ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: elayah666 skrivet 28 januari 2013 kl. 20:24:09

Titel: blandat ang Desertstorm 250cc
Skrivet av: elayah666 skrivet 28 januari 2013 kl. 20:24:09
Hej!

* Vad för olja fungerar bäst till motor och bakaxel på denna? Jag köpte biltemas mc 4takts olja och helsyntets bakaxel olja när jag köpte den precis.

* Har lite problem att byta till framdrift och backdrift, får ta i som fan och ibland går det inte alls utan en massa ryckandes Någon justering? (växlarna flyter i perfekt under körning sen)

* Vad för munstycken sitter i nu och vilka bör bytas, vilka storlekar?

* ställer en riktig dum fråga då detta är min första fyrtakt, men det är enbart en motorolja? Ingen separat växellådsolja?


mvh Henrik
Titel: SV: blandat ang Desertstorm 250cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 28 januari 2013 kl. 20:53:35

* Vad för olja fungerar bäst till motor och bakaxel på denna? Jag köpte biltemas mc 4takts olja och helsyntets bakaxel olja när jag köpte den precis.

Fungerar finfint, men jag rekommenderar ex. castrol GPS om man ska köra hårare. Bakaxelolja ska vara typ 75w-90

* Har lite problem att byta till framdrift och backdrift, får ta i som fan och ibland går det inte alls utan en massa ryckandes Någon justering? (växlarna flyter i perfekt under körning sen)

Prova sänka tomgången och se om det hjälper

* Vad för munstycken sitter i nu och vilka bör bytas, vilka storlekar?

Varför ska du byta?  Bytt avgas?  Luftfilter?  (Mer flöde mer soppa)

* ställer en riktig dum fråga då detta är min första fyrtakt, men det är enbart en motorolja? Ingen separat växellådsolja?

Det är samma olja med 99% säkerhet. Ta en bild på motorn så kan jag säga 100%
Titel: SV: blandat ang Desertstorm 250cc
Skrivet av: elayah666 skrivet 28 januari 2013 kl. 22:43:27
får prova lite med tomgången igen, har ställt skruven 1.5 varv ut och den är fin med växel i.

Har läst att många går upp lite på munstyckena då de från fabrik är lite klent tilltaget.

Det är bara en olja, det ska jag som kör cross fatta :) Finns bara en påfyllning, men vart lite osäkert pga semiautomaten. Jag funderar på Castrol MTX då många i min cross bekantskap kör denna i sina fyrtakt/2takt motorer.
Titel: SV: blandat ang Desertstorm 250cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 28 januari 2013 kl. 22:51:12
Dessa motorer är inte så kräsna så crossolja funkar perfekt!  Då är den ju anpassad för våtlammeler.
Titel: SV: blandat ang Desertstorm 250cc
Skrivet av: elayah666 skrivet 28 januari 2013 kl. 22:53:26
MTX:en är ju en riktig fin olja, ca 200 kr litern för heltsynteten.

Finns det ingen justering för drivningen bak/fram? Eller är detta ett problem överlag på dessa modeller? den har gått 150h nu. Märkte även idag att det satt en väldigt ny bult på axeln ut till ställspaken. Någon som varit där och pillat antagligen?
Titel: SV: blandat ang Desertstorm 250cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 28 januari 2013 kl. 23:01:10
Helsyntet skulle jag nog inte hälla i.... Det kan bli lite för bra och motorn kan börja knacka då helsynteten har en rengörande effekt.

Skulle satsa på 10-30 eller 10-40 delsyntet eller kanske tom mineralolja.

En loncin som har gått 150h får man nog acceptera att den inte är så precis i mekaniken tyvärr.  Men märk var de satt och börja provjustera, är ju inte svårt att återställa om det går åt skogen  ()p
Titel: SV: blandat ang Desertstorm 250cc
Skrivet av: elayah666 skrivet 28 januari 2013 kl. 23:14:52
Får se hur mycket jag orkar, men om jag ändå ska byta olja så kan jag ju eventuellt skruva bort kåpan för växellådan för att kolla läget där.

castrol MTX delsyntet bör ju fungera bra, den ska vara bra för tröga och slitna lådor oxå. Jag slog ju i 10/40 mc helsyntet tidigare.

korrigerar, 150 mil är det.

Men jag grubblar fortfarande varför den rusar i varv när jag lägger den i friläge och när den ligger med växel i så går den jättefint. väldigt skumt.
Titel: SV: blandat ang Desertstorm 250cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 28 januari 2013 kl. 23:22:09
Ne det är inte skumt.  Kopplingen klibbar troligen pga du/eller tidigare kanske kört med fel olja.

Om du ställer tomgången på neutral så ska ju inte maskinen dö eller egentligen ens ändra varvtal när du lägger i växel.
Titel: SV: blandat ang Desertstorm 250cc
Skrivet av: elayah666 skrivet 28 januari 2013 kl. 23:38:40
Hmm, får se hur han beter sig efter oljebyte. Men sitter det inte även en kopplingsjusterare som man ska kolla till då och då så den är rätt ställd. Såg det i någon underhålls pdf här på nätet.