ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: race skrivet 23 januari 2013 kl. 09:22:16
-
Här tänkte jag bjuda lite på mitt rullande projekt ang. min nyinköpta Z6.
Bilder kommer inom kort då det är för mörkt när man kommit
hem efter jobbet ;)
-
Då har jag hunnit med några bilder men vi kan börja med rengörningen av rutan som sedan skulle få en behandling av Rain X.
Den lille fick vara med och ha översikt när pappa använde bubbelbadet som tvättanläggning :) (tur inte mamma såg oss)
Resultatet blev iallafall en väldigt ren ruta och vattnet bara rinner av efter inpregnering av rain x ()p
-
Lite bensin i reserv är nog aldrig fel, blev en 10L dunk iallafall.
Har även monterat dit min actionkamera (Rollei) tror det blir en bra placering tillsvidare! Filmer kommer!! :headbang:
Min Garmin GPS är vädertålig så den kan vara bra att ha om man skulle virra bort sig i Traryd, Host! :hmmm:
Ingen som vet vad den röda knappen på sista bilden är till??
Kan inte hitta något om den eller att den har någon funktion överhuvud taget! :banghead:
-
Härligt :) nöjd med den då? :djump: kanske har setat nå extra lysen förut på den?
-
Japp extralysen är redan beställda från England ;)
-
Även 4st ITP Mudlite XL skall beställas inom kort, ev. 5st och ha ett som reservhjul men då drar det med en extra fälg så får se :)
-
Jag har för mig att den röda knappen hade nåt med klockan att göra... Men jag kan minnas fel :)
-
Kan det vara så enkelt!! :hmmm: Men nu när du säger det, hur ska man annars kunna ändra den? Detta skall utredas imorgon ;)
-
Vi funderade vad det kunde vara på kompisens maskin å kom fram till att det var nåt med klockan. OM jag nu minns rätt!
-
Det är samma mätare som på x8:an, fast din saknar justeringsknappar för klocka,laddning och hur långt den gått.
Borde ju vara den röda knappen då :)
-
Min röda lilla oidentifierade knapp var som ni sa mycket riktigt till att kunna ställa klockan, så nu är det löst ()p
Idag var den stora riktiga provturen med z6an, allt var förberett för filmning med min kamera men skiten hade tydligen inte gått igång så det blir tyvärr inte någon film som jag hoppats på idag :(
Den fick testa på både det ena och det andra ;) allt flöt på riktigt bra förutom att det pös från bakdäcket när jag kom hem så nu har jag drabbats av en smygpunka som pyser till och från!
Som tur var så säljer ju atvhuset fina rep. Kit för en billig peng så man är lite förberedd inför nästa gång det kan tänkas att hända :)
Så ett reperations kit för punkteringar är beställt och även ett sportluftfilter från RJ weld & custom, Robin :)
-
()p
-
Ett sportfilter kom idag så z6an får andas lite mer :)
-
Så då var man på biltema igår och inhandlade ett däcklagningskit för endast 195kr då atvhuset inte skulle kunna leverera förrens nästa vecka :tickedoff
Så ska ut någon kväll nu och laga punkan så den blir körklar :sunny:
-
Så då var punkan åtgärdad och filtret monterat innan mörkret kom O0
-
märktes det skillnad :hmmm:
-
Svårt att säga då jag ej hann provköra :/
Har passat den lille skiten ikväll :)
Men imorgon ska jag ut men har svårt att tro att det skulle göra så stor skillnad utan ett nytt avgas! :banghead:
-
Din action kamera du har ...har du lagt upp nån film nånstans ? e lite sugen på en sån men vill ju se hur filmerna blir först =)
-
Din action kamera du har ...har du lagt upp nån film nånstans ? e lite sugen på en sån men vill ju se hur filmerna blir först =)
Har spelat in två gånger när jag kör med kameran men när jag ska titta så finns där inget :( fungerar klockrent om jag filma här inne! Felet är nog att jag är slarvig ute så tror helt enkelt inte att jag har satt igång den korrekt. En anledning till att man kanske skulle haft en display så man kan se istället för någon jäkla lampa som blinkar då och då :banghead: men ska nog göra ett nytt försök imorgon igen och vara ännu nogare så den går igång :) men på youtube finns ju massor som jag tittade på när jag skulle köpa ;)
-
Jag som trodde att min punka var åtgärdad :banghead:
Vi laga två hål till idag, så totalt har jag tre lagningar i samma hjul :) orginal 4lagers däck suger!!!!! Får väl inhandla mina mina 28"or nu snart istället :headbang:
En bild på hur jag felsökte efter läckan :) mitt bästa inköp är nog bubbelbadet iallafall ;)
-
Så det är så du tvättar fälgarna på vintrarna....... Men hur gör du med själva utvn?
