ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Torbjörnen skrivet 5 februari 2013 kl. 19:11:12
-
haft ett gäng fyrhjulingar nu men vart sugen på en ren lek/bus maskin så tänkte 2t måste vara det optimala för ändamålet :P efter mycket letande hittade jag en 88:ans LT250R :D går dock ej att kicka igång efter motor renoveringen enligt säljaren man måste dra med bil, sen ska den tydligen gå bra ?? iaf ska börja med att byta stift och försöka grundinställa förgasaren ?? ska försöka få den att fungera sjust sen tänkte jag börja med breddning/sänkning och div uppfräshning/modernisering. enligt han ska det vara ett jäkla klipp i den han visste dock inte vad för trim men sitter ett fmf system på iaf.. org 45hk på 130kg så borde gå att sladda med sen ? :) vill bredda 8-10cm per sida sen någon som har ideer som inte kostar skjortan ? va inne på att klyva ramen i mitten fram och lägga i 20 cm, eller förlänga a armarna ?? sen 10cm alu spacers bak...
-
Kul!
Detta ska bli roligt att följa :)
Köpte själv en 2t för ett par veckor sedan jag håller på med för fullt :)
Klyva ramen blir nog ett väldigt omfattande arbete.
Varför vill du ha den så bred?
Enklast är ju utan tvekan bultspacer eller smidda spacer.
Och de går ju egentligen göra väldigt breda men det kommer ju påverka hjullager och styrningen om man bredda mycket fram.
Ska du köra hårt med maskinen skulle jag nog försöka hålla den ganska org. i chassiet för är ju inget vidare om nåt knäcks efter ett hopp precis :(
Men kör på! Jag älskar kreativa lösningar!
-
vad trevligt :) jaha vad hittade du för något ? vad ska du göra med den ?
ja bredden, jo jag hade en rst förut och det är känslan av trygghet jag vill åt kunna kasta hejdlöst på ställ fram och tillbaka utan risk att "hi sida" :P sen ser det väl lite ballt ut :P ?
mm bultspacers var det längsta 38mm jag hittade :/ moose racings egna.
ska nog inte köra några jätte hopp så men klyver jag ram fram blir det ett gäng extraförstärkningar. borde räcka att förlänga styrstagen sen, då har man ju iaf samma framvagns geometri som original fast utflyttat.
men frågan om man vill testa vara med i ett race på bana sen, hittade ett reglemente som sa max 1300mm bredd. undrar hur dem ser på breddad ram fram :/
-
Jag köpte en Polaris 400 som hade gått varm.
Så idag fick jag ny kolv. Cylinder är honad och toppen planad, så hoppas få snurr på den i veckan :)
Just nu är väl egentligen bara planera att få upp den i bra skick. Men har redan börjat titta på elektrisk topp på flaket mm... ;)
Du hittar min projekttråd här under atv projekt :)
Ja du har ju helt rätt att ju bredare ju stabilare, men tror du kommer ganska långt med sänkning och bredda 5cm per sida.
Men ska bli kul och följa om du tar det steget längre :)
-
kanske passar med en bakaxel från typ smc 500 eller något sånt dinli 450 eller någon annan maskin.. dom är ju rätt breda bak orginal.
-
mm skulle kunna vara något men i det läget torde det vara enklare med alu spacers, visserligen mer drivlinevikt men då är det ju bara 10 bult sen är det klart. tror det blir för mycket jobb för mig med lager,drev och broms :/ annars en kompromiss för viktens skull 6cm alu spacers sen 4cm spacerbult ?
-
hallojsan nu har det hänt lite. har insett att jag ska byta hubbar runtom för att få ett vanligare bultmönster. det blir z400 extended hubs (2,5") bak plus 2" spacerbultar.och raptor 700 hubs fram plus 2,5" spacerbultar. beställde en mek bok från usa och fabriksinställde förg och nytt rätt stift och den startade på andra kicken :) lindade även fmf blåsan i respekt för mina grannar plus att det ser ballt ut :) vad tror ni ? nu måste jag invänta pengar sen blir det mer smått och gott från ebay usa som kors i taket är ganska billigt. uppdateringar kommer när jag fått delar.
-
Coolt med 2t, detta skall följas :)
-
Hej,
Grattis till en riktigt rolig hoj till nästan inga pengar alls.
Det ser bra ut, blir glad att du inte kapar sönder ramen :nono: utan går på andra lösningar.
Tänk på att fixa camber och bumpsteer problematiken.
