ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: Rolle90 skrivet 17 januari 2013 kl. 17:53:35
-
tjenare. Har haft lite extra tid på mig de senaste dagarna, så har varit och kört ganska mycket 4hjuling.
Idag märkte jag dock att den börjat läcka olja... ser ut som det kommer ifrån någon packning runt motorn... (Suck!) någon som kan rekommendera en bra verkstad i Skåne, med bra priset? (Vad kan detta kosta att byta?)
Hade den inne hos en ATV verkstad i Höör i höstas. för att fixa vajern till 4x4, samt handbromsen var vajsing. efter att jag fått hem den har jag med stöt på två "problem" som inte varit där tidigare. någon som kan indentifiera dessa?
1: bromsar man hårt (så man blir stillastående) och ska köra vidare så känns det som något låst sig, det gnislar till och så släpper det.
2: då man kör med endast bakhjulsdrift och bromsar så hör man ett vinnande/surrande ljud, låter helmysko.
Jag har inte haft tid att kolla med verkstaden än, men min senaste visit där blev ganska dyr, så drar mig för att ta tag i det igen.
-
1: Kanske variatorn? Eftersom du bromsar så fort hinner inte variatorn "växla ned" utan den ligger i fel läge. Tror rätt många med cf och goes haft lite såna problem.
2: Kanske in och urkoppling av 4wd som inte blivit riktigt rätt justerat?
Tycker du ska kolla detta med verkstaden, vore trist om det blev något problem.
-
åk inte en meter till, hissa upp framhjulen och rotera dom för hand, låter det nåt ligger 4wd för tight och nöter på kuggen, isf krävs justering
-
tycker det är kasst, lämnade in den för att få vajern fixat, de bytte ut den, och så är det såhär...
det måste ju vara någon garanti på jobbet?
-
Ja, beror det på feljusterad wire så borde ju dom stå för ev problem.
Har du pratat med dom?
-
Ja, beror det på feljusterad wire så borde ju dom stå för ev problem.
Har du pratat med dom?
Jag har ju inte det, ska försöka göra det under dagen dock.
-
Fick precis tag på verkstaden
De sa
Att den låser vid bromsning: fullt normalt för fyrhjulingar.
Det vinande ljudet: vet de inte, men de påstår att det inte är något de gjort.
-
Kontrollerat så som Decson tipsade om?
Det är ju skitsvårt att ge råd om sånt man inte hört själv, men känns det inget bra så försök hitta fel eller kolla med någon verkstad. Skulle något hända är det ju tråkigt.
Och oljeläckaget lär du ju också få ordnat.
Hoppas det blir snällt mot plånboken bara.
-
Kontrollerat så som Decson tipsade om?
Det är ju skitsvårt att ge råd om sånt man inte hört själv, men känns det inget bra så försök hitta fel eller kolla med någon verkstad. Skulle något hända är det ju tråkigt.
Och oljeläckaget lär du ju också få ordnat.
Hoppas det blir snällt mot plånboken bara.
Jag jobbar hela helgen, men på söndag/måndag ska jag försöka ta av kåporna, skyddsplåten å hitta oljeleckan. Kan samtidigt snurra hjulen å spela in så lägger jag upp den här, så kanske ni kanske hjälpa mig analysera det :-)
-
jag har nu skruvat av kåporna och hittat läckan. Det kommer från en packning under cylindern:
Video:
Oljeläckage (http://www.youtube.com/watch?v=Gs35yk9HRzU#ws)
Här är det surrande/vinande ljudet vid inbromsning (Finns endast vid 2hjulsdrift). (Samt ljudet då "något" låser sig vid hård inbromsning)
Vinande ljud vid inbromsning (tvåhjulsdrift) (http://www.youtube.com/watch?v=XuuB2okumHM#ws)
Här är även en video då jag snurrar på däcken.
Surrande hjul från farmdäcken. (http://www.youtube.com/watch?v=qE0nnmmPS_g#)
-
Vinande ljudet när du drar iväg efter inbromsning (om det är det du menar) så är det variatorn som inte hunnit växla ned pga den hastiga inbromsningen, och då är det remmen som slirar till lite när du drar iväg.
-
Vad man kan se på filmen så är det cylinderfots packningen som gått sönder och då måste man av med topp och cylinder för att byta den.
Är inte sånna maskiner kända för att tjuta/vina i remmen vid start å stopp ?
Är det vajer för 4wd ? i sånna fall är inte den riktigt sjusterad när det låter sådär.
Du ska inte åka om den låter så för då rensar du kuggen direkt.
-
Vad man kan se på filmen så är det cylinderfots packningen som gått sönder och då måste man av med topp och cylinder för att byta den.
Är inte sånna maskiner kända för att tjuta/vina i remmen vid start å stopp ?
Är det vajer för 4wd ? i sånna fall är inte den riktigt sjusterad när det låter sådär.
Du ska inte åka om den låter så för då rensar du kuggen direkt.
Var inne på verkstad och fick vajern bytt samt justerad i höstas, sen lät den såhär då jag fick hem den. (Lät inte så då jag lämnade in den.)
-
Vinande ljudet när du drar iväg efter inbromsning (om det är det du menar) så är det variatorn som inte hunnit växla ned pga den hastiga inbromsningen, och då är det remmen som slirar till lite när du drar iväg.
något som är farligt för maskinen? eller är det normalt?
-
1. Bara till att få bytt.
2. Min låter också så och har gjort det sedan det stått 0km på mätaren, nu står det 1700km. Jag bryr mig inte om det iaf.
3. Låter ju inte bra, mer kan inte jag säga.
-
Det som skriker till är remmen, sekundärvariatorn hinner inte växla ner fullt iom att du låser däcken. Prova att bromsa utan att låsa så ska du se att den är tyst.
Vad är det för handtag du drar i på sista filmen? Handbromsen? Verkar knepigt om det ska låta pga den då handbromsen bara tar bak? Men det kanske är annorlunda på Tgb.
-
Det där är väldigt feljusterat, och förmodligen är dreven ganska nerslitna i topparna om du åkt med det, då kan det bli problem. Hugger/niger den till ibland också? antingen efter inbromsningar eller under belastning.
Om du måste köra maskinen, kör på 4wd isf iom att den inte går att lägga ur riktigt.
Gissningsvis har den nya vajern sträckts ut någon milimeter och borde ha kontrollerats med jämna mellanrum då det är så pass känsligt.
-
Det där är väldigt feljusterat, och förmodligen är dreven ganska nerslitna i topparna om du åkt med det, då kan det bli problem. Hugger/niger den till ibland också? antingen efter inbromsningar eller under belastning.
Om du måste köra maskinen, kör på 4wd isf iom att den inte går att lägga ur riktigt.
Gissningsvis har den nya vajern sträckts ut någon milimeter och borde ha kontrollerats med jämna mellanrum då det är så pass känsligt.
Jag har nästan enbart kört med 4x4, kanske kört någon km med 2hjulsdriften, sladdat runder å så.
Jag har dock inte upplevt att den hugger eller kuggar över.
Men jag får ta kontakt med verkstaden igen så får de fixa det.