-
Då åker jag till närmsta badhus :lol:
-
Då blir det nog modding med snorklar snart då :headbang:
-
Hell ya ^-^
-
Jag som trodde att min punka var åtgärdad :banghead:
Vi laga två hål till idag, så totalt har jag tre lagningar i samma hjul :) orginal 4lagers däck suger!!!!! Får väl inhandla mina mina 28"or nu snart istället :headbang:
En bild på hur jag felsökte efter läckan :) mitt bästa inköp är nog bubbelbadet iallafall ;)
Aldrig förstått vad man ska ha bubbelkopp till men nu vet jag ()p
-
Några bilder från idag :)
-
Var är bilbarnstolen med lillen då? :whip:
-
Mm jag vet, håller på och klura på någon lösning där ()p
-
Härligt fan blir att sakna Utv mer och mer :banghead: nöjd med den då? ()p
-
Ja men inte med orginal däcken :) Blir till att skaffa 28"or istället!
Håller med om att det är för jäkla roligt med utv :DV
-
Det lär bli en jävla skillnad mot original sulorna :) skönt med extra markfrigång med :)
-
Ja 24cm markfrigång eller vad det är orginal skojar man inte bort! Med nya sulorna borde jag landa strax över 30cm och sedan är en nog en höjningssats på G :)
-
Härligt :)
-
Ja 24cm markfrigång eller vad det är orginal skojar man inte bort! Med nya sulorna borde jag landa strax över 30cm och sedan är en nog en höjningssats på G :)
()p ()p
-
Vill avråda dig från att gå upp till 28"! Den blir sjukt slö å svag, max 27" på den. Min UXV med 27or mot z6 med 28or så var det på håret att han kom om mig! :)
Jag har nu gått ner på orginal men ska upp på 26" till våren, var så sjukt svag med 27or... :(
-
Har du v-kitt på den?
-
Pratade med Trech om detta och de sa att de märkte ingen större skillnad när de körde med sina 28" hjul.
Dr pulley och variator kit är på gång till nästa service om ca 50 mil :headbang:
-
Jaja, du gör som du vill.... Jag har testat å den blev svag, v-kit gör ju säkert skillnad men jag skulle inte sätta så stora iaf ;)
-
I och med att koppling och v-kitt skall på så gör det ju inget :)
-
Ett rep.kit för däck kan behövas med tanke på alla mina punkteringar :banghead:
Kanske dags att lära sig gränsla/köra? Näe :headbang:
-
Efter 1,5v dök mina lampor upp! ()p
-
vart beställde du dem?
hur många watt?
-
Lamporna är på 24w/st så totalt 48w på bägge!
6000k och nära 2000 Lumen/st :) tror det kan bli bra det lilla man ev. Hinner åka på kvällen :banghead:
Köptes på amazone.uk!
-
Så då har man varit ute och testat köra i mörker och 20cm nysnö :)
Roligt!!!! :DV kom dock fram till en sak, mitt helljuse suger!
Fick köra med halv hela tiden som är helt ok :)
Tur man beställde nya extralampor så man kan se lite vart man åker! Tyvärr inga bilder från kvällen, valde att åka istället :headbang:
-
Då har extra lamporna kommit på plats, gör sig riktigt bra :)
Ska "bara" koppla in elen med, hatar el! :tickedoff
-
Snyggt ()p
-
Tack :P
Ska bara få ordning på elen med!
