ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: luddde skrivet 6 februari 2013 kl. 09:23:47
-
Som ämnet lyder, Påverkas max hastigheten av en Dr pulley koppling? Har sökt men inte hittat något svar. Ni som har Dr pulley på era CF, gör det skillnad, går atv:n fortare eller saktare? :hmmm:
-
DrPulley påverkar inte maxfarten.
Däremot axet. ()p
-
Okej, va bra! :headbang:
-
Jasså vi går i samma tankar ? ()p
Påverkas garantierna av detta ??
-
Jasså vi går i samma tankar ? ()p
Påverkas garantierna av detta ??
Tror inte garantier påverkas om du lämnar in den till en aukt ÅF för jobbet.
-
Ok bra, hade tänkt ta det samtidigt som 100mils servicen! :DV
-
Ok bra, hade tänkt ta det samtidigt som 100mils servicen! :DV
Går i exakt samma tankar, har ännu 50mil kvar till den servicen :)
-
Nu lovar inte JAG något.
Men vad jag minns från både köpet av DrPulley, och ett garantiärende jag hade efter montering (rörande andra saker än kopplingen), så är DrPulley godkänd av ATV-Sweden.
Men självklart gäller inte garanti på fel orsakade av kopplingen sen. Och det blir väl en tolkningsfråga från fall till fall.
Hela maskinens garanti ska dock inte påverkas så som "min" mek påstod då. Han är inte min mek längre..
Ett tips är att kolla med verkstan först. Och säger dom nej så be dom ringa ATV-Sweden och dubbelkolla.
-
Går i exakt samma tankar, har ännu 50mil kvar till den servicen :)
Let's do it! ()p
-
Vad är dr pulley för nåt? nåt som ändrar hur fort uppväxlingen sker i variatorn? :dntknow:
-
Vad är dr pulley för nåt? nåt som ändrar hur fort uppväxlingen sker i variatorn? :dntknow:
http://trech.jetshop.se/tillbehor/dr-pulley-performance-c-290-1.aspx (http://trech.jetshop.se/tillbehor/dr-pulley-performance-c-290-1.aspx)
-
inget man kan få på en polaris eftersom dem inte har nån koppling? :hmmm:
-
Polaris har väl koppling?
Alltså, kopplingen vi pratar om nu är den slungkoppling som griper tag i en trumma när du gasar på.
Det den gör är att gripa tag tidigare i varv och sen hålla fast. Original koppling på CF kräver mer gas, och sen går den aldrig i fullt ingrepp. Så skillnaden på CF är enorm. Åtminstone min var det enorm skillnad på.
-
Polaris har väl koppling?
Alltså, kopplingen vi pratar om nu är den slungkoppling som griper tag i en trumma när du gasar på.
Det den gör är att gripa tag tidigare i varv och sen hålla fast. Original koppling på CF kräver mer gas, och sen går den aldrig i fullt ingrepp. Så skillnaden på CF är enorm. Åtminstone min var det enorm skillnad på.
möjligt att nyare polaris har de men min magnum från -00 går variatordiskarna isär så pass mycket så att remmen åker ner på ett frihjul. När man gasar på så tar diskarna bara tag om remmen igen, då behövs ingen koppling.
(http://i32.tinypic.com/2pt9s2e.jpg)
-
Någon som vet nån mer än Trech som säljer Dr pulley?
-
Där lärde man sig nåt nytt! :)
Fler än trech vet jag inte, men varför nån annan?
-
Atvhallen har dr pulley till linhai iaf.
Dom kan säkert fixa till din maskin med.
-
Dr pulley lagerstatus- leveransdatum okänt står det hos Trech och har gjort det den senaste tiden.
Ska fråga Atvhallen om de kan få hem den.
Tack Kaj
-
Lycka till ()p
-
möjligt att nyare polaris har de men min magnum från -00 går variatordiskarna isär så pass mycket så att remmen åker ner på ett frihjul. När man gasar på så tar diskarna bara tag om remmen igen, då behövs ingen koppling.
(http://i32.tinypic.com/2pt9s2e.jpg)
det där är också en koppling, men ingen våtkoppling! vet inte vad det brukar kallas men jag säger variatorkoppling, det andra är centrifugalkoppling i oljebad..
-
Dr pulley lagerstatus- leveransdatum okänt står det hos Trech och har gjort det den senaste tiden.
Ska fråga Atvhallen om de kan få hem den.
