ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: ThomasCarlsson skrivet 5 februari 2013 kl. 17:00:32
-
Halloj.
Funderar lite på vilken bestyckning man ska nyttja och var man kan hitta dessa munstycken.
Skickar med lite bilder och kanske någon kan säga vad man skulle kunna tänkas gå upp till och om mina siffror stämmer.
Är lite svårt att läsa på vissa av dom och jag är helt nollställd på vilket som är högfart och lågfart och så vidare.
Försökt att skriva på bilderna vad jag möjligt kan läsa ut i siffror.
på en av bilderna på det minsta munstycket vet jag inte från vilket håll man ska läsa.. det blir ju 86 från ena och 98 från andra :)
Nåja hoppas på lite svar.
Mvh Thomas
-
Undrar även vad detta är för förgasare... tillverkare och eventuell modell.
-
"TK"-loggan säger att förgasaren bör heta Teikei, inte det vanligaste märket men jag känner i alla fall igen det från Yamaha DT50MX (moped). Inte en susning om vem som säljer munstycken, till mopparna kördes Keihinmunstycken som råkade passa i gängan - ingen som vi hittade sålde teikeimunstycken.
Plockade fram en blandlåda med munstycken (till andra förgasare förvisso) och av 22 munstycken hade 21 siffrorna vända så munstycket ska hållas med siffrorna högst för att vara rättvänt, och ett hade dom vända så det skulle vara neråt för att bli rätt. Säger inte så mycket om hur just ditt är gjort, men kan ju ge en antydan om vad som är vanligast... Kollar man riktigt j*vla noga kan man ibland se att ena ringen på åttan är aningen större än den andra, den mindre är ju siffrans överkant då.
Sexkant "86?" är huvudmunstycket (högfart).
Sexkant "B1" är nålmunstycket, håldiametern samarbetar med trottelnålen - sällan nått man rör om man inte t.ex. konverterar till annat bränsle som ska ha kraftigt ändrad bränslemängd.
Litet runt "30?" är lågfartsmunstycket.
-
Tackar för upplysningarna.
Gav mig en hel del kött på benen.
Om man tittar på den bilden med det lilla munstycket i tråden så är det alltså felvänt om man ska läsa siffrorna.. iallafall om man utgår från det sättet du har läst.
Ska nog kunna få fram lite munstycken.. det viktigaste är kanske (högfart) då det saknas ork på högra varv.
Hur mycket gör att man flyttar upp trottelnålen ett hack? finns ju spår i nålen.. och det satt på näst lägsta alltså man kan flytta upp nålen 1 steg till för att få mer soppa. detta bör ju ge mera soppa men över hela gas registret.
Tackar åter igen för hjälpen.
-
Trottelnålen reglerar bränslemängd från ungefär 25 till 75% gaspådrag. Gasar man mindre kommer soppan huvudsakligen från lågfartssystemet, gasar man mer har nålen dragits ut så långt ur nålmunstycket att bensinen flödar förbi där ganska fritt och det blir huvudmunstycket (högfart) som blir minsta passagen som bensinen måste igenom och därmed är det storleken på det som bestämmer bränslemängden.
-
Ja tror att det ska stå 98... ser ut som det ska vara åt det hållet.
Då ligger munstycket så att siffrorna är på den övre delen av munstycket.
Vad kan vara lagom att gå upp till direkt från start?
//Thomas
-
http://www.racing-planet.se/reservdelar-scooter-foergasar-munstycken-dellorto-5mm-p-50998-1.html?sessID=7fdbe2b4087f91057368ece0a219e1d6# (http://www.racing-planet.se/reservdelar-scooter-foergasar-munstycken-dellorto-5mm-p-50998-1.html?sessID=7fdbe2b4087f91057368ece0a219e1d6#)!prettyPhoto
Tror att dessa skulle kunna passa.. känns som M5 gänga..
// Thomas
-
"Känns som M5..." :lol: Dels kan stigningen skilja, och dels skiljer diametern väldigt lite mellan olika varianter. Bara för att ta ett exempel så ska Mikunis sexkantiga munstycken om jag minns rätt ha M5,2, och nån okänd stigning. Man kan tro att dom jäklarna skapar sin egen gänga bara för att man inte ska kunna använda nått annat än just deras munstycken. :knupple:
Till på köpet så graderas munstycken från olika tillverkare på olika sätt, Dellorto graderar munstyckena efter hålets storlek mätt i hundradels millimeter, Mikunis runda huvudmunstycken graderas på samma sätt medan Mikunis sexkantiga graderas efter det flöde i milliliter dom ska ge på en viss tid vid ett visst tryck (som ingen verkar veta), andra kan ha storlekar baserade på t.ex. tum eller siffror utan något faktiskt samband med hålstorleken mer än att högre siffror betyder större hål... ???