-
Ingen bra tråd den här....... Börjar få ett sug ;)
-
Det är väl klart att du ska ha en utv LAHA ()p
-
Det är väl klart att du ska ha en utv LAHA ()p
()p ()p
-
Har du kört utv någon gång Laha?
Jag hade en Rhino 660 med mudzilla däck o lite annat lull en kort period, vet inte om alla utv e som Rhinon då jag bara kört den, men den va som en stridsvagn, inget stoppa den.
Har aldrig varit glad för det där med lerhål o gyttja, men o klättra över stock o sten o köra i branta backar va 100...
Sammanfattning : ()p
-
Jag håller verkligen med dig ()p det är skit roligt!
-
Det blev snyggt med extraljusen....
Men du har ju gott om plats för 1 till....
Det skulle bli riktigt snyggt...
-
Jag har plats för många till ;) men någonstans måste man dra gränsen! Om/när det kommer ett tak så blir det kanske några där uppe med ()p
-
Har du kört utv någon gång Laha?
Nej tyvärr, men det kanske blir ändring på det!
-
Idag har jag mekat med extralysena, vilket mög det är med el :tickedoff
Eller rättare sagt vilket mög att man inte kan el så bra :-\
Fick starta en hjälp tråd innan ikväll så nu har jag nog lite kläm på det förhoppningsvis. Har ju bara kallgarage så man står inte där ute så länge åt gången :banghead:
Men jag får koppla vidare en annan dag...
-
Jag gjorde en extraljusbåge till min som du kanske ser på min avatar.
Dock så är det sån spridning på ljusen så jag får ljusreflexer i plexiglasrutan... Tänk på det om du ska skaffa takbåge.
Ska nog modifiera min ruta så jag kan fälla ner halva. Vid vissa väderlag så får man väldigt dålig sikt....
-
Så här har jag ;)
(http://i1205.photobucket.com/albums/bb422/Marcus-84/My%20UXV%20500/IMG_01521.jpg)
-
Snygga lösningar bägge två och väldigt bra tips på att ha rutan delad ()p för det är värdelöst med helruta på vintern! Kanske skulle köpt någon reptålig och göra en egen ny ruta? :)
-
En bilruta kanske, bakrutor har dessutom värmetrådar ()p
-
En ford orginal ruta har ju värmelingor ()p
-
Bilruta hade varit det allra bästa men vågar man ha det i skogen? ja glaset splittras ju inte så det är nog lugnt?
-
Hej
En liten idé ang. värme kan du inte ta ett värme paket med fläkt i från en bil och koppla på motorns kylsystem bara fyll i mer glykol med tanke på att systemet blir större.
M.V.H P-A78
-
Så skönt ska vi inte ha det!! ;)
-
Här finns olika alternativ ;) http://www.sidebysidesports.com/heaters2.html (http://www.sidebysidesports.com/heaters2.html)
-
Det känns som att de skulle ha valt en jeep med värme istället om de nu fryser :)
Endast rutan tycker jag gör ju hur mycket som helst för väder och vind! Men blev jäkligt sugen på att ha en hel ruta som är reptålig och som man sedan skulle kunna fälla ner till hälften :headbang:
-
Marcus-84 hur funkar det med din ljusramp? Får du några konstiga effekter i rutan?
Har du spot eller flood? Lite sugen på att byta till en ramp istället....
-
Jag har inga problem med blänk alls, inte nån av lamporna bländar. Jag har euro ljusbild (mitt emellan spot å flood) tror jag, kan vara spot också men jag tror euro. Kommer inte ihåg :)
Jag skulle också velat ha en delbar ruta på min maskin, skönt på sommaren då det är varmt :)
-
Så då har man investerat i ett släp så man kan förflytta sig lite längre sträckor :headbang:
Bilder kommer! ()p
-
Fick bli ett litet kabelpaket för extraljusen :)
-
Så då har det varit lite trögt på uppdaterings fronten, har varit förkyld och hängig i en vecka nu och gå ut i kallgarage då hägrar inte :-\
Men nu är det bättre och lyserna ska bli inkopplade inom kort iallafall.
Hann ju med och köpa ett släp till bl.a. Z6an som kan vara bra att ha vid lite körning längre iväg eller när det bli dags för service nere i Höör!