Tack Kaj
Hej, först och främst så är anledningen till att vi inte har den till salu på hemsidan just nu den att vi testar ut en ny modell av koppling till CF Moto/Goes, innan den är testad ordentligt säljs den inte.
Detta är snart klart och allt verkar OK så vilken dag som helst kommer den ut.
Jag är enda importören av Dr Pulley i Sverige och andra du ser som har Dr Pulley i sortimentet (ska) köpa den av mig. Detta är ett avtal mellan Trech AB och Tillverkaren.
Jag föreslår att ni som är intresserade av att köpa en koppling gör en order och väljer antingen Klarna-faktura eller Postförskott (Jag kommer meddela er som har beställt INNAN jag skickar, välj inte kortbetalning om du inte vill ligga ute med pengarna).
Jag tar hem ett gäng varje gång men ju fler som lägger in orders dessto bättre eftersom jag då har underlag för hur många jag behöver ta in. ()p
Påverkar den toppfart? NEJ :)
/Benny
-
Trevligt med nytt, en fråga vad är förbättrat i den nya?
Är lite sugen att slå till en dag.
-
Okej härligt att toppfarten inte påverkas ()p Bra för då vet man varför det står typ "leverensdatum okänt" på hemsidan.
Blir grymt sugen på att beställa! :djump:
-
Vi utvecklar kopplingen så den passar den körning som efterfrågas, dvs snabb inkoppling och snabbt fullt grepp.
Detta påfrestar kopplingskonstruktionen mer och måste därför förstärkas, vilket nu är gjort och testas ordentligt.
Jag orkar inte med några reklamationer :)
Därmed inte sagt att det är fel på dom tidigare, dom det varit fel på är bytta sen tidigare och det är den resan jag inte orkar göra om.
Ja in med orders, dom är inte bindande :)
Benny
-
Hur vet jag vilket packet jag ska beställa?
Före 2012, eller efter 2012?
Om jag har förstått rätt så kan man inte bara se rakt av på årsmodelen utan måste kolla vilken man har?
Eller spelar detta ingen roll med den nya kopplingen som håller på att utvecklas?
Mvh Stefan
-
Kopplingen i sig är samma.
Det som skiljer är den bakre variatorn så väljer du ett komplett paket så måste du öppna kåpan på höger sida och kolla om centrum-muttrarna på variatorn fram och bak är lika eller ej.
Lika=innan 2012
Olika = efter 2012
/Benny
-
Kopplingen i sig är samma.
Det som skiljer är den bakre variatorn så väljer du ett komplett paket så måste du öppna kåpan på höger sida och kolla om centrum-muttrarna på variatorn fram och bak är lika eller ej.
Lika=innan 2012
Olika = efter 2012
/Benny
Jag har en z6:a som togs i bruk Maj 2011, behöver jag plocka bort kåpan och kolla eller är det bara när man är osäker, typ maskinen kom till Sverige December 2011/ Januari 2012? :hmmm:
-
min tillverkades 2011-08, känns ju tråkigt att inte kunna få svar utan att behöva riva kåpan :(
-
Lär väl va gjort på en kvart å skruva loss å sätta tillbaka kåpan? Eller man kanske läre bort med fotbaljor osv? :hmmm:
-
Eftersom jag inte vill åka på smisk av er när ni beställt och fått fel grejer så får ni lov att kolla :)
Just slutet på 2011 är svårt att veta, maj 2011 BÖR det vara gamla typen.
Sist jag frågade så kunde man inte svara på när ändringen gjordes.
/Benny
-
Min Goes 625 2012'a beställd dec 2011, lev april 2012 kom med gamla kopplingen. Helt felaktigt naturligtvis så nu sitter det ny CV-techkoppling på den. Vad jag vill säga med detta är att enda sättet att vara säker är att ta loss kåpan och titta. På Goesen går det att ta loss kåpan utan att demontera fotstöden.
MVH
Chrille
-
då får det bli till att riva kåpan ;)
-
Eftersom jag inte vill åka på smisk av er när ni beställt och fått fel grejer så får ni lov att kolla :)
Just slutet på 2011 är svårt att veta, maj 2011 BÖR det vara gamla typen.
Sist jag frågade så kunde man inte svara på när ändringen gjordes.
/Benny
Okej tack för svar, är bäst å kolla under kåpan så man vet :)
-
Så detta är olika muttrar antar jag?
-
Så detta är olika muttrar antar jag?
Vad är det för årsmodell på din zerocoo? :)
-
Lite luddigt när jag kollar.
