCrcPdCfLC7PkgwQ)
-
Hej ok kolla då var du har ström på bakom helljus lampan koppla en dubbel abiko hon delen på +på lampan på han delen kopplar du en kabel med häng säkring från häng säkring kopplar du bägge +från lamporna sedan jord se det lyser . LYCKA TILL.
-
Hej men snälla nån det är inte H3 lampor utan diod lampor att blanda in ett relä är över kurs ,det är inga stora förbrukare.
-
Förbrukningen mäts inte i lamptyp utan i watt.
...eller ännu mer exakt i ampere.
Och om man har dioder på 100 watt så är det faktiskt typ lika mycket som halogenlampor på 100 watt.
Sätter man på en diod på fem eller tio watt då behöver man sällan varken relä eller säkringar, det kan man tjuva från vilken lampa som.
...men här verkar det röra sig om 50 watt eller nåt, inget som orsakar några jätteströmmar direkt, men nog kan ju både relä och separat säkring vara idé.
Eller vet ni att det inte blir spänningsfall vid originalstrålkastarna?
Vet ni hur många amp omkopplaren för helljuset klarar?
Att koppla fel kan ge gult originalhelljus och uppbrunnen ljusomkopplare.
Och den lär troligtvis inte brinna upp hemma i garaget, utan snarare ute en mörk natt.
Och har det inte varit spännande att åka UTV innan, så blir det då, med varningsblinkersen som enda ledljus för hemfärden...
Och precis som för nästan alla här på ATV-forum så lär knappast två extraljus räcka... nänä, snart kopplas ytterligare ett tiotal in... och då lär omkopplaren verkligen inte hålla länge.
-
Nu blev det många idéer och förslag men jag skulle då köra på den varianten med relä, då vet man ju att det kommer fungera och vill du i framtiden ha 1 eller 2 lampor till så är de ju bara koppla in de till samma relä och det blir inga problem med att de belastar original elsystem.
-
Hej Hydro har du sett alla lång tradare efter våra vägar, hur många diod lampor brukar dom ha.Det fungerar ,diod lampor går inte att jämföra mot en vanlig glödlampa den drar mycket mindre ström det är bla därför den blir mycket kallare .
-
Hej Peter.
Ja, jag har sett lastbilar.
Flera gånger faktiskt.
De jag har sett har dock sällan 24-watts positionsljus.
Vad ni har i Norrland eller hur ni gör där vet jag dock inget om, kanske ni beräknar ampere annorlunda än oss i resten av världen?
Att en diodlampa är betydligt mer energieffektiv stämmer, den omvandlar en betydligt större del av införd energi till just ljus än vad tex en halogenlampa lyckas göra.
Halogenlampor gör ju tyvärr av med en hel del energi i form av värme.
Men tro mig, 50 watt ÄR 50 watt... och vid tolv volt är det ALLTID strax över 4 ampere.
....oavsett vad som sitter i änden på sladden.
Och det oavsett om man räknar på en norrländsk miniräknare eller på en från resten av världen.
()p
...eller du tror kanske att det är värmen framme i lampan som skulle riskera smälta helljusomkopplaren...?
Nej Peter, inte så heller...
-
Som hydra skrev, 50W är 50W. Spelar ingen roll vad det är som förbrukar det.
Näe, köp du ett relä, en säkring, en 3-läges brytare och koppla som bifogat.
Då får du on-off-auto funktion till helljusen, och ingen risk att förstöra något i hjulingen. Det är så man gör när man sätter dit extraljus.
-
Hej nu ska ni i södra inte tro att bara för att man kommer från norra sverige så är man dum i huvudet,nä men det hela började med att en person undrade hur han skulle koppla in 24 watt lampor på sin atv enklast möjliga sätt och då gav jag honom en enkel instruktion om hur göra. du har väl sett själv vilka klena kablar som följer med diodlamporna tex och atv har ett relä till hel ljuset så knappen tar inte mer stryk av det . Så Hydro var inte sarkastisk om norrlänningar.
-
Långt ifrån alla maskiner har ljuset via reläer.