Valde ett 1050kg släp som är omreggat till ett vanligt 750kg och obromsat då så det blir minimalt med krångel :)
I och med obromsat får man väl ta det lite nätt med transporten men borde inte vara några större problem :headbang:
Blev iallafall en bild som utlovat och numerar sitter där även ett lås som man också kan låsa när släpet är kopplat till bilen, väldigt bra att ha då den kommer stå kopplad på jobbets parkering i väntan på service efter jobbet imellanåt :)
Håll till godo ang. lamporna och ett mörkertest!
-
Så då blev det äntligen lite tid för skruvande idag, fick låna farsans garage :)
Fick bli en extra strömbrytare iallafall ;) blev iallafall helnöjd med resultatet!
-
Fick bli ett litet snabbtest av lamporna utomhus!
Första bilden visar halvljus
Andra bilden visar orginal helljus
Tredje bilden visar extra lamporna
Och fjärde visar all belysning på ()p
-
Riktigt stor skillnad bra demonstrerat också ()p
-
Jag ska ta en bild på mina ljus till påsk om du vill se hur det lyser för mig :)
Men visst är det kul med UTV?! Helt annat än atv :D
-
Tack, ja det blev helt klart godkänt med tanke på vad de kostade :)
-
Gött race! ()p Det blev ju skitbra! Heljuset med bara original lampor lyser ju så långt fram så precis framför z6an är de ju kolsvart! Får bli att investera i ledlampor på min z6a framöver!
-
Tack, ja det blev kanon :)
Ja lite lampor tycker jag nog du ska investera i ^-^
Inget nytt med din annars?
-
Ja lampor får de bli! ()p Har lämnat in den idag där de förutom service ska byta gasvajer och justera växelstaget så den blir lite mer lättväxlad :)
-
jasså du får med vålda i växlarna ibland :lol:
-
Har börjat spåna lite mer i att ev. kopiera min framruta till en i glas! Då slipper man vara så rädd att den ska bli repig!
Ska iallafall ta med den till en duktig glasmästare i trakten och se vad han säger om saken. Rutan är ju inte rak men borde inte bli något problem att ha en list/skarv där nere och uppe?!
Sedan kommer höjningssatsen som det ser ut nu att bli en så kallad "pipe lift" med riktiga distanser mellan fjäder och stötdämpare! :headbang:
-
Vart ska du köpa höjningen?
-
Vart ska du köpa höjningen?
Jag och Robin på weld & custom ska snickra ihop något är det sagt :)
-
Ok. Lät bra ()p
-
Är den lika smidig och nätt som en atv i skogen?
-
Den är ju något bredare än Atv's men smidig är den faktiskt :)
-
Tog en liten bild idag på knappens placering till extraljusen!
Enligt mig så känns den bäst att ha där då den är lätt att komma åt ()p
-
Är det inte där knäet är?
-
Haha inte där inne! Möjligtvis du som är så lång? :dntknow:
jag har alltid handen där jämte på ratten så det föll sig naturligt att ha den där :)
-
()p
-
Efter lite velande och funderande ang. höjningssatsen så fick det bli att svarva till 4 så kallade "pipe lift" som kommer att monteras mellan stötdämpare och fjädern!
Distanserna är idag 40mm höga men kommer att kapas till den höjd som fungerar bäst!
Här är en bild då man precis vart hemkommen från en 5 mils tur idag!
Den spottar fortfarande ut lite olja från slangen som sitter på bakdiffen för ev. övertryck, någon som har liknande problem om det nu igentligen är ett problem? Kan de ha fyllt på lite för mycket olja på servicen kanske :hmmm: har fått för mig att det händer när man ligger i lite högre hastigheter och längre sträckor.
-
Så då fick man för sig inatt att man skulle bygga ett eget avgassystem :)
Det känns som orginal stryper en hel del och att bara rensa ur orginal ljuddämparen var inte ett alternativ!
Har inte bestämt mig om jag ska bygga ljuddämparen rakt ut där nr plåten sitter eller om den ska ligga på tvären som orginal? Man skulle ju även kunna ha den på tvären där nr plåten idag har suttit, alltså att den sitter på tvären på utsidan och inte på insidan som orginal.
