ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Mrpalmer skrivet 28 januari 2013 kl. 22:37:48
-
Hej!
Köpte för ett tag sedan ett par svindyra isdubbar, i mitt tycke för 430 kr för 250 st!
Köpte med rätt längd men de satt inte många km innan de försvann! Sedan är det så att min far jobbar på Berner då kom han med den smarta idén att testa en 6-kantig montage skruv ifrån hans jobb! Sagt och gjort! Vi fick hem dessa och prövade de dagen efter! Inte en ända dubb hade åkt ur efter 5 mils körning! De har ett pris på ca 250kr för 1000 stycken!
Grymt fäste men går ändå att leka rejält! Nu kan detta låta som de skulle vara någon slags smyg reklam, men det är de inte! Ett bra tips helt enkelt inför vinterns största nöje, isåka!!
http://shop.berner.eu/berner/se/productgroup/889761 (http://shop.berner.eu/berner/se/productgroup/889761)
-
Sök lite på forumet på "Biltemadubb" så kommer du till likadana skruvar.
De har inte alls samma grepp som många av de "riktiga" dubbarna och noll livslängd på asfalt, men de är som sagt billiga och på is duger de rätt långt!
Berners 250 spänn per 1000 låter billigt i förhållande till "riktiga" dubbar, Biltema tar dock 29:90 för 250 styck i samma dimension.
(dvs under halva Bernerpriset)
-
Jag kör montageskruv i framdäcken!!! Funkar fint!
Bakdäcken sprutade tyvärr ur sig skruvarna efter några mil >:( En bra grej kan ju vara att limma skruvarna!!
-
Sök lite på forumet på "Biltemadubb" så kommer du till likadana skruvar.
De har inte alls samma grepp som många av de "riktiga" dubbarna och noll livslängd på asfalt, men de är som sagt billiga och på is duger de rätt långt!
Berners 250 spänn per 1000 låter billigt i förhållande till "riktiga" dubbar, Biltema tar dock 29:90 för 250 styck i samma dimension.
(dvs under halva Bernerpriset)
Bara för att de ser lika ut, behöver det inte vara samma skruv! Denna har ett annat typ av förzinknings överdrag, som gör att de biter sig fast på ett annat sätt, oavsett om det gäller plast, gummi eller plåt!
Därför är även priset högre, då det är "kall-överdrag" på dessa! :)
I fram har de åkt ur några på min hjuling men inte ibak ()p
-
Nä, exakt samma skruvar är det så klart inte... men skillnaden mellan dessa är marginell om man jämför mot riktiga skruvdubb.
Och det är väl det tråden handlar om?
Sen huruvida de uppför sig i spirorör i utemiljö är ju av underordnad betydelse... tråden gällde ju dubbfunktionen.
Jag har kört en hel del på olimmade Biltemadubb i lite olika däck och aldrig tappat en enda skruv, så det där skiljer tydligen lite...
Kör man på asfalt så slits de dock rätt fort, särskilt om man ligger på tvären och sprutar gnistor.
':)
-
Nä, exakt samma skruvar är det så klart inte... men skillnaden mellan dessa är marginell om man jämför mot riktiga skruvdubb.
Och det är väl det tråden handlar om?
Sen huruvida de uppför sig i spirorör i utemiljö är ju av underordnad betydelse... tråden gällde ju dubbfunktionen.
Jag har kört en hel del på olimmade Biltemadubb i lite olika däck och aldrig tappat en enda skruv, så det där skiljer tydligen lite...
Kör man på asfalt så slits de dock rätt fort, särskilt om man ligger på tvären och sprutar gnistor.
':)
Hehe får jag väl pröva feltemas med! Men skruvarna ifrån berner kostade 50 kr då pappa får ta personal köp så för oss lönade de sig hehe ()p
Jag har dessvärre varit tvungen att köra lite asfalt för att ta mig till vissa ställen, men jag upplever att det blir halare med dubbar på ren asfalt, men lite halvfräckt när de sprutar gnistor är de iaf ;D
-
Jag vet flera som kört och kört med dessa skruv utan att tappa några alls! Den enda teori jag har är att jag köpte nya däck och att dessa var så mjuka så skruven lossnade! :dntknow: men som sagt i framdäcken har jag tappat en enda på ca 12 mil iskörning ()p
-
Som Hydro sa, finns det fler trådar i snarlik karaktär om detta. Jag har kört "Biltemadubb" i form av 13mm skruv, med gott resultat (inte perfekt/optimalt). I förhållande till priset och arbetsinsats att få i dem i däcket är jag mkt nöjd. Men som sagt, asfalt är den största fienden... =)
Håller man efter däcken, och skruvar i skruv när man tappar dem, så tror jag de som som satt i innan sitter längre. Tänker att den ensamma/få på just den kontaktytan blir väldigt stor, så förlorar du några på samma ställe, försvinner nog de sista också rätt fort om man inte drar i ny dubb.