Sen att man enklast kan göra si eller så stämmer, men enklast är inte alltid bäst.
Dessutom fortsatte snacket där det påstods att diodlampor inte krävde samma ström eftersom det inte var halogenlampor som avger värme eller hur det nu var...
Och det är trams.
Watt är watt.
Ett tillägg kan göras i ämnet, och det är gällande ytterligare en positiv skillnad på diodlampor och tex halogen, nämligen känsligheten för spänningsfall.
Glödljus tappar mycket ljusflöde om spänningen sjunker med bara något enstaka volt, vilket det gärna gör vid klena/långa kablage i förhållande till watt, eller när man hänger på mer och mer.
Även för detta sätts relän...
Men, diodlampor har ofta rätt brett spektra på spänning, de kan tex lysa med fyllt sken med allt från 9-18 volt osv.... dessa är alltså inte känliga för spänningsfall.
...men kopplas de in i klena system, så kan originalbelysningen av glödtyp tappa rätt ordentligt.
Gällande sarkasmen så nedvärderar ju du genom att fråga om man sett en lastbil, osv, och som man frågar får man svar så ta du och lugna dig lite. Punkt.
-
Hej vad jag menar med lastbilar ,när diod lamporna kom har det blivit en explosion av belysning främst runt i kring last bilar , det är belysning överallt och dom kör fortfarande med samma generatorer i sina bilar nu som då.Så visst drar en diod lampa mindre ström 60 watt diod ca 4,5 amp vid 12 volt och ca 2,5 amp vid 24 volt osv och det är inga starka strömmar kolla vad det står på 12volts uttaget får du se .
-
Men sluta nu, motargumentera inte utan att sätta in dig i saken.
Ja, lastbilar har en drös lampor i fronten. Gärna extraljus också. Men att de kompletterar med allt det utan att göra nåt annat är bara din gissning. Kanske du känner nån som inte gjort nåt mer, men gör man rätt så gör man mer. Har en bra kontakt med MT i eksjö (http://www.motab.se/ (http://www.motab.se/)) och att montera dit en miljard lampor utan att komplettera med generator eller byta befintlig till större gör man inte. Punkt slut.
Och sluta säg att en diod drar mindre ström om du bara ska säga så. Den tar mindre ström vid samma ljusstyrka som glödljus ja. Men 2x24w är fortfarande 48w. Och i en Z6 lär det vara byggt precis som övriga cf-motos maskiner, strömmen går genom knappen, inte via relä.
Och vad som står på 12v-uttaget är ju helt ointressant när det är strömmen genom ljusomkopplaren som det handlar om.
-
Hej Former mazda jag har arbetat med lastbilar snart i 30år så när det gäller den saken så, jag är nog ganska insatt idet och vad beträffar 12v uttaget så det klarar 120 watt och är ganska klent tilltaget (det var bara ett exempel ).
-
Det var fint. Men vad 30år i branschen har gett dig vet inte jag. Och vad du jobbat med vet jag inte heller.
Bosses bonnmek håller inte samma klass som ett företag som gör nybyggnationer.
Men du vägrar förstå att 12v-uttaget och ljusomkopplaren inte har med varandra att göra?
Ska du dessutom leka kunnig så är det fel att säga att uttaget klarar 120W. Fundera på vad som är fel.
Hur som haver, nu har trådens ursprungliga ämne spårat ur. Jag är del av detta och ber om ursäkt.
Ska tjötet om lastbilar och 12v-uttag fortsätta så föreslår jag ny tråd i OT.
-
Hej Former mazda nu ska du inte vara spydig om bosses bonnmek , där jag jobbar håller vi på med ny byggnationer om byggnationer vi är iso klassade sedan 90 talet och håller ute slutande på med materiel som ska ut i krig och har varit i krig , utvecklar nya fordon och utrustar dom . FÖRSVARETS MATERIAL VERK, BAE SAAB.
-
Dom flesta verkar koppla in ljusen med relä, enkelt att göra och man kan koppla på fler lampor eller även slänga på halogen/xenon utan problem.
Sen slipper man problem med att någon säger "vad var det jag sa" om det skulle krångla utan relä.