Någon som vet vart man kan hitta en lämplig ljuddämpare som inte är för stor???
-
Hade tänkt använda mig av orginalröret från motorn med flänsen och lamdasonden på (som syns på bilden med motorn) för att slippa för mycket jobb men frågan är om den biten kommer att strypa för mycket ??? :hmmm:
-
så nu har jag hittat en passande reflektionsljuddämpare i 2"
och sedan borde man klara sig med en liten flexislang?
-
Har faktiskt byggt ganska många system med flexslang och det har funkat bra för mig :) bara att testa :p
-
Gott, då får jag nog köra på det :)
-
Men flexislangen är väl bara tät åt ett håll har jag för mig så kolla vilken väg den ska monteras åt. Dock kan jag komma ihåg galet! :)
-
Hörde det jag med :) om man kollar i röret ser man att det går räfflor med :)
-
Stämmer bra det, vi har något liknande på truckarna på jobbet och de har pilar som visar åt rätt håll ()p
-
Så nu har jag nog hittat alla delar som jag kan tänkas behöva för att få ihop mitt nya avgas ;)
Frågan nu är bara hur mycket den kommer att låta med den nya reflektionsdämparen ???? ':)
-
det blir nog bra :P lite bättre än original ska alla maskiner låta :lol:
-
Mm vi får väl se :)
Får bara hoppas att det gör lite effektmässigt med :hmmm:
Vill ju inte råka strypa det mer än orginal för då kanske man borde välja en "sportdämpare" istället ?? som inte stryper så mycket men som kommer att låta betydligt mera än tänkt! ':)
-
Då vart dämparen beställd!
-
Har lite funderingar om man kan ha avgassystemet hur kort som helst?
Detta hade varit det mest optimala att bygga pga. Platsbrist men fungerar det? :dntknow:
-
Härligt att du exprimenterar ()p
-
Klart det funkar!
-
Det låter bra :)
Tillverkade en egen special muff som håller utv. Mått 50mm och som ska passa till ljuddämparen och invändigt mått är 36mm så den kan träs på mitt orginal rör och sedan helsvetsas runt.
Allt kommer sedan att hållas ihop med en 51mm avgasklämma!
Behöver också fixa någon typ av "upphängning" då dämparen väger lite.. :P
-
Blir ju kalas det där ()p
-
Thanks mate ;)
-
liten fundering. är motorn på z6an lika fett ställt som dom andra? ja jag vet att det är samma motor som x7'an osv. tänkte bara nu när du fixar både filter och system? ()p
-
Bra fråga? Man tycker ju att det borde inte skilja något men det gör det kanske.. Jag har nog upplevt att den går rätt fett. Trech lanserar ju snart en trimbox för bl.a. 600cc så om inte annat så borde ju den kunna fixa resten som behövs :DV
-
Jo vore ju inte logiskt om z6an var den enda av deras maskiner som inte går fett :) nice börjar komma mer och mer prylar ()p
-
Du får gärna meddela hur den går sen med nya systemet, har nämligen tänkt bygga om mitt med samt korta av det ;)
-
Det nya avgassystemet är klart nu :)
Blev verkligen nöjd med resultatet dock har jag inte kunnat provköra då jag håller på med höjningssatsen så bakdämparna är bortplockade!
Utan "dieselkröken" låter den betydligt mer så gott att kunna välja lite :headbang:
Vad tycks??
-
En liten filmsnutt bara.. :D
Det är avgasbandaget som ryker tills det har bränt in riktigt..
CF Moto Z6 avgas bygge (http://www.youtube.com/watch?v=jpU6mNMEkHA#ws)
-
Ser fint ut
Men ta bort all ståltråd, de håller i sig själv om du lindat rätt...
Börja linda ute på dämparen, längst ut mot disel kröken, Linda två varv hårt spänt, sen börja linda bakåt, när du kommer ända bak till röret så bara linda två varv så kan du fortsätta rakt ner till röret utan att klubbar till sig o veckar sig, linda avgasröret till sitt slut, avsluta med två varv sen antingen en slangklämma runt eller ståltråd ()p
-
Snyggt bra jobbat ()p ska bli roligt att höra recension sen ()p
-
Ståltråden får vara kvar, riskerar inte att det börja släppa när man är ute bland träd och sumpmark eller vid tvättning!