Säljaren köpte den 120814 och säger att det är en -12, men kollar jag transportstyrelsen står det -11
Så jag antar 2011 känner mig lite lurad :(
Mvh Stefan
-
Bilden visar den nya :)
Jag ska aktivera köpknappen på kopplingen ikväll.
Benny
-
Hej Benny,
Vad hände med köpknappen? :)
Mvh Stefan
-
Hej det ser väl ganska lika ut alltså nyckel vidden menar jag på båda bultarna eller muttrarna.
-
Hej magnum 500 variatorn på bilden är polaris vanligaste primär variator och kallas p-85 och sitter i alla polaris snöskotrar och ja remmen går ner mot axeln och ligger med tills du gasar och då åker skivorna ihop och isär på sekundär variatorn . men det är precis vad som händer på en cf-moto tex ochså. så du kan ha en koppling ändå. Det behöver inte vara så men på cf moto så har man både slung koppling och variator. Sitter så på eu mopeder ochså ,dom kina tillverkade har istort sett likadana variatorer och slung koppling.
-
Nu vet jag inte om vi menar samma saker men för att förtydliga så MÅSTE det finnas slungkoppling på tex cf då variatorskivorna inte går isär som på polaris modell.
Det är samma på Yamaha, Kawasaki, Suzuki, eller vi vänder på det, typ bara Can Am, polaris och Cectek som saknar slungkoppling (säkert nån mer jag missat).
En ATV UTAN koppling blir inte lika lättkörd när man ska smyga fram, ju starkare maskin desto svårare är dom. Så klart en vanesak men jämfört med och utan koppling så är det så.
/Benny
-
Hej nu förstår jag ingenting, Variator skivan på primär variatorn på tomgång måste väl vara längst ner på skivorna och variatorns skivor max isär. Och på sekundär variatorn är remmen högst upp på skivorna och skivorna ihop max. När så varvet höjs och kopplingen griper in så går remmen på primär variatorn högre och högre upp på skivorna och skivorna på primären går ihop mer och mer, på sekundären så blir det tvärt om . är det inte så det fungerar Benny ?
-
han menar nog att primären inte går isär såpass mycket att skivorna släpper taget om remmen, vilket är fallet på maskiner utan slungkoppling, t.ex. min AC diesel
arctic cat diesel CVT transmission (http://www.youtube.com/watch?v=afsZGv_gsuw#)
-
Ja det måste vara så Oskar P han menade ja då förstår jag , bra.
-
han menar nog att primären inte går isär såpass mycket att skivorna släpper taget om remmen, vilket är fallet på maskiner utan slungkoppling, t.ex. min AC diesel
Japp. remmen går ner på ett frihjul som inte snurrar med vevaxeln, men de frihjular bara åt ett håll så man får motorbroms ;)
-
Jag menar så som Oscar säger :)
Det måste ju finnas nån form av frikoppling på en variatordriven maskin, två varianter finns:
1. Slungkoppling (där går variatorskivor INTE isär och det finns INTE ett frihjul) vilket cf Moto, Yamaha grizzly, arctic Cat, Suzuki med fler har= vanligast och mest lättkörd.
2. Den som har frihjul och där skivorna går isär helt ifram (saknar slungkoppling) och är vanligt på snöskoter och finns på Can Am, polaris..
Alltså, två varianter där den med slungkoppling har mest förluster i drivlinan då både koppling och rem kan slira.
Dock så håller slungkopplingen väldigt länge och pga slungkoppling så slits inte remmen så snabbt, speciellt om man startar och stannar ofta, typ ploga.
Så det är mer ekonomiskt skulle jag hävda, att ha slungkoppling.
/Benny
-
Japp. remmen går ner på ett frihjul som inte snurrar med vevaxeln, men de frihjular bara åt ett håll så man får motorbroms ;)
enda STORA nackdelen med detta frihjul är att det är slätt, det skulle ju vara kuggat på ytan som remmen går emot, så att remmen biter tag i hjulet, och då får man riktigt bra motorbroms ända ner till tomgång, även efter att skivorna släppt taget om remmen! en annan fördel vore att det hade gått att bogsera igång maskinen då!
-
enda STORA nackdelen med detta frihjul är att det är slätt, det skulle ju vara kuggat på ytan som remmen går emot, så att remmen biter tag i hjulet, och då får man riktigt bra motorbroms ända ner till tomgång, även efter att skivorna släppt taget om remmen! en annan fördel vore att det hade gått att bogsera igång maskinen då!
jo fast blir nog svårt att få disken att glida över hjulet då :hmmm: