ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Utopiazz skrivet 3 februari 2013 kl. 22:18:45
-
I fredags hoppade kedjan av bakdrevet på min 450. Som tur var så skedde det inte mitt i rusningstrafiken utan jag kunde i lugn och ro vrida runt excentern i bakaxeln och hänga på kedjan igen.
Upptäckte i samband med kedjehoppet att jag borde bytt kedja för länge sedan. I samband med att kedjan hoppade så tappade framdrevet spetsen på två kugg. I och för sig inget ovanligt att dreven tappar kuggar när kedjan hoppar. Men det är alltid tråkigt när saker går sönder och ingen butik i närheten har delar hemma och helgen står för dörren. Men jag få skylla mig själv och se till att underhålla lite bättre.
Ny kedja fick jag tag på så nu är den bytt. Inte helt optimalt med ny kedja utan att samtidigt byta de slitna dreven men vad gör man om kedjan är helt slut som i mitt fall.
Passade på att byta olja och filter men luftfiltret gick inte att få tag på heller så det får bli till att beställa på måndag
Nya drev är beställda och passar samtidigt på att dreva om den lite, många kör med 15/36 vad jag läst men jag valde att gå på 15/38, borde funka bra med crossdäcken på vintern. Får se om hur det funkar till sommaren när 22" hjulen åker på.
En liten bild på gammal och ny kedja, kommer nog en bild på dreven när dessa är bytta.
-
Gamla kedjan ser rätt torr ut, smörjer du aldrig grejerna? :hmmm: Gör man det brukar man ju se skicket också... :dntknow:
-
Gamla kedjan ser rätt torr ut, smörjer du aldrig grejerna? :hmmm: Gör man det brukar man ju se skicket också... :dntknow:
Jorå, jag smörjer grejerna. Gjorde service och smörjde kedjan när jag tog över hojen men om kedjan inte blivit smord under de första 850 milen (inte mina mil) så tror jag att den olja jag tillförde varken gjorde till eller från.
Sen såg inte kedjan såååå dålig ut när jag gjorde service men det berodde nog på att både kedja och drev var lika mycket slitna.
-
Fick inte dreven innan helgen så det blir en vecka till med gamla kugg.
Passade även på att beställa "dödmansgrepp" till hojen, vill slippa springa efter om man skulle ramla av :D
-
Passade även på att beställa "dödmansgrepp" till hojen, vill slippa springa efter om man skulle ramla av :D
Hur ser en sådan pryl ut?
Var köper man den?
Kostar?
Svår att koppla in?
Många frågor.... ;D
-
Kopplas från t.ex tändningslåset och bryter matningen till cdi boxen eller matningen till tändspolen. Lätt att montera, sen har man ett spiralsnöre runt handleden och ramlar man av så dras en sprint eller gaffel ur dödmansgreppet och motorn stannar.
http://r.ebay.com/kP2EiQ (http://r.ebay.com/kP2EiQ)
-
Kopplas från t.ex tändningslåset och bryter matningen till cdi boxen eller matningen till tändspolen. Lätt att montera, sen har man ett spiralsnöre runt handleden och ramlar man av så dras en sprint eller gaffel ur dödmansgreppet och motorn stannar.
http://r.ebay.com/kP2EiQ (http://r.ebay.com/kP2EiQ)
Låter som en bra sak!
En sådan ska handlas helt klart.
Tack för tipset om denna pryl. :)
-
Låter som en bra sak!
En sådan ska handlas helt klart.
Tack för tipset om denna pryl. :)
Har för mig att vissa crossbanor har det som krav för att du ska få köra quad där. I vilket fall som helst ett billigt tillbehör som ger mycket för penningarna om man ser till skillnaden mellan en maskin som stannar när man ramlar av i grustaget till en som fortsätter 50 m innan det tar stopp.
Nackdelen kan vara om man klättrar upp och ner på maskinen hela tiden men då går det nog inte så fort heller.
Kanske fubkar detnäven lite som ett extra stöldskydd om man tar med sig "nyckeln" till switchen :hmmm:
-
Då var dreven bytta. Fick slipa upp hålen på låsblecket till framdrevet då hålavståndet inte stämde. På det nya drevet satt hålen 1,5 mm längre från centrum än på det gamla.
Hur slitet kan ett drev bli <pinsamt>