Funktion före utseende ()p
-
Snyggt bra jobbat ()p ska bli roligt att höra recension sen ()p
Tackar så mycket :)
Ja jag ser med fram emot en liten körning :djump:
-
Höjningen fixar du den själv?
-
nu har du gett mig dumma ideer :nono:
-
Höjningen fixar du den själv?
Japp, det blir ett så kallat "pipelift" med en distans mellan stötdämpare och fjäder.. Ska se om jag hinner slänga upp några bilder på det imorgon!
-
Nice :) ja dom är ju kända för att behöva lite extra markfrigång ()p hur går det med däckplanerna då?
-
nu har du gett mig dumma ideer :nono:
:dntknow:
-
Nice :) ja dom är ju kända för att behöva lite extra markfrigång ()p hur går det med däckplanerna då?
Jo då, dom finns allt men fick lite andra utgifter imellan så vi får väl se :DV
-
aha :)
-
Så då har man varit ute lite idag och provkört med det nya systemet..
Det gjorde ca 3-4km/h på toppfarten :lol: (bättre än inget iallafall)
Och den upplevs allmänt lite piggare (inbillning?) ':)
Fick även flytta reg. plåten nedåt så belysningen har jag inte lyckats lösa än det får bli vid ett senare tillfälle ;)
Håller även på med höjningssatsen.... Bak är klar nu och ska ha höjts 30mm, fram är på gång under veckan.
Får mäta den riktigt när det blivit bättre väder eller om jag tar hem den till mina föräldrar's garage! :headbang:
-
Härligt :) du får läggs ut en film när du kör i skogen sen :)
-
Ja det ska jag göra.. har ju äntligen fått ordning på min Rollei HD PRO kamera som krånglat lite :banghead:
-
Är det inte risk för att han blir för hård och stutsig när man höjer sådär, istället för att höja hela dämparen. Bara en tanke. c-yaaaaaaaaaaaa
-
Är det inte risk för att han blir för hård och stutsig när man höjer sådär, istället för att höja hela dämparen. Bara en tanke. c-yaaaaaaaaaaaa
Kände ingen skillnad på fjädringen när jag var ute och körde plus att det är mycket mindre chans att drivaxlarna skall hoppa ur ()p
-
är du klar med höjningen? :)
-
Bak är klart och fram är distanserna gjorda men de ska på stötdämparna med ;)
Svårt att hinna med allt som småbarns föräldrar :DV
-
gött ()p
-
Så då är höjningssatsen fram klar och dämparna ska monteras tillbaka i helgen igen.
Har även fått tummen ur och beställt TAK samt LASTNÄT och kommer även att få här någon gång framåt en ny design på dekalerna, så man slipper de gamla tråkiga ':)
Håller även på att kolla upp vad min återförsäljare kan ge för "bästa" pris på 28" däck!
Sedan är det igentligen bara Dr pulley koppling, SPOP variator samt en ny ECU/trimbox som står högst på listan :banghead:
-
Nu är det bara dörrar och värmesystem kvar så börjar det likna nåt ()p ;)
-
Nu är det bara dörrar och värmesystem kvar så börjar det likna nåt ()p ;)
Näe där skulle gränsen vara nådd! Då kunde man lika gärna köpt en jeep med allt direkt.. Men tycker personligen att taket binder ihop maskinen lite mera och ser råare ut :DV
-
dörrar är snyggt med ()p
-
Fast igentligen fick jag med dörrar ju.. Nätdörrar :hmmm: lyckades alldrig reda ut hur de skulle monteras så jag är lite bitter gällande det :banghead:
-
Så då är stötdämparna fram på plats, men vet i tusan om det gjort någon skillnad :hmmm:
Mätte tyvärr aldrig markfrigången innan jag började på men men..
Passade även på att bättringsmåla lite svarta detaljer som börjat rosta lite smått, svetsskarvar verka vara ett utsatt område!
