ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Körteknik => Ämnet startat av: lekfull skrivet 11 september 2006 kl. 22:32:21
-
Hejsan.
Jag har en kina ATV 200cc. Tycker det e kul att köra lite på stranden och i vattnet där det är "långgrunt".
Hur djupt kan jag egentligen köra?
Jag har bara vågat kört tills fotstöden hamnar vid vattenytan.
Har även två lösa slangar som sticker ner under motorn?
Är det farligt med vatten i dessa?
Jag kan väl inte doppa mig upp till tanken? Då är ju motorn under vatten?
Är nybörjare så alla vattentips är välkomna.
-
Upp till fotpinnarna är en regel jag hört....men det finns ju båtar om du vill djupare än så...
-
Det blir inte så bra om det kommer in vatten i luftburken, så se till och håll vattenytan en bit under luftintaget
-
Är det i havet, fyll först ramen med rostskyddsmedel!
-
Täng på att hjullager etc kan ta stryck av vatten (inte av vattnet med av det efterföljande rostandet). Så se till att pressa in ordentligt med fett över allt både innan och efter.
-
Har du remdrift är det ett tips att den inte blir blött då händer det absolut inget ,alltså den bara slirar "remmen" :D ,jag vet av egen erfarenhet, :roll:
-
Kan ju komma med ett litet körtips också då du ska ut i vattnet. Visst, det är jätteskoj och ladda fullt ös ut men ska du köra på ett smart sätt och faktiskt kunna vada genom djupare vatten är vad hojen klarar igentligen så gör du så här:
(http://www.mikaelvoss.scorpionshops.com/forum/atv/060604/06060408.JPG)
Rickard fick vara fotomodell, som du ser har han laggt upp en svallvåg framför sig, det gäller sedan att hålla sig precis bakom den eftersom vattnet blir lägre där.
Vattnet gick över fotpinnarna här men vi kunde vadat djupare också men avstod eftersom botten var lite lös och vi ville inte köra fast i vattnet :roll:
-
i huevos filmerna kör dom ju med hela fyrhjulingarna under vatnet. blir dom atv enrna skit sen då?
-
Inte om de saneras från skit ordentligt.
-
Vill nu tacka Min Outty och warner winsch,så jag slapp att gå 2mil hem,skulle bara över ett dike,med vatten.... men bron var inte kvar... Vad händer, ju vatten över båda bakskärmar+fram skärmar,nu vet jag hur en V-twin låter under vatten :lol: :D , men tur i otur
så stannar inte motoren, så ut med winschen till närmaste julgran,skulle jag få upp den :?: ,var ju själv på körnigen :roll: , satte i växel,men ingen drivnig,:( variatoren är full av vatten,så det var bara att winscha,och jag kommer upp :):):),sen var det att skruva
ut 3bultar på variatorplasten,tömma ut den ,sen starta upp och tömma katalysatoren för vatten. Att fixa och skruva tog 30min ,sen var det prövköra.... :) den drar på igen ,på med alla delar,boxar,vertyg och åka hem för att byta kläder :) kaldt var det oxså och inga bilder har jag ,vågade inte lägga tid på det ,motoren kunde ju stanna när som helst, luftfilter intaget var nog 1cm över vattnet . Men nu kan man det här oxså. ,så simma lungt
-
jag körde ner min dinli i en bäck igår och fick vatten upp till underkant på luftfiltret!!!
va lite väl djupt men det gick bra!
-
Ja eller prova att åka så här http://my.break.com/media/view.aspx?ContentID=157889 8O
-
Jag kommer hålla vattnet under fotstöden. 120 000 kr är för mycket att simma med tycker jag :lol:
-
jaa man ska noog ta det lugnt, är ni inte rädda för vatten kompresion?
ja menar om det kommer vatten i cylindern så är det ju bara
kasta motorn... knäcker juh vevaxel mm ...
-
jaa man ska noog ta det lugnt, är ni inte rädda för vatten kompresion?
ja menar om det kommer vatten i cylindern så är det ju bara
kasta motorn... knäcker juh vevaxel mm ...
Behöver inte bli så :-)
(http://www.atvstockholm.com/IMAGES/pictures/tribon_wasser.gif)
-
hehe nää ser det :D