Hör av dej om du funderar på något eller surfa in på,
http://www.suzukiquadracerhq.com/ (http://www.suzukiquadracerhq.com/)
Här finns allt du behöver veta .
Lycka till
Mvh
-
ja nej precis va lite väl vild i början har inseyt hur ball och ovanliga de är nu :) ja camber är 2 brickor i bott på yttre undre a armar va men hur fixar man bump steer ? fick hem spacer bultar (2,5") idag och lite annat jox, laddar upp bilder på allt nästa gång i garaget. men jag vet inte den spottar ur sig kylvatten, misstänker skev topp eller packningen ? testade att dra lite men vart inge bättre. ska nog skaffa ett moment skaft och plocka isär
-
Problemet med geometrin på Lt 250 när det gäller Bumpsteer är att länkarmarna och styrstagen inte har samma vinkel (från centrum och ut mot spindlarna) vilket i sin tur skapar bumpsteer dvs när framdämparna fjädrar ihop ändras Toe vinkeln på framhjulen ( det blir massor av toe out. du kan se detta fenomen bara genom att trycka ihop framänden på din hoj så ser du att Toe´n ändras under fjädringsvägen.
Detta åtgärdar du på följande sätt,
Mellan styrstaget och spindeln sitter en infästning.
Skruva loss denna och flytta ned den under fästet på spindeln isf ovanpå, vips har du ett styrstag som är linjerat med a-armarna.
inte helt lätt att beskriva men jag kan ta ett kort om det hjälper .
Mvh
-
ja okej jag förstår, ska titt på det. jätte tack ska du ha. vad har du för årsmodell/mods ? tävlar eller motionerar du 250:in ?
-
Hej,
Motion på Crossbana till största del.
Min lt 250r är en -86 med följande mod
Hel renoverad motor med nya lager, ny vevstake fabriksny cylinder.
Boysen reeds
Fixad Squish
Alu trust washers
FMF pipa och Ljuddämpare
38t (42t org)bakdrev 12-el 13 fram beroende på ....
Om shimsad bakdämpare
Camber mod samt bumpsteer.
SKF nållager i sving (Bredare än Org)
Bak och fram fälgar med annan offset än org för bredare spårvidd.
minutiöst bestyckad (TM 34) Luftfilterlock bortplockat
Onödigt krafs borttaget för att spara vikt. (122KG)
Har säkert glömt något men den är mycket trevlig att köra och hänger på förvånansvärt bra på crossbanan trots sin ålder.
Mvh
-
122kg ! fy fan den lär sticka iväg, och skönt att ha maskin genomgången. vet int om jag kommer våga varva på min ordentligt, vet att det är ny kolv,vev och ramlager men vet ej om squish är gjort eller om det sitter trust washers. ska man plocka isär tycker du ? finns det bilder/film på din någonstans ?
-
Hej,
Jag skulle inte riva om det sitter ny kolv mm varför skulle du inte våga varva den? Om lager är helt nya så se till att heat cykla sen är det bara att ösa på, dessa måste varvas :headbang: och är väldigt "skottsäkra"
Lite blandat från våra övningar dock lite gammalt(innan renovering) och Lt 250r´en i olika skepnader även min Lt 500r finns på vissa sekvenser.
Umeå Quads. Trail riding and sandpit playing. (http://www.youtube.com/watch?v=kRxhbqBHapA#ws)
Quads på hösten.. (http://www.youtube.com/watch?v=bDlQ1B23cLs#)
Quads umeå. Summer 2009 (http://www.youtube.com/watch?v=3kSJChNxusg#ws)
Mvh
-
den ser riktigt rolig ut :) jodu jag har massa frågor :) vad har du för offset/fälgar ? nej ska fundera på rivningen vill inte att något ska rasa bara :/
-
alla på de amerikanska forumen säger man ska montera dem billet washers, sen vet jag inte hur viktig klämspalten är ? måste forska hur man gör...men jag återkommer :)
-
Hej,
Jo billet washers är ju att rekomendera tillsammans med RM nållager så klart, ang klämspalten, en orginal motor funkar ju givetvis utan ingrepp men effekten ökar och förbränningen blir effektivare map värme med rätt klämspalt etc. (problemet är dock större i USA där man bara har "vanlig bensin" med lågt oktan tal.Kom ihåg kör alltid på 98 okt då den har minst etanol inblanding, Sprit blandar sig dålig med 2 takts olja har jag fått för mej.