Blir förhoppningsvis lite körning/filmning i påsk ()p
-
Härligt du märkte inget när du körde?
-
märkte?? om höjden menar du?
Har inte testat i terräng ännu..
-
Aa precis :) okej :p
-
Fast igentligen fick jag med dörrar ju.. Nätdörrar :hmmm: lyckades alldrig reda ut hur de skulle monteras så jag är lite bitter gällande det :banghead:
Jag har "nätdörrar" på min UXV500... Såna låga i knähöjd om det är dom du menar... Skyddar faktiskt mer än vad man tror mot lera och skit... Hade nog tagit bort dom om det inte hade varit för att hunden brukar åka med mig rätt ofta. Dock hoppade hon ur en gång ändå i ca 25 km/h på asfalt. Var säker på att hon skulle bryta alla ben i kroppen men hon klarade sig utan en skråma.
Dom är lite i vägen när man ska kliva i och ur. Dom är väldigt i vägen då man tvättar maskinen och ska spola av golvet.
-
Ja det är nog dom jag menar :)
Skulle kunna tänka mig att ha på passagerasidan ev.
Bra att det gick fint med hunden, kan vara lite lurigt med djur som åker :)
-
Jag brukar ha mina på flaket, där åker dom å trivs med fartvinden :)
Jag skulle nog också tagit bort mina nätdörrar om det inte vore för den lilla detaljen, SÄKERHET! Det är väldigt lätt hänt, om maskinen vill välta, att man sticker ut benet för att försöka stoppa maskinen från å välta. Å det blir ju inte så bra resultat efter det. ()p
-
Så, efter att ha varit iväg på min första "riktiga" skogskörning har jag kommit fram till att jag behöver ha mina dämpare mycket mjukare än vad de är nu med höjningsdistanserna.
De fungerar riktigt bra om man vill ha den att piska på småvägar och kunna ha bra stabilitet i kurvor osv. men i terräng suger det!
Men jag som nu köpte utv:n för just terräng kommer att plocka av distanserna och måste även få tag på större däck så jag får min höjning där igenom :)
Kan ju tilläggas att det var riktigt roligt att ge sig ut och köra bland stock och sten! Repor och någon spricka i plasten fick jag på köpet ()p
Med lite övning och bättre vägplanering i skogen så kommer det gå ypperligt fint :)
-
tror att 28'' däck med en doctor pulley kommer göra susen för din maskin :djump: sen att dämparna är stuttiga är nog ganska original på kina maskiner blir säkert värre med dina höjnings satser dock :P
-
Idag var vi hos min återförsäljare i Höör och hämtade taket och lastnätet bak :)
Verkar vara ett jäkla tåligt och tjockt tak som förhoppningsvis klara många timmar ute i skogen!
Att sedan utseendet bara bli till det bättre (iallafall enligt mig) gör ju inte saken sämre :DV
-
Ett par bilder till..
-
jävlar vad snyggt :P bara dom feta däckena som saknas nu :djump:
-
jävlar vad snyggt :P bara dom feta däckena som saknas nu :djump:
Tackar, jo jag håller på att förhandla mig till ett bra pris på däcken så vi får väl se vad som händer :)
Det gör nog mycket på utseendet och även på framkomligheten ()p
-
Ja verkligen :) 20-25cm original markfrigång är inte mycket att hurra för om man ska åka i skogen. Grönis däck han ska sälja varför slår du inte till på dom?
-
Alldeles för dyra samt att jag skulle slita ner dom nästan direkt då här blir mycket asfalt till och från skogarna..
Var inne på Swamp witch däcken men de är tydligen bland de tyngsta så det vore ju rätt onödigt.
