ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: bayern skrivet 31 mars 2005 kl. 10:27:28
-
Alla kör vi ju lagligt men om man mot förmodan skulle åka dit med sin trimmade/ej strypnings hindrande quad
vad händer då mer än ombesiktning samt en polisman som skäller på en :wink:
-
Ja, den här frågan hoppas jag att någon kan svara på!
Förmodligen någon form av olovlig körning och böter tror jag, däremot viktigast av allt så tror jag inte att några försäkringar gäller vid en olycka om man själv är vållande.
Som sagt, hoppas någon kan ge ett uttömmande svar som verkligen vet.
Vi kanske har någon quadåkande polis som kan svara??
-
Jag pratade med en blivande Polis och han trodde det skulle bli runt 1500:- i böter.
-
Då tycker jag att polisen ska införa häften, liknande stämpelkuponger där man får den 5.e bötern gratis =)
nä men allvarligt så är jag skeptisk mot att polisen skulle kunna mäta hk vid sina kontroller ?
När inte ens tillverkaren för smc kan mäta fram rätta värden på sina ostrypta dämpare så tror jag risken är försvinnande liten att man åker fast.
Jag tycker det är en idiotisk lag så själv tänker jag inte ta hänsyn till den. Normalt trafikvett bör räcka.
/qvaddis
-
Förmodligen händer det inte ett skvatt...precis som qvaddis säger vem ska kolla detta?? polisen har ingen aning...bromsbänk?? e långsökt..
Olovlig körning kan det inte bli då dom e reggade som "tung" mc redan.
försäkringen kan få en förhöjd sjävrisk...men ej försvinna (skumt nog gäller försäkringen även vid typ fyllekörning oftast)
Böter...javisst,ombesiktning javisst (hur nu dom ska kolla effekten??)
Strypta hojar fyllde man avgasröret med ull etc för att få ner ljud o effekt på vid besiktning o det funka (garvandes besiktningsman :lol: )
Obs detta är bara ett innlägg ej Fakta :wink:
Roadkill
-
Nä snuten har självklart ingen möjlighet att mäta effekt på plats, så eventuellt skulle det gå som med trimmade moppar då snuten plockar in hojarna och skruvar sönder dem i jakt på trim som de sedan beslagtar men föga troligt även om jag tror det sticker i en trafiksnuts ögon att se en Raptor i stadens vimmel. Är man rädd för sånt skulle man väl kunna ha en dold brytare eller varvtalsregulator så är det eventuella problemet borta.
Jag tror dock och tycker att normalt trafikvett bör räcka som qvaddis säger, dock skulle jag vilja tillägga normal bullernivå.
-
Strypta hojar fyllde man avgasröret med ull etc för att få ner ljud o effekt på vid besiktning o det funka (garvandes besiktningsman :lol: )Roadkill
Ja de kan inte annat än garva, varför skulle de bry sig om effekten, de är inte snutens lakejer, bullernivå visst men effekt nej.
-
Försäkringsbolaget är nog de enda som kan gnälla. Kanske inte det första man bryr sig om när man har krockat!
-
hum.. det där med fylle körning å försäkrings bolag stämmer nog inte .., fråga han som la sin nya s60 på taket här utan för ... han fick NOLL av försäkrings bolaget ... + betala gatbelysning bärgning (2 gånger .. bilen skulle ju inte lagas så han fick ju bärga bort den från volvo också) och diverse andra kostnader som blev .... förutom värde minskningen på 270 tusen med då.. .. lyckat .. klappar händerna****
-
Hallå där Nr 35! Inte bry sig om försäkringar????
Vilket jävla svar, kör huvudet i väggen så får du se vem som skall betala för ditt fortlevande!!! Nöt!
Jag vet som har krockat, sex operationer, lära sig att gå på nytt (tog 12månader). Komma tillbaka till arbetslivet, mm.
Obs, det skedde för 18 år sedan och jag är fortfarande "fucked up" lite här och där!
Men just nu är jag mest "pissed of" på svaret.....
Säg upp försäkringen på din quad, du verkar ju inte behöva den! Då kan i alla fall dina rehabkostnader och ersättningar inte belasta oss andra.
Sätt in en krona på en Fonusfond i stället, eller skall jag göra det åt dig?
Jag bjuder!!!!!
Och du Nr 35.... Väx upp!.
Nä som jag trodde, ännu inget kunnigt svar på denna topic/fråga.
-
Farbror blå var inne i butiken härom veckan och testade lite fyrhjulingar samt hade tusentals frågor om detta "nya" fenomen. :) Dom hade inte fått någon info av sina "chefer" (länsstyrelsen/vägverket)... :lol:
Vi frågade just om vår MC-reggade LTZ400.
-Vad händer om jag kör denna ostrypt och blir stoppad?
Svaret var: -Ingenting. Vi kan inte bevisa att den har med än 20hk... Dom sa även att:-Teoretiskt är straffet för detta "brott" olovlig körning och kan ge böter...
Så kontentan verkar vara: Så länge man kör normalt och vettigt så är det helt lugnt att gasa på... 8)
-
Tackar för LIVE informationen du fått av polisen :lol:
Då gäller det bara försöka vänja sig av med ofoget men bakhjuls åkning mellan rödljusen :twisted:
Annars får man väl sponsra staten den vägen :wink:
-
Precis vad jag trodde, snuten vet ju ingenting som vanligt......märkligt dom ska ju vara lagens väktare
-
Härligt att få höra att lagens väktare vet lika lite som någon annan.
-
Ok, så långt är jag med.
Hur går man till väga om man köper en Yamaha Raptor 660 som har ~50 Hk och man ska gatregga den? Då måste man väl gå genom besiktningen?
Det borde finnas nån schysst mc-handlare som man kan ta hjälp av när man gat-reggar den som kan montera in en strypning som kan aktiveras genom en knapp?
En vän till mig hade en scooter/moped som gjorde 80km/h, till den hade han en fjärrkontroll som när man tryckte på gjorde moppen bara 30. Helt perfekt att ha något liknande till en Quadracer som har över 20 fjuttiga hästkrafter.
För övrigt så skulle jag tro att man blir av med körkortet ifall polisen tar reda på att man har mer än 20 hk. Det är ju som sagt olovlig körning och jag skulle tro att det är som att köra ett fordon som man inte har behörighet till som t ex. lastbil eller MC.
-
Ok, så långt är jag med.
Hur går man till väga om man köper en Yamaha Raptor 660 som har ~50 Hk och man ska gatregga den?
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=54&start=0&postdays=0&postorder=asc&
En vän till mig hade en scooter/moped som gjorde 80km/h, till den hade han en fjärrkontroll som när man tryckte på gjorde moppen bara 30.
Varvtalsregulator. Stryper tändningen över det varvtal man ställer in, försöker man varva över detta varvtal så hostar och bluddrar skiten av bara helvete så säg den trafiksnut som inte skulle klia sig på skalpen.. Inte så perfekt alltså.
-
Är det inte som med bilar då att man åker på en reg besiktning? Du får ju inte ha mer efekt i en bil häller en det som står på papperet och man blir ju inte av med lappen för att man kör trimmat. Därimot kan ju försäkringsbolaget gnälla om det händer nått.
Det enda sätt polisen brukar se att det är mer efekt i en vad som står på papperet är om man stoppat på massa eftermarknads produkter. Jag har blivit stoppad ett flertal gånger med bilen och det har alldrig hänt något och då är det ganska modifierad.
/Anders
-
Hittade en varvtalsregulator med en överskådlig bild om ngn är intresserad
http://www.blocket.se/view/4703363.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0