Sommartid kör jag med 9" fälgar bak dom breddar 5" utåt och 3" innåt mot orginal 4"-4" fram för jag med vända framfälgar har pluggat ventilhålet och och satt ventilen på "fel" sida vilket ger en fälg som breddar 4" utåt och 2" innåt isf det omvända om du förstår vad jag menar.
Vinter tid kör jag med orginal fälgar och dubbat 9mm utstick
MVH
mvh
-
Hejsan Jörgen här nu har jag fixat mig ett logg in nu ska jag snart lägga upp en tråd ,, men jag undrar en sak om du vet det , vad är skillnaden på maskinerna på 85 som jag har o 87a som du har ? skiljer det något på det förutom att din krök går ut från andra sidan ?
-
tror jonas här är expert. men vad jag vet så är det avgasport på 87+ och anti vibration axel. sen verkar det vara större insug 5 bults 87, 88+ har 6 bults. ska kolla upp en sida där fanns all info. vh
-
ok med andra ord inte så stor skilnad allså :)
-
Är väldigt många olikheter mellan Gen 1(85-86) och Gen 2(87-92):-)
-
Hej,
Som julle skriver, det är rätt stora skillnader tänkte rada upp några som är av betydelse.
Motor, båda har balansaxel men -87 fick vanliga reeds och avgasport vilket gen 1 saknar vilket framför allt bidrar till bättre bottendrag och lite högre effekt.
Chassie, ramen på gen 1 är lättare, är lite osäker på hur mycket men totalt skiljer gen 1 och 2, ca 10 kg om jag inte missminner mej.
Gen 2 fick en helt ny swing. nya längre stötdämpare fram, samt 5 bultade baknav.
Både gen 1 och 2 lider av Trustwasher problemet samt camber och bumpsteer.
Sammanfattningsvis är det mycket lättare att hitta eftermarknads delar till Gen 2.
Har aldrig haft förmånen att testa en gen 2 så vilken som är bättre vill jag inte utala mej om men Gen 2 har bra uppdateringar.
Denna är dock väldigt ovanlig i sverige då 99% av alla LT 250r är av -86 år modell.
Lt 250r blev senare relativt oförändrad fram till 92 då sista års mod tillvekades, jag vet dock att den fick liknande bakfjädringskonsept som lt 500r någon gång kring -88-90 men är ej säker.
Så det var lite av det jag kommer på ur minnet med reservation för felaktigheter.
Min -86 i sommar setup.
Mvh
-
Fin maskin Jonas! En cool grejj med genII är att 500 motorn bara är att skruva i, passar rakt av förutom topp fästet. Och många alternativ av hybridpipor finns att köpa. Men men lt500 motorer växer inte på träna direkt här i skandinavien
-
Jo jag vet så när som på litet urtag i ram vid kickdrevet. Sant 500motorer finns d inte så många av men jag har iaf en extra :headbang:
-
Hur kommer det sig att du har en extra? Med 6 st kända 500or i Sverige misstänker jag att dom är importerade för tävlingsändamål och att dom aldrig såldes här. Men drygt 40 tusen tillverkades mellan 87 till 90
-
Den följde med när jag köpte min den ligger i delar. Jag tänkte ta tag ii den någon gång. Den saknar dock stator och växelklocka
-
provmonterade raptor 700 hubbarna och breddningsbultarna, blir att riva ner och lacka om ramen också :) fick även hem nya handtag och yfz bakhubbarna idag sen på börjat om målning av huven.
-
()p ()p ()p
-
tack jonas, fan vad kul det är :D nu är huven klar förutom klarlack. rejält klistrnärkstrimmad, håller resten av plasten ren från dekaler sen. sen fick jag hem styrskydd och en smoke lens led baklampa. snart borde framlamporna komma också. då ser den kanske någorlunda väglaglig ut när man puttrar genom villaområdet bort till grusgropen ? :P
-
Om intresse finns har jag en komplett -86a liggandes i delar som tyvärr aldrig kommer bli något med. Jag har bland annat dessa nya saker kolv, stake, ramlager, thrust washers, rm nållager, svinglager, bromsbelägg mm. Om intresse finns går det säkert att göra en riktigt bra deal på alltihop.
Hör av er via Pm om ni är intresserade.
Mvh/ Johan
-
jag tar gärna rubbet om du kan ge mig ett bra pris. jag pm:a dig.
-
oj missa länken :/ nu så :)
var tvungen att dela med mig :) its like flying but not leaving the ground ;)
Commercial Suzuki Quadrunner 1987 LT 230 LT 500R (http://www.youtube.com/watch?v=7vHuxn9g_2s#ws)
-
Tjena grabbs
Johan tänk på att Torbjörn har en 87a......men köp upp Johans projekt, jag vill gärna se den vid liv igen. Skulle själv köpa den direkt om det by inte var så att jag har lite fullt i garva.