Nu vet jag inte hur vanliga ljuset är på en z6, men man vill ju ha lite olika ljus beroende på om man åker väg eller terräng.
Så vid terrängkörning kan det ju vara så att man vill kunna ha endast led lamporna på, då är det väl smidigt att koppla med relä så man kan starta dom separat också om man vill.
-
Herregud jag är borta över natten och då har ni skrivit en hel sida :hmmm: jaja fint att ni bry er om mig tänk om någon kunde kommit hem och kopplat in skiten så får ni göra precis som ni vill (så länge det fungerar) :DV
Det får väl bli ett relä då men jag gillar inte att behöva ha en extra brytare :tickedoff
isåfall om det finns någon med inbyggd lampa för inga av mina reglage har lampa inbyggt och det var MÖRKT härom kvällen när jag skulle blända av för bilar osv! :banghead:
-
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Monteringssats-for-extraljus-42686/ (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Monteringssats-for-extraljus-42686/)
Smidigt med färdigt set.
Finns ju brytare med inbyggd lampa, men du kanske behöver någon mer vattentålig brytare?
Men vill du ha ljus på övriga reglage så kanske en liten diodlampa över reglagen är bättre. Och som tänds när du slår på tändningen.
-
Det kan ju tänkas att nån kan hjälpa dig koppla, men det underlättar om du röjer din position i svea rike. ()p
-
Bara för att du kopplar in med relä så behöver du inte ha en extra strömbrytare, du tar ju "styrningen" av reläet från original helljus och då får du helljus och ledlamporna att lysa samtidigt.
-
Så profil uppdaterad ()p
Jag tro jag reder ut att koppla det nu!
Annars kommer jag garanterat skriva här igen :tickedoff
-
Så profil uppdaterad ()p
Jag tro jag reder ut att koppla det nu!
Annars kommer jag garanterat skriva här igen :tickedoff
borde jag vara orolig att det är nåt dolt fel på raptorn, eller varför får den inga berömmande ord i signaturen? :tickedoff
-
Haha nej, inget du inte redan visste om för 8-9 månader sedan ()p
Dock grävde jag fram en eng. Handbok till den i mina gömmor ':) men det kan vi ta via pm istället!
Om vi återgå till ämnet lite igen, relät ska det stå samma siffror på stiften som det gjorde på den bild jag fick :hmmm:
-
Om vi återgå till ämnet lite igen, relät ska det stå samma siffror på stiften som det gjorde på den bild jag fick :hmmm:
Ja, samma nummer men kan sitta lite olika.
Eller har du andra siffror?
-
Vissa relän är märkta A1 A2 (drar spolen)
Och sen tex. 11/12 21/22 eller liknande (relät)
Köp en multimeter om du inte har det :)
Det borde alla ha i garaget så slipper man överraskningar ()p
Har du ingen polare som kopplat extraljus på bil?
Eller lastbil.........
Det är precis samma princip.
Hämtar en av säkrad 12v från batteriet.
Bryter den genom relät.
Relät dras av valfri 12v (trigger) lämpligt org. Helljusets pluskabel.
-
Jo multimeter har jag så det är lugnt, men då ska jag kolla efter ett liknande relä som var på bilden..
-
Det är ju bara att köpa ett extraljusrelä, finns ju på mackar, biltema eller clas ohlson(eller en miljon andra ställen). Då får du ju rätt nummer och inget du behöver oroa dig över.
Och köper du ett färdigt kit med kablar, brytare och relä så brukar det ju vara med ett kopplingsschema också.
Biltema hade ju ett sånt kit för 99kr.
-
Jo multimeter har jag så det är lugnt, men då ska jag kolla efter ett liknande relä som var på bilden..
Du ska ha ett enkelverkande relä.
Inte växlande eller dubbelrelä.
Inte för det gör nåt om du har något av de sistnämnda men är bara onödigt. :)
Som PV skriver. Köp färdigt om du är osäker så är det nästan idiotsäkert ;)
-
Så nu är allt kopplat och klart, bilder finns att beskåda i min projekttråd ()p
Och tack för all hjälp!