ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Cheetah skrivet 10 september 2006 kl. 19:44:35
-
Hej på er alla, kände nu att det var lika bra att regga sig här med då jag hämtade min första ATV idag. Det blev en Barossa 250 Cheetah 2004 med ca 250 mil på räkneverket. Varit ute och lekt hela dagen idag, och verkligen haft skit kul :D
Förra ägaren har bytt ena länkarmen och sen dess så drar den åt höger och spårar lite väl lätt, vi tycks se oxå att hjulen inte står som bör... så det blir lite mecka i veckan.
Fick oxå med 4 terräng däck utan fälg, och när man sitter och läser lite så undar jag vart alla plåtfälgar tar vägen? verkar bara finnas alu-fälgar att köpa och vart tar alla beg. plåtisar vägen?
Bifogar en bild på min "stolthet"
(http://quick.imgfree.net/images/2006/09/10/111904.jpg) (http://www.imgfree.net)
M.v.h.
Pierre
-
snygg 8)
-
Välkommen i gänget :!: :!:
vart brukar du vara o köra
-
Grattis!!!
Du har just injecerat en av de mest beroendeframkallande drogerna....rätt in i huvudpulsådern. U're now stuck for life :twisted:
-
Grattis
-
Vilka däck 8O 8O 8O 8O 8O
-
Fälgar.
Grattis
-
Fälgar.
Grattis
Vadå fälgar? Däcken är ju hur mäktiga som helst.
-
Tackar för alla kommentarer....
Däcken är 245 breda bak, och fram är det nog nån standard bredd, men dom ser ju allt lite kaxiga ut..
Ang. fälgar så är jag på jakt efter några beg. fälgar som jag kan kränga på mina terräng-däck på...
Fick som sagt hem den igår så än sålänge har den bara varit ute på lite grusvägar och "bekantat" sig med den nya ägaren 8) var borta en sväng i grushålan med 2 kompisar med varsinn 250 cross, en kompisen gjorde en taskig vurpa, så idag tänkte jag vara lite förebyggande och därför inhandlades det ett UFO ryggskydd.
Annars finns jag ca 3 mil från ullared, dom flesta brukar veta vad GeKås ligger :wink:
Lägger upp en till bild på en annan vinkel på däcken...
Varsegod och njut :wink:
(http://quick.imgfree.net/images/2006/09/11/112400.jpg) (http://www.imgfree.net)
M.v.h
Pierre
-
Vad kommer du upp i för maxfart med den rackaren?
Däcken måste vara sköna på asfalt
-
Jadu.. bra fråga .. hastighetsmätaren dog några dagar innan den såldes, och innan jag har ställt in framdäcken så är den inte så skön att köra jättefort med... :? så jag får lov att återkomma med svar lite senare 8)
m.v.h.
//H.A.C.
-
Ja om man låser lite nogrannare i första inlägget så fick han med terrängdäck utan fälgar,och han undrar vart alla begangnade plåtfälgar finns.
Har en likadan med sådana däck fasst min heter 250h??
Skrämmer upp min till strax över hundra med samma dämpare och 32 drev.Men vet dock inget om munstyckena men ska kolla det :D
-
Då har vi nog samma typ av glädjespridare .. läser jag i reg-beviset så står det oxå Barossa 250h
får ta och räkna hur många kuggar jag har på det som sitter på nu ... men förra ägaren pratade om 100-110 beroende på hur det blåser.. så det kan man ju tolka lite hur man vill :wink:
m.v.h.
Pierre
-
Hade upp min i ca:97-98 (med bil bakom) och aningens uppför.Så strax över hundra går det nog att få den(om man vill sitta kvar) :wink: Jag saknar ju tankdekalerna på min :? och som sagt ska kolla munstyckena
(http://i57.photobucket.com/albums/g226/blomman73/Mobilabilder144.jpg)
-
Nice....
Tills jag får ny mätare.. hur fort går han på de olika växlarna? kul och vet lite hur fort det går på skogsvägarna... :D hittar nya vägar varje dag nu.... Såhär kul har jag inte haft på hur länge som helst..
Såg dock att mitt 32 drev mer liknar haj-fenor än ett kugghjul.. vart får man enklast tag på sånna delar till vettiga priser... funderar på att byta bägge dreven samt kedjan så allt blir fräscht och man slipper få stopp på nån skogsväg långt hemifrån...
//H.A.C.
-
Kan personligen rekomendera dig www.atvhuset.se bra att göra med, o snabb leverans
ska du byta kedja så ett tips är att du skaffar en O-ring kedja orig smc kedjan fick man ju justera typ 1 gång i månaden, men O ring kanske 1 gång va 6e månad iaf på min
-
Mc handlare som säljer honda bör ha.
Hubben har du ju så lösa drev och kedja kedja ca:400 (ej o-ring) dreven ett par hundra lappar kanske.