Med vänlig hälsning,
-
ramlar in prylar här :D idag kom billet tanklock och renoverings sats till bakre bromscyl.
-
jonas: låg man och funderade igårkväll :hmmm: hur fasiken kan oktanmängden spela in på klämspalten ?
-
Hej,
För att inte skriva ett 10000teckens mail så kan jag försöka förklara enkelt.
Squish eller klämspalt skall hjälpa till att förbränna så mycket av bränslet som möjligt. Eftersom egenskaperna hos bensinen ändras beroende på Oktantal så krävs olika klämspalt, nu pratar vi för att verkligen optimera motorer. Generellt kan man säga att man bygger ju motorer för att vara på säkra sidan, dvs möjlighet att köra på bensin med lågt eller högt oktantal. Ex Lt 250r kanske ligger på en klämspalt på 1.8 mm orginal vilket funkar med låg oktan bensin i US tror dom har ner till 88 oktan. Med 98 oktan kan nog en klämspalt på 1.2-1.4 vara mer optimalt.
Här kan du läsa lite om du vill,
http://gasgasrider.org/html/measuring_squish.html (http://gasgasrider.org/html/measuring_squish.html)
Hoppas jag kunde klarera ut lite och om någon har annan syn på detta så fyll på jag är bara en glad amatör :)
Mvh
-
okej ååh fan :o så då gör det inget om man planar toppen halv millimeter alltså, mm tacka gudarna för fortf relativt högoktanigt :) men alltså: högre oktan klarar mindre klämspalt och vice versa ?
-
Förbrukning blir mer eller mindre optimal men det finns ju alltid en gräns...........se till att du inte gå för lågt. Och sedan har ju hur mycket över dimension på kolv en påverkan oxå då den kan påverk bredden på squishen. jag skulle nog mäta innan du drar på med 0,5 mm för att se var du ligger i nu läget.
-
yes sant mäter upp det först..mm sitter 1mm större c kolv i..
-
sotningsats,billet brickor till kolv bult,rm 250 nållager och killswitch beställt. klädde även om limpan i något som ska likna kolfiber :)
p.s xzbatt jag backar ur annars risk att man har för många projekt :) men jag är intressrad av framdämparna och lite annat småjoxx, dvs om du vill sälja löst. pm mig isf.
-
nu åker ramen och lite annat småjoxx iväg på blästring. frågan är vit,svart eller gul ram sen ? vit färg har jag står.. blir också att beställa lite bussningar och nya lager till bakaxeln. nu hem och snygga till elsystemet. härligt med mek söndag :) tjollahopp !
-
Ser gött ut att du är på väg någon stans ialf :) Men skall du verkligen blästra den det blir så knot rit o dant då måste du Tog slipa hela ramen , bättre att du Sprut spacklar den sen grund färg två lager sedan färgen du ska ha sen klar lack , ett tipps bara. ska du blästra den kommer du få slipa röven av dig o det brukar aldrig bli riktigt snyggt ,på en ram .
-
Pulver lackad med då??
-
Hur ojämn ock knottrig den blir beror på hur grov blästersand du använder. Pulver lack är riktigt bra. Bra jobbat!!
-
Inga problem att lacka på blästrad ram. Det gör vi varje dag på jobbet.
Det är en annan sak med aluminium. Där reser det lite mer i materialet så man kan behöva slipa av topparna lite efter blästring
-
tror inte det blir så porigt men iaf skönt att blästra så man kan kolla svetsar så det int spruckit nå. sen är den i dags läget om målad med pensel uppepå den gamla så borde bli bättre än det iaf :) kör nog vit 2-komps maskinslack ( färdigt med "klarlack" i ) den blir ganska tålig plus att det inte kostar mig en krona då :) tack detta är kul :)
-
Pulver föredrar jag hälldre en blästring ,blir snyggare o bättre kvale med tiden , jobbar som lackerare dagligen.
Men det blir nog bra en då ska du se vilket utav det du väljer,beror bara på hur mycket tid du vill lägg på det ..
tycker gul ram hade blir snyggt o passande på den , plasten vilken färg hade du tänkt dig där då
-
utsäkta dröjamål men vart en del annat.. dessutom var ramen sne i fram vilket är riktat och förstärkt med ett 4kants balks kryss... men fy fan nu är man som ett barn på julafton, äntligen är ramen,a armar m.m inne på pyrolys ?! ska tydligen bränna bort färgen istället för blästra :/ tis eller tors nästa vecka pulvrar dom den gul :))) återkommer med bilder då sen ska den ihop ! någon som vet var man får tag i lite tjockare lödtenn förresten ? tänkte mäta klämspalt innan planing av toppen ??
