ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Magnum500 skrivet 20 januari 2013 kl. 03:36:10
-
Tja. Har en Polaris Magnum 500 årsm 2000 som jag använder till snöröjning och håller även på att bygga en tippvagn. Har en vinsch till att höja o sänka bladet som jag även tänkte använda till tippvagnen men de har ju sina begränsningar och jag skulle vilja kunna få fler funktioner som vridning på bladet. Tycker det är fånigt att man har gott om effekt för att kunna driva hydraulpump av nåt slag men inte har nånstanns att koppla in drivning till de.
Har därför funderat på om man inte skulle kunna plocka bort snörstarten och montera en remtrissa istället för att använda som kraftuttag. Tror dock att en bensin motor skilljer för mycket i varv mellan tomgång och fullgas för att det ska fungera med en hydraulpump direkt på motorn så jag funderar på om det skulle gå med en kompressor kanske med lufttank eller en bilgenerator med hög effekt så man kan driva en 12v hydraulpump. Sen finns de ju servopumpar som borde klara höga varv förstås.
Men tror ni att det skulle gå att ta bort snörstarten och montera en remtrissa där istället över huvudtaget? :hmmm:
-
Tjena tjena.
En kompis till mig byggde hydralservo på sin ac 1000, han tog drivningen från vevaxeln genom att sätta en remskiva där. Det funkade kanon så nog bör det funkar att göra som du tänker.
(http://i46.tinypic.com/wi7tci.jpg)
-
Jag är ganska övertygad om att varvtalsvariationen på hydraulpumpen inte har någon betydelse och du behöver ju inte någon stor pump heller.
Själv har vi monterat en elektrisk kolv som sköter höj/sänk på vägskrapan, fungerar lite långsamt, men upplevs inte som något problem.
Hydraulik är säkert mycket bättre. ;D
Uppdatera gärna i forumet hur du gör och hur det gick. :headbang:
-
Tjena tjena.
En kompis till mig byggde hydralservo på sin ac 1000, han tog drivningen från vevaxeln genom att sätta en remskiva där. Det funkade kanon så nog bör det funkar att göra som du tänker.
De där såg ju vettigt ut men satt det nåt där innan eller har han gjort hål i kåpan? Tycker de ser ut som att han kopplat den på variatorn, hur har han gjort de?
Jag är ganska övertygad om att varvtalsvariationen på hydraulpumpen inte har någon betydelse och du behöver ju inte någon stor pump heller.
Själv har vi monterat en elektrisk kolv som sköter höj/sänk på vägskrapan, fungerar lite långsamt, men upplevs inte som något problem.
Hydraulik är säkert mycket bättre. ;D
Uppdatera gärna i forumet hur du gör och hur det gick. :headbang:
Jag har t.o.m en liten smidig servopump hemma som tål höga varvtal som skulle funka kanon. Nej elsystemet på hjulingarna är ju inte det häftigaste som finns precis :P
Fast monterad hydraulik hade vart kanon men såg idag att statorn som sköter laddningen sitter bakom kåpan med dragstarten så då blir de ju till att kåpan sitter kvar så de vettefan hur man gör då. Då ska man göra hål i den men de ska ju va hellst va vattentätt så då måste man ju ha en packbox också :hmmm:
-
De där såg ju vettigt ut men satt det nåt där innan eller har han gjort hål i kåpan? Tycker de ser ut som att han kopplat den på variatorn, hur har han gjort de?
Sitter en koppling där bakom på Ac:n,variatorn sitter på andra sidan. Hålet i kåpan finns original och det sitter ett lager och en packbox där, så det var helt enkelt bara att svara ett hjul och skaffa en bult och gänga in dära.
Lättast är väl om du gör en ny kåpan istället för magnapullen, vilken du sätter ett lager och en packbox i. Sedan kommer du måsta göra någon slags special bult som drar åt svänghjulet och även fortsätter utåt och drar åt remskivan. Är ju en hel del jobb med detta men är inte omöjligt.
Något sådan här borde väl funka föratt fästa skrivan?
(http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=download&Number=7607&filename=Hjulbult.JPG)
(http://www.minisport.com.au/images/2a4362_l.jpg)
-
Göra en ny kåpa i stål hade väl vart det bästa men känns omöjligt svårt eftersom de är så mycket former som ska stämma.
-
Hydraulkolvar med hela rasket inbyggt finns på sjukhussängar eller lyftbord som används av tex veterinärer. ()p
-
Hej
Se på min Arctic Cat 700 Diesel med Turbo, Intercooler och Hydraulik. Den testkörs till helgen och är den enda i sitt slag i dag.
Motorn varvar 3600 varv, Hydraulpumpen klarar 3500 och är på 8,2cc ( max ca 28 l) så det passar bra. kopplingen är en riktig hydraulkoppling som tar upp små vibrationer om balans/vinkel inte är perfekt mellan motor och pump.
www.sotesten.se (http://www.sotesten.se)
mvh
Kenneth Gustavsson
-
Hej Kenneth.
Varför har du så fantastiskt små bilder på hemsidan?
Några bilder där man ser helheten vore trevligt också :)
Kul med kraftuttag!
Polaris har som första tillverkaren precis kommit med mekanisk samt hudrauliskt kraftuttag i fronten på Ranger UTVn
-
Det kommer presenteras bilder fortlöpande på hemsidan, vill just nu visa lite detaljbilder.
Till helgen kommer testkörning att ske, hoppas kunna få ut lite helhetsbilder och video då.
Mvh
Kenneth