ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 23 januari 2013 kl. 21:05:30
-
Är det bättre att varva ganska högt på lågväxeln än att köra med högväxel och varva lågt?
För kör jag på högväxel antar jag att det sliter mer på remmen, men kör jag på lågväxel så varvar den ju ganska rejält och då sliter det väl mer på motorn vilket kan leda till ras? :hmmm:
-
Som du fått höra många gånger tidigare så kör sakta istället! Det är inte tufft att ploga i hög fart även om du tror det.. Du ångrar den dagen det smäller, jag lovar...
Hur lågt växlad är lågen? Kawan har ju varit trasig i drygt ett år nu så man kommer knappt ihåg hur det var att ploga men har för mig att man kunde ligga i typ 15 km/h på lågen utan att varva allt för mycket?
Det borde väl räcka för att ploga men om du ändå vill vara en hård grabb så är det väl bara köra på högen, lyssna på motorn så hör du hur mycket du kan varva. Ska rätt mycket till innan du varvat så mycket så motorn skulle rasa men visst går det, och remmar är betydligt billigare än motordelar..
-
Kör ju egentligen inte så fort, ligger omkring 25km/h som max för att få iväg snön en bit så inte vägen blir smalare å smalare pga att snön bygger på stora vallar.
Och då varvar den ungefär 5700 - 6000 rpm på lågen, 8000 ligger varvstoppet på.
-
25 km... Jojo, då får man hoppas vägen är "hårdgjord" och inte full av spår. Det mesta lär bli snett om det hugger tag. Men kör i vind, det är dina prylar! ()p
-
25 km... Jojo, då får man hoppas vägen är "hårdgjord" och inte full av spår. Det mesta lär bli snett om det hugger tag. Men kör i vind, det är dina prylar! ()p
Vägen har en beläggning av packad snö och är jämn och fin, så risken för det är minimal :)
-
Eftersom du har CVT så är varvet även beroende på belastningen, inte endast på hastigheten.
Så om du saknar belastning (typ pudersnö) så är det NOG inga problem att köra på högväxel, vet dock inte hur känslig 400:an är.
Generellt är det dock så att om man skall uträtta något med fyrhjuling så är det lågväxeln man skall använda, högväxeln används enbart för transport på plan väg.
En annan aspekt dock....
Skottar du för att det är roligt eller för att du har det som uppdrag?
Skottar du för att det skall skottas, eller för att du tycker om när snön kastas iväg av bladet?
Alltså, är du inhyrd för att faktiskt skotta något, eller skottar du mest för att slippa städa ditt rum... typ...?
Om du mest skottar i hobbysyfte så tänk på att om du kör saktare så får du skotta mer i tid.
Helst skulle du då även minska bladets bredd.
()p
-
Eftersom du har CVT så är varvet även beroende på belastningen, inte endast på hastigheten.
Så om du saknar belastning (typ pudersnö) så är det NOG inga problem att köra på högväxel, vet dock inte hur känslig 400:an är.
Generellt är det dock så att om man skall uträtta något med fyrhjuling så är det lågväxeln man skall använda, högväxeln används enbart för transport på plan väg.
En annan aspekt dock....
Skottar du för att det är roligt eller för att du har det som uppdrag?
Skottar du för att det skall skottas, eller för att du tycker om när snön kastas iväg av bladet?
Alltså, är du inhyrd för att faktiskt skotta något, eller skottar du mest för att slippa städa ditt rum... typ...?
Om du mest skottar i hobbysyfte så tänk på att om du kör saktare så får du skotta mer i tid.
Helst skulle du då även minska bladets bredd.
()p
Så det är så det funkar, jag som tänkt att det är remmen som tappar greppet och börjar slira när det går tungt för mig, men är det på det viset så är det ju lugnt :P
Gården å postlådorna har jag som uppdrag å skotta men vägen jag plogar, nja den plogar jag mest som för att vara snäll. Är det plogat så behöver inte plogbilen köra där och då minskar det på utgifterna för dom som bor efter den vägen.
Nog skottar jag för att det skall skottas, men nog är det fint också när snön slungas ut ur bladet ':)
-
Vägen plogas alltså av plogbil emellanåt, så om din plogning gör att vägen blir smalare spelar alltså mindre roll egentligen för plogbilen skickar nog iväg vallen tillräckligt långt när den kommer.
Vill bara påvisa att du nog inte behöver köra i 25.
()p
-
Beror ju på vad de är för snö och hur mycket. Min polaris gör 40 på lågen så då blir de oftast den jag använder men är de bara ett tunt lager lös-snö så brukar jag köra på högen på lägre varv ()p
har ni inte säkerhetsutlösning på era plogar? Jag brukar ploga i 25-30 men jag har en stor balk under. Kör man fortare får man hälften över sig :P
-
Jag har en ruffneck med fjäderhållen "utlösning" på plogen.
Ombyggt fäste så jag häktar plogen i draget istället för nåt mittmonterat fäste.
Men jag hittade en kant till ett brunnslock i knappa 10km/h, det resulterade i avslagna bult till draget. Ja plogen "löste ut" också, men smällen var tillräcklig.
Så jag kör ganska försiktigt när jag är inte VET att det är slätt under. Men på sjön där jag håller en långfärdsskridskobana öppen så ligger jag runt 30-40km/h och röjer, lite snörök i ansiktet, men huvudsaken är att jag blir av med snön långt bort från banan och eftersom jag har tre varv innan den är ren och bred så summerar det till drygt en halvmil, då gör det inget om det går undan så man blir klar.
Röjer oftast på högväxel. Men jag har också Dr Pulley och starkare fjäder i bakre variatorn = inga problem alls med remslir eller liknande.
-
Jag kör max i 10 km då jag vet hur det känns och när det tar stopp :cry:
Inte kul om hjulingen går sönder och skall lagas, tar tid,
lägg till ev. tid för att läka trasiga ben eller ännu värre.
Så för mig är valet enkelt, låg hastighet kan spara en hel del tid o pengar i detta fall ()p