-
sådär ja, ramen och div som ej syns på bild pulvrat, brotcha ur lite hål sen ihopmontage !
-
någon som vet var man får tag i lite tjockare lödtenn förresten ? tänkte mäta klämspalt innan planing av toppen ??
Ett tips kan vara Play-Doh (modellera).
-
snart ett rullande chassie är planen. jo hellman tack för tips det funkade, toppen på planing nu så snart kanske man får bränna bre ställ i skogarna :)
-
Ser skit bra utt snyggt jobbat verkligen , men hoppas du tagit värme baserad färg på motorn annars kommer den flagna rätt snart igen , o en fråga var för inte läga färg på svingen och sånt med hade blit snyggare . Bra jobbat ialf. Börjar likna ett vrålåk ;)
-
tack :) nej snyggt med aluminium ju, lite polish och ny full floater klibba så ;)
-
rullande och bredare chassie !
-
Riktigt fint! Måste man dammsuga blocket varje dag för att få tag i en lt250r?
-
ungefär så när jag letade men hade tur tog bara någon vecka.. hoppas du hittar en, i mitt tycke mycket roligare/hetsigare än 450 4t :)
-
sakta men säkert O0, nya led pos ljus fram och ny led smoke lens bak installerat ()p
-
andra saker måste få tid, någon som vill ta över ? det är kylare,tank,nerfs och plast kvar att montera. skicka pm med vettigt bud isf. helrenoverad motor, finns bilder. chassie genomgånget och pulvrat, 8x hjul plus nya bakdäck. själv köpt delar för ca 7000kr
-
andra saker måste få tid, någon som vill ta över ? det är kylare,tank,nerfs och plast kvar att montera. skicka pm med vettigt bud isf. helrenoverad motor, finns bilder. chassie genomgånget och pulvrat, 8x hjul plus nya bakdäck. själv köpt delar för ca 7000kr
Tjenna du är inte sugen på bytta emot en enduro yamaha 91 250 .som får köras på vägen
-
beror på vad du kan lägga emellan isf, behöver som sagt få loss lite riksdaler. ring el sms på 0727 29 31 14, kommer ha dålig mottagning i helgen då vi är på sommar stället.
-
tog mig i kragen idag och satte ihop den, herre gud vilken maskin ! bara smäller till sen dags för nästa växel :) tog en kort provtur och vill inte sälja den längre men har ju inte vart något intresse så ingen som blir ledsen iaf. nu lufta bakbromsar, nya upphängningar till avgas o montera plast kvar, sen blir det ut och rasta den på söndagarna.
-
Kul att du behåller den o gör klart :)
-
tog mig i kragen idag och satte ihop den, herre gud vilken maskin ! bara smäller till sen dags för nästa växel :) tog en kort provtur och vill inte sälja den längre men har ju inte vart något intresse så ingen som blir ledsen iaf. nu lufta bakbromsar, nya upphängningar till avgas o montera plast kvar, sen blir det ut och rasta den på söndagarna.
Låter hellt kannon beslut du gör att behålla den := xD .själv väntar jag på sega ibay på delar till min så jag kan slutföra den ,är med sugen på åka :=)
-
Jag är annars ruggigt sugen på den men jag såg i din säljes annons att du ångrat dig, du kan inte ångra tillbaka dig!? ;) :D
-
carlbom jo dumt att snubbla innan mål linjen :) lundgren jag kan försöka kontakta dig den dagen det blir aktuellt med försäljning :) ska nu skruva dit det sista sen kolla igenom allt, sen tänkte jag fixa en video till er som hejjat på så ni får se villvettingen live, ge mig ett par veckor så !
-
lite kuriosa: idag åker man denne mupp moppe på jobbet. gissa vad det är ? ;)
-
Samma som denna :dntknow:
-
hahaha. nix.. fler ideer ?
-
mobil kompressor?:)
-
lr kanske har nått med el att göra... någon slags laddgrejj?
-
det är en el moppe som rustats med en husvagnstank och vinda för att kunna åka runt och fylla batterivatten i div fordon. kul pryl men inte när man har halvtank och det skalpar så hela maskin kränger :)
-
börjar likna något nu