ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Långholmen skrivet 3 februari 2013 kl. 22:36:28

Titel: Variator
Skrivet av: Långholmen skrivet 3 februari 2013 kl. 22:36:28
Har en grizzly 700 som jag ska montera ett orig variatorkitt. Någon som har något bra knep att låsa fast variatorn så man kan lossa stora muttern?
Titel: SV: Variator
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 3 februari 2013 kl. 22:38:14
Muttermaskin.
Titel: SV: Variator
Skrivet av: Gummiankan skrivet 3 februari 2013 kl. 22:45:23
Om du inte har det så kan man ju alltid försöka kila med en träkloss, annars vira ett spännband runt och låsa det i ett spett eller kofot.
Titel: SV: Variator
Skrivet av: PJG skrivet 4 februari 2013 kl. 07:47:32
Låna verktyg av ÅF, det gjorde jag.  Du kan kanske skruva loss den med mutterdragare, men sen måste du ha en variatorhållare vid återmonteringen för då ska du momentdra.
Titel: SV: Variator
Skrivet av: Långholmen skrivet 6 februari 2013 kl. 18:28:24
Nu är variatorkittet monterat :) Jag låste variatorn med träkilar. Tycker att det inte blev någon skillnad mot original snarare så tyckte jag att den blev svagare och krävde mera varv för att dra iväg :(
Titel: SV: Variator
Skrivet av: Hydro skrivet 6 februari 2013 kl. 18:36:48
Yamahas "variatorkit" är ju inte ett kit som andra... och därför är ej heller resultatet som andra.
För det var väl "schimskitet" du monterade eller?

Det sänker ju utväxlingen på maskinen i förhållande till varvet, så om man åker på originalhjul går den lite saktare och med mer kraft, men visst krävs mer varv... och rätt mycket mer dessutom.

Sätter man på 28-tummare eller liknande så blir utväxlingen typ samma som original med originalhjul, men det blir ändå en hel del "varvande".

Variatorn schimsas ju så att remmen går längre ner respektive längre upp i skivorna, vikter, fjädrar mm rörs ej.

Tråkigt att du är missnöjd, men varför monterades detta kit?
Att den känns svagare verkar för övrigt märkligt.
 
Titel: SV: Variator
Skrivet av: Långholmen skrivet 6 februari 2013 kl. 21:53:41
Hydro ja det var `schimskitet`. det monterades för att jag skulle få en starkare maskin som jag kunde krypköra med och dra tunga vedlass :) rekomenderar du att man monterar ett annat kit?
Titel: SV: Variator
Skrivet av: Hydro skrivet 6 februari 2013 kl. 22:10:25
Åker du med originalhjul?
Då borde väl krypegenskaperna räcka, eller?

Personligen ogillar jag deras schimskit, däremot kan jag inte ge tips om andra kit.
jag vet de som byter ut två av vikterna mot lättare vikter från 450:n och på så vis får upp varvet lite, men även fjädermod krävs och där tar min kunskap slut.
Gooffroad har dock olika kit, beroende på vad man vill få ut.

Har du snackat med Yamaha om att du känner dig missnöjd?
Vad säger isf de?

Titel: SV: Variator
Skrivet av: Långholmen skrivet 6 februari 2013 kl. 22:33:20
Ja det är originalhjul. Maskinen har endast gått 2mil så den har inte blivit testad i skogen. om man ska köpa större hjul vilka rekommenderar du då?
Titel: SV: Variator
Skrivet av: Hydro skrivet 6 februari 2013 kl. 22:45:00
Gällande däck så finns det minst sagt en uppsjö, det som avgör är användsområde mm.
Originalhjulen skall man dock inte förkasta.
Håller man sig väck från lerhål och träsk och inte behöver mer markfrigång, så klarar man sig rätt långt med originalhjulen.

Provkör lite med vagn osv innan du handlar, dessutom kanske variatormodden kommer funka till det den är tänkt... testa som sagt.
 
Titel: SV: Variator
Skrivet av: Gummiankan skrivet 6 februari 2013 kl. 22:52:33
Ett par riktiga piggkedjor är ett fint kompliment på org däcken, om man inte är nöjd med framkomligheter.
Titel: SV: Variator
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 7 februari 2013 kl. 07:08:46
jag körde med chimskittet på grizzlyn som jag hade, och det fungerade perfekt, ett måste om man ska dra tungt, iaf om man monterat lite större däck :)