Kort sagt, en jäkla röra! Går man från en munstyckstillverkare till en annan som graderat på annat vis så får man börja på måfå med något munstycke som verkar lämpligt och justera sig vidare därifrån tills man hittat rätt. Tidskrävande och irriterande när förgasaren är lättåtkomlig, på en ATV där förgasaren kan vara riktigt svåråtkomlig kan man nog bli tokig innan man är färdig.
-
Jahopp. nåja.. beställde 4 st lite olika storlekar så får jag väl testa.
I värsta fall så har jag både svarv och fräs och gäng verktyg så kanske kan lösa det iallafall.
har en uppsjö med olika gängor både tum och mm. så kanske borrar upp hålet i långa munstycket till m6 och gör en adapter så att dessa munstycken passar.
Får väl se på fredag om dom kommer i lådan.
Tackar iallafall. Lär kommer flera frågor.
det så kallade lågfarts munstycket sitter ganska djupt i hålet jag har i fuggen..
och dom jag sett som är till mikuni eller dyligt som ser likadana ut är längre..
mitt är ca 19mm och dom andra är 30mm långa.. är dok sista biten som är skillnaden den runda biten med spåret för spårmejsel som är skillnaden.
mitt munstycke går nog ner ca 10mm i hålet så ett sånt skulle kunna passa.
Dock testar jag med högfarten först då det är där problemet ligger.
//Thomas
-
Uppdatering.
Her ej fått munstyckena än.. men tog det som det står 98 på huvudmunstycket och borrade själv med en 1mm borr.. det var näääästan så den gick i själv.. men lite större vart det nog.
Flyttade upp nålen ett steg till. den var i näst nedersta så flyttade ner e-clipet till sista så att nålen åker upp ett snäpp.
Stor skillnad på den nu.. finns ork på högre varv. förut ville den liksom inte varva utan vart orkeslös på slutet.. det är borta.
dock saknas bättre vrid på lågvarv..
Vet ju inte direkt hur förhållandet mellan trottel och gas på drag funkar.
det är ju vacum förgasare vilket innebär att det finns ett spjäll som påverkas av gas vajer... sedan en trottel som åker upp beroeende på hur mycket gas man ger genom vaccum.
Om jag ger full gas men motorn är på lågvarv.. hur ställer sig då trotteln? är det i det läget lågfarts munstycket ska bestämma mängden soppa? så om den är orkeslös på lågvarv ska det då bytas till ett steg större?
mvh Thomas
-
Om du har möjlighet, rigga en kamera som filmar ner i förgasarhalsen så trotteln syns när du provkör. Då får du ju svart på vitt hur trotteln rör sig under körning.
Men nej, det lär inte vara lågfartssystemet vid fullgas på lågvarv, det hanterar i stort sett tomgång och lite uppåt, trotteln bör lyfta såpass mycket att det är nålen som jobbar när man gasar ordentligt.
-
OK!
då gör vi så här att vi monterar större huvudmunstycke.
luftnålen är ju skruvad i botten helt. det har den varit hela tiden.
Så kanske att montera ett betydligt större munstycke då kanske jag kan börja fixxa lite med luften istället.
tjupp tjupp.
-
Så där ja... högfarts Munstycket var gängat med M5 och nål munstycket har gänga M5.2 eller nått konstigt..
Men gängade upp högfart till M5 och då funkade det kanon.. enkel som attans.. men nu vet jag var det är nästa gång jag ska beställa.
Monterade nu ett 120 istället.. och fick bättre botten än tidigare.. och lite mera fart i sakerna tyckte jag.
Dock är fortfarande luftskruven inskruvad i botten.. så kanske ska gå upp ytterligare i storlek på huvud så att jag får börja jutrera med luften..
Att luften är inskruvad helt borde vara ett tecken på att den fortfarande får för lite soppa?? eller har jag fel?
Dessutom är nålen uppflyttad till max höjd.. alltså klippet sitter längst ner på nålen.
Är det något man bör tänka på när man labbar?
Kanske hade en liiiten tendens till att misstända på högt varv.. men svårt att känna nu när det är snö ute och endast i mekbrallor och munktröja.