Köppte en "vanlig" kedja till min pga o-ring= dyrt,
+ - på kedjorna
"vanlig" töjersig lite så du måste spänna ibland,håller kanske lite sämre.
o-ring töjer sig marginellt kanske inget alls,men måste skätas noga annars kan den bli trög i länkarna.
Så valet är upp till dig,men vanlig duger gott till mig iaf.
-
Ringde Atvhuset då dom verkar vara närmast och att jag jobbar i GBG ibland... Fick för övrigt ordning på att den drog år höger hela tiden ... löjligt enklelt fel .. men varit för ivrig med att leka istället för att upptäcka... had 0.3 bar i ena däcket och 1.1 i det andra bakdäcket... Fasen vad mycket goare det blev att köra han på "transport-sträckorna" :wink:
Mvh
Lyckliga Pierre
-
Har nu bytt munstyckena hade 102 bytte till 115.Vart stor skillnad på styrka med mitt 32 drev hehe.
Kan fortsätta med bred ställ på 3:an nu,gick knappt förut.
Som det vat på min:
effekt system hmmm? varför köpa sådant om man inte följer med med munstyckena bara för ljudet kanske.
Men men det vart mycke mycke mycke bättre släpper på fuktig asfalt om man vill på 2:an
-
Vad kommer du upp i för maxfart med den rackaren?
Däcken måste vara sköna på asfalt
Har sånna däck på min barossa med :lol:
-
Nu har jag bytt framdrev, bakdrev samt monterat på en o-rings kedja .. men drevade samtidigt om den till ett 36T drev ... den blir lite goare att leka med i skogen då.. Även fått på en ny hastighetsmätare och enl. den så ska den göra 85 med 36 drevet.... vet inte hur "normalt" det är men å andra sidan är jag inte ute efter toppfarten heller...
M.v.h
// Cheetah
P.s ... ska montera av däcken nu och sätta på mina terrängdäck ... dom är mindre så nu blir den väl ännu starkare och mindre snabb....
-
85 på mätaren är ungefär 95 riktiga km/h med 36 drev. Körde min med GPS och runt 90 på mätaren gav 101 km/h i gpsen. Kör också med 36 drev.
O-ringskedjan jag satte på har sänkt oljudet från transmissionen ordentligt, samtidigt som jag inte behöver justera hela tiden. Kostade inte mycket mer än en vanlig, så valet för mig var enkelt.
-
gick du o byta framdrev på basossan ?
för på smc går det inte endast 170cc modellen
-
Han har väl bytt drevet för att det var slitet! ;) Ska man egentligen göra vid kedjebyte, men det hoppade jag för mina drev var fina! :)
-
Byta framdrev var inga problem alls.. värre var det med bakdrevet...
Fram var inte så slitet i mina ögon men fått rådet av mc-polare att ska man byta så byter man allt.... och ett framderv gick loss på ca 180 kr så det var inte några större summor det gällde heller...
Bor ca 9 mil från GBG och åkte glatt ner till atvhuset och handlade nya drev och kedja.. killen i butiken (som för övrigt var mycket trevlig) frågade om jag skulle ha hubben till bakdrevet, det sitter ett 32 drev där i dag svarade jag och köpte mig bara bakdrevet, kommer hem river ner allt som bör rivas ner... och upptäcker till min Oglädje att jag har en annan hubb som inte passar med 1.5mm i hålen .. ringer ner och kollar att han har grejer hemma i GBG och tar med mig min hubb och drev ner.. slutar med att jag fick köpa en ny hubb :( ... inte vad jag ekonomiskt räknat med men sånt händer ibland .. men nu så är det iallafall kanonbra ... den låter inte alls lika illa som innan, kan ju dock :wink: bero på att mitt gamla bakdrrev såg mer ut som hajfenor än ett drev... Fick ett ryck oxå och byggde mig en egen dragkrock, den sitter på nu men ska tas av och målas lite..
Här är en bild på hur det blev...
(http://quick.imgfree.net/images/2006/10/04/122672.jpg) (http://www.imgfree.net)
Lite plattjärn, 2" påfyllnadsrör från min gamle oljetank som blev över när jag skar ner den, 1st dragkrok a ´la Biltema 69kr.. 2 st M10 bult med låsmutter, svets, vinkelslip, 22mm borr, tummstock och en penna är vad som gick åt ...
Så nu kan jag snart börja använda den som trädgårds-traktor om jag vill 8)
M.v.h.
Cheetah
-
Man ser inte på bilden, men har du förankrat draget i underkörningsskyddet? Har du inte det kan det nog flexa en del.
Har själv ett hemmabyggt drag på min och det är stabilare än på vissa bilar! ;) Det har jag förra ägaren (SMC-Marieholm) att tacka för, även om jag också fick fixa en kula till det. Men 69 :- är ju inte hela världen! ;)
-
nej den är inte förankrad .... såg nån bild på ett sånt och det fanns inget stag på den.. men annars får jag väl drag åt skruvarna lite till och säga att det är "max-last-skyddet" :wink: