ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: ThomasCarlsson skrivet 8 februari 2013 kl. 17:38:15
-
Funderar lite på om det går att justrera ingrepp och sånt på våtlamellerna?? så att den inte slirar så mycket vid gas på högre växel.
Om jag kör på växel 4 te.x och sjunker i hastighet så att jag skulle behöva köra på 2'an men ger gas ändå så slirar den rätt ordentligt..
Går detta att ställa så att den greppar mera?
på höger sida av motorn sitter en liten skruv med låsmutter.. undrar vad den är till för?
Hur gör man annars?? byta fjädrar i själva kopplingen?
hoppas nån har en aning om vad man kan hitta på..
Bild kan läggas in här om så önskas. men har ingen just nu.
MVH Thomas
-
Har du rätt olja i den?
Annars kanske kopplingen är sliten?
-
Bytt olja nu.. så får vi se, den gamla var rätt sliten.. svart och luktade illa.
att byta lameller kanske inte är så svårt till nya.. är van bil mekaniker såå har en aning iallafall hur det funkar.
just nu blev det 10/40 så får vi se.. kan ju knappast bli sämre.
-
Det är väl just slirande koppling man vill undvika genom att använda olja anpassad för motorer med våtkoppling.
-
Korrekt. Oljor som inte är avsedda för våtkoppling brukar vara halare (i kopplingssammanhang iaf) och kan få en i frisk koppling att slira. T.o.m. oljorna avsedda för våtkoppling fungerar olika bra, så i motorer med lite vekt dimensionerad koppling (eller mer effekt än den egentligen ska ha ':) ) kan man få prova sig fram för att hitta en olja som kopplingen fungerar bra med.
-
Något förslag på bra olja då som är för våtkoppling.
BYtte iallafall till vanlig olja och det var bättre..men fortfarande lite för mycket slir tycker jag själv.
-
Besök en verkstad som skruvar mycket med cross, och fråga vad dom har som fungerar bra. Dom brukar vara vana vid slirande kopplingar eftersom dom motorerna har mycket effekt som verkligen används.
-
Kastar in 2 frågor i en här.
Motorn är en 250cc, sitter på en Loncin dessert storm ATV är luftkyld.
enligt sprängskiss finns det 2 "kopplingar.
den ena är en lamell koppling och enligt spränskiss så är det ett helt paket man köper.. a' 1600 spänn.. då är allt inbakat i ett paket.
finns det inte läsa lamell skivor att köpa? går den inte att montera isär för att byta endast skivorna?
sen finns det ju en slung koppling med 3 st backar. går dessa att byta.. eventuellt hårdare/lösare fjädrar?
Vet inte riktigt vilka funktioner dom olika ha.. men slung bör ju vara till drivningen.. från att den kan stå på växel på tomgång och den greppar vid gaspådrag.
Men den andra??
Om man monterar lösare fjädrar i slung så kommer den att greppa tidigare vad jag då kan förstå?
Kan någon som är liiiite mera hajj förklara för mig funktionerna hos dessa och hur dom samarbetar.
Tackar på förhand.
MVH Thomas
-
Har du tippat i rätt olja och kört ett tag?
Är problemen lika än?
-
Japps bytte olja till en 10/30 gjord för våtlamell.
Kört ett par timmar.
Undrar vilken av dessa kopplingar som slirar.. lamell eller slung..