Men håller på att förhandla med gooffroad så vi får väl se ;)
-
Åket du mycket väg med är det nog bighorn som gäller ()p fast det är väl lite sämre i gegga om jag fattat det rätt :)
-
Testkörde en sån där för ett tagsen å traila omkring i skogen med en sån där va ju softish som faen =) man bidde inte skitig å satt skönt =) en sån ska ja nog köpa när ja blir stor=)
-
Testkörde en sån där för ett tagsen å traila omkring i skogen med en sån där va ju softish som faen =) man bidde inte skitig å satt skönt =) en sån ska ja nog köpa när ja blir stor=)
aa en helt annan känsla än atv ()p bara att köpa :djump:
-
Testkörde en sån där för ett tagsen å traila omkring i skogen med en sån där va ju softish som faen =) man bidde inte skitig å satt skönt =) en sån ska ja nog köpa när ja blir stor=)
Bli stor nu, bli stor nu!! ()p
-
Hej
Vad har du gjort höjnings distanserna av för material och hur fick du på dom på dämparna? är sugen att fixa sådna till min goes 520 p.g.a att den är för niger med förmycket med rumpan när jag kör släp.
M.V.H P-A78
-
Hej
Vad har du gjort höjnings distanserna av för material och hur fick du på dom på dämparna? är sugen att fixa sådna till min goes 520 p.g.a att den är för niger med förmycket med rumpan när jag kör släp.
M.V.H P-A78
har du ställt in dem på det hårdaste läget då?
-
Hej
Vad har du gjort höjnings distanserna av för material och hur fick du på dom på dämparna? är sugen att fixa sådna till min goes 520 p.g.a att den är för niger med förmycket med rumpan när jag kör släp.
M.V.H P-A78
Hej,
Det är svarvade hylsor i metall!
Du får trycka ihop fjädern på stötdämparen med ett fjäderverktyg och sedan får man plocka bort en slitsad låsring (iallafall på min) sedan är det bara att lyfta bort fjädern och dit med distanshylsan och sedan dit med fjädern igen och låsa den med ringen. ()p
-
Oki Tackar för infon.
M.V.H P-A78
-
har du ställt in dem på det hårdaste läget då?
Japp det har jag Men OBS! Detta är med släp på en 600-700 kg som den niger.
M.V.H P-A78
-
https://www.youtube.com/watch?v=rx-Ak_1M0Ow (https://www.youtube.com/watch?v=rx-Ak_1M0Ow)
Här en en liten film när ja test körde lite :P
-
https://www.youtube.com/watch?v=rx-Ak_1M0Ow (https://www.youtube.com/watch?v=rx-Ak_1M0Ow)
Här en en liten film när ja test körde lite :P
()p ()p
-
Så då var distanserna bortplockade och stötdämparna är tillbaka till originalet :)
Hittade även en skvätt med silverfärg att måla på :djump:
-
Så då hade man en timme över idag så stötdämparna åkte tillbaka, blev rätt snyggt faktiskt!
Tror nog att det kommer att bli en liten breddningssats ändå, mest för stuket/utseendets skull :)
Kommer nog att plockas av vid skogskörning :DV
-
Faan glömde ju bilden :banghead:
-
Så då var breddning beställd..
Kommer att bredda 76mm både fram & bak :headbang:
-
Har äntligen fixat fram en lexan skiva som skall fungerar som en "halv" ruta :P
-
Orginal VS Breddad ;)
-
Fast breddningen fram gjorde mest utseende mässigt ()p
-
damaskskydd?
:)
-
Ja och de har faktiskt fyllt sin funktion på ena sidan ett par gånger ()p
-
Ja och de har faktiskt fyllt sin funktion på ena sidan ett par gånger ()p
Kan du inte flytta in de nedre stötdämparinfästningarna typ 50mm så den blir högre? Det där med hylsor vid fjädrarna höjer inte en maskin, du får bara hårdare fjädrar och kortare fjädringsväg. Allra enklast är ju att köpa andra stötdämpare som är längre. Sen borde du ta bort krängningshämmarna om du kör mycket i skogen, då slipper du att den ställer sig med ett hjul i luften när det är ojämnt.
-
Kan du inte flytta in de nedre stötdämparinfästningarna typ 50mm så den blir högre? Det där med hylsor vid fjädrarna höjer inte en maskin, du får bara hårdare fjädrar och kortare fjädringsväg. Allra enklast är ju att köpa andra stötdämpare som är längre. Sen borde du ta bort krängningshämmarna om du kör mycket i skogen, då slipper du att den ställer sig med ett hjul i luften när det är ojämnt.
Veckans trådlyft??? ;)